Vissersdorp Baia das Gatas. |
Kaap Verdië
Vrijdag merken we dat we allebei toch wel redelijk moe zijn
van het zeilen en doen rustig aan. Ook is het Guido z’n eerste dag aan boord en
die vindt het prima om wat rond te kijken. We lopen vandaag alle officiële
instanties af en vinden de maritieme politie waar we de boot moeten inklaren en
de immigratie waar helaas niemand is. De meneer van de immigratie zou er later
wel zijn dus we proberen het ’s middags nog maar een keer. Helaas is de meneer
er ’s middags ook niet dus kunnen we maandag weer terugkomen. Welkom in
Afrika!! Mindelo is verder een redelijk grote stad met 76.000 inwoners en
bestaat uit uptown en downtown. Het
downtown gedeelte ligt vlak bij de haven en doet redelijk vervallen aan. We
hebben echt het gevoel in Afrika beland te zijn en de mensen zijn erg vriendelijk.
Op zoek naar winkels kom ik in een aantal supermarkten terecht waar ze alleen
maar blikken hebben en niets vers. Uiteindelijk koop ik dan maar wat tomaten
bij de mensen die op straat zitten met hun verkoopwaar. Raoul heeft ondertussen
in de haven ook niet stilgezeten en heeft een zeilmaker gevonden om de gennaker
te maken en een raymarine dealer ontdekt, die naar onze marifoon kan kijken die
het al sinds de Canarische eilanden niet meer doet. In de haven liggen wederom
een aantal Nederlandse boten die we nog niet kennen. We blijven ons verbazen over het aantal
Nederlandse boten dat op reis is. We nodigen onze Nederlandse buren voor een
borrel uit om kennis te maken en horen hoe zij met een gebroken roer een aantal
dagen geleden in de haven zijn aangekomen. Bij hun vergeleken stellen al onze
‘kleine’ problemen aan boord niets voor.
Torre de Belem in Mindelo. |
De volgende dag voelen we ons allemaal een stuk fitter en
worden de grote klussen door Guido en Raoul gezamenlijk te lijf gegaan. De
belangrijkste klus is het achterhalen waarom de accuspanning zo gauw naar
beneden ging tijdens de reis. Ze testen alle vier de accu’s en het blijkt dat
er één slechte bij zit. Hopelijk is dit het probleem en we houden dus nog drie
accu’s over voor de energievoorziening, maar dat moet voor de verdere trip geen
problemen opleveren. Verder gaan ze ook alvast met de marifoon aan de gang want
de meneer van de raymarine dealer belooft elke keer te komen maar is tot op
heden nog niet geweest. ’s Avonds hebben we een enorm gezellige avond met de
Carpe Diem, een Engelse boot die we voor het laatst in de Rias in Spanje hebben
gezien. Het is erg leuk om ze weer terug te zien. We hebben ze uitgenodigd voor
een bbq en het zal ook wel de laatste keer zijn dat we ze zien want ze
vertrekken zondag naar St. Helena. Ze
hebben een jongetje Josh die ’s middags met de jongens komt spelen. Zij komt
uit New Zeeland en hij van Sint Helena een eiland voor Argentinië. Het is erg
leuk om hun levensverhaal te horen en te horen hoe het leven op St. Helena is, een
eilandje met 5.400 inwoners.
Prachtig strand bij Baia das Gatas. |
Het wordt tijd om iets van het eiland te zien en we
besluiten van de zondag een rustdag te maken. Vandaag even geen klusjes of
boodschappen. ’s Middag nemen we een taxi naar de andere kant van het eiland
naar Baia de Gatas. Als we door het landschap rijden lijkt het eiland groener
dan de Canarische eilanden. We komen bij een fantastisch mooie baai met een wit
zandstrand en mooi blauw water. Zo is Kaap Verdië op z’n mooist!! Ondanks dat het zondag is zijn er weinig
mensen op het strand en hebben we het rijk bijna voor ons alleen. Aan het einde
van de middag drinken we nog wat op een terras en ziet Sjoerd kans om vriendjes
te maken waarmee hij eindelijk weer eens kan voetballen. Om half vijf worden we
weer netjes door de taxi chauffeur opgehaald. Eén van de weinigen die we tot nu
toe ontmoet hebben die netjes op tijd z’n afspraken nakomt!! ’s Avonds eten we in club Nautique waar een Kaap Verdiaanse band
optreed. We zijn enorm onder de indruk van de muziek. Er zit een heerlijk ritme
in, maar doet toch wel iets melancholisch aan zoals de Portugese muziek. Ze
zingen in het Creools, de taal die door alle Kaap Verdianen gesproken wordt.
Het Creools is een mengeling van Portugees en een aantal Afrikaanse talen dus
voor ons onverstaanbaar, al herkennen we af en toe enkele Portugese woordjes. Verder
verstaan de meeste mensen ook Portugees dus komen we er vaak wel uit.
Maandag is het weer de eerste dag van de week dus we
beginnen gewoon weer met school. Wat is het heerlijk om school te doen met de
kinderen als de boot heerlijk rustig ligt!! Raoul gaat nog een keer naar de
immigratie en komt dit keer met stempels in onze paspoorten dus dit keer is het
gelukt. Wederom wordt er door de heren geklust en dit keer wordt de ankerlier
gemaakt. Bij aankomst merkten we dat het anker wel naar beneden ging maar niet
meer omhoog. Uiteindelijk blijkt het een kapotte schakelaar te zijn dus dat is makkelijk
te verhelpen. Eindelijk komt de raymarine meneer en neemt onze marifoon mee om
door te lichten. Verscheidene mensen hebben me gevraagd of al deze problemen
normaal zijn tijdens het reizen. Het korte antwoord is ja want ook tijdens onze
vorige reis ging er elke keer iets kapot en hadden we altijd een kluslijst en
dat is deze keer niets anders. Door de continue bewegingen op een boot en het
zoute water gaat er altijd wel iets stuk.
We hebben via het internet een accommodatie geboekt op San
Antoa het eiland naast Sao Vicente. Het schijnt een heel mooi eiland te zijn
met mooie groene valleien waar je fantastisch kunt wandelen. Aangezien er geen
goede haven is kunnen we er zelf niet heenvaren en nemen we de ferry. De
mevrouw van de accommodatie heeft voor ons geregeld dat we met een aluguer,
oftewel een gezamenlijke taxi bij de haven worden afgehaald en ons naar de top
van een vulkaan brengt van waar we naar beneden wandelen naar de accommodatie
die in de vallei ligt. Het is altijd spannend om weer even van boord te gaan
dus we hebben er allemaal zin in. Om acht uur vertrekt de ferry en negen uur
lopen we op de kade van San Antoa. Het is een drukte van jewelste en iedereen
probeert je in z’n taxi te krijgen. Het is prettig dat we worden opgehaald en
gaan op zoek naar onze chauffeur. Hij heeft een bordje bij zich en we zien dat
er een mooie pick-up klaar staat. De jongens vinden het fantastisch en we gaan
met z’n allen buiten in de bak zitten. Er komen nog ander mensen maar buiten is
het al bezet!! We rijden met de pick-up door het droge land en hoe verder we
omhoog rijden hoe groener het wordt. Na een tijdje zien we wolken rondom het
eiland en nog geen vijf minuten later rijden we er middenin. Als we bij de
krater worden afgezet zitten we volledig in de mist en zien we weinig van de
omgeving. We lopen uren door de mist naar beneden terwijl het miezert. Als we
eenmaal uit de wolken zijn zien we dat we in een prachtige groene vallei beland
zijn en hebben we een spectaculair uitzicht. In het dal zijn allemaal
terrassen, die door de boeren bewerkt worden en we lopen door de velden naar
beneden. Overal zien we kippen en hanen loslopen een hier en daar een
verdwaalde koe. Het water dat van de berg komt wordt opgevangen en via een
irrigatiekanalen naar de akkers gebracht. Als we eenmaal in het dal aankomen
lopen we door verschillende kleine dorpjes heen. De huizen zijn over het
algemeen heel armoedig maar de mensen zijn super vriendelijk en groeten ons
constant. Aangezien we geen kaart bij ons hebben moeten we steeds de weg vragen
maar gelukkig kent iedereen ‘Casa das Ilhas’ waar we slapen.
Een meneer maakt
zelfs een tekening met een stokje op een muurtje voor ons. De kinderen vinden
ons een bezienswaardigheid en lopen ons achterna. Ook vinden ze het erg leuk om
op de foto te komen en vragen steeds ‘foto’? Wat een geweldige beleving en wat een
prachtige omgeving. Na vier uur wandelen beginnen we allemaal toch wel aardig
moe te worden en elke keer als we de weg vragen horen we dat het nog een klein
stukje is. Opeens staan we voor een mooi geel geschilderd huis en blijkt dat
Casa das Ilhas te zijn. De accommodatie wordt door een Vlaamse gerund dus we
worden in het Nederlands welkom geheten. We hebben een mooi huisje met uitzicht
op het dal. ’s Avonds eten alle gasten aan een grote tafel en worden alle verhalen
uitgewisseld. Het wordt een hele gezellige avond of komt dat door de
zelfgestookte rum en pounche??
Uitzicht vanaf onze kamer op de vallei. |
De prachtige vallei. |
Kinderen willen graag op de foto. |
Terrassen op de hellingen. |
De volgende dag is het nog helder en de mevrouw van de accommodatie heeft een mooie route voor ons uitgestippeld. Vandaag gaan we de kust van San Antao bekijken en nog een korte wandeling maken. We lopen naar de weg en vinden een aluguer waar we mee naar Paul kunnen. Paul blijkt een klein dorpje aan de kust te zijn maar stelt niet zoveel voor. We vinden de volgende aluguer naar Ribeira Grande en rijden langs een mooie kustweg. In Ribeira Grande vinden we een aluguer naar Ponto do Sol een mooi plaatsje aan de noordkust van San Antao. Onze aluguer biedt zich aan om als privé taxi ons naar Fontainhas te brengen een klein dorpje in de bergen niet ver van Ponto do Sol. We kunnen dus gewoon blijven zitten en rijden via een spectaculaire, smalle, steile weg de bergen in. Na een half uur rijden zijn we bij Fontainhas en zijn wederom in een erg mooie vallei terecht gekomen waar een klein dorpje tegen de helling is opgebouwd. We wandelen op ons gemak terug naar Ponto do Sol en genieten van de vallei en de mooie kustweg. Eenmaal terug in Ponto do Sol vinden we een super leuk restaurantje waar we goed kunnen eten. We nemen verschillende aluguers om in Porto Novo te komen waar de ferry om vijf uur terugvaart naar Sao Vicente. We zijn ondertussen aardig goed geworden in het vinden van alugueres en om van de ene bestemming naar de andere te komen op het eiland. Als we terugkomen in de haven lopen we Gerard tegen het lijf van de Annalena. Ze zijn net binnengekomen en we nodigen ze uit voor een borrel. Het is erg leuk om ze weer te zien en zijn blij dat hun problemen met het beslag van de giek zijn verholpen.
Fontainhas in de rotsen. |
Eigenlijk zouden we vrijdag vertrekken maar er zijn nog
redelijk wat klussen te doen en we willen ook nog graag een dag rust voordat we
gaan. Als we ’s ochtends het weerbericht bekijken maakt het niet erg uit of we
vrijdag of zaterdag gaan dus wordt het uiteindelijk zaterdag. Vandaag moet er
hard gewerkt worden om alles in orde te krijgen. De raymarine meneer komt onze
marifoon terugbrengen en wordt getest. Als het goed is moet hij het nu doen. We
kopen een nieuwe handmarifoon want van de oude heeft de lader het begeven. We
klaren uit en krijgen onze scheepspapieren terug. De nodige boodschappen worden
gedaan en met name het vinden van lang houdbaar brood is onmogelijk. Gelukkig
kan ik bij een bakker 14 broden bestellen voor morgen. De jongens doen gewoon
school en de was wordt gedaan. Raoul en Guido leggen de laatste hand aan de
watermaker en jawel hij doet het! Al met al een hectische dag.
Vandaag kopen we nog
wat verse groenten en vlees en willen vanmiddags nog naar het strand. ’s Avonds nog
uit eten bij Club Nautique, waar ze die heerlijke muziek hebben, samen met Gerard en Rommy van de Annalena en dan zijn we
klaar voor de grote oversteek. We willen zaterdagochtend vertrekken en zullen
zo’n 1750 mijl varen naar Frans Guyana waar we een korte stop willen maken. Als
het goed is zullen we daar 14 dagen over doen.
Na een aantal dagen willen we dan doorvaren naar Suriname waar Paulette
en de kinderen op ons zullen staan te wachten. We zullen dus een tijdje uit de
lucht zijn!!
Sjoerd snorkeling in Baia das Gatas. |
Cape Verde
On Friday
we notice that we are both quite tired of the sailing trip and we decide to
have a calm day. It is also Guido’s first day on board and he is happy to
stroll around. We have to find the different authorities today like the
maritime police to show the boat papers and the immigration. At the immigration
office there is no one so we have to try it later. If we come around later in
the afternoon there is still nobody at the office. We have to give it a try
again on Monday. Welcome in Africa! Mindelo is quite a big city with 76.000
inhabitants and it consist out of up town and down town. Down town is close to
the harbour and quite run down. We really feel that we have arrived in Africa
and the people are very friendly. On my search to a supermarket I end up in a
supermarket where they only sell tins and no fresh stuff and I have to buy tomatoes in the street where people sell their
fruits and vegetables. Raoul has also
been very busy and has found a sailmaker to repair our gennaker and he
discovered a raymarine dealer, who can have a look at our VHF which hasn’t been
working since the Canary Islands. Again we see new Dutch boats which we haven’t
met before and we invite our Dutch neighbours for a drink. They arrived a couple
of days earlier and in the harbour with a broken helm. Compared to them we have
only ‘small’ problems!
Cape Verdian kids in front of their house. |
The next
day we are feeling already a lot better and Guido and Raoul are in for some big
jobs. The biggest job is to find out why our batteries didn’t have enough power
on the trip. They test all the four batteries separate and find out that one is
very bad. Hopefully this is the problem and we take the bad battery out and
will have three batteries left but that shouldn’t be a problem for the rest of
the trip. They also make a start with the VHF because the guy of the raymarine
dealer didn’t show up yet. At night we have a bbq with an English boat which we
have seen for the last time in the Rias in Spain. They have a little boy who
comes over to play in the afternoon. It is a really nice family with three kids
and he is from St. Helena a little island for the coast of Argentina. She is
from New Zeeland and it is nice to hear their stories and they tell us everything about St.Helena, an island with 5.400 inhabitants.
Sjoerd is playing football with Cape Verdian kids. |
Monday is
the first day for a normal week again and we start the week as normal with
school. It is so nice to do school with the kids if the boat is not moving all
the time! Raoul is going another time to the immigrations and comes back with
stamps in our passports, finally successful. The men are doing some more jobs
on the boat and fix the anchor winch. On arrival we found out that the anchor
would go down but wouldn’t come up again. The reason is a broken switch so easy
to fix. Finally the raymarine guy comes around and takes the VHF with him to
check it. Some people have asked if all these problems on board are normal and
the answer is yes. On the other trip we had also problems that things broke down,
because of the continuous movements of the boat and the salt water a lot of
things break in the end.
We have
booked via the internet an accommodation at the island of San Antao the island
next to Sao Vicente. It seems to be a beautiful island with nice green valley’s
where you can hike different routes. The island doesn’t have a big harbour so
we can’t sail there ourselves and we have to take the ferry. The lady of the
accommodation has arranged an aluguer, a taxi who will take several people and
it will take us up a crater
and we will walk down through the valley to the accommodation. It is strange to leave the boat and we are all
excited. At eight o’clock the ferry leaves Mindelo and an hour later we walk at
the quay of San Antoa. It is quite busy and a lot of taxi drivers are trying to
get us in there taxi but it is nice to know that somebody is waiting for us. In
the end we find the driver and he has a beautiful pick-up. The boys are really
happy and we hop in the back of the pick-up. The other people need to sit
inside because the space outside is taken by us and the luggage. We are driving with the pick up through a dry
countryside, but the higher we get the greener it gets. We see some clouds
coming up and in five minutes we are driving in the clouds. When the driver
drops us at the crater it is totally hazy and we can hardly see anything of the
landscape. We walk a couple of hours down in the haze and it is drizzling a
bit.
Walking in the haze. |
Beautiful green valley. |
The next
day we follow the programme of the owner of the accommodatioan which she has
put together for us. Today we are going to discover the coast of San Antoa and
walk along the coast. We walk down to the road and find an aluguer which will
bring us to Paul. Paul is a little village at the coast but is not spectacular.
We find another aluguer which brings us to Ribeira Grande along a scenic coastal
way. In Ribeira Grande we find another aluguer which brings us to Ponto do Sol
a nice village in the north of the island. Our aluguer offers us to bring us to
Fontainhas a little village in the mountains as a private taxi so we can stay
in the same car. We follow the narrow road along the coast and after an half hour drive we arrive in
Fointainhas. Again we find ourselves in a beautiful valley and the village is
built on the steep slopes, incredible. We walk the way back to Ponto do Sol and
enjoy the lovely scenery and the coast. In Ponto do Sol we take a break and
find a nice restaurant to eat. After lunch we take different alugueres back to
Porto Novo where the ferry leaves at five to Mindelo. Back in the harbour we
meet Gerard of the Annalena who just arrived. We invite them for a drink and
are happy to hear their stories about the crossing. It is nice to see them
again and to hear that they have solved their problems with the boom.
Coast of Fontainhas. |
We have
planned to leave on Friday but there are still some jobs to be done and we
would also like to have a relaxing day before we leave. When we check the
weather forecast it doesn’t matter if we leave on Friday or Saturday so we
change our plans and aiming to leave on Saturday. Today we need to do a lot of
jobs and need to work hard to get everything done. The raymarine guy comes
around and brings back our VHF and tests the VHF from our boat and it is working
ok. We buy a new handheld VHF because our battery charger of the VHF broke
down. We need to get our ship papers back and go to immigration. The necessary
shopping needs to be done and especially bread is a problem on this island. I
am able to order 14 rows of bread for tomorrow. The boys do school and the
washing is done. Raoul and Guido are finishing the installation of our water
maker and it is working!! Quite a hectic day all together.
Today we
need to buy the fresh fruits and vegetables and would like to go to the beach
in the afternoon to have a nice relaxing afternoon. At night we are planning to
have a last dinner with Gerard and Rommy of the Annlena at the Nautique club. We
will leave Saturday morning and the crossing to French Guyana is 1750 miles
which we plan to do in 14 days. After a couple of days we will sail on to
Suriname where Paulette and the kids are waiting for us. We are ready to go!!
Onze positie op de kaar is/ Our position on the map is:
Hoi wereldreizigers, tijdje geleden, SORRY, maar erg druk. Elke week naar UK en dan weer terug naar Bonn. Altijd druk als we weer een nieuwe uitdaging beginnen. Wij wensen julie veel succes met de grote oversteek! Tot mailens.
BeantwoordenVerwijderenAndré en Corine
Irma, Raoul, Guido Luuk en Sjoerd zijn gearriveerd in Frans Guyana, zodra internet beschikbaar wordt het blog bijgewerkt
BeantwoordenVerwijderen