vrijdag 19 oktober 2012

Het droge binnenland van zuid Gran Canaria

Gran Canaria

Woensdagochtend doen we eerst school en na een relaxte dip in het zwembad maken we ons klaar om te vertrekken naar Gran Canaria. Om half vijf varen we de haven van Rubicon uit en kijken nog eens een laatste keer naar Lanzarote. De weersvoorspellingen geven harde wind op in het begin van de avond (20 knopen) dus we besluiten alleen maar de genua op te zetten en het rustig aan te doen. We zijn nog niet de haven uit of er staat al een snoeiharde wind. Op bepaalde punten rond de eilanden waait het erg hard en ontstaan er versnellingszones. We zitten nu duidelijk in zo’n versnellingszone want het waait windkracht 6 maar er zijn nauwelijks golven. Als we eenmaal een stuk van het eiland zijn weggevaren wordt de wind minder maar beginnen de golven toe te nemen. De weersvoorspellingen kloppen en we krijgen een aantal uren zeker 20 knopen. We eten dus dit keer makkelijk, kant en klare macaroni met een beetje water erbij. Gedurende de nacht wordt de wind wel wat minder maar het blijft hard waaien. Het wordt zo een snelle overtocht en als het om half acht licht wordt zijn we al bij Las Palmas. We zijn blij dat we met licht binnenvaren en zoeken een plekje voor anker bij de haven. Er liggen veel boten dus het is even zoeken. Als we eenmaal liggen gaan Raoul en ik nog even liggen om wat slaap in te halen.

Haven en baai van Las Palmas.
Twaalf jaar geleden hebben we drie weken in de haven van Las Palmas gelegen omdat we meededen met de ARC, een rally met boten die gezamenlijk de Atlantische Oceaan oversteken. We hebben goede herinneringen aan die tijd dus het is erg leuk om weer terug te zijn in Las Palmas. Het leuke aan Las Palmas is dat je het gevoel hebt weer in de bewoonde wereld te zijn, want Las Palmas is een grote stad met een leuk centrum om te winkelen. Voor Raoul zijn er ook vele watersport zaken waar hij even wil gaan kijken. ’s Middags verkennen we de stad en winkelen we  bij El Corte Ingles een beroemd Spaans warenhuis.

De volgende dag doe ik school met de kinderen en gaat Raoul naar de kant om inkopen te doen bij de watersportzaken. Hij komt al gauw terug en het blijkt dat het een Nationale feestdag is en alle winkels zijn dicht. Wat een pech want we wilden zeker nog één keer lekker shoppen!! Aan de andere kant geeft het ook weer rust en besluiten we er een relaxte dag van te maken en gaan ’s middags met de kinderen naar het strand. Las Palmas heeft een hele leuke boulevard aan de westkant van de stad met een mooi strand. Het is druk op het strand en op de boulevard heerst een gezellige sfeer! De jongens hebben de bodyboards mee maar helaas staan er geen grote golven. Ze zijn dan ook gauw uitgekeken op het strand en we lopen door de stad terug naar onze boot. Er staat een leuk windje dus Luuk gaat nog even surfen, terwijl zitten te borrelen. Wat een heerlijke ontspannen dag!

De duinen van Maspalomas.
Zaterdagochtend halen we om 10 uur het anker op en varen richting het zuiden. Morgen krijgen we bezoek en komen Martin, Sandra, Cas en Tessa aan. Ze hebben een hotel geboekt naast de haven in Puerto Rico waar wij een plaats hebben gereserveerd. De jongens kijken er enorm naar uit en wij hebben er ook zin in. We kennen Martin en Sandra uit Bonn en Luuk heeft in grade 1 van de BIS bij Cas in de klas gezeten en sindsdien zijn ze vrienden. Zodra we de haven uit zijn kunnen we de genaker hijsen en we zeilen rond de oostkant van het eiland. Als we aan de zuidoostkant van het eiland aankomen zien we kopjes op de golven en dit gebied staat erom bekend dat de wind tussen de 5 en 20 knopen kan toenemen, omdat de wind daar om het eiland accelereert. Het advies is dan ook om zo snel mogelijk de zeilen te reven en we besluiten de genaker eraf te halen en de genua erop te zetten. Raoul en de jongens vinden het wel jammer want we gingen net zo lekker hard en we maakten mooie surfritten, maar ja ik ben er niet gerust op. De wind neemt langzaam toe maar op een gegeven moment waait het toch windkracht 6 met vlagen 7. Zijn we toch blij dat we alleen maar de genua erop hebben en we sturen zelf. Het is goed te doen want de golven nemen niet al te veel toe en als we bij de zuidkant van het eiland aankomen lijkt het wel of iemand een knop omdraait en de wind is opeens weg. We zijn ondertussen bij de duinen van Maspalomas aangekomen en het is duidelijk dat hier het toerisme begint en we zien vele hotels. Vreemd genoeg krijgen we nu ineens de wind van voren en is de wind 180 graden gedraaid. We halen de genua eraf en we motoren het laatste stuk naar Puerto Rico. De zuidkant van het eiland is heel droog en steil met kleine baaitjes. Puerto Rico is ook zo’n baai met een aangelegd strand en de hotels zijn tegen de rotsen opgebouwd. We krijgen al gauw een plaats toegewezen pal naast het hotel van Martin en Sandra dus dat is dik in orde. De laatste maand hebben we bijna geen Scandinavische boten meer gezien maar nu liggen we ineens aan een steiger met alleen maar Noren en Zweden! Aan het einde van de middag komt de een na de andere toeristische boot binnen met veel muziek en dansende mensen op het dek. Tja het is niet echt een idyllische haven!

Zwembad bij het hotel.

Zondag doe ik eerst nog school met de kinderen want deze week zullen er zeker dagen bij zijn dat we geen school zullen doen vanwege het bezoek. Rond half één komen Sandra en Martin aan en drinken we met z’n allen koffie. Ze hebben heerlijke spulletjes bij zich uit Nederland en we smullen van de chocoladeletters, kruidnootkoeken en niet te vergeten de hagelslag!! Ook hebben ze genoeg boeken meegenomen, zodat we de komende tijd weer genoeg te lezen hebben. De kinderen krijgen een Wii spel Fifa 13 dus hun geluk kan ook niet op. Het is erg leuk om ze te zien en weer helemaal bij te kletsen. ’s Middags spreken we bij hun in het hotel af want ze hebben een super mooi zwembad aan de zee. We genieten van het zwembad en voelen ons ook echt op vakantie. Wat een luxe!!

Snorkelexpeditie met de dinghy.
’s Ochtends doen we eerst school en maken er verder een rustige dag van en brengen het grootste deel van de dag aan het zwembad door. De mannen gaan nog op snorkelexpeditie met onze dinghy en bekijken de onderwaterwereld. Er blijken bij de rotsen mooie zeesterren en vele vissen te zitten. Om vijf  uur wordt er bij ons op de steiger een boot gedoopt waar we voor uitgenodigd zijn. Er wordt een toespraak in het Noors gehouden en er wordt een act opgevoerd met een trol. Het blijkt dat de nieuwe naam van de boot de Troll Hunter is en de boot wordt met champagne gedoopt. Het is een heel Noors feestje met wavels, koffie en drank. We worden ingewijd in de verhalen over trollen en krijgen een DVD mee met de film Troll Hunter. Toch ook weer eens leuk om wat Scandinaviërs te ontmoeten!

Dolfijnen rondom de boot.

Vandaag zijn de weersverwachtingen goed dus we hebben Sandra en Martin uitgenodigd om een dagje. Het is vandaag een heldere dag en we kunnen de berg El Teide op Tenerife al zien. mee te gaan zeilen. Als we de haven uit varen staat er al wind dus we kunnen gelijk de zeilen hijsen.  Het is vandaag een heldere dag en we kunnen de berg El Teide op Tenerife al zien. Raoul ziet wat excursieboten bij elkaar en hij vermoedt dat ze dolfijnen gespot hebben en ja hoor, als we de verrekijker erbij pakken is dat inderdaad zo. We varen hun richting op en zien de dolfijnen rond de boten zwemmen. Op een gegeven moment zitten ze ook vlak naast onze boot. Het blijft een mooi gezicht om deze beesten in het water te zien zwemmen. Als de dolfijnen weg zijn zetten we koers naar de kust om een baai te vinden waar we voor anker kunnen Voor Morgan zien we een klein strandje en varen daar op af. Als we dichtbij komen zien we er vele toeristische boten voor anker liggen dus we zitten zeker goed. We gooien het anker uit en zetten de bbq aan. De kinderen zwemmen heerlijk in het water. Op een gegeven moment zijn alle toeristische boten weg en hebben we de baai voor ons alleen en ziet het er gelijk idyllischer uit.  Aan het einde van de middag varen we terug naar de haven en nemen nog even een duik in het zwembad van het hotel om het zoute zeewater eraf te spoelen.

De kinderen zwemmen elke dag in het zwembad.
Als we woensdagochtend wakker worden is het grijs. We draaien ons dan ook nog maar eens een keer om. Het wordt een rustige ochtend en ik doe school met de jongens. Rond het middaguur komen Sandra en Martin kijken waar we zijn en we besluiten te geocachen in Puerto Rico. De bedoeling is dat je op zoek gaat naar een soort schat in de omgeving waar je bent. Op de i-phone zit een kompas die aangeeft hoe ver je moet lopen en in welke richting. Als je dicht in de buurt bent moet je gaan zoeken en je krijgt er hints bij. Helaas kunnen we de eerste schat niet vinden, maar de tweede is gelukkig makkelijk en de hint is ‘on top of the mirror’ en de derde is ook makkelijk te vinden. Het is een leuke manier om de plaats te ontdekken waar je bent en de kinderen vinden het erg leuk om het spoor te zoeken en de schat te vinden. Eigenlijk is het geen schat maar een buisje waar je op een papiertje je naam kunt schrijven dat je hem gevonden hebt. Het is ondertussen al weer aardig warm geworden en de we nemen een heerlijke dip in de pool van het zwembad.

Roque Nublo

Het hele gezelschap op Roque Nublo

De voorspelling voor donderdag is niet zo geweldig dus we besluiten om een auto te huren. We blijken een pausmobiel auto te hebben en toeren daarmee door het binnenland van Gran Canaria. Puerto Rico ligt in het zuiden van Gran Canaria en via een vallei rijden we naar het hartje van het eiland. Het zuiden is erg droog maar daardoor wel ontzettend mooi en ruig. We rijden door allerlei kleine dorpjes en mooie landschappen. In dit zuidelijke gedeelte vind je een aantal stuwdammen voor de watervoorziening. Na talloze haarspeldbochten komen we in de buurt van Roque Nublo , het symbool van Gran Canaria waar we naar toe willen wandelen. Het is nog een aardige klim om er te komen maar we hebben een mooi uitzicht op de omgeving. We rijden door naar het noorden en lunchen in een toeristisch stadje Tejeda waar ze met ezeltjes klaarstaan en ons van alles proberen te verkopen bij een klein marktje. Na de lunch rijden we door naar Las Palmas om inkopen bij de winkels die vorige keer dicht waren tijdens de Nationale feestdag. Helaas regent het behoorlijk dus we rijden zo snel mogelijk weer zuidwaarts. Hoe verder zuidelijk we komen hoe droger en we rijden langs Playa de Ingles een grote toeristische stad. Opeens krijgen we enorme trek in kroketten en friet. Zou er hier ergens een ‘patatje van adje ’ zijn? We rijden langs een mega groot winkelcentrum en vinden inderdaad een Nederlandse bar waar ze bitterballen hebben. Zo zitten we al gauw achter de bitterballen, frikadellen en patat onder het gezang van Nederlandse meezingers in de bar ‘de vliegende hollander’. Het is slecht maar wel lekker!!! Voldaan rijden we terug naar Puerto Rico . Nog een paar dagen genieten van het bezoek en dan varen we zondag waarschijnlijk verder naar Santa Cruz op Tenerife.

Gran Canaria

We do school first with the boys and take a dip in the pool of the marina. By the end of the afternoon we get ourselves ready for the trip to Gran Canary and leave the harbour of Rubicon around half past four. The weather forecast predicts that there will be quite some wind in the beginning of the evening (20 knots) so we decide  to sail only with the genoa and to take it easy. We are still in the bay and it starts already to blow. At certain areas around the island the wind accelerates and they create acceleration zones. We are in the middle of such an acceleration zone and it is blowing  wind force 6 only the waves are still calm. Once we are far away of the island the wind decreases but the weather forecast was right and it is blowing at least 20 knots and the waves are building up. Dinner will be easy this time and we are eating instant macaroni. During the night the wind decreases but it keeps on blowing quite hard. It is going to be a fast trip and when it gets light, we are already in Las Palmas. We are happy to arrive at Las Palmas with daylight and enter the harbour looking for an anchorage place. There are quite some boats on the anchor so we have to look for a good spot. We are still quite tired so once we are anchored Raoul and I take the chance to recover and get some more sleep.

Twelve years ago we have stayed more than three weeks in the harbour of Las Palmas because we joined the ARC, a rally of boats which cross the Atlantic Ocean together. We have good memories about that time so it is nice to be back in Las Palmas. The nice thing about Las Palmas is that Las Palmas is a big city with a good city centre with a lot of shops. Raoul wants to visit the chandleries to get stuff for the boat. In the afternoon we discover the city and we shop at El Corte Ingles.

Boulevard of Las Palmas.

The next day I do school with the kids and Raoul is going to look at some chandleries. Soon he is back and it seems to be a National Holiday. What a pity because we definitely wanted to do some shopping!! We decide to change our plans and to make it a relaxing day. In the afternoon we go with the kids to the beach. Las Palmas has a nice boulevard at the west side of the city with a beautiful beach. It is quite crowded at the beach and there is a good atmosphere at the boulevard. The boys have their wave boards with them but there are no big waves. They are bored easily and we go back the boat and need to cross the city another time. Once we are at the boat there seems to be some wind and Luuk is going to practise windsurfing while we are having a drink. What a nice and relaxing day!

Windmills at the acceleration zone.
Saturday morning we leave around 10 o’clock and are sailing southward. Tomorrow we are getting visitors and Martin, Sandra, Cas and Tessa will arrive. They have booked a hotel next to the harbour of Puerto Rico, where we have also booked a birth. We know Martin and Sandra from Bonn and Luuk was in the same class as Cas in Grade 1 of the BIS and they are friends since that time. As soon as we leave the harbour there is a nice wind blowing and we raise the genaker and sail along the east coast of the island. When we get to the south east coast of the island I see white crest at the waves. This is also an acceleration zone and the wind can increase from 5 to 20 knots. The advice is to reef the sails as soon as you see the white crest and we decide to take the genaker down and to put the genoa on. Raoul and boys find this a pity because we were making a nice speed and had some good surf rides, but I don’t trust it. The wind increases slowly but at a certain point it starts to blow wind force 6 with gusts up to wind force 7. The nice thing is that that the waves don’t build up and it is an exhilarating sail! Once we get to the south side of the island it looks like someone pushes a button because the wind is suddenly gone. We are close to the dunes of Maspalomas and you can clearly see that there is a lot of tourism because we see a lot of hotels . Strange enough the wind is turning 180 degrees and we have it against us? We take the genoa down and motor the last miles to Puerto Rico. The south side of the island is very dry and steep with little bays. Puerto Rico is also such a bay with an artificial beach and the hotels are built against the rocks. Once we get into the harbour we get a spot right next to the hotel of Martin and Sandra! The last month we didn’t see a lot of Scandinavian boats but now we are on a pontoon with only Norwegian and Swedisch boats! At the end of the afternoon a tourist boat is coming in with a lot of music and people dancing on deck. Well, it is not an idyllic harbour.

Jamsession on board.

First I do some school on Sunday because this week we will definitely skip some days because of the visitors. Around half past twelve Sandra and Martin arrive and we have a cup of coffee. They have brought nice things from home like chocolate letters, sweets and chocolate sprinkles !! We also get new books and the boys get a new Wii game Fifa 13. Everybody is happy with the presents and it is good to see them. In the afternoon we meet each other at their hotel because they have a beautiful swimming pool overlooking the ocean. We enjoy the pool and we feel like we are on holiday as well

Baptism of the Troll Hunter
The next day we do some school and the rest of the day is a relaxing day. Most of the time we spend at the pool. The men take out the dinghy and go on a snorkelling expedition and are looking at the underwater world. There are quite some nice star fish and fishes around the rocks. At five o’clock we are invited for a baptism of a boat. The boat is going to be renamed and the speech is in Norwegian. There is an act with a troll and it seems that the new name of the boat is Troll Hunter. The boat is baptised with champagne. It is a total Norwegian party with waffles, coffee and champagne. We get to know the stories of the trolls of Norway and get a dvd with the movie of the Troll Hunter. It is good to meet some Norwegians and to get to know their culture!

Kids enjoying the bbq.
Today the weather forecast looks good and we have invited Sandra and Martin for a day of sailing. There is a nice breeze and we are able to raise the sails. It is a clear day and we can see the mountain El Teide on Tenerife.  Raoul sees some excursion boats together and he suspects that they might have spotted some dolphins. We get the binoculars out and see the dolphins swimming alongside the boats. We are setting course to the boats and at a certain point the dolphins swim around our boat as well. It is still nice to see dolphins swimming and jumping up in front of the boat. Once the dolphins are gone we set course to the coast to find a little bay. We spot a little beach north of Morgan. Once we are getting closer we see a lot of tourist boats at anchor so we have found definitely a good spot. We throw out the anchor and put on the bbq. The kids swim alongside the boat. At a certain point all the tourist boats are gone and it is much more idyllic like this. At the end of the afternoon we motor back to the harbour and taking a dip in the swimming pool of the hotel to wash the salt water of.

Second treasure, hint on top of the mirror.
When we wake up on Wednesday morning the sky is grey. We sleep in and wake up late. It is a relaxing morning and we do school first. Around noon Sandra and Martin come around and we decide to geocache with the kids in Puerto Rico. It is a kind of a treasure hunt in the area where you are. On the i-phone is a compass which indicates where you need to go and how for it is. If you are close to the treasure you will get some tips where to find it. We are a bit unlucky because we can´t find the first one but we did find the second and third. It is a nice way of discovering a city because the kids are happy to walk with the compass and like to look for the treasure. The treasure is actually a tube with a piece of paper where you can put your name on and date. In the meanwhile it is getting pretty hot again and we spend the rest of the afternoon at the pool.

Resevoir Soria.

The weather forecast for Thursday isn´t that great so we have hired a car. We drive from Puerto Rico which is in the south of the island through a valley to the centre of the island. The south is really dry but very beautiful and rough. We drive through little villages with beautiful scenery. In the southern part of the islands are a couple of reservoirs to supply the area of water. After endless sharp turns we get close to Roque Nublo, the symbol of the Gran Canaries, where we would like to walk to. It is a beautiful walk and we have a beautiful view from the rock at the scenery. After the walk we drive north and have lunch in a touristic city Tejeda where they try to sell of all kind of local stuff to us and the donkeys are waiting for passengers. After the lunch we drive to Las Palmas to do some shopping we couldn´t do a couple of days ago because of the National holiday. Once we arrive in Las Palmas it starts to rain and we do our shopping as quickly as possible and drive southwards. The further south we get the drier it becomes and we pass Playa de Ingles a very touristy town. Suddenly we have a great appetite in Dutch food like kroket and frikandel. Maybe we can find in such a city a Dutch bar? Around a big shopping centre are some bars and we find  ´the flying Dutchman´. A couple of minutes later we enjoy our beer, some Dutch food and listen to Dutch songs. It feels so good!! Totally happy we drive back to Puerto Rico! We have a couple of more days to enjoy the company of Sandra and Martin and their kids and on Sunday we will sail on to Santa Cruz on Tenerife.

Eating 'kroket' and 'frikandel'.
The Dutch bar.

Onze positie op de kaart is/ Our position on the map is:

1. Hallo Wereldzeiligers,

Kun je heerlijk verse Spaanse tapas eten, maar wat doen we.....bitterballen, patat en Hollandse frikadellen!! Nou ja, eerlijk gezegd, als wij in Nederland zijn dan neem ik ook graag een patatje flip en een frikadel speciaal. De foto van Martin met een bitterbal doet me nu ook weer watertanden. Dat gezonde Hollandse voer moet je toch missen in Bonn.

Even als antwoord op vorige vragen, Corine en Léonie blijven in Bonn wonen tot juli 2013. Ik ben daar gedurende het weekend en reis elke maandag tot vrijdag naar Engeland. Dat zal wel ERG druk worden, maar gelukkig is de tijd overzienbaar. Wel jammer dat ze in Engeland géén frikadellen hebben ;-)

Nou, tot bloggens maar weer. Groetjes, André

2. Hoi André,

Eerlijk gezegd heb ik er wel even aan getwijfeld of ik het verhaal van de vliegende hollander erop zou zetten, want ja trots zijn we er niet op, maar zoals ik al schreef wel erg lekker!! Veel succes in Engeland.

Groet Irma

3. wat leuk om San en martin en de kids bij jullie te zien. Gelukkig ook bij jullie niet altijd mooi weer dat maakt het voor ons weer iets makkelijker haha. Hoewel wij prachtige nazomerdagen hadden hier in Nederland. Ik was met jan een weekendje weg en waren maandag in Willemstad waar we heerlijk op een terasje een roseetje dronken en uitkeken op de jachthaven. Het is hier nu hefstvakantie en a.s donderdag wordt Rick weer geopereerd aan zijn beide benen. Liefs uit holland