dinsdag 9 oktober 2012

De kust van Lanzarote

Oversteek van Agadir naar Lanzarote.

We hebben de paspoorten en scheepspapieren maandagavond om 12 uur teruggekregen van de politie. Het kostte even wat moeite en een extra bezoekje aan de politie om 11 uur maar we zijn blij dat we nu alle belangrijke documenten terug hebben. Als we dinsdagochtend om 7 uur opstaan en ons klaarmaken om te gaan vertrekken komt de douane nog even langs en geeft ons nog een blauwe gestempelde brief dat we ons uitgeklaard hebben. Eerlijk gezegd waren we zonder dat papiertje waarschijnlijk ook wel gewoon vertrokken. Als we de haven uitvaren staat er geen wind maar wel vervelende golven. We zetten de motor aan en klotsen zo een aantal uren. Gelukkig komt er rond de middag wind en kunnen de zeilen gehesen worden. Wel blijft er een vervelende deining staan waardoor de jongens niks meer kunnen aan boord. Ze liggen op de bank luistercd’s te luisteren. Helaas wordt Sjoerd zeeziek en moet een aantal keer overgeven. Naarmate de middag vordert gaat het steeds harder waaien en worden de golven agressiever. We worden af en toe aardig weggesmeten waardoor ik dan van de bank val. Ik moet me dan ook goed vasthouden aan allerlei touwen. We zetten eerst  één reef en aan het einde van de middag zetten we het tweede reef in het grootzeil. Ik stuur nog een tijd zelf om te voelen hoe de boot loopt en het gaat reuze hard maar de boot is goed onder controle te houden. We maken goede vaart en lopen tussen de 7 en 8 knopen. Op een gegeven moment komen er een paar grote golven in de kuip en ben ik totaal nat. De pret is eraf en we halen het grootzeil er gelijk af. We blijven doorvaren met alleen de genua en halen nog steeds een gemiddelde snelheid van 6 knopen dus we gaan nog hard zat. Zonder het grootzeil is het iets rustiger varen maar het blijft oncomfortabel. Raoul en ik eten een soepje want koken zit er vandaag niet in. De jongens gaan vrij vroeg naar bed want voor hun is er ook niets te beleven. ’s Nachts worden de golven iets rustiger maar het is lastig om te slapen.

De Spaanse vlag.
De volgende dag is het gelukkig iets rustiger en de golven nemen af. Eindelijk komt de boot weer wat rechter te liggen en de jongens kijken film. Alles gaat weer een beetje z’n gangetje alleen Sjoerd blijft ziek. We hijsen het grootzeil en zetten het derde rif. De boot ligt daardoor weer wat stabieler. Langzamerhand komt er steeds minder wind en nemen de  golven verder af dus we zetten er steeds meer grootzeil bij. We hijsen het gastenvlaggetje van de Canarische eilanden. ’s Middags worden we ingehaald door een enorme grote groep dolfijnen. Ze springen naast en voor de boot en Luuk maakt er een mooie film van. We zijn blij als we Lanzarote in zicht hebben want we zijn allemaal het geschud moe! Om zes uur varen we de haven in van Arrecife en vinden een mooi beschut ankerplekje in de haven. Sjoerd is opeens weer helemaal beter. Na een overtocht van 36 uur schudden zijn we blij dat we heerlijk rustig liggen. We kunnen eindelijk weer normaal eten en gaan vroeg naar bed!

Donderdag doen we eerst school want daar is het de afgelopen dagen niet van gekomen. Na de school nemen we de dinghy om naar de stad te varen. We kunnen afmeren in de vissershaven. Als we de haven uitkomen lopen we zo recht tegen twee watersportzaken aan. Dat was trouwens ook de reden dat we naar Arrecife wilden om spullen voor de boot te kopen. We moeten ons zo langzamerhand gaan voorbereiden voor de grote oversteek en de boot goed in orde maken. Op de oversteek naar Lanzarote kwam Raoul er achter dat er speling op het roer zit en dat de doos waar de stuurautomaat op zit niet stevig genoeg vast staat en steeds heen en weer gaat. We gaan dan ook op zoek naar polyesterspullen om de doos te verstevigen. We vinden ook een  winkel waar ze onze bedieningspaneel van de stuurautomaat nog gaan nakijken. Hopelijk kunnen ze hem repareren anders moet daar ook een nieuwe voor komen. We lopen verder de stad in om de stad te verkennen en vinden een prima lunchcafé waar ze ook internet hebben. Het verslag van Marokko moet nog op het weblog want dat lukte niet vanuit Agadir. Arrecife is de hoofdstad van het eiland maar voelt aan als een dorp. Er zijn wel redelijk wat winkels en er is een mooi binnenmeer met witte huizen. Lanzarote is een vulkanisch eiland en ziet hoofzakelijk zwart van de lava wat een mooi contrast is met de witte huizen. Als we ’s middags terugkomen bij de boot zien we dat de Nederlandse zeilboot Annaelena is binnengekomen. We hebben samen met hun in Agadir gelegen dus we varen even langs om gedag te zeggen en worden uitgenodigd voor de borrel. Het is erg leuk om Gerard en Rommy te zien en ook zij komen uit Rotterdam. We zijn onderweg dus al heel wat Rotterdammers tegengekomen!

