|
Sjoerd sturend langs Vlissingen |
Eindelijk vertrokken uit Nederland!!!
Op maandag,
klokslag tien uur kwam de monteur om de
nieuwe dynamo te installeren. Direct daarna verlieten we Middelburg en begonnen
we de trip naar de Noordzee . Om dat te bereiken moesten
we eerst onder vijf bruggen en een sluis bij Vlissingen. We namen wat
foto´s van Vlissingen. Luuk hield de wacht en stuurde wel het meeste. We
overnachten in Blankenbergen in België
en hadden veel pret met vrienden die er ook waren. We gingen naar het strand en
bouwden zandkastelen die we niet tegen de vloed konden beschermen, erg jammer!!
Op woensdag verlaten we België.
|
Hijsen van de Belgische gastflag |
We left Holland!!!
On Monday finally we could go after our battery
charger has been repaired. Then we started breaking our record in passing bridges
because we had to pass five bridges and a lock at Vlissingen. After all those
bridges we arrived at the Westerschelde which ends up in the North Sea. We were
able to raise the sails for the first time although we still kept the engine
running to make a good speed. We followed the shipping lane and left the Dutch
Territories and entered the Belgium Waters. It was a nice time eating pancakes.
Luuk did a lot of steering almost up to Zeebrugge while Sjoerd was sleeping
most of the time. We arrived in Blankenberge were friends were waiting for us
and lead us to a birth in the harbour. This was our first time at sea during
this journey and it was ok. We had fun with our friends on the beach. We left
Belgium on Wednesday.
|
flying circus in het Engelse Kanaal |
Oversteek
van België naar Frankrijk
|
Eén van de containerboten |
Woensdagochtend vroeg nemen we afscheid
van Guido en Paulette en we varen gezamenlijk de haven uit. De Noorderzon zet
koers richting Ramsgate en ons einddoel is Brest in Frankrijk. We hopen er drie
dagen over te doen en zijn dan zo in één keer het Kanaal door. De wind staat
goed, uit het noordoosten en daar willen we gebruik van maken. Een heerlijk
windje in de rug wat wil je nog meer! We hijsen de zeilen en zetten de motor
bij. We verlaten al gauw de Belgische wateren, want de Belgische kust is maar
65 km lang. We hijsen de Franse vlag terwijl we proberen de het Franse
vlokslied te fluiten. Het is een heerlijke ontspannen dag met een rustige zee
en weinig wind. De genaker biedt uitkomst en we varen alleen met de genaker zo´n
5 knopen. Er is tijd om een boekje te lezen, spelletjes met de kinderen te doen,
knopen te oefenen en film te kijken. We passeren in het begin van de avond Cap
Nez Gris, het westelijke puntje van Frankrijk waar de kust precies lijkt krijtrotsen van Engeland. Er passeren veel vrachtschepen, die de vaargeul van
het Kanaal gebruiken dus er is veel te zien. Helaas staat er erg veel stroming,
die we tegen hebben dus we schieten niet zo op. ´s Nachts neemt de wind aardig
toe en hebben we de stroom mee. We maken goede vorderingen! We moeten nog wel
erg wennen aan het wachtlopen en zijn ´s ochtends aardig brak. ´s Nachts houden
we om de beurt 3 uur de wacht en wisselen elkaar af. ´s Ochtends wisselen we om de twee uur. De
kinderen hebben tot gisteren laat film gekeken en slapen ook lang uit dus dat
komt goed uit.
|
Sjoerd kijkt verbaasd hoe de
genaker naar beneden komt. |
De tweede dag blijft de wind aan en de
genaker doet wederom goed z´n werk. De stuurautomaat houdt de boot mooi op
koers maar af en toe rijden we van een golf af en heeft hij even moeite om op
koers te blijven. Om 13.00 uur luisteren we het weersbericht uit van BBC 4 de
shipping forecast. Het blijkt dat er een laag drukgebied boven West Frankrijk
komt en dat de wind toe zal nemen tot windkracht 4 of 5 maar nog wel steeds uit
de goede richting. We vragen ons af of we hier zin in hebben en kijken of er
een haven dichtbij op onze koers is. Cherbourgh zou de eerste optie zijn maar
daar zouden we op z´n vroegst ´s avonds laat pas aan kunnen komen. We denken er
nog even over na. Ondertussen gaan we een tijdje zelf sturen om te voelen hoe
de boot loopt. De golven nemen toe en af en toe maken we een surf rit van 9,09
knopen. Jammer dat de stroom nu net weer tegen staat dus uiteindelijk lopen we
over de grond nog steeds maar 7 knopen. De boot en de bemanning houden zich
goed en als we het weersbericht van 19.00 uur uitluisteren en niets meer over
windkracht 5 horen besluiten we door te varen. Als we ´s avonds buiten in de
kuip zitten te eten valt de genaker naar beneden en blijkt de val doorgesleten
te zijn. We weten de genaker heel uit het water te halen. We zetten de genua op
en eten rustig verder. We ronden ´s nachts de andere kaap van West Frankrijk
(Cap le Haque) en varen onder de kanaaleilanden door. Het wordt een rusteloze
nacht want eerst is er geen wind en
zetten we de motor bij, daarna neemt de wind weer af en zo gaat het spelletje
door. Ook draait de wind elke keer gigantisch!
|
de jongens spelen Wii bij windkracht 5 |
Tijdens de derde dag neemt de wind toe en aan het einde van de morgen hebben we
een goede windkracht 5 te pakken. De jongens hebben er geen moeite mee en
spelen uren Wii in een slingerende boot, ongelooflijk! Overdag doen we nu niets
anders dan slapen en wachtlopen omdat het niet prettig meer is. De golven
bouwen zich op en we worden af en toe goed van een golf afgezet waardoor de
boot erg gaat slingeren. De stuurautomaat slaat af en toe even af maar gaat
daarna gewoon verder. Wat een geweldig apparaat!! De e-reader is nu een
uitkomst want tijdens het wachtlopen is het heerlijk om even een boekje te
kunnen lezen. Ook ´s nachts kunnen we met het lampje alles goed lezen terwijl
het de omgeving niet verblindt, waardoor we alles goed om ons heen kunnen zien.
De boot blijft goed lopen en we schieten enorm op. ´s Avonds neemt de wind af
als we de kust naderen en om één uur ´s nachts varen we een windstil Dufour
Kanaal binnen. Raoul stuurt de boot met de afstandsbediening terwijl hij achter
de kaartentafel zit met zijn ogen op de kaartenplotter gericht en de zeekaart.
Het lijkt wel of hij een computerspelletje zit te spelen! Buiten sta ik op
wacht en houd in de gaten of we daadwerkelijk goed varen en roep elke keer als
we bepaalde boeien gepasseerd zijn. Het gaat makkelijker dan we verwacht
hadden! Eenmaal het kanaal uit zetten we koers richting Brest. We hebben
allebei erg veel moeite om wakker te blijven en het navigeren ´s nachts op de
boeien is in dit gebied een stuk lastiger. Goed dat we de kaartplotter hebben.
Uiteindelijk meren we de boot om half zeven ´s ochtends aan in Brest en we zijn
kapot, eerst maar eens gaan slapen. De
eerste oversteek is al met al goed verlopen waar we erg blij mee zijn! Nu maar genieten van
la bonne France!
|
Cap Griz Nez |
Passage from Belgium to France
|
The boys are practising their knots |
We are leaving Blankenberge early in the morning. The sun is out and we
have a lovely north easterly wind exactly what we wanted. We raise the sails
and keep the engine running to make a good speed. We are making a nice speed
and everybody is happy. The kids are playing games, playing wii, practicing
their knots or watching a movie. The Belgium coast is only 65 km long so after
a couple of hours we can raise the French flag and we are trying to whistle the
French anthem. It is a lovely relaxing day and everybody is happy. Later on in
the afternoon we are able to put up the genaker and lower the other sails. We
are making a nice speed of 5 knots. In the evening we are rounding Cap Griz Nez,
where the coast looks exactly like the English coast. We are very close to the
shipping lane and there are a lot of big container boats to look at. During the
night we take turns in sailing and Raoul and I take each watches of 3 hours.
The wind is picking up during the night so we make good progress. In the
morning we take watches of 2 hours and are trying to catch up some sleep. The
boys are sleeping in because they have watched a movie until late last night!
|
Boys playing Wii |
During the second day the wind picks up even more. Sometimes we are
riding from waves and are really surfing. At 13.00 hrs we are listening to the
BBC 4 shipping forecast and they are predicting a low over Northern France and
the wind is supposed to pick up to 4 or 5 beaufort but still from the good
direction We are not sure whether we are in for this and looking at the map if
there is a harbour on our course were we could make landfall. The closest
harbour is Cherbourgh but we would arrive there at night. We decide to think
about it. In the afternoon we are steering ourselves for a while just to feel
how the boot is sailing. We are sometimes surfing of the waves with a speed of
9.09 knots unluckily we have the tide against us so the speed over the ground
is still 7 knots. When we listen to the BBC 4 shipping forecast at 19.00 hrs we
don´t hear anything about a wind force 5 so we decide to go on. While we are
eating dinner the genaker comes down. We are able the get the sail in one piece
on board again. The reason why the genaker came down is because the halyard
broke. We are putting up the genoa and finishing diner. During the night we are
rounding the Western part of France (Cap le Hague) and passing the Channel
islands. It is a restless night because there is no wind and we are putting the
engine on and suddenly there is wind again so we can put the engine of. This
game is going on for a while. Also the wind is coming from all directions.
|
rolling flying circus |
During the third day the wind is picking of strongly to a wind force 5.
It is inconvenient on board and the boat is rolling all the time. The boys are
still playing Wii in this conditions what is unbelievable to us. During the day
we are only sleeping and doing our watches because under these circumstances
this is the best thing to do. The waves are picking up and we once in a while
are thrown of the waves. The automatic steering pilot is still doing his job.
Once and a while we hear an alarm beep that he can´t deal with it any more but
after a minute he normally picks up the steering again. What a wonderful
invention! The boat is still sailing fine and we are making a nice speed. At
the beginning of the evening we are seeing land again and the wind is calming
down. The waves are still there so it is still rock and roll time. Around one
o´clock we are entering the Dufour Channel in calm winds. Raoul is doing the
steering inside the cabin with the remote control of the autopilot, his eyes on
the chart plotter and the sea maps. It is looking like he is playing a computer
game!! Navigating with a chart plotter makes navigating at night a lot easier. I
am standing outside looking out for the marks and call out when we are passing
ones. Passing the Channel is easier than
we thought! The Brest Lake is much more difficult to navigate because there are
so many marks and we are both very tired as well. We are arriving at the Brest
marina at half past 7 in the morning. We are happy to make landfall and get
some sleep. The first passage has been fine and we are happy to have crossed
the Channel! We are going to enjoy France!
Ha die Irma & 'crew', heerlijk dat jullie nu ongetwijfeld genieten van la Bonne/Douce France na die vermoeiende oversteek! Petje af, en fijn dat het achteraf toch meeviel! We blijven jullie volgen, dus 'keep us posted'! Leuk!
BeantwoordenVerwijderenVeel groetjes uit een best zonnig Bonn, en ENJOY, Leonoor
Hoi Leonoor,
VerwijderenDank voor je reactie! We liggen nu in Camaret Sur Mer iets ten zuiden van Brest. We zijn inderdaad aan het genieten van de wafles, croissants en andere lekkere dingen. Het waait hier enorm en de wind komt ook uit de verkeerde hoek. We verkennen ondertussen Bretagne en zakken steeds verder zuidwaarts af.
Groet Irma
Zusje Zwager Neefjes, Morgen maar op het gemak een belangrijke dag vieren :-), wij nemen er 1 op. Salut
BeantwoordenVerwijderenHoi zus,
VerwijderenWij hebben er ook 1 op genomen. Dank!
Irma
Hoi,
BeantwoordenVerwijderenWat leuk om het blog te lezen. Toen wij jullie snelheid lazen van de surf moesten wij even terugdenken aan onze surf van een golf tijdens de terugreis uit Ramsgate. Deze was 10.2 en over de grond 12 knopen. Maar ja wat is ietsje sneller ten opzichte van heel veel verder. Wij zijn jaloers! Groetjes, de bemanning van de Noorderzon.
Hallo Noorderzon,
VerwijderenDank voor jullie reactie. Succes met de laatste loodjes van de terugreis en wat erna komt. Wij liggen nog steeds weg te wapperen in de buurt van Brest,bemanning van Flying Circus
Dear Flying Circus crew!! Congradulations for the passage from Belgium to France! We really enjoy following you and reading your blog. Ludovick was very impressed that Luke and Sjoerd could still play Wii ! We just looked at the map with the boys to see where Brest is and how far you are already. Cheers from rainy Bonn. Manon
BeantwoordenVerwijderenHi guys,
VerwijderenThank your comment! Sorry that I didn´t see the comment before. It is good to hear from you guys and thanks for letting us know that you are enjoying the blog. We are in the mean while in rainy Spain and waiting for the wind to calm down. Tomorrow we are going to visit Santiago the Compostella. It should be a nice outing. Cheers Irma