|
Laatste blik op Gomera met de El Teide van Tenerife op de achtergrond. |
Oversteek van La Gomera naar de Kaap Verden.
Als we vrijdagochtend (9-11) wakker worden kijken we als
eerste naar het weerbericht. De storm voor de kust van Afrika ligt er nog
steeds maar de wind is wel minder geworden. Als we vandaag gaan vertrekken dan zouden
we er nog een staartje van mee kunnen krijgen en als we morgen vertrekken dan
weten we zeker dat we er geen last van hebben. De keuze is dan ook snel gemaakt
want risico’s op zee zoeken we niet op. We maken er een rustige dag van en
rommelen wat aan. We kijken ’s avonds een film met de kinderen en gaan vroeg
naar bed.
|
Gat in de genaker. |
Zaterdag staan we op tijd op, we hebben er zin in en kleden
ons met de crew shirts. We nemen afscheid van de Nederlandse boten op de
steiger want de meesten gaan naar Sal op de Kaap Verden en wij naar Mindelo. De
meesten zullen we in Suriname weer terugzien aangezien iedereen Kerst wil
vieren in Suriname. Vandaag zullen er zo’n 7 boten richting de Kaap Verden
vertrekken dus het wordt een hele uittocht. Als we om half 10 vertrekken worden
we uitgezwaaid door de Nederlanders. Eenmaal buiten de haven staat er veel wind
en we zetten alleen de genua op. Langs Gomera zullen we zeker last krijgen van
de acceleratie winden dus we besluiten dicht onder het eiland te blijven.
Ondanks dat we niet midden in de acceleratie zone zitten krijgen we toch wind
tot 30 knopen over het dek dus we zijn blij dat we alleen op de genua varen.
Zodra we denken dat we de zone voorbij zijn
zetten we het grootzeil bij en zetten we koers naar Mindelo. Er staan vervelende
golven en het zeil klappert dus na een tijdje halen we het grootzeil er weer
af. We besluiten de genaker te zetten en we lopen een tijdje mooi totdat er plotseling
ineens 25 knopen wind staat en de boot totaal uit z’n roer loopt. Zijn we nu
toch weer in de acceleratie zone beland?? We krijgen met moeite de genaker naar
beneden en zien dat hij gescheurd is. We rollen de genua uit en bekijken de
schade aan de genaker. Er zit een hele scheur in maar gelukkig langs de naad en
plakken de genaker met duck tape. We hopen zo het probleem voorlopig te hebben opgelost.
|
Plakken van de genaker. |
Ondertussen blijft het
flink waaien, een goede windkracht 5, dus we blijven alleen op de genua
doorvaren want de boot blijft mooi doorlopen en we hebben een gemiddelde van
6,5 knoop. Harder hoeven we ook niet want het is aan boord al weer aardig
rock’n roll dus het is wel even goed zo. De eerste uren van de tocht is er
redelijk wat marifoon verkeer tussen de boten die vertrokken zijn en we horen
dat de Annalena in problemen is gekomen omdat de giek van de mast is gekomen.
Ze zijn op de motor teruggegaan naar Gomera. Wat waardeloos voor hun! Als Raoul
gaat slapen hoort hij de waterpomp steeds aanslaan. Na wat onderzoek blijkt er
water te lekken uit de slang, die van de boiler vandaan komt. We zetten de
waterpomp uit want we willen niet te veel water uit de tanks verliezen. We
proberen het gat zoveel mogelijk te dichten met tape maar dat lukt niet zo erg
want het blijft door lekken. We gaan de nacht in en Raoul en ik lopen om de
drie uur wacht. ’s Nachts moeten we meerdere keren gijpen omdat we plat voor de
wind varen en de wind de ene keer net uit de ene richting komt en de andere
keer uit de andere richting. Al met al een onrustige nacht. ’s Nachts blijkt
dat de accu niet genoeg spanning geeft en we moeten de motor aanzetten om de
accu’s op te laden want anders doet onze stuurautomaat het niet. Toch vreemd
want de accu’s zouden veel meer moeten kunnen hebben.
|
Heerlijk luisteren naar de luistercd's .
|
Het weerbeeld van de volgende dag is precies hetzelfde. Het
blijft hard waaien windkracht 4 tot 5 met vlagen windkracht 6. We veranderen
niets aan de zeilvoering dus wat dat betreft is het een rustige dag en we
kunnen de hele dag over dezelfde boeg blijven varen. ’s Ochtends zien we een
hele groep dolfijnen die een half uur bij de boot blijft zwemmen. Het blijft
een spektakel om deze dieren te zien en we genieten er volop van. Voor de
kinderen is het een wel pittige dag want de boot beweegt behoorlijk en Luuk is
er zeeziek van geworden. Ze kunnen niets anders doen dan luistercd’s luisteren
en spelen wat nintendo. ’s Ochtends repareert Raoul de slang van de boiler door
er een stuk af te snijden. Dat klusje is dus gelukt, alleen we begrijpen niets
van de accu’s. We moeten elke dag een aantal uren de motor aan zetten om de
accu’s te laden om voldoende spanning te hebben. We hebben geen idee hoe dit
komt! Gelukkig voelt Luuk zich in de loop van de dag wat beter. ’s Avonds
luisteren we om 8 uur voor het eerst via de SSB radio naar het Nederlandse Maritiem
Net en horen we waar de andere boten zijn en hoe het met hun is. Het is erg
leuk om op deze manier contact met elkaar te hebben al kunnen wij voorlopig nog
alleen uitluisteren en zelf niet zenden omdat we de aardplaat onder de boot
weggehaald hebben in Lanzarote. Ook gebruiken we vandaag voor het eerst de satelliet
telefoon om weersberichten binnen te halen en zien dat het morgen wederom tot
20 knopen gaat waaien. ’s Avonds lopen Raoul en ik om de beurt wacht en hebben
het aardig rustig.
|
School aan boord. |
We beginnen al aardig in geslingerd te raken en aangezien
het vandaag maandag is gaan we gewoon school doen ondanks dat de boot aardig
slingert. De jongens zitten allebei aan de lage kant met alleen het boek
waaruit ze werken voor zich en de rest van de spullen op de bank want alles
vliegt elke keer van tafel. Het is nog een wonder dag ze zich kunnen
concentreren maar ze doen goed hun best. ’s Middags lijkt de wind iets rustiger
te worden en zetten we het grootzeil erbij met twee reven. De boot ligt nu iets
stabieler en we kunnen zelfs met de kinderen een spelletje uno spelen in de
kuip. Voor het eten halen we het grootzeil eraf en bomen de genua uit. Zo zeilen
we iets rustiger en zijn we klaar voor de nacht. Als we ’s avonds het
weersbericht binnenhalen zien we dat het morgenochtend nog tot 20 knopen blijft
waaien maar daarna zou het rustiger moeten worden en de wind neemt af naar 15
knopen. Dat klinkt ons als muziek in de oren!
|
Oversteek cadeau. |
Als we op dinsdag wakker worden beseffen we dat we over de
helft zijn!! We hebben meer dan 400 mijl gevaren dus we kunnen aftellen!! Na
school mogen de kinderen hun cadeau, voor het halverwege zijn van de oversteek,
openen. Ze krijgen een pakket waarmee ze met origami zeedieren kunnen maken en
zijn er erg blij mee. Wie weet komt er een rustig moment waarop we ze kunnen
gaan maken. De weersvoorspelling kloppen precies want ’s ochtends waait het
inderdaad aardig maar het neemt inderdaad in de middag af maar de golven
blijven voorlopig nog wel hoog. We hijsen het grootzeil weer en varen met twee
riffen erin. Tot nu toe hebben we nog geen mooie zonsondergang of opgang gezien
want het is elke dag bewolkt en ’s nacht is er geen maan waardoor we vaak
slecht zicht hebben. Vanavond kleurt de hemel echter mooi rood en het is een
prachtig gezicht.
De volgende dag hijsen we de genaker om wat meer vaart te
maken maar doordat de golven nog vrij hoog zijn slingeren we aardig heen en
weer en zijn het na een paar uur ook alweer zat. Zeker als tijdens de
schooluren de boot ligt te rollen ben ik er wel klaar mee. We varen verder op
het grootzeil met twee reven en de genua uitgeboomd. De boot ligt naar verhouding
redelijk stil en we vissen deze dag aardig wat af en hebben vijf keer beet. Tot
drie keer toe vinden we de vis te klein en tot twee keer springen de vissen van
de haak. ’s Avonds eten we dus maar pannenkoeken i.p.v. vis. Overdag hadden we
al scholen vliegende vissen gezien en ’s nachts krijgen we twee vliegende
vissen aan boord.
|
Maximum speed met de genaker op. |
Waarschijnlijk kunnen we vandaag aankomen want we hebben
vannacht erg hard gevaren alleen niet helemaal de goede koers. We zetten dus vandaag
het gas erop want onze opstapper Guido zou vanmiddag aankomen in Mindelo en zou
het niet mooi zijn als we het toch zouden halen om op tijd in de haven van
Mindelo aan te komen. Net als we de genaker willen hijsen hebben we beet en zit
er een dorado aan de lijn. Raoul kan hem met de hengel niet binnenhalen dus de
lijn wordt om de lier gelegd en met z’n vieren proberen we de vis binnen te
halen. Helaas ziet de vis kans om 10 meter voor de boot zich van de haak los te
maken, we zijn dan ook erg teleurgesteld. Nu begrijp ik waarom ze het gamefishing
noemen en we hebben dit keer duidelijk verloren. We gaan verder met het hijsen van
de genaker en het wordt een sportieve zeilochtend. We doen vandaag geen school
omdat het de laatste vaardag is wat we ook een beetje willen vieren. ’s Middags wordt de wind iets minder waardoor
het aan boord wat rustiger wordt en uiteindelijk halen we ook nog een dorado
binnen voor het avondeten. Wat wil je nog meer! Aan het einde van de middag hebben we nog
contact met Guido via de satelliet telefoon en hij blijkt vertraging te hebben.
Wij hebben ondertussen de eilanden van de Kaap Verden al in het zicht en
blijven goed doorvaren. Tijdens borreltijd wisselen we de gastenvlag en hijsen
de vlag van Kaap Verdie. Uiteindelijk varen we in het donker langs het eiland van
Sao Vincente en leggen om half elf in de haven aan en op dat zelfde moment
staat Guido voor de poort van de haven. Ongelooflijk hoe we dit zo hebben
kunnen uitkienen!! Al met al hebben we een snelle trip gehad en in 5 ½ dag zo’n
800 mijl afgelegd. We gaan nu dubbel genieten van de Kaap Verden!
|
Harbour of Mindo on the Cape Verdes. |
Crossing
from La Gomera to the Cape Verdes.
Friday
morning, when we wake up the first thing we do is looking at the weather
forecast. There is still a storm for the coast of Africa but the winds are
getting lighter. If we leave today we still might get some trouble because of
the storm and if we would leave tomorrow there wouldn’t be any problem. It is
an easy decision because we are not looking for risks at sea. We have a quiet
and relaxing day and watch a movie with the kids at night. We all go early to
bed to be prepared for the trip.
|
Taping the genaker. |
Saturday
morning we wake up early in the morning and get ourselves and the boat ready.
We are all looking forward to the trip and are wearing our crew shirts. We say
goodbye to the other Dutch boats because most of the boats are leaving today
for Sal and we want to go to Mindelo (800 miles). We will see most of the boats
in Surinam because everybody wants to celebrate Christmas in Surinam. Today 7
boats will leave the harbour so it is going to be a real exodus. We leave in
the end at half past nine and most of the Dutch people are on the pontoon to
wave us goodbye. It is really blowing outside the harbour and we only put up
the genoa. We knew that there is a big acceleration zone around the coast of
Gomera and decide to stay close to the island but we are still getting at least
30 knots. As soon as we think that we are out of the acceleration zone we set
course to Mindelo and raise the mainsail as well. The waves are quite big and the
mainsail is flapping around. We decide to take the main sail down again and to
put the genaker up. Out of the blew it is blowing really hard around 25 knots
and the boat is sheering and we have problems in getting the genaker down. Are
we back in the acceleration zone? It is quite hard to get the genaker down in
these gusts of wind and once it is down we see that the genaker is torn. We put
the genoa up and take the time to look at the damage of the genaker and we tape
it with duct tape. Hopefully this will be a temporarily solution. It keeps on blowing wind force 5, so we keep
on sailing with only the genoa on and still have an average speed of 6,5 knots.
We don’t need to get faster because it is already quite rock’n roll on board.
The first hours of the trip there is quite some communication between the boats
and we learn that the Annalena had problems with the boom which came of the
mast and had to return to Gomera. What a nightmare for them!! When Raoul is
going to sleep he hears the water pump all the time. After some investigation
it seems that the hose from the warm water boiler is leaking. We turn of the
water pump because we don’t want to lose too much water out of the tanks. We
try to tape the hole but it is still leaking a bit. We are getting into the
night and Raoul and I take watches of 3 hours each. At night we have to jibe
several times because we are sailing dead down wind and the wind is coming from
one side and suddenly from the other side. It is quite a restless night. At night
the alarm is going off from the automatic steering wheel and we need to put on
the engine to generate more power. Quite strange because our batteries should
be able to have more power.
|
Sjoerd the little captain. |
The next
day the weather is the same. It keeps on blowing quite hard wind force 4 to 5
with gusts of wind force 6. There is no need to change the sail plan so it is
quite a calm day. In the morning we see a group of dolphins close to the boat
and we are all enjoying it. For the kids it is a challenging day because the
boat is rolling a lot and Luuk is feeling sea sick. The only thing they can do
inside is listening to stories on CD’s and playing Nintendo. In the morning
Raoul is able to fix the hose of the boiler and there is no water leaking
anymore. At least one of the problems is solved but the batteries are still a
mystery to us. The only solution we have for the moment is to run the engine
for at least a couple of hours per day to generate energy. Luckily Luuk is feeling a bit better in the
afternoon. At night at 8 o ‘clock we are listening to the SSB radio to the
Maritime Dutch Net. The Dutch which are able to transmit are telling where they
are and how everything is on board. It is a nice way to keep in contact with
each other on the ocean. Unfortunately we can only listen and not transmit
because we have taken the earthing away from the hull in Lanzarote. Today is
also the first day we use the satellite telephone to receive weather forecasts.
We see that tomorrow it is also going to blow up to 20 knots so nothing new. At
nigh Raoul and I take turns in sailing the boat and it is a nice and relaxed
night.
|
Raoul during his watch. |
We are all
getting used to the life on board and because it is Monday we decide to go on
with school although it is quite rolly on board. The boys are sitting both at the
low side of the boat with only their books in front of them they need because
everything is falling from the table all the time. In the afternoon it looks
like the wind is calming down a bit and we decide to raise the main sail with
two reefs. The boat is more stable and we are even able to do a game uno with
the kids in the cockpit. Before dinner we take the main sail down to be already
prepared for the night. When we look at the weather forecast for the next days
it seems that tomorrow morning it will still blow up to 20 knots but in the
afternoon it will calm down to 15 knots. That sounds like music to us!!
When we
wake up on Tuesday morning we realise that we are half way. We have sailed more
than 400 miles and we can start counting down. After school the kids getting a
present because we are half way. They are getting a package with sea animal
which they can make with origami and they are quite happy with it. Hopefully
one day we can make these animals if the boat is not rolling all the time. The
weather forecast was correct and the wind is calming down in the afternoon but
the waves are still high. We raise the main sail again and put two reeves in
it. Until now we haven’t seen a beautiful sunset because it is clouded all day
but today the sky is totally red and it is a beautiful sight.
|
Beautiful sky. |
The next
day we raise the genaker to make some more speed but the waves are still high
and we are rolling a lot. During school hours the boat is also rolling and it doesn’t
take long before we get enough of it and take the genaker down again. We raise
the main sail and roll the genoa out and secure it with a boom. The boat is
quite stable and we are fishing a lot today. We catch five fishes but three of
them are too small and two get off the hook. We have pancakes for dinner
instead of fish!! During the day we see a lot of flying fishes and at night we
get two on board!
|
Wheel the fish in!! |
The next morning when we look at the chart plotter it looks like we are
able to arrive today. That would be good because Guido our extra crew is
arriving today in Mindelo. Probably we have been sailing quite hard last night
but we were not able to keep the right course. We decide to sail to the max
today and put up the genaker again. Before we are can raise the genaker we have
to wheel in a big fish. Raoul is not able to wheel it in all the way in and we
are putting the line on the winches and winching it in. The fish is fighting
for his live and is able to escape 10 meters before the boat. We are all quite
disappointed! Now I know way they say it is big game fishing. We lost the game
this time!! It is quite a sporty day sailing and there is no school because it
is our last sailing day and we should enjoy it. In the afternoon the wind is
calming down a bit and we are able to wheel in a dorado for dinner!! At the end
of the afternoon we have contact with Guido via the satellite telephone and he
is having a delay. In the mean time we have spotted the some islands of the Cap
Verdes and keep on sailing hard. Before dinner we raise the Cape Verdian guest
flag. It is quite dark when we sail around the island of Sao Vincente and we
arrive in the harbour at half past ten. At the same time Guido is at the gate
of the harbour. Incredibly how it worked out this way!! It has been a fast
crossing of 5 ½ days and covered 800 miles. We are going to enjoy the Cape
Verdes for the rest of the week!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten