zaterdag 27 oktober 2012

De El Teide van Tenerife komt net boven de wolken uit.

Puerto Rico

Als we vrijdag wakker worden is het prachtig weer. De zon schijnt aan een blauwe hemel, er is niets meer van het slechte weer van gisteren te merken. Vandaag willen we de dag een beetje nuttig besteden dus wordt er weer school, de was, klusjes aan de boot gedaan en de weblog geschreven. In de middag houden we Sandra en Martin gezelschap bij het zwembad. Er staat een goede wind dus Raoul neemt z’n kans waar om te gaan surfen en we kunnen hem vanaf het zwembad goed volgen.

Terug in de haven van Puerto Rico.
Zaterdag is de laatste dag van Sandra en Martin in Puerto Rico en we proberen alles in deze laatste dag te proppen. De mannen gaan ’s ochtends duiken en Sandra en ik gaan met de kinderen naar het strand in Puerto Rico waar we de hele week nog niet geweest waren. De mannen komen terug met mooie verhalen over octopussen, die ze gezien hebben en scholen met kleine zwaardvissen. ’s Middags gaan we nog even zeilen. Helaas zien we dit keer geen dolfijnen, maar is er wel meer wind waardoor het varen iets spectaculairder is. Als we de genaker opzetten schrikt Martin, die aan het roer, staat zich een ongeluk. De genaker vult zich in één keer met wind, de boot loeft enorm op en gaat daardoor erg schuin. Ik neem het roer over en met behulp van Raoul, die de schoot aan lijzijde laat vieren krijgen we de boot weer recht. Martin had op het blog wel over de genaker gelezen maar wist niet dat het zo’n enorm groot voorzeil was. We zijn dan ook snel weer terug bij de haven en nemen aan het einde van de middag nog een laatste dip in het zwembad. ’s Avonds gaan we nog met elkaar uit eten als afscheid en klinken op de gezellige week.

Tenerife

Zondagochtend gaat de wekker al heel vroeg om 6 uur want de bus van Sandra en Martin vertrekt om 6.25 uur en we willen ze graag nog even uitzwaaien. In het donker lopen we naar het hotel en zien hun al staan. Gelukkig komt de bus op tijd en kunnen we daarna nog even terug naar bed. Om 8 uur varen we de haven van Puerto Rico uit op weg naar Tenerife. Als we langs de zuidwest kust van Gran Canaria varen zien we de El Teide al liggen omringd door een wolk. Er staat niet of nauwelijks wind dus we varen op de motor en met de genua uitgerold. Als we eenmaal ver van het eiland vandaan zijn wordt de wind stabieler en zetten we het grootzeil erbij. Helaas is er niet genoeg wind om de motor uit te zetten en de afstand naar Santa Cruz Tenerife is zo’n 50 mijl. We houden de motor aan want we willen voor het donker aankomen. Het is wel een reuze relaxte dag zo en er is genoeg tijd om een boek te lezen, spelletje met de kinderen te doen of om wat bij te slapen. Van een afstand zien we Santa Cruz al liggen en om half vijf varen we de haven in. We zullen zo’n 10 dagen in Santa Cruz blijven omdat Raoul zijn moeder op bezoek komt en we de boot in orde willen maken voor de oversteek. Tenerife is namelijk het laatste grote eiland wat we aandoen voor de grote oversteek en waar we alles nog kunnen krijgen.

Aankomst in Santa Cruz.
Na een week de toerist te hebben gespeeld en bezoek gehad te hebben moeten we allemaal weer even onze draai vinden. We beginnen de week weer gewoon met school wat dit keer moeizaam verloopt. In de middag verkennen we de stad en sjouwen we de hele stad door op zoek naar de watersportzaken. De jongens nemen altijd als we een stad of dorp in gaan hun stepjes mee en hebben zo de afgelopen maanden heel wat gestept. Ook vandaag gaan ze weer mee met hun stepjes en klagen niet over de afstanden die we lopen. Santa Cruz is een hele leuke en sfeervolle stad met vele winkeltjes en pleintjes met terrassen. We zullen ons de komende weken hier dan ook niet vervelen. We lopen nog even bij een autoverhuur zaak langs want we willen een auto huren voor de rest van de week als Raouls moeder er is. Voordat we het weten lopen we al met de sleutels het kantoor uit want een paar dagen extra autohuur koste ook bijna geen geld. Als we terug komen in de haven zien we dat de Annalena binnen gekomen is . We hebben ze voor het laatst op Lanzarote gezien dus we gaan gauw even gedagzeggen. Het is erg leuk om Gerard en Rommy weer te zien en we kletsen bij onder het genot van een wijntje.

Raoul gaat ’s ochtends met de auto op pad om bij watersportzaken en supermarkten inkopen te doen en ik doe met de kinderen school. ’s Middag gaan we met de auto naar San Andres dat net buiten Santa Cruz ligt en het mooiste strand van Tenerife schijnt te zijn. Het klopt inderdaad want het strand is mooi wit en er staan palmbomen om het strand heen. Het lijkt zo bijna wel de Carieb!! Het  zwemwater is mooi afgebakend met een dam tot grote teleurstelling van de jongens want zo zijn er helemaal geen golven. Gelukkig vermaken ze zich zonder golven ook in de zee en kunnen ze zich weer even helemaal uitleven. Wij liggen ondertussen op een ligbed onder de parasol!

San Andres, Playa Teresitas.

Vandaag wordt het een reuze klusdag en helpen we na de school allemaal mee. Raoul gaat aan het polyesteren en maakt een versteviging met een soort spantenstructuur voor de doos waar de stuurautomaat op staat. Hopelijk helpt dit en beweegt de doos dan niet meer. Het is een rot karwei en ook niet goed voor de gezondheid. Raoul heeft dan ook last van zijn keel en voelt zich de rest van de dag ook niet erg lekker. De dinghy wordt geplakt en ik verf het bankje van de dinghy. Het bankje was in Puerto Rico kapot gegaan en we hebben een nieuwe plank bij een houtzaak laten maken. We bevestigen een vetveter rond de roerkoning en hopen zo dat de speling definitief uit het roer is. ’s Middags zien we de Quies binnekomen met Jan-Willem en Attie. We hebben ze al sinds Camarinas (Noord-Spanje) niet meer gezien dus leuk om even bij te kletsen. ’s Avonds lopen we de stad in en verwennen ons zelf met een MacDonalds.

Donderdag maken we de kluslijst verder af en halen we de zeereling van de boot. De zeereling stond al een tijd slap en we laten bij een watersportzaak een stukje van de reling afhalen en opnieuw spannen zodat het weer goed strak zit. We rijden de halve stad af op zoek naar een grote supermarkt voor onze boodschappen voor de oversteek. We zullen straks in totaal drie weken op het water zitten dus we hebben een goede voorraad nodig. We eindigen uiteindelijk bij een supergrote Carrefour waar we schap voor schap de winkel doorlopen om vooral niets te missen. We komen met twee winkelwagens de winkel uit en hebben dan alleen nog maar de drank en ontbijtspullen ingekocht. De meeste ruimte nemen de 10 tanks met 5 liter water in, die we als reserve mee nemen voor nood. Stel je voor dat de watertanks kapot gaan of de watermaker het niet meer doet dan hebben we in ieder geval reserve water in tanks aan boord. Alle tanks, flessen en pakken drinken stouwen we op de boot zoveel mogelijk onder de vloer en het lijkt aardig te passen. Later in de week zullen we nog een keer terug moeten gaan om de blikken, sausen, pasta en chips te kopen. Voordat we het weten is het al laat in de middag en rijden we naar het zuiden om Raoul’s moeder op te halen. Het idee was om nog even met de jongens naar een goed bodyboard surfstrand te gaan. Helaas is het vandaag niet zo mooi weer en staan er nauwelijks golven. We verkennen de zuidkust en zien een leuke haven waar we volgende week nog wel naar toe kunnen gaan. Als we bijna klaar zijn met eten zien we het vliegtuig van Raoul’s moeder landen dus springen we in de auto om zo snel mogelijk naar de luchthaven te rijden. We zijn gelukkig nog op tijd en staan netjes klaar voor de gate. Het is erg leuk om Raoul’s moeder weer te zien en we brengen haar naar het hotel in Santa Cruz dat vlak bij de haven is. We drinken nog even wat om bij te kletsen.

Tourist city Puerto Rico.

Puerto Rico

Raoul surfing.

When we wake up on Friday the weather is beautiful again, the sun is shining and the sky is blue. Today we would like to spend the day a bit useful and do school, the washing, writing the blog and different jobs on the boat. In the afternoon we join Sandra and Martin at the pool. It is blowing quite hard and Raoul is taking the change to windsurf. We can follow him from the pool and it looks good!

Saturday is the last day of Sandra and Martin’s visit in Puerto Rico and we try to fit everything in today’s programme. The men are going to dive in the morning and Sandra and I go with the kids to the beach in Puerto Rico were we haven’t been all week. The men are coming back with great stories about what they have seen like octopuses and little marlins. In the afternoon we are going out for another sailing trip. Unfortunately we don’t see any dolphins today but there is more wind than the last time, so the sailing is more spectacular. When we put up the genaker, Martin who is at the helm get a big shock because the genaker is filling up with wind very quickly. The boat is going to windward and we lose control over the helm. I am very close to the helm and take it over and Raoul is releasing the leeward rope of the genaker. Together we are able to get the boat back into control. Martin has read on the blog about the genaker but didn’t know that it was such a huge front sail. With the genaker up we are quickly back in the harbour and take a last dip in the pool. At night we are enjoying a farewell diner.

On our way to Tenerife (south coast Gran Canaria)

Tenerife

6.25 hrs. in the morning saying goodbye.
Sunday morning we have to wake up at 6 o’clock because the bus of Sandra and Martin is leaving at 6.25 hours and we would like to say goodbye to them. Luckily the bus is on time and we have still time to go back to bed. At 8 o’clock we get up again and leave the harbour of Puerto Rico. We are on our way to Tenerife. We can see the mountain El Teide already, which is as usual in a cloud, when we are sailing along the south coast of Gran Canaria. There is hardly wind so we unroll the genoa and keep the engine on. When we are far away from the island the wind is getting more stable and we are able to put up the main sail. We still keep the engine running because the distance to Santa Cruz on Tenerife is more than 50 miles and we would like to be in the harbour before dark. It is quite a relaxing day and there is enough time to read a book, do a game with the kids or to get some more sleep. We can see Santa Cruz already from a long distance and around half past four we pass the breakwater and enter the harbour. We will stay for about 10 days in Santa Cruz because Raoul’s mom will visit us and we would like to prepare the boat for the big crossing. Tenerife will be the last big island we are visiting and where we are able to by stuff for the boat.

We all need to settle back in again after a week of having visitors. We start school again but it is hard to get back to normal. In the afternoon we discover the city and walk through the whole city to find chandleries. The boys always take their scooters into town because they like to be fast. Today they also take their scooters into town and don’t complain about the long distances we walk. Santa Cruz is a very nice city with a lot of shops and squares with terraces. We are definitely not going to be bored this week. At the end of the afternoon we walk passed a rent a car company, to see if we could hire a car when Raoul’s mom is visiting us. It seems to be cheap to hire the car for some extra days and before we know it we leave the office with the keys in our hands! Once we get back to the harbour we see that the boat Annalena has arrived. We have seen them for the last time on Lanzarote and it is nice to see Gerard en Rommy again. We walk past their boat and get invited for a drink.
The boys on their scooters.

On Tuesday morning Raoul goes by car to the chandleries to get some boat stuff and the groceries. I do as usual school with the kids and it seems that we are back in the rhythm again. In the afternoon we go by car to San Andres a little village just north of Santa Cruz, which should have the nicest beach of Tenerife. It is indeed true because it is a white sand beach with palm trees. It could be one of the beaches of the Caribbean! The swim area is very calm because of the breakwater and the boys are disappointed that there are no big waves. We enjoy ourselves in the meantime on the beach laying on a bed under a parasol.

Today we are doing the major jobs on the boat and once we are ready with the school we all join in. Raoul starts with making a fibre glass frame structure to support the box where het automatic pilot is standing on. Hopefully this will help so the box won’t be moving anymore. It is not a nice job and not good for your health. Raoul has a sore throat and is not feeling well for the rest of the day. There is a hole in the floor of the dinghy which need to be taped and I paint the bench of the dinghy. The old bench was broken in Puerto Rico and we got ourselves a new wooden one. There is still some movement on the rudder and we put a greasy kind of lace around the rudder. In the afternoon we see the boat Quies entering the harbour which belongs to Jan-Willen en Attie. We haven’t seen them since Camarinas (North Spain) so it is nice to hear their stories. We eat at the MacDonald’s later on as a treat for the hard work.

Thursday is the big shopping day and we find a nice Carrefour to do the groceries. We will be three weeks out at the ocean and I have made a big list of things we need. We end up with two shopping trolleys loaded with only the drinks and some other stuff. The water cans take up the most space. We have bought 10 cans of 5 litres in case of emergency when the water maker doesn’t work or something is wrong with the water tanks. We store all the cans, bottles and packages under the floor of the boat. Later on this week we need to go back again to get all the tins with food and pasta. Time is flying and we need to pick up Raoul’s mom who will arrive today. The airport is in the south of the island and we are going to look for a nice body board beach close to the airport. The weather in the afternoon is not great and there are hardly waves. We decide to discover the south coast and find a nice harbour for next week. While we are having dinner in the harbour we see the plane of Raoul’s mom landing and we jump in the car and drive as fast as we can to the airport. The airport is not far away and we are right in time. It is nice to see Raoul’s mom again and we drive her to the hotel she booked in Santa Cruz and have a drink together.
Onze positie of de kaarr is/ Our current location on the map is: