Heineken Regatta, Sint Maarten. |
St. Maarten
Dinsdagochtend begint Raoul al vroeg om de kapotte
verstaging eraf te halen. Hij gaat de mast in en rond negen uur is het hele
karwei klaar en zijn beide verstagingen, die we willen vervangen eraf. We
willen namelijk ook de verstaging aan de linkerkant van de mast vervangen,
zodat aan beide kanten nieuwe verstagingen zitten. De tuigerij maakt de nieuwe
stagen op maat, walst de terminals erop en rond de middag is Raoul al weer
bezig om de nieuwe verstaging te monteren. De boot is ondertussen in een
werkplaats verandert waardoor wij grotendeels van de dag in het internetcafé
Lagoonies doorbrengen dat vlak voor de deur ligt, wat goed uitkomt want het
blog moet weer geupdate worden! Aan het einde van de dag is de hele klus
geklaard en zitten er een nieuw paar verstagingen op de boot. Heerlijk dat dit
probleem ook weer verholpen is!!
We hebben aan de tuigerij gevraagd of we nog een dag langer
aan hun steiger mogen liggen omdat we vandaag de buitenboord motor voor
reparatie wegbrengen. De motor staat op het punt om het te begeven en zonder buitenboord
motor is het lastig om voor anker te gaan, want dan hebben we geen vervoer meer
naar de kant. Gelukkig kunnen we blijven liggen maar het nadeel is dat het
ontzettend warm wordt op de boot omdat er geen zuchtje wind bij de kant staat. Ook
vandaag brengen we dus veel tijd in het internetcafé door waar het wél goed
toeven is. Tot onze schrik komen we erachter dat we niet meer bij ons hotmail
adres kunnen dus het zit even niet mee. Gelukkig zijn er ook nog een paar
lichtpuntjes want de motor is aan het einde van de dag gerepareerd en de
Annalena komt in de haven naast ons liggen. Ook hebben we ons ondertussen ingeschreven
voor de Heineken Regatta, die a.s. vrijdag begint. In St. Eustatius waren er
tijdens de borrel bij het zwembad met de Nederlanders al plannen gesmeed om mee
te doen en uiteindelijk gaan we met onze boot meedoen en Marieke en Bas van
Mare Liberum als mede organisatoren. Als we aan het einde van de middag met
Gerard en Rommy zitten te borrelen zien we de Mare Liberum aankomen varen en ze
gaan bij ons aan de steiger liggen. Natuurlijk komen ze ook gezellig mee
borrelen en voordat we het weten heeft niemand meer zin om te gaan koken. Het
internetcafé Lagoonies heeft vandaag paella op het menu staan want ons allemaal
erg lekker in de oren klinkt en verhuizen we met z’n allen daarheen.
Raoul in de mast aan het werk. |
Op anker in de Simpson Bay. |
Donderdagochtend wordt het toch echt tijd om bij de steiger van de tuigerij weg te gaan, maar we maken we laden eerst de boot vol. We lopen naar de Grande Marche supermarkt en komen met een volle winkelwagen uit de winkel. Gelukkig kunnen we de boodschappen laten bezorgen en rijden we zelf mee, een ideaal systeem! Rond de middag vertrekken we en varen we de Simpson lagune over naar de ankerplaats. Als we eenmaal liggen komt de Mare Liberum erbij, de Annalena en we zien de Ostrea ook binnenkomen. Zo lijkt het wel een kleine enclave met Nederlandse boten. Op zich wel handig want alle van elke boot vaart er wel iemand met ons mee tijdens de Heineken Regatta en zo kunnen we de logistiek simpel houden. Bas helpt mee met de voorbereidingen om onze boot weer om te toveren tot wedstrijdboot. Zo gaat de buiskap eraf, de surfplank, duikflessen, netten van de zeereling en stallen we alles op hun boot. We hebben er in ieder geval allemaal erg veel zin in!
Jongste crew van de Heineken Regatta. |
De volgende ochtend leggen we bij de Mare Liberum aan en stappen Marieke, Bas en de kinderen aan boord om mee te varen met de wedstrijd. Even later komen Rommy en dochter Lynn van de Annalena eraan, Pieter van de Ostrea en met Jo de Duitse solozeilers en is onze bemanning compleet. Als we om negen uur voor de brug liggen om naar buiten te varen lijkt het wel spitsuur. De stemming zit er overal goed in en we worden toegejuicht door mensen van het balkon van de St. Maarten Yacht Club, dat tijdelijk is omgetoverd tot het Heineken Huis. Eenmaal buiten in de Simpson Bay aangekomen nemen we alle posities van iedereen door en maken we ons klaar voor de start. We varen mee in de Lotery class, die bestaat uit zo’n elf totaal verschillende boten waarvan wij met onze 40 foot één van de kleinsten zijn. Daarnaast zijn er nog zo’n zes andere klassen die dezelfde wedstrijdbaan varen als wij. Wat een spektakel is het om rond te varen tussen al deze boten en de adrenaline stijgt. We hijsen de zeilen en oefenen een aantal zeilmanoeuvres.
De brug van Simpson Bay. |
De kinderen zitten allemaal aan de hoge kant en elke keer als we overstag gaan, kruipen ze netjes over het brugdek naar de andere kant. We duiken elke baai in om gebruik te maken van de stroming en halen zo veel boten van andere klassen in. Het leuke van deze wedstrijd is dat het wedstrijdveld zo groot is, zodat er altijd wel andere boot bij je in de buurt is. Als we bij Phillipsburg zijn ronden we de boei en varen we halve wind langs de oostkant van het eiland richting het noorden waar een ander boei ligt. Nadat we deze gerond zijn varen we zuidwaarts terug naar Philipsburg en hijsen de genaker. Het is een krappe koers om de genaker te varen en komen erg dicht onder de kust met veel ondieptes maar het lukt net. Als we de boei bij Philipsburg ronden is het voor de wind naar de finishlijn. Het is bloed warm voor de wind en we zijn dan ook blij dat we er zijn. Uiteindelijk komen we als vierde over de startlijn wat niet slecht is. Later blijkt dat we door onze rating vijfde geworden zijn maar we begrijpen niet hoe deze rating is samengesteld want we moeten bijna even hard varen als een 46 footer?? Waarschijnlijk is de rating voor sommigen ook een lot uit de loterij???? Toch hebben we allemaal een super dag gehad en komen tot de conclusie dat dit toch een andere manier van zeilen is dan wat we het laatste half jaar gedaan hebben!! Terug in de Simpon Bay Lagune heeft Gerard van de Annalena een heerlijke maaltijd klaar staan voor de hele bemanning en hebben we later nog een hele gezellige avond waar de rum rijkelijk vloeit!!
Pieter: voordekker |
Raoul: schipper |
Marieke: genua trim |
Woensdagochtend starten we weer in Simpson Bay en varen we
bijna met dezelfde bemanning, helaas kan Pieter vandaag niet mee, maar Gerard heeft
zich nu bij ons aangesloten. Dit keer hebben we een super start, die wel
bloedstollend spannend is want links van ons zitten er een aantal boten zo dichtbij
dat we er zo op over kunnen stappen. Rechts van ons is er ook geen ruimte want
we passeren rakelings het startschip en
ik roep snel tegen de kinderen dat ze hun benen binnenboord moeten halen, zo
vlak gaan we erlangs! Raoul staat achter het roer en ziet een andere boot
achter ons bijna tegen onze bimini aankomen. We halen allemaal opgelucht adem
als we ons na de start snel vrij kunnen varen. Toch geeft het ook een enorme
kik dat we zo goed gestart zijn maar ben ik blij dat het goed gegaan is want we
racen op het moment wel met ons ‘huis’! Het eerste rak is aan de wind en al
gauw ronden we de boei en varen in westelijke richting langs het eiland. Het is
een voordewinds rak en we lopen mooi met de spinnaker op. Er staat een leuk
windje en we ronden als eerste van onze klasse de boei aan de westkant van het
eiland. Helaas moeten we deze voorsprong weer weggeven aan onze grootste
concurrent de Biba een 54 footer, die als een speer achter
Drukte bij het ronden van de boei. |
ons aankomt en halve
wind langs ons heen raast richting het noorden.
We blijven echter
geconcentreerd doorvaren langs de westkant van het eiland. De zeilen worden
optimaal getrimd en Raoul, de schipper houdt ons voortdurend bij de les!! Aan
de noordkant van het eiland ronden we de boei en varen aan de wind naar de
finishlijn, die in Marigot Bay ligt. We finishen uiteindelijk als tweede uit
onze klasse en zijn blij met het resultaat!! We leggen de boot voor anker in
Marigot Bay, dat tot het Franse deel van het eiland behoort maar ook toegang
geeft tot de Simpson Bay Lagune. De brug naar de lagune gaat pas om half drie
open dus we hebben tijd voor een heerlijke lunch, zwemmen wat in het rond in de
prachtige baai met zandstrand en helder blauw water. Als we door de brug gaan
motoren naar het Nederlandse deel van de lagune. Het Franse deel van de lagune
is slecht onderhouden en we lopen een keer vast en varen later tegen een buis
aan die onderwater ligt en niet gemarkeerd is. Balen, want dat kan veel schade
aan de kiel opleveren!! We bereiken onze ankerplek en Raoul gaat gelijk
onderwater om te kijken of er schade is. Uiteindelijk blijken er alleen een
paar krassen op de kiel te zitten en komen we dus met de schrik vrij. ’s Avonds
heeft Marieke een heerlijke maaltijd bereid en genieten we met z’n allen na van
de dag. Wel gaan we dit keer wat vroeger naar bed!Gerard op de genua trim. |
Rommy aan het roer. |
Lynn op de grootschoot. |
Zondag is het alweer de laatste dag van de Heineken Regatta en begint de vermoeidheid z’n tol te eisen, maar we gaan er allemaal wel weer voor!! We hebben een vroege start en halen Graham en Joannie op van de Karma, die gisteren in St. Maarten zijn aangekomen en de plaats innemen van de bemanning van de Annalena. Gelukkig kan Pieter weer meedoen en hebben we zo weer een complete bemanning. We varen om acht uur door de brug en zijn dus vroeg in Marigot Bay en hebben tijd voor ontbijt en een kopje koffie. Het waait vandaag aardig tussen de 15 en 20 knopen. Tijdens het proefvaren blijkt de boot makkelijk uit het roer te lopen in vlagen en zetten we het eerste rif in het grootzeil waardoor we het zeil goed vlak kunnen trimmen. We willen voorzichtig starten en geen gekke capriolen uithalen zoals gisteren, want daar waait het nu echt te hard voor! We varen rustig op de startlijn af en remmen de boot door de zeilen te laten vieren. Vlak voor het startschot halen we de zeilen aan en blijken uiteindelijk een perfecte start te hebben.
Volop actie aan boord. |
We zijn namelijk precies naast de startboot uitgekomen
en hebben een totaal vrij veld om ons heen, want de meeste boten hebben te veel
vaart gehad en liggen verderop de startlijn. We proberen de winst te behouden
door scherp aan de wind te varen en iedereen hangt in de zeereling aan de hoge
kant. We ronden de boei in Marigot Bay en zetten de spinnaker. Helaas zit er
een val verkeerd en kunnen we de spinnaker met moeite naar beneden halen. Het
probleem wordt opgelost en de spinnaker weer snel gehesen. We hebben niet veel
terrein verloren en liggen nog steeds eerste van onze klasse. We varen
noordwaarts voor de wind op het eiland Anguila af waar een boei ligt die we
moeten ronden. Daarna volgt er een lang rak aan de wind zuidwaarts langs de
westkant van het eiland. Vanwege de harde wind en de bijbehorende golven hebben
we als licht bootje geen kans tegen zwaardere boten als de Biba. We blijven
geconcentreerd doorvaren, trimmen de zeilen continu en duiken elke mogelijke
baai in. We kruisen continu andere boten waardoor het spannend varen is. Wie
heeft er voorrang en kunnen we onze koers houden! Uiteindelijk komen we toch
weer als tweede over de lijn in Simpson Bay en zijn tevreden met het resultaat.
Moe maar voldaan varen we door de brug naar de lagune. We sluiten de dag af met
een gezamenlijk bbq en gaan ’s avond naar het eindfeest op het strand en
genieten van de optredens. Er heerst een gezellige sfeer en de rum punch smaakt
goed! We hebben een super gevoel over deze Heineken Regatta. We hebben goed
gevaren, de boot heel gehouden en met een geweldig gemotiveerde bemanning
gevaren. De kinderen hebben het ook heel goed gedaan want ze hebben alle dagen
goed meegevaren of zichzelf vermaakt zonder te zeuren!!
Bitterballen bij de borrel. |
Kinder bbq. |
Als we maandagochtend wakker worden moeten we allemaal een beetje bijkomen en weer even wennen. Geen wedstrijd spanning meer, race schema’s of een boot vol met mensen. We brengen de dag rustig door, doen toch wat school omdat het maandag is en om de regelmaat weer terug te brengen aan boord. Luuk gaat weer lekker surfen en we gaan ’s middags met de Mare Liberum naar het strand in de Simpson Bay. ’s Avonds drinken we met Bas en Marieke de Heineken Magnum fles op die we gekregen hebben, want zonder hun steun en enthousiasme hadden we waarschijnlijk niet meegedaan. Door de wedstrijdspanning, de adrenaline, het optimaal zeilen en een voortreffelijke teamgeest is de Heineken Regatta één van de highlights van onze reis geworden.
Dinsdagochtend beginnen we weer een beetje het ritme op te pakken en ons klaar te maken voor het vertrek naar de British Virgin Islands. Er wordt weer school gedaan, uitgeklaard en de laatste boodschappen gehaald. Om vijf uur halen we het anker op en varen naar de Franse kant waar Graham ondertussen ook al het anker opgehaald heeft en achter hem varen we het kanaal uit naar de brug. Als we de brug uitkomen blijkt het in de baai van Marigot erg onrustig te zijn want de wind staat erop en er zijn aardige golven opgebouwd. Het beloofd geen rustige nacht te worden en besluiten daarom maar na het eten gelijk door te varen naar de British Virgin Islands. Het is in totaal 80 mijl varen dus het kan makkelijk in een nachttocht. Om acht uur ’s avonds varen we de baai uit en zetten alleen de genua op. Het waait 15 tot 20 knopen en we varen zo’n 7 knopen. Het gaat hard genoeg en we hebben geen zin om het grootzeil te hijsen dus varen we zo verder, we verdelen de wachten en gaan zo de nacht in. Gedurende de nacht gaat het minder hard waaien en het wordt uiteindelijk een rustige trip. ’s Nachts tijdens mijn wachten lees ik het boek van de Virgin Islands om te kijken wat we allemaal de komende week kunnen gaan doen. Om 9 uur varen we tussen de eilanden van Virgin Gorda door en gaan de Northsound in. Het is een hele grote groene baai met verschillende ankerplekken. We klaren in bij Gun Creek en zullen zeker de komende week gaan genieten van de British Virgin eilanden samen met Graham en Joannie.
Dear English readers: something went wrong with the English version on the last two blogs. I have updated the English version again. Sorry for the inconveniences.
St. Maarten
Tuesday
morning Raoul has an early start and takes of the broken stay. He goes up in
the mast and around nine o’clock, both stays we want to replace are
dismantled. We also want to replace the
left stay of the mast, so the same stays on both sides of the mast are going to
be new. Around noon we get the new stays from the rigger and the whole
afternoon Raoul is busy with mounting the stays. The boat has been changed into
a workshop and we spend most of our time in the Lagoonies internet cafe which
is just in front of us. At the end of the day the whole replacement of the
stays is done and we are happy that this problem has been solved.
Heineken Regatta. |
Thursday
morning it is really getting time to leave the pontoon of the rigger but we first
take the time to provision the boat one more time! We walk over to the Grande
Marche supermarket and load a shop trolley. Luckily they have a service to
deliver the groceries to the marina and we can drive with them, a nice system!
Around noon we motor over the Simpson Lagoon to the anchorage. All Dutch boats must
have had the same idea because the Mare Liberum drops their hook next to us, as
well as the Annalena and in the end the Ostrea. We look like a little Dutch
enclave in the Lagoon which is actually quite handy because from every boat at
least someone is sailing with us the Heineken Regatta and this way we keep the
logistics simple. Bas is helping us to change our boat into a racing boat again
and we take the windsurf board, diving bottles, nets in the railing, spray hood
of and store everything on their boat. We are all looking forward the race
The next
morning we put our boat next to the Mare Liberum so Marieke, Bas and the kids
can easily step on board. A couple of minutes later Romy and daughter Lynn of
the Annalena, Pieter of the Ostrea and Jo a single handed sailor are coming on
board as well and our crew is complete. When we want to take the bridge at nine
there is a huge traffic jam of boats who want to go out. There is a good
atmosphere because people at the Sint
Maarten Yacht Club, which they transformed into a Heineken House are clapping
and supporting us. Once outside in the bay Raoul has prepared a speech, divides
the tasks on board and we get ready for the start. We raise the sails and
practicing a couple of sailing manoeuvres. We are sailing in the Lottery Class,
which consists out of eleven boats. Most boats are bigger than our 40 foot boat
and we are one of the smallest. Next to our class there are six other classes
sailing the same course as we do. It is quite a big event and it is nice to
sail around in between the other boats and the adrenaline is rising. Once we
hear the 5 minute warning signal for our
class we are totally in a wrong position. In front of us are a couple of
catamarans before the starting line who
shouldn’t be there. We are shouting and waving but unfortunately we have a very
bad start because we are behind a couple of other boats.
Our Startboat B. |
Kids sitting in the railing for the weight. |
The first track we
need to sail up wind and we do our best to catch up with the other boats. The
kids are sitting on the windward side and every time we tack they crawl to the
other side. We go in every bay to use the current and we are slowly catching up
with the other boats. The nice thing about this regatta is that there are so
many participants that every time there are other boats around us and there is
always something to look at. When we arrive in Philipsburg we round the mark
and have to reach along the eastern side of the island in a northerly direction,
where we have to round another mark. After rounding the downwind mark we have
to go back to Philipsburg also on a reach but we are able to put the genaker
up. We are sail close to the shore, with a lot of shallow water but are able to
keep our course. When we round the mark at Philipsburg it is dead downwind to
the finish line. It is very hot sailing downwind and we are happy when we finish.
Finally we are fourth over the finish line off our class which is not bad.
Later we find out that because of the rating they have put us fifth place but
we don’t understand the rating because we should sail as fast as a 46 footer??
Probably the rating is for some also a lottery ?? Anyway we had a very good day
and we have come to the conclusion that this is another way of sailing than we
have than the last half year!! Back in the Simpson Bay Lagoon Gerard of the
Annalena has made a lovely meal for the whole crew and later on in the evening
we have a very nice night where we finish all the rum we have on board.
Action on board. |
Saturday
morning the start is again in Simpson Bay and we are sailing almost with the
same crew, Pieter couldn’t come today and Gerard is joining instead. This time
we have a beautiful start, but is quite nerve wrecking because there are a
couple of boats next to us on the leeward side so close to us that we just can
jump on to these boats. To the other side of us is the start boat which we can also
almost touch and I shout to the kids that they have to pull their legs up
because we are almost running into it. We are happy if we hear the start signal
and we can sail upwind and find some space!! Although the start was quite
stressful it also gives you a kick but I am happy that everything went all
right because we are sailing at the moment with our ‘house’. The first track we
have to sail up wind and quickly we round the first mark and we sail downwind
in a westerly direction. We raise the spinnaker quickly and have a good speed.
There is a nice breeze and we are able to round as first of our class the
downwind mark at the western tip of the island. Unfortunately we have to give
our first position up to Biba, a 54 footer, which is much faster on this
reaching course but we stay focused and trim the sails constantly. At the north
side of the island we have to round another mark and sail up to the finish
line, which is in Marigot Bay. We finish in the end as second of our class and
are very happy with the result!! We put the boat on the anchor in Marigot Bay,
which belongs to the French part of the island but has also an entrance to the
Simpson Bay Lagoon. The bridge isn’t opening until half past two so we have
time for a swim and a lovely lunch in this beautiful bay. Once we get through
the bridge we motor through the lagoon to the Dutch part. The France part is
very bad maintained and we run a ground and later on we hit a tube underwater.
The tube could cause quite some damage but when we are back in our anchor spot
Raoul goes underwater to look at it and there are some scratches on our keel
but nothing serious. At night Marieke makes a very nice meal for the crew and
we have enough to talk about.
Irma on the piano, all the halyards. |
Bas: fore decker. |
Joe: fore decker. |
Our big competitor BiBa is coming up from behind us |
Unfortunately one of the halyards is wrongly attached an it is hard to get the spinnaker down again. We solve the problem and raise the spinnaker quickly. We haven’t lost a lot and we are still first in our class. We are sailing downwind in a northerly direction towards the island Anguila where we have to round a downwind mark. After the mark we have to go up wind a long way along the west coast of the island in a southerly direction. We don’t have a chance with these strong winds and waves against the heavier boats like the Biba but we try to keep our concentration and tack in every bay.It is quite exciting because there are a lot of other boats around and every time when we are tacking we have to watch out for other boats and think who has the right of way and do we get the right of way. Finally we reach the finish line and we are still second in place!! We are very happy with the result!! We are right on time for the bridge and we can straight motor into the lagoon. We end the day of with a nice bbq for the crew and with a big Heineken Regatta party at the beach where there is a good crowd and a lot of rum punches!! We have a good feeling out this Heineken Regatta. We have sailed well, kept the boat in one piece and sailed with a super motivated crew!!
Graham joined in as well for the race. Bas on the helm. |
Joan participated as well. |
Final bbq for the crew members. |
Tuesday morning we get ourselves ready for the trip to the British Virgin Islands. We do school, clearance of the boat and get the last groceries. At five o’clock we are motoring to the French side of the Lagoon where the Karma is ready to leave as well. We follow the Karma on the way out the channel and go under the bridge. When we get to Marigot Bay there are a lot of waves and it is quite windy. Therefore we decide to have dinner and leave because if we stay we wouldn’t sleep neither because of the rolling of the boat. The trip to the BVI is just 80 miles so we can easily sail through the night and arrive in the morning. We set sail around eight o’clock with only the genoa up. It is blowing 15 to 20 knots and we have a speed of 7 knots. We are going fast enough and are too lazy to get the mainsail out. During the night the wind calms down and we have a lovely quite sail. I even have time to read the pilot book about the Virgin Islands during my watches to see what we can do this week. At nine in the morning we sail in between the islands of Virgin Gorda and get into the Northsound. This is a big green bay with different anchorages. We do our clearance in Gun Creek and are definitely going to enjoy the rest of the week of the British Virgin Islands together with Graham and Joannie.
Onze positie op de kaarr is/ Our position at the map is:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten