donderdag 1 november 2012

Ucanca vlakte met de El Teide op de achtergrond.

Santa Cruz
Het zwembad aan de boulevard.

Vrijdagochtend gaan we met z’n allen Santa Cruz in om de stad aan Raoul’s moeder te laten zien. Ze is gisterenavond aangekomen en ziet nu voor het eerst bij daglicht de stad. De kinderen nemen de i-pod mee en we hebben daarop een geocache gedownload. Het kompas werkt niet zo goed in de stad dus ze lopen de route via de kaart. Helaas komen we erachter dat de geocache  1,2 km van ons vandaan verstopt is maar dat we er niet rechtstreeks naartoe kunnen lopen en zouden via een enorme omweg de berg op moeten klimmen. We houden het dan ook maar voor gezien maar zijn ondertussen wel bij het mooiste park van Santa Cruz uitgekomen!  Het park is erg mooi onderhouden en staat vol met prachtige bloemen, bomen en kunstwerken. De jongens hebben hun stepjes weer mee en maken van het park één groot crossterrein. Via allerlei leuke pleintjes en nauwe steegjes lopen we weer terug naar de boot. Aan boord bak ik pannenkoeken wat altijd een groot feest is. Aan het einde van de middag rijden we naar een groot zwembad aan het einde van de boulevard. Het zwembad is ontworpen door de César Manrique een bekende kunstenaar uit Lanzarote. Het ziet er prachtig uit met meerdere baden om in te zwemmen. De baden zijn zo groot dat er verschillende eilandjes in ontworpen zijn. Vanuit het zwembad kun je zo naar de zee kijken. Ondanks dat het zo’n mooi zwembad is zijn er bijna geen mensen in het zwembad.

De top van de El Teide

Volgens de weerberichten zou het op zaterdag mooi weer zijn en daarna wordt het weer vrij instabiel. We besluiten dan ook om zaterdagochtend vroeg op pad te gaan om Tenerife te bekijken, met als hoogtepunt een bezoek aan de El Teide. Als we de snelweg verlaten rijden we door een bergachtige, bosrijke omgeving en bij een uitzicht punt zien we de El Teide al majestueus liggen. We verlaten het bos en komen uit in een vulkaan vallei  met prachtige lavaformaties. Het is een fantastisch, maanachtig landschap met lavabrokstukken in geel tot donkerbruine kleurschakeringen . Af en toe is het lava zo vergruisd dat het zand lijkt. Wat een verschil met Lanzarote waar de lava donkerpaars, rood en oranje gekleurd was. Op Lanzarote hebben de vulkaanuitbarstingen veel recenter plaatsgevonden dan op Tenerife. De El Teide is niet te missen want de vulkaan is 3735 meter hoog en we kunnen met de kabelbaan tot 3535 meter komen. Het is boven een stuk kouder maar we hebben een prachtig uitzicht over vulkaanvallei. We lopen over een wandelpad tussen de lava door naar een uitzichtpunt waar we de noordkant van het eiland en de zee kunnen zien. Het eiland La Palma is al goed zichtbaar en lijkt erg dichtbij. Als we weer beneden zijn is het gelukkig weer aangenaam warm. De volgende stop is Los Roques de Garcia, een steenformatie in de vulkaanvallei. Het is wederom een prachtig gezicht en we zijn behoorlijk onder de indruk van het landschap van Tenerife. We rijden verder westwaarts en lunchen in Vilaflor en eten voor het eerst paëlla. Villaflor ligt op 1460 meter hoog en tijdens het eten komt de mist opzetten.

Los Roques met de El Teide.
Na het eten rijden we dan ook zo snel mogelijk naar beneden om weer van de zon te genieten. Het dichtstbijzijnde strand is het zwarte lavastrand bij la Galletas waar enorme golven staan dus de jongens hebben de tijd van hun leven. Als we aan het strand liggen hebben we uitzicht op la Gomera het volgende eiland waar we naar toe zullen varen. Op de terugweg nemen we de snelweg en zijn voordat we het weten weer terug in Santa Cruz.

Koloniaal huis in Laguna.
Vandaag doen we het wat rustiger aan en rijden gedurende de morgen naar het stadje Laguna wat een heel mooi historisch centrum heeft en tot UNESCO behoort sinds 1999. We parkeren de auto net buiten de stad en lopen het centrum in. Het is zondag en de winkels zijn dicht maar toch is de stad erg levendig en er lopen veel mensen op straat wat voor een aangename sfeer zorgt. Het centrum is inderdaad erg mooi en goed onderhouden. Er staan vele oude koloniale huizen met de typische houten balkons en binnentuinen. Als we op het terras zitten begint het te regenen en lopen we terug naar de auto. We verkennen de noordkant van het eiland op zoek naar een paar natuurlijke zwembaden die we uiteindelijk ook vinden maar niemand heeft zin om te zwemmen in de regen. We rijden terug naar de boot, waar oma spelletjes speelt met de kinderen. ’s Avonds is het gelukkig weer droog en gaan we naar het Auditiorium van Tenerife, want we hebben kaartjes gehaald  voor een moderne dansvoorstelling. Het auditorium is het concertgebouw van Santa Cruz en een markant gebouw. Het heeft wel een beetje de vorm van een schelp en is ’s avonds mooi verlicht. Het is erg leuk om in het gebouw rond te lopen en in één van de zalen te zitten. De dansgroepen komen uit verschillende landen en dansen verschillende stijlen waardoor er veel afwisseling in het programma is. Het is voor iedereen genieten en zelfs de jongens vinden het leuk alhoewel ze sommige dansen wel erg lang vinden duren.

1000 jaar oude drago boom.
Gelukkig schijnt vandaag de zon weer en verkennen Raoul en zijn moeder verder de stad terwijl ik school doe met de jongens want het is weer maandag! ’s Middags rijden we naar de noordkant van het eiland naar het plaatsje Icod de los Vinos waar de 1000 jaar oude Drago boom staat. Ze hebben er een hele attractie van gemaakt en je kan een park in om de boom te bekijken. Wij besluiten om de boom vanuit de verte te bekijken. Het plaatsje zelf is erg authentiek en pittoresk met oude koloniale huizen. Het valt ons op hoe groen maar ook hoe mooi en verzorgd de noordkant van het eiland is t.o.v. het zuiden. Het zuiden is erg dor en vonden wij erg rommelig aandoen. We volgen de kustweg naar Charachico een plaats dat 300 jaar geleden is weggevaagd door de vulkaanuitbarsting en opnieuw is opgebouwd. Het dorp ligt pittoresk gelegen aan zee en er zijn natuurlijke zwembaden ontstaan in de lavarotsen aan zee. Helaas kunnen we er niet zwemmen want er is een filmopname bezig. We  balen ervan want we zijn het halve eiland overgereden!  We besluiten terug te rijden naar Santa Cruz om in ons eigen zwembad aan de boulevard te gaan zwemmen, ook leuk.

De boodschappen.
Dinsdag is alweer de laatste dag van het bezoek van Raoul´s moeder. We doen kort school en gaan daarna met z´n allen naar het Science museum in Laguna. Het is een interactief museum en de kinderen kunnen allerlei experimenten doen. Luuk is helemaal onder de indruk van het tijdreizen. Er is een experiment dat laat zien dat hoe sneller je gaat hoe langzamer de tijd gaat. Wat zou er gebeuren als je sneller gaat dan het licht? We bezoeken het planetarium en zien een film over het heelal. Volgens Luuk was dit één van de leukste museums die hij ooit bezocht had alhoewel het Voetbalmuseum in Middelburg  ook erg leuk was! Jammer genoeg is de tijd gevlogen en moeten we Raoul´s moeder al weer naar het vliegtuig brengen. We rijden naar het zuiden van het eiland waar we pas goed merken hoe hard het waait. Er was inderdaad een goede zuidwester windkracht 7 voorspeld. We zijn ruim op tijd op het vliegveld waar we met z´n allen kunnen eten en op ons gemakt afscheid kunnen nemen. Het zijn mooie dagen geweest en we zijn blij dat Raoul´s moeder ons heeft kunnen bezoeken en het reisleven even mee heeft kunnen maken. Aangezien dit de laatste dag is dat we de auto hebben rijden we in Santa Cruz nog één keer naar Carrefour om boodschappen te doen voor de oversteek. Dit keer kopen we de wijnen, blikken, pasta´s en lekkernijen. Wederom komen we met een karrevracht boodschappen in de haven waar we weinig merken van de harde wind dus we liggen mooi beschut. De boodschappen worden in allerlei vakjes, gaten en kastjes weggestopt en na een tijdje ziet de boot er weer gewoon uit.

Als we woensdagochtend wakker worden regent het dus we doen geen moeite om vroeg op te staan. We starten de dag rustig op en doen school. Sjoerd heeft via het internet zijn grote tafeldiploma gehaald dus we zijn weer een mijlpaal verder. Ook hebben we een internet abonnement genomen op een Engelse Math website waarmee ze ook op hun oude school (BIS) gewerkt hebben, want ze vliegen door de Nederlandse leerstof heen en dit is een leuke aanvulling.  Ook hebben we op de luchthaven Engelse boeken gekocht en proberen daarmee hun Engels op peil te houden. ´s Middags is het gelukkig weer droog en gaan we nog wat laatste inkopen doen in de stad. ´s Avond komen Jan-Willem en Attie borrelen van de Quies. Zij hebben al eerder een reis om de wereld gemaakt en het blijft leuk om hun verhalen te horen.

Donderdag is het weer nog steeds instabiel maar we zien alweer boten uit de haven vertrekken. Wij wachten nog één dag want er staat nog steeds een goede zuidelijke wind en daar moeten we precies naar toe. Morgen komt de wind nog steeds uit het zuiden maar het waait dan minder hard dus dan wagen we het er maar op. Vandaag nog maar even de laatste klussen doen, wassen, school etc. We draaien de verstagingen nog eens wat strakker aan want die stonden wat slap, voor de derde keer maakt Raoul de wc pomp, kaarten worden voor de oversteek naar de Kaap Verden gekopieerd voor de kaartenplotter buiten etc. We lopen nog een laatste keer Santa Cruz in om afscheid te nemen en we vinden het allemaal erg jammer om weg te gaan. We hebben hier een erg mooie tijd gehad en eerlijk gezegd vindt ik dat Tenerife als eiland het meest te bieden heeft van de Canarische eilanden, al zijn de eilanden moeilijk te vergelijken omdat ze allemaal zo anders zijn. Morgen is het plan om langs de kust van Tenerife naar het zuiden te varen en een stop te maken in las Galletas in het zuiden  en dan zaterdag door te varen naar Gomera.

Auditorio of Santa Cruz.

Santa Cruz

Park in Santa Cruz.
Friday morning we all go into town to show Santa Cruz to Raoul’s mom who arrived yesterday night late. The kids are taking the i-pod where we have downloaded a geocache. The compass isn’t working well in the city therefore the boys use the maps to find their way. Unfortunately at a certain point we find out that the geocache is hidden just 1,2 km away but there is no road leading to it and we need to take a big detour to get there. We decide to give up but at least we ended up in one of the nicest parks of Santa Cruz. The park is well kept and there are a lot of nice flower, trees and sculptures. The boys as usual took their scooters with them and cross around the park. We walk back to the boat through all kind of narrow streets and nice squares. On board we eat pancakes what everybody likes. At the end of the afternoon we drive to a swimming pool at the end of the boulevard. The swimming pool is designed by the famous artist César Manrique of Lanzarote. The swimming pool is huge with a lot of islands in it and you can see the ocean from the pool. Although it is a beautiful swimming pool there are hardly visitors.

Following the weather forecast Saturday is going to be a nice day and the rest of the week the weather will be very instable. Therefore we decide to tour around the island on Saturday and to leave early. Once we leave the highway we drive through a mountainous area with beautiful woodlands. At a viewing point we can see already the majestic El Teide. We leave the woods and drive through the Valley of Ucanca, a stunning lunar, desert!! We drive through all kind of lava stones in different colours from yellow to brown. What a difference with Lanzarote where the stones of the lava had the colours purple, red and orange. We can’t miss El Teide because the volcano is 3735 high and the cable car is bringing us just 200 meters from the top. It is quite cold at this altitude but we have a beautiful view over the valley. There is a footpath leading to the other side of the mountain where we have a beautiful view over the coastline and it is a nice walk because we walk right through the black lava field. The cable car brings us back in a couple of minutes. The next stop is Los Roques de Garcia, where we see a beautiful rock formation with mount Teide as a backdrop. We are very impressed with the landscapes of Tenerife!! We drive further west and have lunch in Vilaflor at an altitude of 1463 meters and have paella for the first time. The haze is coming up during the lunch so after the lunch we drive as fast as we can down to enjoy the sunshine again. The closest beach is the black, sandy lava beach of Galletas where we can see Gomera in the distant. There are big waves pounding on the beach so the boys have the time of their live! We drive back to Santa Cruz via the highway and it has been a wonderful day!

The whole family at the El Teide.

Today we would like to take it a bit easier and explore in the morning the city San Cristobal de Laguna, which is connected with Santa Cruz. Laguna is a university city with an historical centre which is part of the UNESCO world heritage since 1999. We park the car outside de city centre and wonder through the cobbled streets with old houses in colonial style with the typical wooden balconies. Today is Sunday but the streets are full of people and there is a nice atmosphere. When we are having a coffee on one of the terraces it starts to rain. We quickly walk back and discover the north side of the island by car and are looking for natural swimming pools. In the end we find one but it is still raining and nobody wants to swim in the rain. We drive back to the boat where grandma play some games with the kids. At night it is dry and we are off to the Auditorio of Tenerife, because we were able to get tickets for a modern dance performance. The Auditorio is designed by the architect Santiago Calatrava and is a unique building. It is nice to visit such a building and to sit in one of the performance rooms. The dance performances are all quite different and we all like it. Something totally different than sailing!

Garachic at the Norhtern Coast.
Luckily today the sun is shining again, Raoul and his mom are discovering the city a bit more while I do school with the kids, because it is Monday again!!  In the afternoon we drive to the north side of the island to the village of Icod de los Vinos where we see a huge, 1000 year old Dragon tree. The village is beautiful with old colonial houses and cobbled streets. We find the north side of the island more beautiful than the south side. The landscape is well kept, green and very steep. The south is flat, dry and looks less organized. We follow the road to Charachico a village which was buried by lava because of an volcanic eruption ago. They have rebuild the city and it looks beautiful again. The lava created natural swimming pools in various shapes and we would like to take a dip in it but are not allowed. Unfortunately today they are taking film shots and nobody is allowed to swim in the pools. We are quite disappointed because we have travelled a long way. We decide to go back to Santa Cruz and swim in our own swimming pool at the boulevard!!

Tuesday is already the last day of Raoul’s mom visit. We do quickly some school and go to the Science museum in Laguna. It is an interactive museum and they can do all kind of experiments. Luuk is totally impressed with time travelling. There is an experiment that shows that if you are travelling really fast the time is slowing down. What will happen if you travel faster than light? We visit the planetarium and see a movie about the universe. According to Luuk this was the best museum he had ever been to although he also liked the football museum in Middelburg. Time is flying and we have to bring Raoul’s mom to the airport. We drive to the south of the island where we notice how hard it is blowing. They have predicted wind force 7 for today. We have enough time on the airport to eat dinner together and to say goodbye. It has been great that Raoul’s mom was able to visit us and that she has seen how we are living at the moment. We had a very good time together! At night we drive back to Santa Cruz and this is the last day of the car hire so we go one more time to the Carrefour to do some more shopping for the crossing. This time we buy the wines, tins, pasta’s and snacks. Again we are leaving the shop with two shopping trolleys. Once we stored everything away the boat looks normal again.

Kids having fun.
On Wednesday morning when we wake we hear the sound of the rain so we sleep in. We have a calm start of the day and do school. Sjoerd mastered his times tables up to ten and receives a certificate via internet. We have also signed up for an account on IXL a math programme which the boys used to work with at BIS. They are really going very fast with their Dutch math programme so this might be a nice addition. On the airport we have bought some English books for the boys and we hope that in this way they will be able to keep up with the English language. In the afternoon it is dry again and we go into the city to buy some groceries. In the evening we have invited Jan-Willem en Attie of the sailing yacht Quies for a drink. They have sailed around the world and it is always nice to listen to their stories.

On Thursday the weather is still unstable but boats start to leave the harbour again. We want to wait another day because the wind is southerly and we need to go south. Tomorrow there is still a southerly wind but it is blowing less hard so we will give it a go. Today we do school, washing and jobs on board. We tighten the stays, Raoul is fixing for the third time the pump of the toilet, we copy the charts for the crossing for our chart plotter outside etc. Later in the afternoon we walk for the last time into the city and we are all sad that we are leaving. We had a very good time on Tenerife and it is one of the islands which has most to offer, although the islands are very difficult to compare because they are all different. Tomorrow we will leave Santa Cruz and will sail down along the coast. We will make a stop in the south and will sail on to Gomera on Saturday.

Onze positie op de kaart is/ Our position on the map is:

1. Lang zal ze leven, lang zal ze leven, lang zal ze leven in de gloria
    In de gloria, in de gloria.

Lieve Irma, gefeliciteerd met je verjaardag !
    Ik neem aan dat je mannen je zullen verwennen, geniet van deze dag.

Groetjes van ons allemaal uit Hulst.