zondag 23 september 2012

Rotskust bij Lagos


Lagos


Kanaal van Lagos
Dinsdagochtend doen we eerst school en pakken daarna de bijboot om de rotsen van Lagos te verkennen. De kust voor Lagos bestaat uit enorme mooie gekleurde rotsen met verschillende vormen. Toen we Lagos binnenvoeren zagen we allerlei kleine bootjes tussen de rotsen doorvaren dus dat willen we nu ook gaan doen. We nemen een reserve tank mee in de dinghy omdat het een aardige tocht is. De jongens vinden de trip geweldig want wat is er mooier dan hard met de dinghy over het water te varen. Het is redelijk toeristisch want er varen vele kleine bootjes met toeristen rond maar voor ons wel handig om te zien hoe we tussen de rotsen door kunnen varen. Het is echt een prachtig gezicht,  de rotsen en de kleine zandstrandjes. Op de terugweg meren we bij een strandje aan om van het uitzicht te genieten. Eenmaal terug in de haven doen we nog boodschappen en varen dan de haven uit. Het doel is Alvor een paar mijl verderop aan de kust waar een mooie lagune is waar we voor anker kunnen. Als we de lagune binnenlopen is het hoogwater en is het lastig om een goed plekje te vinden wat diep genoeg is want bij laagwater is het er erg ondiep  en verandert alles in zandbanken. Wij kunnen bij de ingang van de lagune een goed plekje vinden. Al gauw zien we de Mero binnenlopen die ook een plekje vindt.
 
 
Flying circus op het anker achter de zandbanken.


Alvor


De volgende dag wordt er eerst school gedaan en daarna nemen we de bijboot om het stadje Alvor te bekijken. Het is een redelijke tocht want we moeten met de bijboot door een kanaal door de lagune varen. Het is een prachtig gezicht om tussen de zandbanken te varen en we zien vele mensen die aan het vissen zijn of op zoek naar schelpdieren. Als we in Alvor aankomen lijkt het een rustig pittoresk vissersdorpje maar als we eenmaal in de hoofdstraat komen is het toch een aardig toeristisch dorp waar de Engelsen nog aan hun ontbijt zitten in de cafĂ©s. We zijn dan ook al gauw uitgekeken en gaan op zoek naar een internetcafĂ© om weersberichten te kunnen kijken want we willen morgenmiddag richting Marokko. Het weer ziet er goed uit behalve dat er misschien heel weinig wind zal staan. Voorlopig blijft het plan staan om morgen te vertrekken. ’s Middags gaan we met de Mero naar het strand. Er staat een mooie branding met hoge golven dus de jongens kunnen er geen genoeg van krijgen. Wij zitten ondertussen met een biertje en een glaasje wijn op het strand. ’s Avonds halen we nog even een kopje koffie bij de Mero.

Kinderen spelen op de zandbanken.
Donderdagochtend doen we eerst school en gaan daarna met de kinderen nog even naar de zandbanken, waar ook de kinderen van de Mero aan het spelen zijn.  In de poelen zijn veel krabben, zeesterren en kleine visjes te vinden. De kinderen proberen zoveel mogelijk krabben te vangen. Na de lunch halen we het anker op en varen we de lagune uit op weg naar Mohammedia in Marokko. In totaal een tocht van 210 mijl dus we verwachten er een kleine twee dagen over te doen zeker omdat er zo weinig wind staat. We willen zoveel mogelijk proberen te zeilen dus in het begin varen we niet direct de goede richting uit maar we zijn in ieder geval op weg. Als we wat verder van de kust vandaan zijn draait de wind en kunnen we steeds meer in de goede richting gaan varen. De wind komt grotendeels van achteren dus dat is prettig maar het is een lastige zee. Voor ons gevoel staat er een deining uit de oceaan en een deining die uit de Straat van Gibraltar komt. We liggen dus aardig te schudden en de zeilen klapperen omdat er net te weinig wind staat om ze goed vol te houden als we van de golven afgaan.  ’s Nachts passeren we de shipping lane en er varen vele containerboten voor of achter ons langs die uit de Straat van Gibraltar komen of er naar toe moeten. Op de kaartenplotter kunnen we goed de richting zien welke kant de schepen uit gaan en hoe hard ze varen dus dat is een enorme hulp. Al met al een onrustige nacht!

Eerste tonijn gevangen.
De volgende dag nemen de wind en golven af en hijsen we de genaker en halen alle andere zeilen weg. Zo varen we rustig de hele dag en ook nog eens in de goede richting. Al met al erg ontspannen en  ’s middag hijsen we het gastenvlaggetje van Marokko. Raoul heeft al de hele dag twee vishengels uitstaan en tien minuten voordat ik wil gaan koken heeft hij beet. Het blijkt een tonijn te zijn, helaas nog aan de kleine kant maar we besluiten deze eerste vangst toch op te eten. Het is een heel gedoe om de vis te fileren en er blijven uiteindelijk maar weinig vis  over maar het smaakt toch erg goed. Na het eten staat er helemaal geen wind meer en gaat de motor aan. Zo motoren we rustig de nacht door en slapen allebei goed.

Tekenen van de Marokkaanse vlag.
Op zaterdagochtend komt er wat wind dus proberen we de laatste vier uur nog te zeilen. De jongens maken nog een vlag van Marokko als schoolopdracht en wij maken ons klaar voor de aankomst. We hebben verschillende verhalen op blogs gelezen. Ze komen als het goed is met de douane aan boord en de maritieme politie. We hebben gelezen dat ze soms met drugshonden langskomen en de hele boot uren doorzoeken. Pas een uur voor aankomst zien we Marokko liggen en om half twaalf meren we in haven van Mohammedia aan. Het zijn maar twee steigers maar we worden vriendelijk geholpen en de havenmeester neemt de lijnen aan en helpt ons aan te meren. Het begin is dus in ieder geval al goed. Binnen het uur krijgen we bezoek van de douane en maritieme politie. Het blijken erg aardige mensen te zijn en heten ons welkom. Alle papieren worden ingevuld en alles verloopt in een vriendelijke sfeer. Een van de heren spreekt Frans en probeert duidelijk het gesprek gaande te houden. Ze vinden het niet noodzakelijk om de boot te doorzoeken. Over een uur kunnen we de paspoorten op het kantoor ophalen en het inklaren is een feit.  We zijn allebei erg blij dat het zo makkelijk is  gegaan! We ruimen de boot op en halen de paspoorten op. We besluiten gelijk om Mohammedia te gaan verkennen want we hebben nog geen Dirhams en we kunnen ook wel wat vers brood gebruiken. Eerst nemen we nog een kijkje bij de jachtclub want daar wordt een viswedstrijd gehouden en vandaag is het de laatste dag. Bij de poort worden we vriendelijk welkom geheten en door een meneer naar de nautische expositie geleid. We krijgen vier petten met I love Morocco erop. De expositie blijkt uit allerlei stands te bestaan van maritieme bedrijven. Wij zijn bijna de enige bezoekers!!  De vissers komen om half vijf terug met de vangst dus dan gaan we nog wel even kijken. Als we door Mohammedia lopen beseffen we dat we in een hele andere wereld terecht zijn gekomen. Vrouwen lopen grotendeels bedekt rond en veelal met hoofddoek. Er zijn wel wat Westers geklede vrouwen maar niet veel. De gebouwen zijn een ratjetoe van hoge flats tot alleenstaande Westerse huizen en krotten. In het centrum vinden we gelukkig een aantal geldautomaten. Het is stoffig en warm en als we op een terrasje zitten zijn we de enige, al kosten de drankjes maar 4 euro. We gaan in Marokko zeker ons budget halen want voor twee stokbroden en 4 broodjes betalen we twee euro! Tot nu toe zijn alle mensen zeer vriendelijk en behulpzaam geweest en laten ons met rust. Dat zal waarschijnlijk in de grote stad wel anders zijn. Mohammedia wordt in de pilot omschreven als een mondaine stad waar vroeger de Franzen woonden en niet representatief is voor Marokko. Helaas kunnen wij niets terugvinden van het mondaine. In ieder geval heeft Marokko ons zover aangenaam verrast! We blijven hier waarschijnlijk tot dinsdag want we willen nog een dag naar Casablanca en varen dan door naar Agadir in Zuid-Marokko wat een tocht van twee dagen is. Van daaruit is het plan om door te varen naar Lanzarote dat deel uit maakt van de Canarische eilanden.

The beautiful rock coast close to Lagos.


Lagos


Beautiful rock formations.
Tuesday morning, we start the day with school and then take the dinghy to discover the rocks of Lagos. The coast before you enter Lagos consists out of beautiful coloured rocks. When we passed the rocks, when we entered Lagos,  we saw a lot of people with small boats at the rocks. That is what we would like to do as well. We take the dinghy and an extra can of fuel because it is quite a trip out at sea. The boys are really enjoying it because they always like the fast rides in the dinghy. There are a lot of boats in front of us with tourists but that helps us how to navigate through the rocks. The rocks are really beautiful from close by and there are also little beaches. We more of in front of one of those beaches to enjoy the scenery. After a while we go back to the marina to do some shopping and we leave the harbour at the end of the afternoon. Our goal is to sail to Alvor just a couple of miles further along the coast. Alvor is located at a lagoon where we are able to anchor. When we enter the lagoon it is difficult to find a good spot to anchor because it is high tide and with low tide the lagoon is not deep and it turns into sandbanks. In the end we find a spot at the entrance of the lagoon. Later on we see the Mero entering the lagoon.

Bay of Alvor.
The next day we do school first before we go to the village with the dinghy. To get to the village we need to take the dinghy and motor through a channel in between the sandbanks. It is a beautiful sight and we see a lot of people fishing or looking for seafood. When we arrive in Alvor it looks quite picturesque but once we walk up the hill there are more and more toursits. English people are still having their breakfast in the bars. We try to find a bar with wifi because we would like to check the weather forecast for our trip to Morocco.  The weather forecast for the next couple of days is ok with not a lot of wind so we definitely will leave tomorrow afternoon. In the afternoon we go with the Mero to the beach. There are some nice waves and the boys are having a good time. We enjoy ourselves with a bear and wine at the beach.

 

People fishing at the lagoon.
 
Thursday morning we start the day with school. After school we still have time to go with the kids to the sandbanks because it is low tide again. The Mero kids are already playing on the sandbanks and together they are trying to catch crabs. In the tidal pools there are a lot of crabs, star fishes and little fishes. After lunch it is time to leave and we are starting the engine. The trip to Mohammedia in Morocco is about 210 Miles and we hope to sail it in less than two days because there will not be a lot of wind. We will try to sail as much as possible and in the beginning we are not sailing in the right directions. When we get a bit further from the coast the wind is changing and we are able to sail in the direction of our goal. The wind is coming from behind which is nice but the sea is tricky. There is a swell coming from the Atlantic and a swell from the Strait of Gibraltar. Therefore the sails are flapping if we sail from a wave in one direction and flapping if we hit a wave from the other direction. At night we are passing the shipping lane and container boats are passing us from both the front and the back. Ships who are going to the Strait of Gibraltar and ships who come out of the Strait of Gibraltar. The chart plotter is a big help at night because it  tells us which directions the ships are sailing and how fast they are going. It is quite a hectic night!

 

Flag of Morocco.
The next day the wind and waves are getting less and we are able to raise the genaker. We take the other sails down and are sailing nice and comfortable in the right direction. In the afternoon we raise the flag of Morocco. Raoul has got two fishing lines out and ten minutes before I want to start cooking, he catches a tuna fish. It is a small one but we would like to eat our first catch. It is quite hard to clean the fish and make it ready for cooking. In the end there is not a lot of fish left but it tastes good! After dinner there is no wind and we put the engine on. We are motoring through the night and we are both able to catch up with some sleep.

 

 
 
On Saturday morning wind is picking up and we are able to sail the last four hours. The boys are making the flag of Morocco as a school task and we are preparing ourselves of the arrival. We have read different stories on the blogs. Customs and the Maritime Police will visit the boat and in some cases they come with dogs trained to look for drugs and they want to search the boat. We can only see Morocco just one hour before arrival and finally we more of in the harbour at half past eleven in Mohammadia. The harbour exists out of two pontoons and the harbour master is taking the lines. Within an hour we are visited by the Customs and Maritime Police. They are really friendly and very welcome to us. All papers are being filled in and one of the guys is even trying to make jokes . They don’t find it necessary to search the boat. Within an hour we are able to get our passports back and customs is done. We are both very happy that it went so smooth. We clean up the boat and go to the office to get our passports back. We decide to discover Mohammedia because we don’t have any Dirhams and we could use some fresh bread. When we walk into Mohammedia we notice that we have entered a different world. Women are covered and most of them were a scarf. We do see some women dressed European but not a lot. The buildings are a strange mixture of high rise building, houses, unfinished houses and huts. In the city centre are a couple of cash machines and  are only four euro. We are probably able to stay within our budget in Morocco because also two bread and four croissants are only two euro. So far the people have been really nice and friendly. We are able to walk in the streets without been stared at or bothered. That will be probably different in a bigger city. In the pilot Mohammedia has been described as an elegant city where the French people used to live. To us Mohammedia is not elegant but dusty and looks messy. In any case Moroccon people have surprised us in a nice way. We will stay here probably until Tuesday because we still want to see Casablanca and then sail to Agadir in the Southern part of Morocco. Which also will be a trip of two days. From there we will sail to Lanzarote which is a part of the Canary Islands.

 Onze positie op de kaart is/ our position on the map is:
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten