maandag 19 november 2012

Laatste blik op Gomera met de El Teide van Tenerife op de achtergrond.


Oversteek van La Gomera naar de Kaap Verden.


Als we vrijdagochtend (9-11) wakker worden kijken we als eerste naar het weerbericht. De storm voor de kust van Afrika ligt er nog steeds maar de wind is wel minder geworden. Als we vandaag gaan vertrekken dan zouden we er nog een staartje van mee kunnen krijgen en als we morgen vertrekken dan weten we zeker dat we er geen last van hebben. De keuze is dan ook snel gemaakt want risico’s op zee zoeken we niet op. We maken er een rustige dag van en rommelen wat aan. We kijken ’s avonds een film met de kinderen en gaan vroeg naar bed.

Gat in de genaker.
Zaterdag staan we op tijd op, we hebben er zin in en kleden ons met de crew shirts. We nemen afscheid van de Nederlandse boten op de steiger want de meesten gaan naar Sal op de Kaap Verden en wij naar Mindelo. De meesten zullen we in Suriname weer terugzien aangezien iedereen Kerst wil vieren in Suriname. Vandaag zullen er zo’n 7 boten richting de Kaap Verden vertrekken dus het wordt een hele uittocht. Als we om half 10 vertrekken worden we uitgezwaaid door de Nederlanders. Eenmaal buiten de haven staat er veel wind en we zetten alleen de genua op. Langs Gomera zullen we zeker last krijgen van de acceleratie winden dus we besluiten dicht onder het eiland te blijven. Ondanks dat we niet midden in de acceleratie zone zitten krijgen we toch wind tot 30 knopen over het dek dus we zijn blij dat we alleen op de genua varen. Zodra we denken dat we de zone voorbij  zijn zetten we het grootzeil bij en zetten we koers naar Mindelo. Er staan vervelende golven en het zeil klappert dus na een tijdje halen we het grootzeil er weer af. We besluiten de genaker te zetten en we lopen een tijdje mooi totdat er plotseling ineens 25 knopen wind staat en de boot totaal uit z’n roer loopt. Zijn we nu toch weer in de acceleratie zone beland?? We krijgen met moeite de genaker naar beneden en zien dat hij gescheurd is. We rollen de genua uit en bekijken de schade aan de genaker. Er zit een hele scheur in maar gelukkig langs de naad en plakken de genaker met duck tape. We hopen zo het probleem voorlopig te hebben opgelost.
Plakken van de genaker.

Ondertussen blijft het flink waaien, een goede windkracht 5, dus we blijven alleen op de genua doorvaren want de boot blijft mooi doorlopen en we hebben een gemiddelde van 6,5 knoop. Harder hoeven we ook niet want het is aan boord al weer aardig rock’n roll dus het is wel even goed zo. De eerste uren van de tocht is er redelijk wat marifoon verkeer tussen de boten die vertrokken zijn en we horen dat de Annalena in problemen is gekomen omdat de giek van de mast is gekomen. Ze zijn op de motor teruggegaan naar Gomera. Wat waardeloos voor hun! Als Raoul gaat slapen hoort hij de waterpomp steeds aanslaan. Na wat onderzoek blijkt er water te lekken uit de slang, die van de boiler vandaan komt. We zetten de waterpomp uit want we willen niet te veel water uit de tanks verliezen. We proberen het gat zoveel mogelijk te dichten met tape maar dat lukt niet zo erg want het blijft door lekken. We gaan de nacht in en Raoul en ik lopen om de drie uur wacht. ’s Nachts moeten we meerdere keren gijpen omdat we plat voor de wind varen en de wind de ene keer net uit de ene richting komt en de andere keer uit de andere richting. Al met al een onrustige nacht. ’s Nachts blijkt dat de accu niet genoeg spanning geeft en we moeten de motor aanzetten om de accu’s op te laden want anders doet onze stuurautomaat het niet. Toch vreemd want de accu’s zouden veel meer moeten kunnen hebben.

Heerlijk luisteren naar de luistercd's .
 
Het weerbeeld van de volgende dag is precies hetzelfde. Het blijft hard waaien windkracht 4 tot 5 met vlagen windkracht 6. We veranderen niets aan de zeilvoering dus wat dat betreft is het een rustige dag en we kunnen de hele dag over dezelfde boeg blijven varen. ’s Ochtends zien we een hele groep dolfijnen die een half uur bij de boot blijft zwemmen. Het blijft een spektakel om deze dieren te zien en we genieten er volop van. Voor de kinderen is het een wel pittige dag want de boot beweegt behoorlijk en Luuk is er zeeziek van geworden. Ze kunnen niets anders doen dan luistercd’s luisteren en spelen wat nintendo. ’s Ochtends repareert Raoul de slang van de boiler door er een stuk af te snijden. Dat klusje is dus gelukt, alleen we begrijpen niets van de accu’s. We moeten elke dag een aantal uren de motor aan zetten om de accu’s te laden om voldoende spanning te hebben. We hebben geen idee hoe dit komt! Gelukkig voelt Luuk zich in de loop van de dag wat beter. ’s Avonds luisteren we om 8 uur voor het eerst via de SSB radio naar het Nederlandse Maritiem Net en horen we waar de andere boten zijn en hoe het met hun is. Het is erg leuk om op deze manier contact met elkaar te hebben al kunnen wij voorlopig nog alleen uitluisteren en zelf niet zenden omdat we de aardplaat onder de boot weggehaald hebben in Lanzarote. Ook gebruiken we vandaag voor het eerst de satelliet telefoon om weersberichten binnen te halen en zien dat het morgen wederom tot 20 knopen gaat waaien. ’s Avonds lopen Raoul en ik om de beurt wacht en hebben het aardig rustig.


School aan boord.

We beginnen al aardig in geslingerd te raken en aangezien het vandaag maandag is gaan we gewoon school doen ondanks dat de boot aardig slingert. De jongens zitten allebei aan de lage kant met alleen het boek waaruit ze werken voor zich en de rest van de spullen op de bank want alles vliegt elke keer van tafel. Het is nog een wonder dag ze zich kunnen concentreren maar ze doen goed hun best. ’s Middags lijkt de wind iets rustiger te worden en zetten we het grootzeil erbij met twee reven. De boot ligt nu iets stabieler en we kunnen zelfs met de kinderen een spelletje uno spelen in de kuip. Voor het eten halen we het grootzeil eraf en bomen de genua uit. Zo zeilen we iets rustiger en zijn we klaar voor de nacht. Als we ’s avonds het weersbericht binnenhalen zien we dat het morgenochtend nog tot 20 knopen blijft waaien maar daarna zou het rustiger moeten worden en de wind neemt af naar 15 knopen. Dat klinkt ons als muziek in de oren!

Oversteek cadeau.
Als we op dinsdag wakker worden beseffen we dat we over de helft zijn!! We hebben meer dan 400 mijl gevaren dus we kunnen aftellen!! Na school mogen de kinderen hun cadeau, voor het halverwege zijn van de oversteek, openen. Ze krijgen een pakket waarmee ze met origami zeedieren kunnen maken en zijn er erg blij mee. Wie weet komt er een rustig moment waarop we ze kunnen gaan maken. De weersvoorspelling kloppen precies want ’s ochtends waait het inderdaad aardig maar het neemt inderdaad in de middag af maar de golven blijven voorlopig nog wel hoog. We hijsen het grootzeil weer en varen met twee riffen erin. Tot nu toe hebben we nog geen mooie zonsondergang of opgang gezien want het is elke dag bewolkt en ’s nacht is er geen maan waardoor we vaak slecht zicht hebben. Vanavond kleurt de hemel echter mooi rood en het is een prachtig gezicht.

De volgende dag hijsen we de genaker om wat meer vaart te maken maar doordat de golven nog vrij hoog zijn slingeren we aardig heen en weer en zijn het na een paar uur ook alweer zat. Zeker als tijdens de schooluren de boot ligt te rollen ben ik er wel klaar mee. We varen verder op het grootzeil met twee reven en de genua uitgeboomd. De boot ligt naar verhouding redelijk stil en we vissen deze dag aardig wat af en hebben vijf keer beet. Tot drie keer toe vinden we de vis te klein en tot twee keer springen de vissen van de haak. ’s Avonds eten we dus maar pannenkoeken i.p.v. vis. Overdag hadden we al scholen vliegende vissen gezien en ’s nachts krijgen we twee vliegende vissen aan boord.


Maximum speed met de genaker op.

Waarschijnlijk kunnen we vandaag aankomen want we hebben vannacht erg hard gevaren alleen niet helemaal de goede koers. We zetten dus vandaag het gas erop want onze opstapper Guido zou vanmiddag aankomen in Mindelo en zou het niet mooi zijn als we het toch zouden halen om op tijd in de haven van Mindelo aan te komen. Net als we de genaker willen hijsen hebben we beet en zit er een dorado aan de lijn. Raoul kan hem met de hengel niet binnenhalen dus de lijn wordt om de lier gelegd en met z’n vieren proberen we de vis binnen te halen. Helaas ziet de vis kans om 10 meter voor de boot zich van de haak los te maken, we zijn dan ook erg teleurgesteld. Nu begrijp ik waarom ze het gamefishing noemen en we hebben dit keer duidelijk verloren. We gaan verder met het hijsen van de genaker en het wordt een sportieve zeilochtend. We doen vandaag geen school omdat het de laatste vaardag is wat we ook een beetje willen vieren.  ’s Middags wordt de wind iets minder waardoor het aan boord wat rustiger wordt en uiteindelijk halen we ook nog een dorado binnen voor het avondeten. Wat wil je nog meer!  Aan het einde van de middag hebben we nog contact met Guido via de satelliet telefoon en hij blijkt vertraging te hebben. Wij hebben ondertussen de eilanden van de Kaap Verden al in het zicht en blijven goed doorvaren. Tijdens borreltijd wisselen we de gastenvlag en hijsen de vlag van Kaap Verdie. Uiteindelijk varen we in het donker langs het eiland van Sao Vincente en leggen om half elf in de haven aan en op dat zelfde moment staat Guido voor de poort van de haven. Ongelooflijk hoe we dit zo hebben kunnen uitkienen!! Al met al hebben we een snelle trip gehad en in 5 ½ dag zo’n 800 mijl afgelegd. We gaan nu dubbel genieten van de Kaap Verden!


Harbour of Mindo on the Cape Verdes.
 

Crossing from La Gomera to the Cape Verdes.


Friday morning, when we wake up the first thing we do is looking at the weather forecast. There is still a storm for the coast of Africa but the winds are getting lighter. If we leave today we still might get some trouble because of the storm and if we would leave tomorrow there wouldn’t be any problem. It is an easy decision because we are not looking for risks at sea. We have a quiet and relaxing day and watch a movie with the kids at night. We all go early to bed to be prepared for the trip.

Taping the genaker.

Saturday morning we wake up early in the morning and get ourselves and the boat ready. We are all looking forward to the trip and are wearing our crew shirts. We say goodbye to the other Dutch boats because most of the boats are leaving today for Sal and we want to go to Mindelo (800 miles). We will see most of the boats in Surinam because everybody wants to celebrate Christmas in Surinam. Today 7 boats will leave the harbour so it is going to be a real exodus. We leave in the end at half past nine and most of the Dutch people are on the pontoon to wave us goodbye. It is really blowing outside the harbour and we only put up the genoa. We knew that there is a big acceleration zone around the coast of Gomera and decide to stay close to the island but we are still getting at least 30 knots. As soon as we think that we are out of the acceleration zone we set course to Mindelo and raise the mainsail as well. The waves are quite big and the mainsail is flapping around. We decide to take the main sail down again and to put the genaker up. Out of the blew it is blowing really hard around 25 knots and the boat is sheering and we have problems in getting the genaker down. Are we back in the acceleration zone? It is quite hard to get the genaker down in these gusts of wind and once it is down we see that the genaker is torn. We put the genoa up and take the time to look at the damage of the genaker and we tape it with duct tape. Hopefully this will be a temporarily solution.  It keeps on blowing wind force 5, so we keep on sailing with only the genoa on and still have an average speed of 6,5 knots. We don’t need to get faster because it is already quite rock’n roll on board. The first hours of the trip there is quite some communication between the boats and we learn that the Annalena had problems with the boom which came of the mast and had to return to Gomera. What a nightmare for them!! When Raoul is going to sleep he hears the water pump all the time. After some investigation it seems that the hose from the warm water boiler is leaking. We turn of the water pump because we don’t want to lose too much water out of the tanks. We try to tape the hole but it is still leaking a bit. We are getting into the night and Raoul and I take watches of 3 hours each. At night we have to jibe several times because we are sailing dead down wind and the wind is coming from one side and suddenly from the other side. It is quite a restless night. At night the alarm is going off from the automatic steering wheel and we need to put on the engine to generate more power. Quite strange because our batteries should be able to have more power.
 
Sjoerd the little captain.


The next day the weather is the same. It keeps on blowing quite hard wind force 4 to 5 with gusts of wind force 6. There is no need to change the sail plan so it is quite a calm day. In the morning we see a group of dolphins close to the boat and we are all enjoying it. For the kids it is a challenging day because the boat is rolling a lot and Luuk is feeling sea sick. The only thing they can do inside is listening to stories on CD’s and playing Nintendo. In the morning Raoul is able to fix the hose of the boiler and there is no water leaking anymore. At least one of the problems is solved but the batteries are still a mystery to us. The only solution we have for the moment is to run the engine for at least a couple of hours per day to generate energy. Luckily  Luuk is feeling a bit better in the afternoon. At night at 8 o ‘clock we are listening to the SSB radio to the Maritime Dutch Net. The Dutch which are able to transmit are telling where they are and how everything is on board. It is a nice way to keep in contact with each other on the ocean. Unfortunately we can only listen and not transmit because we have taken the earthing away from the hull in Lanzarote. Today is also the first day we use the satellite telephone to receive weather forecasts. We see that tomorrow it is also going to blow up to 20 knots so nothing new. At nigh Raoul and I take turns in sailing the boat and it is a nice and relaxed night.


Raoul during his watch.

We are all getting used to the life on board and because it is Monday we decide to go on with school although it is quite rolly on board. The boys are sitting both at the low side of the boat with only their books in front of them they need because everything is falling from the table all the time. In the afternoon it looks like the wind is calming down a bit and we decide to raise the main sail with two reefs. The boat is more stable and we are even able to do a game uno with the kids in the cockpit. Before dinner we take the main sail down to be already prepared for the night. When we look at the weather forecast for the next days it seems that tomorrow morning it will still blow up to 20 knots but in the afternoon it will calm down to 15 knots. That sounds like music to us!!

When we wake up on Tuesday morning we realise that we are half way. We have sailed more than 400 miles and we can start counting down. After school the kids getting a present because we are half way. They are getting a package with sea animal which they can make with origami and they are quite happy with it. Hopefully one day we can make these animals if the boat is not rolling all the time. The weather forecast was correct and the wind is calming down in the afternoon but the waves are still high. We raise the main sail again and put two reeves in it. Until now we haven’t seen a beautiful sunset because it is clouded all day but today the sky is totally red and it is a beautiful sight.

Beautiful sky.
 
The next day we raise the genaker to make some more speed but the waves are still high and we are rolling a lot. During school hours the boat is also rolling and it doesn’t take long before we get enough of it and take the genaker down again. We raise the main sail and roll the genoa out and secure it with a boom. The boat is quite stable and we are fishing a lot today. We catch five fishes but three of them are too small and two get off the hook. We have pancakes for dinner instead of fish!! During the day we see a lot of flying fishes and at night we get two on board!


Wheel the fish in!!
The next morning when we look at the chart plotter it looks like we are able to arrive today. That would be good because Guido our extra crew is arriving today in Mindelo. Probably we have been sailing quite hard last night but we were not able to keep the right course. We decide to sail to the max today and put up the genaker again. Before we are can raise the genaker we have to wheel in a big fish. Raoul is not able to wheel it in all the way in and we are putting the line on the winches and winching it in. The fish is fighting for his live and is able to escape 10 meters before the boat. We are all quite disappointed! Now I know way they say it is big game fishing. We lost the game this time!! It is quite a sporty day sailing and there is no school because it is our last sailing day and we should enjoy it. In the afternoon the wind is calming down a bit and we are able to wheel in a dorado for dinner!! At the end of the afternoon we have contact with Guido via the satellite telephone and he is having a delay. In the mean time we have spotted the some islands of the Cap Verdes and keep on sailing hard. Before dinner we raise the Cape Verdian guest flag. It is quite dark when we sail around the island of Sao Vincente and we arrive in the harbour at half past ten. At the same time Guido is at the gate of the harbour. Incredibly how it worked out this way!! It has been a fast crossing of 5 ½ days and covered 800 miles. We are going to enjoy the Cape Verdes for the rest of the week!!

Sunrise at the ocean.
 
Onze positie op de kaart is/ Our position at the map is: http://www.winlink.org/dotnet/maps/PositionreportsDetail.aspx?callsign=PE3105

Geen opmerkingen:

Een reactie posten