Binnenmeer van Arrecife

We beginnen al aardig in een ritme te komen. ’s Ochtends doen we school en daarna gaan we de stad in om bootspullen te kopen. Zo sjouwen we de hele stad af voor een paar stekkers voor de radio. Helaas is ons paneel van de stuurautomaat niet meer te redden, maar ze hebben gelukkig een nieuwe voorradig. De middag brengen we door aan boord met surfen en zwemmen. Raoul checkt de onderkant van de boot en komt geschrokken boven. Het blijkt dat de saildrive onder de boot bij de schroef behoorlijk aan het corroderen is en de anode is ook al verdwenen. We denken dat dit met de radiozender  te maken heeft en we halen gelijk de draden die voor de aarde zorgen los. Zonder goede aarde kunnen we waarschijnlijk niet zenden maar dat is dan maar jammer. We willen in ieder geval geen schade aan de boot! We merken toch ook dat veel boten om ons heen geen ssb radio aan boord hebben dus dat is zo langzamerhand ook een achterhaalde technologie. De meesten reizen met een satelliet telefoon om te communiceren en de weerkaartjes binnen te halen. Wel zullen we een nieuwe anode moeten bevestigen maar dat is even voor later zorg.
Gecorrodeerde saildrive en anode die weg is.
’s Middags wil ik de zonnepanelen schoonmaken en krijg de windgenerator tegen m’n hoofd. Er is even wat paniek maar het bloeden stopt al gauw. Raoul gaat naar de Annaelena om te kijken of ze hechtdraad hebben want één snee is vrij groot. Hij komt terug met een nietmachine en zet er twee mooie nietjes in. Volgens Luuk en Sjoerd werkt dat zo ook bij voetballers als die een wond hebben opgelopen tijdens de wedstrijd. We hebben de Annaelena uitgenodigd voor een bbq dus we hebben in ieder geval nog een gezellige avond.

De volgende dag volgen we hetzelfde patroon. Het is zaterdag dus gezellig druk in de stad wat voor een leuke atmosfeer zorgt. De terrasjes zitten vol en er is overal muziek. We bekijken nog het Kasteel San Gabriel dat op een rif is gebouwd en diende ter verdediging van Arrecife. Vandaar heb je een fantastisch mooi uitzicht en kun je het volgende eiland Fuerteventura al zien liggen. ’s Middag doen we nog wat klusjes aan de boot en Raoul bouwt een nieuwe startaccu in die we gekocht hebben. De dynamo zou namelijk 100 ampere per uur moeten laden maar deed dat niet, aangezien het een nieuwe dynamo was kon het daar niet aan liggen. We denken dat het aan de oude startaccu ligt waar hij dan op blijft doorladen. We draaien de motor proef en het blijkt dat de dynamo nu een stuk beter laadt. Hopelijk hebben we nu dit probleem ook boven water. We halen nog een borrel op de Annehelena en nemen afscheid want morgen vertrekken we naar het zuiden van Lanzarote.

Luuk aan het surfen.

We varen  zondagochtend  al vroeg uit en er staat nog maar weinig wind. We hijsen de genaker en bomen hem uit. Het wordt een heerlijk ontspannen dagje zeilen met prachtige uitzichten op Lanzarote. Als we de kaap aan de zuidkant voorbij zijn zien we een paar prachtige baaien met zeilboten voor anker. We besluiten daar een lunchstop te maken en halen onze flippers en snorkels tevoorschijn. We snorkelen met z’n allen naar de kant en zien in het heldere water allerlei vissen. Het is de eerste keer dat de jongens snorkelen en ze vinden het prachtig. Luuk neemt z’n kans waar en gaat nog even surfen. Hij is aan het oefenen om een head dip te maken maar dat zal nog wel even duren voordat het hem lukt. Er staat in ieder geval genoeg wind zodat hij heerlijk kan gaan hangen! Aan het einde van de middag varen we de Marina Rubicon binnen. Het is een grote marina met barretjes, restaurantjes, winkels en een zwembad. Het is een echt toeristen resort maar wij genieten van al deze luxe. We zitten dan ook al gauw aan het zwembad na te genieten. ’s Avonds gaan Raoul en de jongens nog even de kant op om Barcelona tegen Madrid te kijken. Gelukkig is het gelijkspel en hebben de favorieten van onze jongens Ronaldo en Messi allebei twee keer gescoord.

Vulkanen in het Timanfaya park.

Maandagochtend huren we een auto en verkennen het eiland. Als eerste gaan we naar het Timanfaya park dat een vulkaanpark is en een beschermd natuurgebied. De vulkanen om ons heen hebben verschillende kleuren van zwart tot donkerrood. In het park laten ze ook zien hoe warm het daar vlak onder de oppervlakte is, zodat ze er zelfs op kunnen bbq’en of iets in brand kunnen steken. Overal zien we lava van grote brokken tot fijne steentjes. Na het park rijden we door een wijngebied en zien hoe ze de wijnplanten in ronde gaten laten groeien met daaromheen een muurtje. Toch een heel verschil met hoe de wijnplanten in het Ahrdal in Duitsland  groeien! Het eiland is binnen een dag goed te bereiden en we zijn in de middag al in het noorden van het eiland en huren body boards voor de jongens zodat ze het body boarden kunnen proberen op het strand van Famara. Het is een echt surfstrand en er rollen vele golven binnen,  toch is het nog niet zo makkelijk om een surfrit te maken. Aan het einde van de middag rijden we via de oost kant van het eiland terug naar de boot en maken nog een kleine stop in Puerto de Calero om nog naar een watersportzaak te gaan. We zijn op zoek naar een anode dus wie weet hebben ze daar er één. Helaas hebben ze niet wat we zoeken en we kijken of we de Ostrea kunnen vinden. Zij staan als het goed is op de kant en zijn aan het werk aan de boot. We hebben ze al gauw gevonden en kletsen bij. Ze hebben heel wat werk verzet en de boot ziet er goed uit. Hopelijk zien we ze weer ergens in de Carieb.

Flying Circus uit het water.
Dinsdag is weer een gewone dag. We doen school, wassen en doen klusjes. Raoul verstevigd de doos van de automatische stuurautomaat dus hopelijk is de constructie zo iets steviver. 's Middags hebben we de travel lift geboekt bij de haven en worden er uitgehaal zodat Raoul de anode kan vervangen en we halen gelijk de aardplaat van de boot. Na het harde werken is het tijd om te ontspannen aan het zwembad van de marina. 's Avonds nog even lekker uit eten en we voelen ons echte toeristen!

Het plan is om woensdagmiddag te vertrekken naar Gran Canaria voor een tocht van zo’n 90 mijl en hopen daar de volgende morgen te zijn.

Crossing from Agadir to Lanzarote

On Monday at midnight we are finally getting our passports and ship papers back. Although at eleven o’clock they didn’t have them ready and it wasn’t even sure that we were getting them back on Monday at all? What a strange world? When we are getting ourselves ready at seven o’clock on Tuesday an immigration officer is handing us over a blue stamped form. We are happy that everything worked out in the end but probably we would have left without the blue form as well! There is no wind when we are leaving the harbour but there are nasty waves. We put on the engine and it is really rolling.  After a couple of hours the wind is picking up and we raise the sails. The waves are still quite big and it is really uncomfortable on board. The boys can’t walk properly in the boat and are laying on the couches listening to stories on the CD player. Sjoerd is not feeling well and is probably seasick. During the afternoon the wind is picking up and we put first one reef and later a second one. The waves are getting steep and aggressive. Once and a while we are really thrown on the side and I have to hold to some lines to be able to sit on the benches outside. I am steering for a while just to know how the boat is holding itself and it is easy to control the boat. We are really going fast and sailing in between 7 and 8 knots. At a certain moment a wave is crashing into the cockpit and I am totally wet. We decide to slow down and we lower the main sail. We keep on sailing with only the genoa and we are still making a speed of 6 knots so that is still fast enough. Without the mainsail we sail a bit calmer but it stays uncomfortable. Raoul and I have soup for dinner because there is no way we can cook on board at the moment. The boys go early to bed because there is nothing else to do. At night the waves are getting calmer but it is still hard to sleep.

Getting closer to Lanzarote.

The next day it is becoming calmer and the waves are smaller. Finally the boat is getting stable again and the boys starting to watch movies. Everything is back to normal although Sjoerd is still not feeling well. We raise the main sail and put in the third reef. The boat is sailing more stable. Wind and waves are slowing down and we raise the mainsail a bit more. In the afternoon we see a big group of dolphins jumping and swimming next to the boat. We are happy when we can see Lanzarote because we are tired of the shaking on board. We are entering the harbour of Arrecife just an half hour before sunset and find a nice quiet anchor spot. Sjoerd is suddenly not ill anymore!  After a shaking crossing of 36 hours we are happy that the boat is calm and quiet again. Finally time to have something proper for dinner and to go to bed.

Inner lake at Arrecife.
Thursday morning we start the day with school because the last couple of days we didn’t do a thing. After school we take the dinghy to go to the city. We are able to leave the dinghy behind in the fisher harbour. When we walk out of the harbour we find two chandleries across the road. That was also the reason why we wanted to go Arrecife, because we need to buy some stuff for the boat. The Atlantic crossing is coming closer and we need to start working on some bigger projects on the boat. During the crossing to Arrecife Raoul found out that there is some movement on the rudder and the box where the automatic steering engine is standing on is not strong enough. We would like to buy some fiberglass to fix the box. We also find an electric shop where they have a look at our display of the automatic pilot, hopefully they can fix it otherwise we need to buy a new one. Slowly we are getting into the city centre and find a nice internet cafe where I am able to put the report of Morocco on the weblog because we had a bad internet connection in Agadir. Arrecife is the capital of Lanzarote but with an atmosphere of a village. There are quite some nice shops and part of the old city is built around a lake. Lanzarote is a volcanic island with a soil of black lava which is a nice contrast with the white houses. When we get back to the boat in the afternoon we see that a Dutch sailing yacht Annaelena has anchored right next to us. We have met the people in Agadir and we pass by to say hello. It is really nice to see Gerard and Rommy again and they invite us for a drink.

We are really getting into the rhythm. In the morning we do school and in the afternoon we go into the city to buy stuff for the boat. Unfortunately they can’t repair our display of the automatic pilot so we have to buy a new one but they have luckily one on stock. The afternoon we stay on board and the boys swim and surf around the boat. Raoul is checking the bottom of the boat with a snorkel and find out that the sail drive is corroding away and the anode is already corroded. We guess that this has to do with the radio transmitter and Raoul immediately plugs out the wires for the earthing. Without a good earthing we are not able to transmit but that’s a pity. We don’t want any damage on the boat. Anyway we have found out that a lot of people are traveling without a radio transmitter, most people have nowadays a satellite telephone to communicate and use the telephone also to get weather forecasts. We still have to put a new anode but we will figure that out later. In the afternoon I would like to clean the solar panels and I hit my head against the wind generator. Blood is running down my face but I am able to stop the bleeding. I have to cuts in my head and Raoul is going to the Annaelena to see if they have materials to stich the wound. He comes back with a skin stapler and staples the wound. Luuk and Sjoerd tell me that this is the way they treat the wounds of football players at the field. At night we have invited our friends of the Annaelena for a bbq and we have at least a nice evening.

Castle San Gabriel.

The next day we are following the same pattern. It is Saturday and there is a nice atmosphere in the city. The terraces are full with people and there is music everywhere. We are walking up to the Castle San Gabriel which is built on a reef to defend the city. From the castle you have a beautiful view over the Atlantic and you can see already the next island Fuerteventura. In the afternoon we are doing some jobs on board and Raoul builds in a new battery which starts the engine. The new battery charger which we have bought in Middelburg should upload the batteries with 100 ampere per hour but wasn’t doing it. We had the idea that the old battery of the engine could be the problem. We put on the engine to test if it loading better and it seems to work. Another problem solved! We have a drink at the Annaelena and say goodbye to our friends because we are leaving tomorrow for the southern part of Lanzarote.

We leave Sunday morning early and there is not a lot of wind. We raise the genaker and put a spinnaker pole up to keep the genaker up. It is a really love day sailing with beautiful views at Lanzarote. When we round the southern cape we see a couple of beautiful bays with sailing boats at the anchor. We decide to make a lunch stop and to snorkel. The water is nice and warm and we see a lot of fishes. This is the first time the boys are snorkelling and they really like it. The wind picked up and Luuk is practising his windsurfing. He is trying to make a head dip which is really hard so that will take some time before he is able to that. At the end of the afternoon we sail into Marina Rubicon and find out that it is quite a tourist resort with bars, restaurants, shops and even a swimming pool. An half hour later we have find the swimming pool and are enjoying the rest of the afternoon. At night Raoul and the boys watch the football game Barcelona Madrid in one of the bars. Luckily their both favourites  Messi and Ronaldo score both two times so there is no fight on board!

Surfboys at Famara Beach.

Monday morning we hire a car and discover the island. First we go to the Timanfaya Park, which is a nature park with a lot of volcanos.  The volcanos have different colours from black to red. In the park they show how warm the earth is just a couple of meters below the ground. You are able to use the hole as a bbq or to put things on fire. Everywhere around us we see big lava blocks and finer stones. After the park we drive through a wine area and we see how the branches of the vine grow in a round black hole. Quite a big difference to what we were used to in the Ahr Valley of Germany.  The island is quite small and in the afternoon we are already in the northern part of the island and hire body boards for the boys to surf at the Famara beach. It is a real surf beach with a lot of waves. It is not easy to have some good surf rides but the boys are really trying. At the end of the afternoon we drive back to the boat via the eastern part of the island and make a stop in Puerto de Calero to visit a chandlery. We are looking for an anode and maybe they have one on stock. Unfortunately they didn’t have the anode we needed and we are going to look for friends whom should be with their boat on the hard of a boatyard. They had some problems which needed to be solved. We spot their boat the Ostrea and have a drink together. This might be the last time we meet them on this side of the ocean. Hopefully we see them back in the Caribean.

Tuesday is a normal day: school, washing of cloths and jobs. Raoul is trying to strengthen the box with extra fibreglass. In the afternoon we have booked a travel lift which can get us out of the water so we can put a new anode on. After all this hassle it is time to relax at the pool and have dinner in a restaurant. Just like ordinary tourist!

Tomorrow at the end of the day we would like to leave for Gran Canaria which is a trip of 90 miles and we should be there the Thursday morning.

Onze positie op de kaart is/ Our position on the map is:

1. Zus, weer aardige avonturen, wij zitten in een prachtige verkleurende natuur ook helemaal niks mis mee :-)

1. Hoi zus,

Heb inderdaad begrepen dat het een mooie herfst is. Geniet er maar van. Helaas zien wij weinig kleuren hier. Alle Canarische eilanden zijn even grauw. Toch heeft dat ook weer zijn charme. We zitten nu in Tenerife in Santa Cruz.

Verwijderen
  2. he Irma, wat een prachtige verhalen ! Ik geniet er elke keer weer van om ze te lezen. Hier is het herfstvakantie en het is ook echt herfst... de winterkleren en laarzen kunnen uit de kast. Dus genieten jullie maar van het mooie weer. Ik dacht dat jullie pas in januari de oversteek over de oceaan gingen maken ? Of klopt dit niet ?
    Groetjes, Saskia

1. Hoi Sas,

Tja, echte herfst met alle mooie kleuren is natuurlijk ook erg leuk!! We steken de oceaan waarschijnlijk na mijn verjaardag over. Ik heb geen zin om op de oceaan jarig te zijn dus we vertrekken na 7 november. Momenteel zitten we in Tenerife het een na laatste eiland dat we aandoen. Hierna komt alleen nog Gomera en dan moet het maar gebeuren!!!

Verwijderen
  3. Hallo luidjes, hebben wat van jullie gezien en gelezen. hartstikke leuk.Wij gaan volgende week naar Spanje. hebben er zin in. GROETJES. LO en TINY.

1. Hoi Lo,

Leuk dat jullie ook het blog volgen. Veel plezier in Spanje!!

Verwijderen
  4. Thanks for your great information, the contents are quiet interesting.I will be waiting for your next post.