vrijdag 11 januari 2013

Haven in Chaguaramas, Trinidad.

Trinidad

Zaterdagochtend worden we wakker en luisteren naar de VHF kanaal 68, want er is in Trinidad een heus zeilers community en elke ochtend om 8 uur is er het zeilers net waarnaar je kunt luisteren. Op het net wordt informatie gegeven over het weer, sociale activiteiten die dag, je kunt er hulp vragen m.b.t. waar je bepaalde spullen kunt kopen en je kunt er spullen ruilen etc. Op die manier weet je gelijk alles van Trinidad. Vandaag zijn we voor het eerst weer alleen met het gezin aan boord en het voelt toch wel een beetje raar en leeg, alhoewel het ook weer leuk is om met z’n vieren te zijn. ’s Ochtends gaan we met de dinghy een paar watersportzaken af want hier in Trinidad is alles te krijgen en we weten dat we later in de Carieb maar weinig watersportzaken zullen tegenkomen, dus alles wat we maar denken nodig te hebben slaan we in. ’s Middags gaan de kinderen met de kinderen van de Mero naar het zwembad, want gisterenavond is de Mero ook aangekomen in de haven. Terwijl de kinderen heerlijk in het zwembad liggen ruimen Raoul en ik de boot op en brengen alles weer in de oude staat. De boot wordt weer eens goed gesopt en ruikt weer heerlijk fris.
We doen mee met het spel Mexican domino train.

De volgende dag doen we het nog eens rustig aan, we liggen ’s ochtends heerlijk aan het zwembad en doen ’s middags mee met de sociale activiteit van de dag: Mexican domino train. We kennen alle vier het spel niet maar  Ian een Zuid-Afrikaan is zo vriendelijk om ons het spel te leren en uiteindelijk hebben we er alle vier erg veel plezier in. We borrelen ’s middags met de Mero nog na op een terrasje in de haven waar ze heerlijke cocktails hebben.
Maandagochtend is het grijs, grijs en nog eens grijs en regent het uren aan een stuk. Een mooie dag om weer met school te beginnen want de kinderen hebben drie weken kerstvakantie gehad. De kinderen moeten weer erg wennen en de eerste schooldag is dan ook nog geen groot succes. ’s Middags willen we de stad in maar het blijft maar regenen, dan maar een filmmiddag met popcorn op onze boot en we gaan ’s avonds met de Mero heerlijk uit eten in het restaurant.

Sjoerd haalt een certificaat met rekenen.
Gelukkig is het vandaag een mooiere dag en ook de school loopt een stuk beter. ’s Middags gaan we nog een keer naar het zwembad waar de kinderen geen genoeg van kunnen krijgen. Het verblijf in de haven bevalt ons toe nu toe erg goed. Elke ochtend krijgen we een krantje aan boord, de afval kunnen we in een afvalbak naast onze boot kwijt, we hebben 24 uur internet, heerlijke schone douches, grote wasmachines waar veel was in kan en een winkel om de hoek. Ook is het heerlijk om eens even niet te hoeven reizen en dingen te bekijken. We hebben dan allebei ook niet de behoefte om Trinidad uitgebreid te gaan bekijken. Raoul is met name met allerlei klussen bezig en het organiseren van de boot zo plakt hij de dinghy, de kussens in de kuip krijgen een nieuwe zitting en worden genaaid, we kopen extra diesel tanks, windgever wordt nagekeken etc. ’s Avonds gaan we met de kinderen van de Mero naar de film in Movietowne een groot bioskoopcomplex in Trinidad.

Naar de film 'wreck-it Ralph'

Ondertussens is het al weer woensdag en volgen we de weersverwachtingen nauwlettend. We willen onderhand weer vertrekken maar het waait erg hard tussen Trinidad en Grenada  en we moeten er tegenin dus we wachten nog even totdat het iets minder hard gaat waaien. Overdag begint de dag zo z’n vaste routine te krijgen, ’s ochtends school en ’s middags zwemmen. Raoul heeft vandaag nieuwe waterski’s voor de jongens gekocht en die moeten natuurlijk uitgeprobeerd worden. Na wat oefening lukt het de jongens om uit het water te komen en op de ski’s te blijven staan. Ze zijn super trots en vinden het erg leuk om te doen. We hebben voor vandaag een uitnodiging van het resort ontvangen voor een borrel waar ook nog eens een buffet bij zit. De kinderen mogen niet mee maar hebben hun eigen feestje op de Mero waar ze pizza eten en een film kijken. De Zeemuis een andere Nederlandse boot is ondertussen ook in de haven aangekomen en gaat ook mee naar de borrel. Op de borrel zijn veel mensen uit de haven en we zijn bijna één van de jongsten, dat zegt wel iets over de gemiddelde leeftijd in de haven! De meeste vaste gasten in de haven zijn Amerikanen en Canadezen, die daar al langer liggen en op sommige boten zitten zelfs geen zeilen meer. We hebben dan ook niet zo de behoefte om te integreren maar het buffet smaak voortreffelijk.

De waterski's woden uitgeprobeerd.

Als we donderdag het weersbericht bekijken dan lijkt het erop alsof we vrijdagavond zouden kunnen vertrekken. We doen weer school en willen ’s middags nog Port of Spain in om te winkelen. We pakken een maxi-taxi naar de stad en stappen netjes in het centrum uit. Port of Spain heeft drie goede winkelstraten waar je goed kunt shoppen. Sommige winkels ogen erg rommelig en schreeuwerig, maar een aantal zien er ook aardig uit. Uiteindelijk slagen we nog aardig en vinden we een o’neill zwembroek voor Sjoerd, nieuw crocks voor de kids en natuurlijk nog nieuwe illegale films. Naast de winkels is er in Port of Spain weinig te zien en aangezien het vandaag ook weer veel regent nemen we al gauw de maxi-taxi terug naar de boot. Alleen duurt het wel even voordat de maxi-taxi vertrekt want ze gaan pas als ze vol zitten!! Eenmaal in de haven aangekomen gaan de kinderen nog heerlijk zwemmen en kijken ze ’s avonds de nieuwe films.

Port of Spain.
Wachten totdat de taxi vol is!!

Vandaag gaat het dan toch echt gebeuren en vertrekken we richting Grenada. Aangezien het 78 mijl varen is, tegen de wind in en waarschijnlijk worden we door de stroom weggezet. We hebben besloten om  ’s middags weg te gaan zodat we ’s ochtends aankomen en het niet uitmaakt hoe lang we erover doen. Het zal wel geen aangename tocht worden maar het moet maar even. ’s Ochtends doen we nog eerst school en daarna de grote inkopen. Het schijnt dat de komende eilanden erg duur zijn dus we slaan hier nog maar eens goed in. We klaren de boot uit en krijgen weer nieuwe stempels in ons paspoort. Als het goed is vertrekken we rond vier uur en we kijken ernaar uit om Grahan en Joannie weer te zien, die in Grenada op ons wachten. We hebben Graham en Joannie 12 jaar geleden tijdens de vorige zeilreis ontmoet en zij liggen met hun eigen boot nu in Grenada. Een leuk vooruitzicht dus!

Well done Sjoerd!!

Trinidad

Saturday morning when we wake up we first listen to the VHF channel 68, because there is in Trinidad a real sailing community and every morning at 8 o’clock they have a cruisers net going on where you can listen to and get information about the wetter, social activities, where to buy stuff and you can swop certain items. Quite handy because you get a lot of information about Trinidad. Today is the first day that we are alone with the family on board, it feels a bit empty and strange but it is also nice to be with the four of us again. In the morning we go out with the dinghy to see some chandleries because you can get everything here in Trinidad and we buy everything what is necessary. In the afternoon the kids go to the swimming pool with the kids of the Mero. The Mero arrived last night so the kids are happy to see them. In the mean while Raoul and I are reorganising the boat again and giving the boat a good clean.

Flying Circus at the harbour of Chaguaramas.

The next day we have another relaxing day. In the morning we lay down at the pool and in the afternoon we are joining in with the social activity: Mexian domino train. We don’t know the game but Ian a South African is willing to learn us the game and we are enjoying the game and having lots of fun. We have a drink with the Mero at a terrace in the harbour where they have very nice cocktails.

Monday morning it is grey, grey, grey and it is raining for hours. A very good day to start with school again because the kids had a Christmas break of three weeks. The kids need to get used to school again and the first day is not really succesfull. We would like to go into town in the afternoon but it is still raining, therefore we have a movie afternoon at our boat and have a lovely dinner later on in the restaurant with the Mero.

Kids working hard during school time.
Luckily today is a better day than yesterday and also the school is going much better. In the aftenoon we go again to the swimming pool because the kids can’t have enough of it. We definitely love our stay in the harbour. Every morning we get our newspaper, the garbage bin is next to our boat, we have 24 hours internet access, clean showers, big washing machines and a shop around the corner. It is also nice not to travel for a moment. We both don’t have the feeling that we should see everything in Trinidad. Raoul is mainly busy with the jobs on board an with organising all kind of stuff for the boat. He is repairing the dinghy again, the cushions in the cockpit are being repaired, we get extra diesel tanks, the windvane is been checked etc. At night we go with the kids of the Mero to the movie in Movietowne a big movietheater in Trinidad.
Fun at the movietowne.

It is already Wednesday and we are following the weatherforecast because we want to go on but is it is blowing at the moment quite hard between Trinidad and Grenada and we need to go against it, so we are waiting for a better weather window. We are getting a daily routine and do school in the morning and go to the swimming pool in the afternoon. Today Raoul has bought new waterski’s and the kids want to try them out. After a couple of tries they are able to get out of the water and stand on the ski’s. They are quite proud and like the waterskiing. We have received an invitation of the resort for a cocktail with buffet. The kids aren’t aloud to come so they are having a pizza party at the Mero and watching a movie. The Zeemuis another Dutch boat have arrived today and they are also joining us to the cocktail. At the cocktail most people from the harbour are present and we are one of the younger onces. Most of the guests from the harbour are American of Canadian and have been staying here for a while already, some boats don’t even have sails on! We don’t feel like integrating a lot and we enjoy the buffet.

Luuk is ready for the waterskiing.

Way to go Luuk!!

If we have another look at the weather forecast on Thursday than it seems that we could leave on  Friday night. We do first school again and later in the afternoon we go to Port of Spain to shop. We take the maxi-taxi to the city centre. Port of Spain has three good shopping streets, some shops look really messy but others are ok. In the end we are able to find o’neil swimming shorts for Sjoerd, crocks for the kids and a couple of illegal dvd’s! Besides the shops there is not a lot to do and see in Port of Spain and it is again raining a lot therefore we quickly take the maxi-taxi back to the boat. It takes a while before the taxi leaves because it only leaves when it is full!! Once back in the harbour the kids go swimming and at night they are watching the new movies.

We used the swimmin pool a lot!

It looks like it is going to happen today and we will leave to Grenada. It is a 78 miles trip against the wind and we will have probably the current against us. Therefore we decide to leave in the afternoon so we will arrive in the morning and it doesn’t matter how long the trip will take. It is probably not going to be a comfortable trip but that’s the way it is. We do school first in the morning and do some shopping after it. The islands in the Caribean are going to be expensive therefore we want to do a big shopping here in Trinidad. We clear the boat out and are getting new stamps in our passports. We hope to set sail around four o’clock and we are looking forward to see Graham and Joannie again, who are waiting in Grenada for us. We have met Graham and Joannie 12 years ago during our sailing trip and they are now with their own boat in Grenada. It would be nice to see them at our arrival!

Onze positie op de kaar is/ Our position at the map is: