zondag 28 april 2013

Eén van de stranden van Eleuthera.

Eleuthera in de Bahama's

Donderdag gaan we als eerste met de dinghy naar de kant om Rock Sound te bekijken. Vanaf de boot lijkt Rock Sound niet ‘the big apple’ en dat klopt want als we er doorheen lopen blijkt het echt een dorp te zijn, met zeer vriendelijke mensen want we worden door iedereen gegroet. Waarschijnlijk zijn de mensen op Eleuthera zeer gelovig want we tellen onderweg wel acht verschillende kerken. We vinden er alles wat we nodig hebben zoals een supermarkt, wasmachines, diesel en we kunnen een kaart kopen voor goede internetverbinding, dus wat wil je nog meer. De rest van de dag zijn we dan aan boord druk bezig met skypen, e-mails beantwoorden en de kinderen kunnen eindelijk weer eens verder met IXL, een Amerikaans rekenprogramma dat ze voor school doen. Als we aan het einde van de middag nog een keer de kant op gaan en een zeer goede supermarkt vinden met daarnaast een leuk restaurant dan kan onze dag niet meer stuk! Na bijna anderhalve week op onbewoonde eilanden geweest te zijn is het wel weer eens leuk om in de bewoonde wereld rond te lopen waar je alles weer kunt krijgen!
Rock Sound.
De volgende dag besteden we vooral aan school en klusjes doen. Zo brengt Raoul de meeste was naar de wasserij en doe ik de kleine was aan boord. We kunnen nog steeds geen genoeg krijgen van het internet dus daar gaat ook veel tijd in steken, vooral ook omdat we steeds meer bezig zijn met de terugkomst naar Nederland. We zijn op funda aan het kijken naar mogelijke huurhuizen in Mijnsheerenland, plannen bezoek van vriendjes in de zomervakantie, de kinderen worden per e-mail aangemeld op hun nieuwe school en heeft Raoul eindelijk weer eens toegang tot z’n DHL account op de computer.  ’s Middags gaan we naar Ocean Hole, een grote oneindig diepe vijver(??) van minimaal 187 meter diep, omgeven door rotswanden en waarvan de bodem tot op heden nog niet gevonden is, zelfs Jacques Cousteau heeft hier gedoken.
Een prachtige zonsondergang bij het restaurant.
Het water is brak en er is een licht getijde verschil dus de vijver moet in verbinding staan met de oceaan maar hoe, dat weet niemand. Het levert ons in ieder geval veel zwemplezier op want het is heerlijk om erin te zwemmen en de jongens maken er een sport van om zo hard mogelijk in het water te springen vanaf de rotswanden. Vanaf de kant kun je mooi de vissen zien die in Ocean Hole leven en ze komen naar boven zwemmen als ze gevoerd worden met brood! We sluiten de avond af in een restaurant aan het water met een mooie ondergaande zon, om te vieren dat we bijna zes maanden in de Carieb zijn. We halen herinneringen van de reis op met de jongens en het valt ons op hoeveel ze onthouden hebben. Jammer dat we de enige gasten zijn maar de eigenaar vertelt ons dat in het seizoen zeker 60 boten er voor anker liggen en het zeker drukker is, terwijl er nu maar vier liggen!

Ocean Hole.

Voor zaterdag hebben we een auto gehuurd om het eiland te gaan bekijken. Het eiland is een heel langgerekt eiland van zo’n 60 km lang en zo’n 10 km breed op de meeste plaatsen. We rijden ’s ochtends over één weg de ‘Queenshighway’ naar het noorden en zijn na 1 ½ uur in Preacher Cave, het meest noordelijke plaatsje waar de eerste bewoners van het eiland zijn aangespoeld en zijn gaan wonen in een grot. De eerste eilandbewoners kwamen in 1648 van Bermuda en zochten een nieuw land waar ze vrij hun geloof konden belijden, ze noemden het nieuwe land Eleuthera, wat in het Grieks vrijheid betekent. Misschien dat er daarom zoveel kerken op Eleuthera staan? In ieder geval bekijken we de grot en de jongens vinden het een sport om door de gaten in het gesteente te klimmen. Door de gaten in het plafond komt er redelijk wat licht in de grot en kan ik het me voorstellen dat de eerste bewoners daar een tijdelijk onderkomen hebben gevonden.

De kliffen bij Glass Window Bridge.
Daarna rijden we langzaam zuidwaarts terug en bekijken Glass Window Bridge, een brug over het smalste gedeelte van Eleuthera. Als we op de rotskust staan zie je aan de ene kant de donker blauwe oceaan en aan de andere kant het ondiepe lichtblauwe water van de zandbanken, wat een erg mooi contrast vormt. We zakken steeds verder zuidwaarts en bekijken Governors Harbour waar het eerste parlement van Eleuthera gevestigd was, maar naast een oude bibliotheek is er niet zoveel te zien. De meeste oude houten huizen blijken op de heuvel achter de stad te staan waar we later doorheen rijden op weg naar het strand waar we een heerlijke lunch hebben. Eleuthera heeft vele zandstranden waarvan de mooiste aan de oostelijke kant van het eiland te vinden zijn en je zou elke dag wel een ander strand kunnen bezoeken. In ieder geval hebben we het gevoel iets van Eleuthera gezien te hebben. Het eiland is groener dan de meeste andere eilanden en het ziet er ook allemaal niet erg armoedig uit. De huizen zijn over het algemeen goed verzorgd en we rijden langs vele afgesloten ‘estates’ waar waarschijnlijk rijke Ameriken wonen. Aan het eind van de middag doen we boodschappen om de boot te bevoorraden voor de oversteek naar Bermuda en leveren de auto in.

Preacher Cave.

Als we zondagochtend het weersbericht bekijken dan zijn de voorspellingen weer anders. We volgen nu al een aantal dagen het weer maar het is ongelooflijk hoe snel de weervoorspellingen in dit gebied veranderen. Niets geen tradewinds, die maanden vanuit dezelfde hoek waaien maar hier zijn het de fronten uit Noord-Amerika (Florida), die het weerbeeld bepalen en veel of weinig wind opleveren uit allerlei mogelijke hoeken. We besluiten om morgenochtend uit Rock Sound weg te varen en dan naar Little San Salvador te gaan een klein eilandje verderop met een mooi zandstrand, zodat we startklaar staan voor de oversteek. Vandaag worden dan ook de laatste klussen gedaan, boodschappen, boot schoongemaakt, motor gecheckt, verstagingen gecheckt, onderwaterschip schoongemaakt, school gedaan en we proberen via skype nog zoveel mogelijk mensen te spreken. ’s Middags varen we met de dinghy naar de luchthaven en klaren de boot uit. ’s Avonds heeft Luuk een Beyblade toernooi georganiseerd waar het hele gezin aan meedoet. Het is jammer om afscheid te moeten nemen van de Carieb want we hebben er een geweldige tijd gehad maar we hebben ook allemaal zin om weer naar huis te gaan!

Een spannende battle: one, two three let it rip!

De oversteek naar Bermuda is zo’n 750 mijl en zal zo’n 6 tot 7 dagen duren met de huidige weersomstandigheden. Als we dinsdagochtend van Little San Salvador wegvaren dan hopen we na het weekend in Bermuda aan te komen! Wij zijn klaar om te vertrekken!

View from the Preacher Cave.

Eleuthera in the Bahamas

Thursday we dinghy over to the shore to discover Rock Sound. From the boat we could already see that Rock Sound isn’t the ‘big apple’ and it is indeed a small village, but the friends are very friendly and everybody is greeting us. The people of Eleuthera must be very religious because we count at least eight churches on our way. We find anything we need in Rock Sound like a supermarket, washing machines, diesel and we can by a card for the internet, so what do we want more! The rest of the day we are busy with the skype, answering e-mails and the kids can finally go on with IXL, an American Math programme which they do for school. In the afternoon we go again to Rock Sound and find another great supermarket next to a nice restaurant. It is nice to be back in the normal world again after we have been visiting almost inhabited islands, for one and a half week with no shops!

At anchor in Rock Sound.

The next day we do all kind of jobs and school with the kids. Raoul brings the washing to the laundry and I do the last washing on board. We can’t get enough of the internet and spend a lot of time on it especially because we are organising our come back to the Netherlands. We are looking at houses for rent in Mijnsheerenland, we organise some sleepover with the friends of the kids in the summer holidays, we register the kids by e-mail at their new school and Raoul has finally access to his DHL account on the computer again. In the afternoon we go to Ocean Hole, a very deep pond of 187 meters with rock walls at the side and no one has found the bottom so far, even Jacques Cousteau have tried it.
The boys like to jump in the water.
The water is brackish and there is a tide difference, so the pond should be in contact with the ocean but nobody knows exactly how. At least we enjoy the swimming  and the boys like to jump of the rocks into the pool. There are some nice fishes swimming in the pond and they come up when they are being fed with bread! We have a lovely dinner in a restaurant at the waterside and enjoying the sunset. We celebrate that we have been for almost 6 months in the Caribbean and we talk about what we have seen and done. The boys still remember a lot of the whole trip so far! It is a pity that we are the only guests but the owner tells us that in high season there are at least 60 boats at anchor in Rock Sound and at the moment there are only four boats!

The fishes are looking for food!

On Saturday we hire a car to explore the island. The island is about 60 kilometre long and very narrow, at some places no more than 10 kilometres. We drive the whole morning over one way the ‘Queens highway’ north and arrive after one and a half hour at Preacher Cave, the most northerly spot. At this place the first settlers who shipwrecked got ashore and found shelter in a cave. The first settlers were coming from Bermuda in 1648 and were looking for a new country were they could openly confess their religion, they called the new land Eleuthera, what in Greek means ´freedom´. Maybe this is the reason why there are so many churches in Eleuthera? We visit the cave and the boys like to climb through the holes of the cave. The holes are very practical because of the holes there is a lot of light in the cave and I can image that the first settlers lived for a while in the cave. Afterwards we drive slowly back south and visit Glass Window Bridge, a bridge across the narrowest part of Eleuthera. On one side you have the deep dark blue ocean and on the other side the shallow, light blue water of the banks which is a beautiful contrast.
The old library.
We slowly move further south to Governors Harbour where the first parliament of Eleuthera was housed, but nowadays only the old library is left and some wooden houses. The most beautiful houses are build up the hill and we drive past them on our way to the beach where we have a lovely lunch. Eleuthera has many beaches and the most beautiful ones are at the eastern side of the island. You could visit every day another beach if you want. At least we have the feeling that we have seen something of Eleuthera. The island is greener than most other islands of the Bahamas and it doesn´t look very poor. The houses are normally in good condition and we pass many ´fenced estates´, where probably rich Americans have their (holiday) houses. At the end of the afternoon we do our last shopping for the crossing to Bermuda and hand in the car.

Glass Window Bridge.

At Sunday morning we have another look at the weather forecast and the forecast changed again. Incredible how fast the weather forecast for this area changes all the time. There are no tradewinds, blowing for months out of one direction, but the weather is being influenced by the fronts or depression coming from North America (Florida) and causes variable to strong winds from variable directions. We decide to leave tomorrow from Rock Sound and make our way to Little San Salvador a little island east of Eleuthera with a nice sandy beach, ready for the crossing! Today we do the last jobs, groceries, clean the boat, check the engine, check the stays, clean the hull, do school and try to speak people over skype. In the afternoon we dinghy over to the airport to the customs and immigration for the clearance of the boat. In the evening Luuk has organised a beyblade tournament for the whole family. It is sad to leave the Caribbean because we had a wonderful time here but we are also looking forward to go back home!

The trip to Bermuda is 750 miles and with these weather conditions it will take us 6 to 7 days. If we leave Little San Salvador on Tuesday morning than we will hopefully arrive after the weekend in Bermuda!

Onze positie op de kaart is/ Our position at the map is: http://www.winlink.org/dotnet/maps/PositionreportsDetail.aspx?callsign