Flying Circus bemanning voor de oversteek van de Azoren naar Engeland. |
Oversteek van de Azoren naar Engeland
Zaterdagochtend doen we nog de laatste verse boodschappen en
hebben een heerlijke Italiaanse lunch bij het restaurant van de haven. Nu
hoeven we vanavond niet meer te koken aan boord! We varen naar het tankstation
van de haven waar we de dieseltanks vullen, zodat we voldoende hebben voor de
oversteek zo’n 1165 mijl naar Falmouth. Uiteindelijk varen we om drie uur de haven
uit, nagezwaaid door Sabien en Pieter van de Ostrea. Buiten waait het aardig
zo’n windkracht 4 tot 5 en we rollen voorlopig nog maar alleen de genua uit,
omdat de winden rondom het eiland nogal eens onvoorspelbaar kunnen zijn. Als we
eenmaal het eiland voorbij zijn, is het eiland grotendeels omgeven door mist en
snel uit het zicht. We hebben ondertussen het grootzeil erbij gehesen en varen
met derde rif de nacht in. Het is een redelijk rustige nacht, de wind komt van
achteren en de golven zijn niet hoog dus het is rustig inslingeren.
Dick vindt het allemaal een groot spektakel! |
De volgende ochtend word ik rond half tien wakker van
klapperende zeilen, de wind is toegenomen en veranderd van richting. Raoul
staat aan het roer en Dick is ook wakker geworden, we rollen de genua in en
trimmen de zeilen. De windkracht blijkt niet zozeer te zijn toegenomen maar de
wind komt nu van voren, zodat het harder lijkt en we er tegenin moeten. Het
wordt aan boord vrij onaangenaam en het lijkt het meest op bergbeklimmen als we
door de boot lopen. We doen dan de hele dag niets anders dan slapen, lezen en
filmpjes kijken. Als we ’s middags de weerberichten bekijken dan blijkt dat dit
nog wel even doorgaat. Tijdens de dag bouwen de golven op en begint de boot
aardig te stuiteren. ’s Avonds hebben we voor het eerst contact met andere
Nederlandse oceaanzeilers via het Nederlandse Maritieme Net via de SSB Radio.
Het is leuk om de anderen te horen en er zijn een aantal bekende boten bij. Wij
geven onze positie door en onze condities en zullen vanaf vandaag elke avond om
9 uur aan het netje deelnemen. ’s Avonds
gaan we door de 1000 mijl heen dus dat is een goed gevoel. Bij het begin van
mijn wacht van 10 uur schrik ik me rot van een blaasgeluid naast de boot. Het
blijkt een enorme potvis te zijn en ik roep gauw de anderen. Zo staan we enorm
te genieten als deze potvis nog een paar keer naast de boot opduikt en
rondspuit.
Raoul tijdens het Nederlandse Maritieme Net. |
De volgende ochtend schijnt al vroeg het zonnetje en de
barometer is ondertussen ook al omhoog opgelopen tot 1024, dus het
hogedrukgebied is vlakbij aan het komen. De windhoek wordt iets gunstiger
waardoor we halve wind kunnen gaan varen en het comfortabeler wordt aan boord,
maar we liggen nog steeds een beetje op z’n kant. We doen vandaag dan ook geen
school ondanks dat het maandag is, maar we proberen het gewone leven wel weer
een beetje op te starten want we hebben gisteren nauwelijks gegeten. De mannen hebben
een goed start van de dag met vissen en halen een mooie tonijn, albacore binnen
van zo’n 65 cm. Het is fantastisch weer en we brengen de grootste deel van de
dag buiten door, waar het goed toeven is met een boek. ’s Middags zien we nog
een school dolfijnen springen langs de boot maar onze jongens komen al niet
meer kijken, zo gewoon is het ondertussen geworden. Vandaag borrelen we voor
het eerst weer met heerlijke sushi van verse tonijn. Dick werpt zich op als kok
van de dag en bindt zich aan het fornuis om te koken. Hij maakt een smakelijke
pasta met tonijn, toch leuk als een ander kookt want dan eet je ook weer eens
wat anders. We maken goede vorderingen want we lopen gemiddeld 7 knopen. Ons
routingprogramma op de computer geeft aan dat we zondag aan zouden kunnen
komen, maar ja het is te vroeg om daar al op te rekenen. ’s Avonds geef ik onze
positie op het radio netje door en hoor dat de Ostrea ons uitdaagt voor een
wedstrijd, wie het eerst in Falmouth is. Zij zijn vandaag vertrokken en gaan
proberen voor ons aan te komen, de boot is een Hallberg Rassi 46 dus ze zijn
wel sneller als wij. We nemen de uitdaging graag aan!
Hotdogs voor lunch. |
’s Nachts is het aardig mistig en dat blijft de rest van de
ochtend ook zo. Dick had zich het weer toch wel anders voorgesteld want hij
heeft minstens drie korte broeken bij zich, voorlopig lopen we allemaal in
zeilpakken en truien! De enige die korte broeken aan hebben zijn de kinderen
want die zitten het grootste gedeelte van de dag op hun kamer te spelen. Jammer
genoeg draait de wind in de loop van de ochtend verder naar het noorden,
waardoor we weer aan de wind moeten varen. Wederom wordt het bergbeklimmen aan
boord en hangen we wat in het rond. De zon brandt uiteindelijk de bewolking
weg, waardoor het lekker wordt om buiten te zitten. Als we de weersberichten
ophalen zien we dat er zaterdag veel wind (30+) komt bij de ingang van het
Kanaal en dan zouden wij daar juist zijn. We gaan het weer de komende dagen
goed volgen en als het zo blijft zal Brest een reële optie worden om naar uit
te wijken. Wel hebben we vandaag weer wat te vieren, want we zijn op één derde
van de trip en zijn door de 800 mijlen heen en vieren het met hotdogs voor de
lunch. Het Maritieme Netje is naar de middaguren verschoven en we horen dat
Pieter van de Ostrea de eerste dag 140 mijlen heeft afgelegd. Als hij ons wil
inhalen zal hij toch echt harder moeten gaan varen!!
Zonsopgang op de oceaan. |
Meester kok Dick. |
We maken ons klaar voor de harde wind en halen het grootzeil eraf. |
We slapen toch nog goed ondanks de harde wind. |
’s Ochtends is het inderdaad windkracht 7 met vlagen 8. Als
we om twee uur het Nederlandse Radio Netje uitluisteren zijn we niet de enigen
die zo veel wind hebben, de meeste boten ook ver ten zuiden van ons hebben
zeker 30+ knopen. Het positieve is wel dat we erg snel gaan, gemiddeld 7 knopen
en als het goed is kunnen we inderdaad morgenavond in Falmouth aankomen.
Gedurende de dag bouwen de golven steeds meer op tot zo’n 6 meter en op het
einde van de middag staan er brekers. In de harde vlagen van windkracht 8 (storm)
waait het schuim zelfs van de golven. Het is allemaal een indrukwekkend
schouwspel aan het worden, het zijn hele lange golven waar we soms mooi vanaf surfen en één keer zie ik 13,30 knopen
op de teller. Soms worden we gepakt door een breker en knalt de breker tegen de
boot aan, wat een ongelooflijk lawaai geeft en liters water over de boot. Het
is ongelooflijk hoe goed de boot en de
stuurautomaat het houden, want we worden aardig heen en weer geslingerd op de
woelige baren. Wel merken we dat er langzamerhand water binnendruppelt op
verschillende plekken, maar ja het zijn dan nu ook wel extreme omstandigheden.
Ondertussen vermaken wij ons binnen bij de kachel met een boek en houden om de
beurt de wacht. Raoul heeft een kookverbod afgegeven omdat het te gevaarlijk is
met de schuivers, die we met de boot maken dus we gaan over op droog brood. Aan
het einde van de dag zijn we allemaal aardig moe aan het worden van het geweld en
kijken uit naar het moment dat de wind wat minder wordt. Volgens de
voorspellingen zou de wind gedurende de nacht af moeten nemen dus dat hopen we
maar!
Sjoerd stuurt de baai van Falmouth in. |
’s Morgens neemt de wind inderdaad af naar 25 knopen, wat
nog steeds een goede windkracht zes is en maken we nog aardige schuivers.
Gedurende de dag bouwen de golven af en wordt het steeds rustiger. Ondertussen
is het heel druk om ons heen geworden met scheepvaart. We zien op de kaarten
plotter veel schepen om ons heen, maar als we dan buiten gaan kijken is het
lastig om ze te zien, vanwege de hoge golven en de witte kopjes op de golven.
Vlak voor de kust bij Engeland zien we een containerschip dat recht op ons
afkoerst. Als ik hem via de marifoon oproep blijkt dat hij ons niet op de radar
ziet en geef hem onze positie door, de Rio Madeiro passeert ons 5 minuten later
op een mijl afstand. Rond 6 uur ’s avonds zien we dan toch eindelijk land in
zicht en gaat het daarna erg snel. Als we de kaap gerond hebben mag Dick de
pannen weer op het vuur zetten en eten we nog één keer Spaanse gehaktballen.
Als de maan om tien uur ’s avond op komt varen we de baai van Falmouth binnen
en lukt het ons om nog net met licht in de haven aan te komen. Zodra de boot
vastligt kleden we ons om en gaan onmiddellijk richting Chain Locker, een
Engelse pub aan de haven om onze aankomst te vieren. Het was een Spartaanse
tocht en we zijn blij dat we er zijn!!
Als alles goed gaat komen we zaterdag 13 juli om 15.00 uur aan in Stad aan't Haringvliet. Wil je erbij zijn dan ben je van harte welkom om een welkomstborrel met ons te drinken.
Arrival with full moon in Falmouth Bay. |
Crossing
from the Azores to England.
Saturday
morning we buy the last groceries and have a nice Italian lunch at the
restaurant at the harbour. At least we don’t have to cook tonight on board!
Before we leave the harbour we motor over to the fuel station, to fill the
diesel tanks for the crossing of 1165 miles to Falmouth. We leave the harbour
at three o’clock, where Sabien and Pieter of the Ostrea are waving us goodbye.
There is quite some wind outside wind force 4 to 5 and for the moment we only
unroll the genoa, because you never know with the winds around the island. When
we sail away from the island we see the island covered in clouds and it is soon
out of our sight. In the mean time we have raised the main sail until the third
reef and this way we sail through the night. It is a reasonable calm night, the
wind is coming from behind and the waves aren’t too big.
We do eat inside a lot specially later on in the trip. |
The next
morning I wake up around half past nine because of the sails, which are
flapping around and Raoul is behind the wheel. The wind has increased and has
changed from direction. Dick also woke up and with the three of us we trim the
trim the sails and roll the genoa half in. The wind force didn’t increase a lot
but the wind is coming now from the front so we have to sail up wind. Soon it
is quite uncomfortable on board and it looks like mountain climbing if we have
to walk through the boat. The whole day we hang around, sleep and watch movies.
When we have a look at the weather forecast in the afternoon it seems that it
will go on for a while! During the day the waves are building up and the boat
starts to slam on the waves, which makes a terrible noise. For the first time we
have contact with the other Dutch Ocean sailors via the Dutch Maritime Net at
the SSB Radio. It is nice to listen to the other boats and a couple of boats
are familiar to us. We give our position and our conditions and from tonight
onwards we will participate in the Dutch Net. At night we reach the 1000 miles
and that’s a good feeling. During my evening watch I hear a blowing noise next
to the boat which scares me, but it seems to be a huge sperm whale. I can see
her clearly and quickly call the others. We are all enjoying the sight of the
sperm whale and watching her swimming away.
We caught a big Albacore. |
The next
morning the sun is out early and the barometer pressure is rising to 1024, so
the high pressure system should be nearby. The wind angle is a bit better so we
can start sailing on a reaching course, which makes live more comfortable on
board. Although it is Monday we don’t do school today because the boat is still
at an angle but we try to get the normal live going again, because yesterday we
didn’t eat a lot. The men have a good start of the day with fishing because
they got a big tuna, albacore of 65 cm. The weather is really nice and it nice
to sit outside with a book. During the afternoon we see a big group dolphins
jumping around the boat but the boys don’t come out to see the dolphins because
they are so used to it by now. Today we have again nice fresh sushi of tuna
with our drinks. Dick wants to cook today and ties himself to the gas cooker.
He makes a beautiful pasta with vegetable sauce and tuna, it is nice if
somebody else is cooking! We are sailing with a good speed of 7 knots and our
routing programme is telling us that we will arrive on Sunday. Well we still
have to see, a lot of things can still happen. At night I give our position to
the Dutch Net and I hear that the Ostrea is challenging us for a race. They
have left today and they will try to arrive first!! The boat is a Hallberg
Rassy, 46 foot and because of her size she is faster. We definitely will take
the challenge!
Another grey day. |
At night it
is quite hazy and it stays like this for the rest of the day. Dick has imagined
that the trip should be warmer and has brought three shorts, but for the moment
we are walking around in sailing gear and sweaters. The only ones who are
wearing shorts are the boys, because they play all the time inside in their
room. Unfortunately the wind is turning during the morning to the north, which
means that we have to sail up wind again. The boat is getting uncomfortable and
we all hang around. The sun finally burns away the clouds and we can sit
outside again. When we look at the weather forecast we see that a low pressure
is moving towards the English Channel by Saturday and there will be a lot of wind
(30 + knots). We are going to follow the weather closely and Brest might be an
option to go to. We do have something to celebrate today because we have passed
the 800 miles and we celebrate this with a hot dog lunch. The Maritime Net has
moved to the afternoon and we hear that Pieter of the Ostrea has sailed 140
miles during the first day. If he wants to catch up with us he really needs to
sail harder!!
Dick is enjoying the weather and the Cuban cigars. |
Wednesday
morning the wind dies down and the boat is nice horizontally. We are really
happy with this, because after four days we were really getting tired of
walking through a boat where you have to hold yourself all the time. It is not easy to live on a
boat which is for 24 hours in an angle and live has to go on even to go to the
toilet is already a challenge. Dick takes his chances to cook for us today and
he shows to be a master cook, he makes us a lovely breakfast with eggs and
bacon, lunch with wonderful pasta and vegetable sauce and for dinner tuna. We eat
for the first time inside in the main saloon and it is nice and cosy. When we
pick up the weather forecast later on, we see that a low which is approaching
is getting deeper with more wind (35+). Also the weather information of Frank,
who is captain on a container boat and supplies us every crossing with extra
weather information, tells us that the low has a wind force op 8 to 9. He gives
the suggestion to slow down the boat so we will be at the bottom of the
depression. We all agree on this idea and it will give us a relaxing day. We
put three reefs in the main and a bit of genoa out, this gives us a speed of
4,5 knots. During the radio net we hear that the Ostrea altered course to avoid
the low so this is more or less the end of the race, later on we hear that they
gave up! It is a nice and relaxing day and we all take showers, do school and
we have time to play games with the kids. At night we do our watches out of the
main saloon because outside it is really getting cold. We go outside every
fifteen minutes to if everything is all right and if we can see other boats
around us.
Sjoerd loves the batter of the cake. |
Today we
have sailed more than half of the crossing so we celebrate this with making a
cake. The boys love to bake cake and we are still able to do it, although the
boat starts to roll more and more. When we have a look at the weather forecast
later on we see that the low is less deep than yesterday and we are still on
track to be on the low side of the depression if we keep the boat speed under
control. Which is hard today because the wind is increasing to wind force 5 and
6, with the same set up as yesterday we are sailing now with 6,5 knots. It is
also getting more uncomfortable on board, because the waves are building up and
the boat starts to roll. We have champagne as a drink and toast on the half way
passage. Dick again is showing his cooking capacities and makes lovely Spanish
meatballs for dinner. This will be probably our last proper meal if we have to
believe the weather forecast, so we definitely enjoy this meal!! Unpredictably
the wind dies down at night and we have a calm night.
We make sea beds out of our couches. |
It is still
calm on Friday morning and Dick makes us a nice breakfast with pancakes, a good
start of the day. In the meantime we have turned on the heater for the first
time at this first summer day 21st of June, because the temperature
on board was less than 14 degrees. We are all anxious to see the weather
forecast and the forecast for tomorrow didn’t change, today wind force 6 and
tomorrow 7 to 8 in gusts and the waves will increase to at least 4 meters. We
are getting ourselves and the boat ready for the strong winds. We lower the
main sail and put a boom on the genoa because we are going dead down wind.
Inside we stow everything away, make sea beds out of our couches and have a
good meal. During the day the boat starts to roll more and more but the
automatic pilot is doing very well. Off course we don’t want to miss our drink
in the afternoon, but today we have our drink in the main saloon inside. The
wind is increasing during the night and we roll in half our genoa.
The boys watch movies and play nintendo with wind force 7 to 8. |
The next
morning the wind increases to force 7 with 8 in gusts as predicted. When we
listen to the Dutch Radio Net we notice that we are not the only ones having
these winds. Even the boats which are further south are getting these winds.
The good thing is that we are sailing very fast with an average of 7 knots and
if we are lucky we might arrive tomorrow night! During the day the waves built
up to 6 meters and at the end of the afternoon we can see the waves breaking.
In the gusts of wind force 8 (gale) we see that the wind blows the white crest
of the waves. It is quite a spectacle to see, because the waves are very long
and high like houses. We sometimes make a nice surf ride of the waves and I
have seen 13,30 knots on the meter, but sometimes we are thrown aside and a
breaker hits the boat, which causes a huge sound on board and we get a lot of
water over the boat. It is incredible how well the automatic pilot is doing his
work and never let us down!! In the mean time we read a book with the heater
on, sleep and do our watches. We are not able to cook anymore because it is
getting too dangerous so we start eating dry food like muesli bars etc. At the
end of the afternoon we are all quite tired and we are looking forward to the
moment that the wind is decreasing!
Raising the British Flag. |
During the
morning the wind decreases to 25 knots, which is still wind force 6 but the
waves are very high and we are still thrown of the waves. During the day the
waves calm down and it getting more comfortable on board. We start seeing a lot
of ships on our chart plotter but if we go outside we hardly see them because
of the high waves and the white crest on the waves. When we are close to the
English Coast we see a container ship right in front of us, when I contact him
via the VHF he doesn’t seem to see us on the radar and I give him our position.
Five minutes later, the Rio Madeiro is passing us at a mile distance! Around six o’clock we finally see land and we
have another 20 miles to go to get to Falmouth. It is nice to sail along the
south coast of England and the wind calms down. We finally arrive at ten
o’clock in the bay of Falmouth and with the last minutes of daylight we are
able to more the boat in the harbour. As soon as we have tighten the boat we
get ourselves changed and ready for the Chain Locker, a famous pub at the
harbour to celebrate our arrival. It has been a challenging crossing and we are
happy that we have arrived!!
Landfall England, Lands End. |
Onze positie op de kaart is/ Our position at the map is:
Wauw, wat een heftig laatste stuk van de reis ! Maak jullie maar op voor dalende temperaturen ! Het is nu 1 juli maar de zomer is nog steeds niet begonnen.
BeantwoordenVerwijderenWat ontzettend jammer, wij vertrekken 13 juli net op vakantie, we hopen zeker af te spreken als we terug zijn.
Ik mail je nog, geniet van de laatste 2 weken.
Groetjes, Saskia
Hoi Sas,
VerwijderenWe liggen nu in Oostende en varen zondag of maandag door naar Breskens. Wie weet kunnen we elkaar daar nog treffen voordat je op vakantie gaat? Zo niet dan zien we elkaar zeker na je vakantie.
Groet Irma