|
Rotskust bij Lagos |
Lagos
|
Kanaal van Lagos |
Dinsdagochtend doen we eerst school en pakken daarna de
bijboot om de rotsen van Lagos te verkennen. De kust voor Lagos bestaat uit
enorme mooie gekleurde rotsen met verschillende vormen. Toen we Lagos
binnenvoeren zagen we allerlei kleine bootjes tussen de rotsen doorvaren dus
dat willen we nu ook gaan doen. We nemen een reserve tank mee in de dinghy
omdat het een aardige tocht is. De jongens vinden de trip geweldig want wat is
er mooier dan hard met de dinghy over het water te varen. Het is redelijk
toeristisch want er varen vele kleine bootjes met toeristen rond maar voor ons
wel handig om te zien hoe we tussen de rotsen door kunnen varen. Het is echt
een prachtig gezicht, de rotsen en de
kleine zandstrandjes. Op de terugweg meren we bij een strandje aan om van het
uitzicht te genieten. Eenmaal terug in de haven doen we nog boodschappen en
varen dan de haven uit. Het doel is Alvor een paar mijl verderop aan de kust
waar een mooie lagune is waar we voor anker kunnen. Als we de lagune
binnenlopen is het hoogwater en is het lastig om een goed plekje te vinden wat diep
genoeg is want bij laagwater is het er erg ondiep en verandert alles in zandbanken. Wij kunnen
bij de ingang van de lagune een goed plekje vinden. Al gauw zien we de Mero
binnenlopen die ook een plekje vindt.
|
Flying circus op het anker achter de zandbanken. |
Alvor
De volgende dag wordt er eerst school gedaan en daarna nemen
we de bijboot om het stadje Alvor te bekijken. Het is een redelijke tocht want
we moeten met de bijboot door een kanaal door de lagune varen. Het is een
prachtig gezicht om tussen de zandbanken te varen en we zien vele mensen die
aan het vissen zijn of op zoek naar schelpdieren. Als we in Alvor aankomen
lijkt het een rustig pittoresk vissersdorpje maar als we eenmaal in de
hoofdstraat komen is het toch een aardig toeristisch dorp waar de Engelsen nog
aan hun ontbijt zitten in de cafés. We zijn dan ook al gauw uitgekeken en gaan
op zoek naar een internetcafé om weersberichten te kunnen kijken want we willen
morgenmiddag richting Marokko. Het weer ziet er goed uit behalve dat er
misschien heel weinig wind zal staan. Voorlopig blijft het plan staan om morgen
te vertrekken. ’s Middags gaan we met de Mero naar het strand. Er staat een mooie
branding met hoge golven dus de jongens kunnen er geen genoeg van krijgen. Wij
zitten ondertussen met een biertje en een glaasje wijn op het strand. ’s Avonds
halen we nog even een kopje koffie bij de Mero.
|
Kinderen spelen op de zandbanken. |
Donderdagochtend doen we eerst school en gaan daarna met de
kinderen nog even naar de zandbanken, waar ook de kinderen van de Mero aan het
spelen zijn. In de poelen zijn veel
krabben, zeesterren en kleine visjes te vinden. De kinderen proberen zoveel
mogelijk krabben te vangen. Na de lunch halen we het anker op en varen we de
lagune uit op weg naar Mohammedia in Marokko. In totaal een tocht van 210 mijl
dus we verwachten er een kleine twee dagen over te doen zeker omdat er zo
weinig wind staat. We willen zoveel mogelijk proberen te zeilen dus in het
begin varen we niet direct de goede richting uit maar we zijn in ieder geval op
weg. Als we wat verder van de kust vandaan zijn draait de wind en kunnen we
steeds meer in de goede richting gaan varen. De wind komt grotendeels van achteren
dus dat is prettig maar het is een lastige zee. Voor ons gevoel staat er een
deining uit de oceaan en een deining die uit de Straat van Gibraltar komt. We
liggen dus aardig te schudden en de zeilen klapperen omdat er net te weinig
wind staat om ze goed vol te houden als we van de golven afgaan. ’s Nachts passeren we de shipping lane en er
varen vele containerboten voor of achter ons langs die uit de Straat van
Gibraltar komen of er naar toe moeten. Op de kaartenplotter kunnen we goed de
richting zien welke kant de schepen uit gaan en hoe hard ze varen dus dat is
een enorme hulp. Al met al een onrustige nacht!
|
Eerste tonijn gevangen. |
De volgende dag nemen de wind en golven af en hijsen we de
genaker en halen alle andere zeilen weg. Zo varen we rustig de hele dag en ook
nog eens in de goede richting. Al met al erg ontspannen en ’s middag hijsen we het gastenvlaggetje van
Marokko. Raoul heeft al de hele dag twee vishengels uitstaan en tien minuten
voordat ik wil gaan koken heeft hij beet. Het blijkt een tonijn te zijn, helaas
nog aan de kleine kant maar we besluiten deze eerste vangst toch op te eten.
Het is een heel gedoe om de vis te fileren en er blijven uiteindelijk maar
weinig vis over maar het smaakt toch erg
goed. Na het eten staat er helemaal geen wind meer en gaat de motor aan. Zo
motoren we rustig de nacht door en slapen allebei goed.
|
Tekenen van de Marokkaanse vlag. |
Op zaterdagochtend komt er wat wind dus proberen we de
laatste vier uur nog te zeilen. De jongens maken nog een vlag van Marokko als
schoolopdracht en wij maken ons klaar voor de aankomst. We hebben verschillende
verhalen op blogs gelezen. Ze komen als het goed is met de douane aan boord en
de maritieme politie. We hebben gelezen dat ze soms met drugshonden langskomen
en de hele boot uren doorzoeken. Pas een uur voor aankomst zien we Marokko
liggen en om half twaalf meren we in haven van Mohammedia aan. Het zijn maar
twee steigers maar we worden vriendelijk geholpen en de havenmeester neemt de
lijnen aan en helpt ons aan te meren. Het begin is dus in ieder geval al goed.
Binnen het uur krijgen we bezoek van de douane en maritieme politie. Het blijken
erg aardige mensen te zijn en heten ons welkom. Alle papieren worden ingevuld
en alles verloopt in een vriendelijke sfeer. Een van de heren spreekt Frans en
probeert duidelijk het gesprek gaande te houden. Ze vinden het niet
noodzakelijk om de boot te doorzoeken. Over een uur kunnen we de paspoorten op
het kantoor ophalen en het inklaren is een feit. We zijn allebei erg blij dat het zo makkelijk
is gegaan! We ruimen de boot op en halen
de paspoorten op. We besluiten gelijk om Mohammedia te gaan verkennen want we
hebben nog geen Dirhams en we kunnen ook wel wat vers brood gebruiken. Eerst
nemen we nog een kijkje bij de jachtclub want daar wordt een viswedstrijd
gehouden en vandaag is het de laatste dag. Bij de poort worden we vriendelijk
welkom geheten en door een meneer naar de nautische expositie geleid. We
krijgen vier petten met I love Morocco erop. De expositie blijkt uit allerlei
stands te bestaan van maritieme bedrijven. Wij zijn bijna de enige
bezoekers!! De vissers komen om half
vijf terug met de vangst dus dan gaan we nog wel even kijken. Als we door
Mohammedia lopen beseffen we dat we in een hele andere wereld terecht zijn
gekomen. Vrouwen lopen grotendeels bedekt rond en veelal met hoofddoek. Er zijn
wel wat Westers geklede vrouwen maar niet veel. De gebouwen zijn een ratjetoe
van hoge flats tot alleenstaande Westerse huizen en krotten. In het centrum
vinden we gelukkig een aantal geldautomaten. Het is stoffig en warm en als we
op een terrasje zitten zijn we de enige, al kosten de drankjes maar 4 euro. We
gaan in Marokko zeker ons budget halen want voor twee stokbroden en 4 broodjes
betalen we twee euro! Tot nu toe zijn alle mensen zeer vriendelijk en
behulpzaam geweest en laten ons met rust. Dat zal waarschijnlijk in de grote
stad wel anders zijn. Mohammedia wordt in de pilot omschreven als een mondaine
stad waar vroeger de Franzen woonden en niet representatief is voor Marokko.
Helaas kunnen wij niets terugvinden van het mondaine. In ieder geval heeft
Marokko ons zover aangenaam verrast! We blijven hier waarschijnlijk tot dinsdag
want we willen nog een dag naar Casablanca en varen dan door naar Agadir in
Zuid-Marokko wat een tocht van twee dagen is. Van daaruit is het plan om door
te varen naar Lanzarote dat deel uit maakt van de Canarische eilanden.
|
The beautiful rock coast close to Lagos. |
Lagos
|
Beautiful rock formations. |
Tuesday
morning, we start the day with school and then take the dinghy to discover the rocks of
Lagos. The coast before you enter Lagos consists out of beautiful coloured
rocks. When we passed the rocks, when we entered Lagos, we saw a lot of people with small boats at the
rocks. That is what we would like to do as well. We take the dinghy and an
extra can of fuel because it is quite a trip out at sea. The boys are really
enjoying it because they always like the fast rides in the dinghy. There are a
lot of boats in front of us with tourists but that helps us how to navigate
through the rocks. The rocks are really beautiful from close by and there are
also little beaches. We more of in front of one of those beaches to enjoy the scenery.
After a while we go back to the marina to do some shopping and we leave the
harbour at the end of the afternoon. Our goal is to sail to Alvor just a couple
of miles further along the coast. Alvor is located at a lagoon where we are
able to anchor. When we enter the lagoon it is difficult to find a good spot to
anchor because it is high tide and with low tide the lagoon is not deep and it
turns into sandbanks. In the end we find a spot at the entrance of the lagoon.
Later on we see the Mero entering the lagoon.
|
Bay of Alvor. |
The next
day we do school first before we go to the village with the dinghy. To get to
the village we need to take the dinghy and motor through a channel in between
the sandbanks. It is a beautiful sight and we see a lot of people fishing or
looking for seafood. When we arrive in Alvor it looks quite picturesque but
once we walk up the hill there are more and more toursits. English people are
still having their breakfast in the bars. We try to find a bar with wifi
because we would like to check the weather forecast for our trip to
Morocco. The weather forecast for the
next couple of days is ok with not a lot of wind so we definitely will leave
tomorrow afternoon. In the afternoon we go with the Mero to the beach. There
are some nice waves and the boys are having a good time. We enjoy ourselves
with a bear and wine at the beach.
|
People fishing at the lagoon. |
Thursday
morning we start the day with school. After school we still have time to go
with the kids to the sandbanks because it is low tide again. The Mero kids are
already playing on the sandbanks and together they are trying to catch crabs.
In the tidal pools there are a lot of crabs, star fishes and little fishes. After
lunch it is time to leave and we are starting the engine. The trip to
Mohammedia in Morocco is about 210 Miles and we hope to sail it in less than
two days because there will not be a lot of wind. We will try to sail as much
as possible and in the beginning we are not sailing in the right directions.
When we get a bit further from the coast the wind is changing and we are able
to sail in the direction of our goal. The wind is coming from behind which is
nice but the sea is tricky. There is a swell coming from the Atlantic and a
swell from the Strait of Gibraltar. Therefore the sails are flapping if we sail
from a wave in one direction and flapping if we hit a wave from the other
direction. At night we are passing the shipping lane and container boats are
passing us from both the front and the back. Ships who are going to the Strait
of Gibraltar and ships who come out of the Strait of Gibraltar. The chart
plotter is a big help at night because it tells us which directions the ships are
sailing and how fast they are going. It is quite a hectic night!
|
Flag of Morocco. |
The next
day the wind and waves are getting less and we are able to raise the genaker.
We take the other sails down and are sailing nice and comfortable in the right
direction. In the afternoon we raise the flag of Morocco. Raoul has got two
fishing lines out and ten minutes before I want to start cooking, he catches a
tuna fish. It is a small one but we would like to eat our first catch. It is
quite hard to clean the fish and make it ready for cooking. In the end there is
not a lot of fish left but it tastes good! After dinner there is no wind and we
put the engine on. We are motoring through the night and we are both able to
catch up with some sleep.
On Saturday
morning wind is picking up and we are able to sail the last four hours. The
boys are making the flag of Morocco as a school task and we are preparing ourselves
of the arrival. We have read different stories on the blogs. Customs and the
Maritime Police will visit the boat and in some cases they come with dogs trained
to look for drugs and they want to search the boat. We can only see Morocco
just one hour before arrival and finally we more of in the harbour at half past
eleven in Mohammadia. The harbour exists out of two pontoons and the harbour
master is taking the lines. Within an hour we are visited by the Customs and
Maritime Police. They are really friendly and very welcome to us. All papers
are being filled in and one of the guys is even trying to make jokes . They
don’t find it necessary to search the boat. Within an hour we are able to get
our passports back and customs is done. We are both very happy that it went so
smooth. We clean up the boat and go to the office to get our passports back. We
decide to discover Mohammedia because we don’t have any Dirhams and we could
use some fresh bread. When we walk into Mohammedia we notice that we have
entered a different world. Women are covered and most of them were a scarf. We
do see some women dressed European but not a lot. The buildings are a strange
mixture of high rise building, houses, unfinished houses and huts. In the city
centre are a couple of cash machines and
are only four euro. We are probably able to stay within our budget in
Morocco because also two bread and four croissants are only two euro. So far
the people have been really nice and friendly. We are able to walk in the
streets without been stared at or bothered. That will be probably different in
a bigger city. In the pilot Mohammedia has been described as an elegant city
where the French people used to live. To us Mohammedia is not elegant but dusty
and looks messy. In any case Moroccon people have surprised us in a nice way.
We will stay here probably until Tuesday because we still want to see
Casablanca and then sail to Agadir in the Southern part of Morocco. Which also
will be a trip of two days. From there we will sail to Lanzarote which is a
part of the Canary Islands.
Onze positie op de kaart is/ our position on the map is:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten