maandag 17 september 2012

Baai van Sesimbra

Sines

Woensdagochtend verlaten we Sesimbra en varen we door naar Sines wat zo’n 35 mijl varen is. Het is wederom windstil en we zetten de motor aan om toch de vaart erin te houden. Als we maar denken dat het een beetje gaat waaien zetten we de genaker erbij om hem er na tien minuten er toch weer af te halen. Helaas toch te weinig wind! Rond een uur of één begint het te waaien en kunnen we alsnog de genaker hijsen. Het is een heerlijke dag zeilen met niet te veel wind, de boot ligt mooi recht en we varen 7 knopen. We zien al gauw de pijpen van Sines, maar het duurt nog wel een tijd voordat we er zijn. Rond een uur of vier varen we de haven van Sines in en blijkt er nog genoeg plaats te zijn om tussen de jachthaven en het strand te ankere.De baai van Sines is zeer pittoresk met een mooi zandstrand. Het stadje zelf is op een klif gebouwd. We zien niets meer van de industrie die we vanaf zee zo lang hebben gezien. Als we eenmaal liggen gaan we met de jongens nog naar het strand zodat ze hun energie kwijt kunnen.

De stad Sinus met het fort.

De volgende ochtend besteden we eerst aan school, want daar waren we gisteren niet aan toe gekomen. Vasco da Gama, een Portugese ontdekkingsreiziger,  is in 1496 in Sines geboren en heeft de vaarroute naar India ontdekt. Vandaag  besteden we een deel van de les aan Vasco. We doen research over wie hij was, wat hij gedaan en ontdekt heeft. De jongens komen op het internet heel wat over hem te weten. Na de school gaan we Sines verkennen en vinden het huis waar Vasco da Gama geboren is. Het huis staat in een hoek van het kasteel, waar nu de VVV en het lokale museum is gevestigd. Het standbeeld van Vasco da Gama staat voor het kasteel, verder is er in het dorp niet veel meer van hem terug te vinden. Sines is verder een enorm rustig dorp en stelt niet zoveel voor. In het centrum vind je een bakker met een terras waar iedereen zit en dat was het. Het doet ons echt denken aan een dorp in de Alentejo, een streek van Portugal, waar de tijd heeft stilgestaan en waar weinig te beleven is. Gelukkig is er een goeie Spar waar we onze boodschappen kunnen doen. De rest van de middag brengen we door op het strand waar de jongens hun nieuwe skimboard verder uitproberen. Ze beginnen het al aardig onder de knie te krijgen. In de loop van de middag zien we de Mero binnen komen een Nederlandse boot met kinderen, die we in Cascais ontmoet hebben. Eigenlijk zouden we morgen doorvaren maar ja het is natuurlijk erg leuk als de kinderen nog een dag met elkaar kunnen spelen. De Mero gooit het anker naast ons uit zodat er makkelijk met het bijbootje heen en weer gepeddeld kan worden.
Sjoed aan het skimmen.

Luuk aan het skimmen

Vandaag maken we er een relaxte dag van. We doen alleen ’s ochtends wat aan school en wat kleine klussen. We hijsen Raoul de mast in zodat hij het toplicht kan vervangen met een ledlampje. Als het goed is moet ons dit heel wat energie gaan besparen, aangezien het toplicht de hele nacht aan staat als we voor anker liggen. Hij komt er ook achter dat het harpje van de rolfok bijna los is dus ook dat wordt weer goed vastgezet. De rest van de dag brengen we door op het strand met de Nederlandse familie. Luuk tuigt de surfplank op en is enthousiast aan het surfen en Sjoerd is druk in de weer met skimboarden. Als we aan het einde van de middag terug aan boord komen komt de havenmeester ons vertellen dat er vandaag een veiligheidsoefening wordt uitgevoerd in de haven en dat er vlakbij ons een helikopter een reddingsoefening gaat uitvoeren. Hij waarschuwt ons ervoor dat de helikopter veel wind zal veroorzaken. We besluiten om toch te blijven liggen want dan zitten we op de eerste rang! Voor ons ligt een klein vissersbootje en ze oefenen dat het bootje in brand staat en dat er verschillende mensen gered moeten gaan worden. Eerst komt er een helikopter iemand uit het water halen, later komt er een reddingsboot de tweede persoon uit het water halen en de strandwacht haalt een derde persoon uit het water. De hele bevolking van Sines is uitgelopen en staat op de kade te kijken. Het wordt een heel spektakel en ziekenauto’s rijden af en aan. Terwijl we zitten te eten in de kuip volgen we het hele gebeuren.

Kaap Sao Vincente
Het is ondertussen al weer zaterdag dus tijd om weer door te varen. ’s Ochtends om 8 uur varen we uit richting de Algarve voor een tocht van 60 mijl. Een aardige dagtocht dus we proberen de vaart er vanaf het begin in te houden. Er is totaal geen wind dus de motor draait aardig wat uurtjes. Af en toe proberen we de genua uit te zetten maar helaas is dat vaak geen succes. Raoul heeft twee hengels uit staan en hoopt dat het een succesvolle visdag gaat worden. Helaas zit er één keer een meeuw in de lijn, die we gelukkig makkelijk loskrijgen en de tweede keer vist hij een zak plastic op. Ook het vissen is dus nog niet een groot succes. Om een uur of één zien we de snelheidsmeter heel snel oplopen en voordat we het weten staat de windmeter op 22 knopen. We hijsen zo snel mogelijk de zeilen en zetten maar gelijk één reef in het grootzeil. We varen aan de wind dus dat is minder. Toch is het weer heerlijk om te zeilen en de motor kan uit. De hele middag blijf het lekker waaien en om vijf uur ronden we Kaap Sao Vincente. Wederom een mijlpaal bereikt want als we de kaap ronden varen we langs de zuidkant van Portugal. We besluiten om in Baleeira, een voormalige walvishaven, op het anker te gaan want Lagos is nog wel een twintig mijl varen en we komen daar ander in het donker binnen. De haven is niet erg pittoresk maar we liggen prettig achter een strekdam. Aangezien het movie night is zoekt Luuk een leuke film uit voor het hele gezin. ’s Nacht wordt het windstil en liggen we enorm te rollen. We doen geen oog dicht!

Rotskust bij Lagos

Lagos

De volgende ochtend is het erg mistig en draaien we ons nog maar eens om. Er staat een beetje wind dus het rollen is nu een stuk minder. Om tien uur hebben we opeens zicht en vertrekken we gelijk. Een beetje enthousiast hijsen we de zeilen al in de baai maar eenmaal buiten staat er te weinig wind. We houden het grootzeil op en motorzeilen verder. Gelukkig pikt de wind na een tijdje op en kunnen we alsnog zeilen. Het gaat wel langzaam maar we hebben alle tijd en Lagos is al bijna in zicht. Tot Lagos bestaat de kust uit hoge rotsen maar als we het hoekje bij Lagos omgaan zien we een enorme kust met hoogbouw. Het is wel duidelijk dat we in de Algarve zijn aangekomen. Om in de haven van Lagos te komen moeten we een kanaal doorvaren en het lijkt wel alsof we op een snelweg zitten zoveel boten komen er het kanaal uit. Het is duidelijk met de rust gedaan!! De haven van Lagos is de duurste haven tot nu toe maar we zijn allang blij als we weer rustig aan een steiger liggen. ’s Middags verkennen we Lagos wat een aardig plaatsje blijkt te zijn. Wel lopen er nog redelijk wat toeristen rond maar het heeft zijn Portugese identiteit wel behouden. ’s Middags ontdekken we bij de haven een hotel met zwembad. Aangezien wij denken dat het hotel bij de haven hoort maken we daar dan ook graag gebruik van!!

Pool Marina Lagos hotel.

Met vrienden zwemmen.

Maandag begint weer de school dus ’s ochtends is het weer werken geblazen. Raoul gaat op onderzoek uit in de haven want er schijnt een goede watersportwinkel te zitten. We hebben problemen met het bedieningspaneel van de automatische stuurautomaat dus we willen kijken of we het hier na kunnen laten kijken. Gelukkig kan dat ook en het bedieningspaneel wordt doorgemeten. Hij blijkt kapot te zijn maar misschien met een nieuwe printplaat kunnen we hem misschien toch wel weer aan de praat krijgen?? We gaan het allemaal nog wel horen. Gisteren hebben we in het dorp een kapper gezien dus alle mannen worden vandaag weer eens geknipt. Rond het middag uur zien we de Mero binnen lopen en ze liggen vlak bij ons aan de steiger. Mats en Luuk gaan samen lego spelen en Sjoerd maakt met Mette en eigen visfles. De kinderen spelen de hele middag gezellig samen zodat ik de was kan doen en Raoul allerlei kleine klusjes aan boord doet. Aan het einde van de middag gaan we met de kinderen van de Mero zwemmen in het zwembad. Helaas krijgen we op een gegeven moment te horen dat het zwembad voor de hotelgasten is en niet voor de mensen uit de haven of we moeten een kaartje kopen van 8 Euro. We mogen nog wel even blijven maar de lol is er dan wel af. In ieder geval hebben we lekker wel twee middagen gezwommen! We eindigen de dag met pizza op de Mero. Morgen varen we waarschijnlijk naar Alvor dat maar op een paar mijl varen ligt en gaan daar voor anker. Langzamerhand wordt het dan tijd om richting Marokko te vertrekken!

Flying Chaos at anchor at Sines Bay

Sines

Wedsnesday morning we are leaving Sesimbra and heading for Sines about 35 miles away. Again there is no wind and we have to put the engine on. We try to put the genaker up but there is still not enough wind and we need to take it down again. Around one o’clock it starts suddenly to blow and we can raise the genaker. The rest of the afternoon it is a lovely sail with enough wind, boat nice and comfortable and still with a good speed of 7 knots. Soon we see the pipes of Siens but it takes a while to get there. Around four o’clock we enter the harbour of Sines and we anchor in between the marina and the beach. The bay of Sines is quite picturesque with a nice sandy beach and the village built up a cliff. If the anchor looks settled we go with the boys to the beach to release some energy.

Vasco da Gama.
The next morning we start the day with school, because yesterday there was no time for it. We spend school time to learn about Vasco da Gama a Portuguese discoverer who was born in Sines in 1496 and who discovered the sailing route to India. The boys do research on the internet and get to know a lot about him. After school we are going to discover Sines and find the house where Vasco da Gama was born. The house is built in a corner of the castle, where the local tourist office is located and part of the house is turned into a museum. You will find the statue of Vasco da Gama in front of the castle, but in the village itself there are no signs of Vasco da Gama. Sines is a very quiet village where nothing is happening. In the village centre you find a bakery where everybody is hanging out and that is it. It looks like a real village of the Alentejo, a part of Portugal, where the time stood still and nothing happens. Luckily there is a good Spar where we can get our groceries. The rest of the afternoon we spend on the beach where the boys are practising with their skimboard. During the afternoon we see the boat Mero entering the bay. We met the Mero in Cascais and they have three kids on board. Actually we planned to sail on to the Algarve tomorrow but this is a unique chance for the kids to play together so we decide to stay another day. The Mero is throwing out the anchor next to us and the kids can easily row from one boat to the other with the dinghy.

View from the top of the mast.
Today is going to be e relaxing day. In the morning we do some school work and jobs. We pull Raoul up the mast where he put a led bulb into the mooring lights which will save us a lot of energy because we always have the mooring lights on when we are at anchor at night. Also he notices that the front sail is loose in the top of the mast. Luckily Raoul can tighten it again! The rest of the day we spend at the beach with the family of the Dutch boat. At the end of the afternoon when we get back on board the harbour master is telling us that they are going to do a safety practice close to our boat. He warns us that the helicopter might cause some problems because of the wind it is creating but we decide to stay because we are sitting front row! In front of us there is a little fisher boat and they pretend that they are on fire. The people of the boat jump in the water and the helicopter is saving someone, the coast guard is saving another person and the beach patrol is also saving a person. The whole village is watching this show and ambulances are driving on and off. We are looking at the whole spectacle while we are having our meal in the cockpit.
Rescue by helicopter
Rescue by coast guard

It is already Saturday so time to move on. Around 8 o’clock in the morning we set of for the Algarve, a trip of 60 miles. It is quite a long day trip and we try to keep the speed up from the beginning. There is again no wind and the engine need to do most of the work. A couple of times we try to put the genoa up but with no luck. Raoul has put out two fishing lines but he has also no luck. Ones he caught a seagull and luckily we were able to get him of of the line and the second time Raoul  caught a plastic bag!! At least we are cleaning the ocean this way! Around one  o’clock we see the wind speed indicator indicating 22 knots. The wind started to blow out of nowhere!! We raise the sails as quickly as we can and put straight away a reef in the main sail. We have to sail up wind that is the down side of it all, but we are happy to sail again. The whole afternoon it stays like this until we

We read a lot during the sailing trip.
reach Cape Sao Vincente around 5 o’clock. We have reached again a landmark because if we round the cape we will sail along the south coast of Portugal. We decide to anchor of the village of Baleeira, a former whaling station, because Lagos is still too far and we would arrive there in the dark. The harbour is not reaaly picturesque but we can lay behind a mole and stay on the anchor. Today it is movie night and Luuk has chosen a nice movie for the whole family. During the night there is no wind and the boat starts to roll. We can hardly sleep because of the rolling!!

Lagos

We wanted to leave early but when we wake up we can’t see anything outside because of the fog. A nice reason to sleep in! Around ten o’clock it starts to clear and we decide to leave. We raise the sails enthusiastically in the bay, but once outside at sea there is not a lot of wind. We still have to put the engine on. Slowly the wind is picking up and we are able to sail, but only very slowly. It is just a short trip to Lagos and we have enough time so no worries. Until so far the south coast of Portugal was quiet but once we get closer to Lagos we see the high-rise buildings from a distance. You can clearly see that we arrived in the Algarve. To get to the marina in Lagos you have to sail through a canal. The canal is looking like a highway of boats. It is clearly done with the calmness. The Lagos harbour is the most expensive harbour we have been to so far but we are happy to be moored on a pontoon. In the afternoon we discover Lagos which is actually a nice place. There are a lot of tourist walking around but the village has managed to keep a Portuguese identity. Back in the harbour we discover a hotel with swimming pool close to us. We presume that the hotel is part of the marina and we decide to take a dip in the pool.

Sjoerd with fish trap.
Luuk with new hair cut.

On Monday the school starts again so we need to get back into the rhythm. There seems to be a good chandlery next to the harbour and Raoul is going to see whether he can get the display of the automatic steering helm repaired. It is indeed broken but they might get it to work with a new chip and will keep us informed. Let’s see how this is going to work out. Around noon we see the Mero entering the harbour and they moor of at our pontoon. The kids are playing to gether and having a good time. I have some time to do the washing and Raoul is doing other jobs on board. At the end of the afternoon we are going swimming with the kids of the Mero. After an hour the hotel staff tells us that the swimming pool is only for hotel guest and otherwise we have to pay 8 euro extra per person. We had enough fun so far and leaving the swimming pool. At least we had two lovely afternoons in the pool!! We finish the day of with a pizza dinner at the Mero boat. Tomorrow we are probably sailing of to Alvor just a couple of miles away and will stay on the anchor in the bay. Slowly it is getting time to depart for Morocco.

Onze positie op de kaart is. Our position on the map is:

1. Gezellig verhaal weer, jullie doen en zien veel. En ik zie de jongens steeds bruiner worden, die zijn straks denk zwart van al dat buitenleven. Liefs

1. Hoi Evelyn,

Klopt, de jongens beginnen aardig gekleurd te worden net als wij!! Helaas begint bij ons de zonnebril wel erg zichtbaar te worden in het gezicht.

Groet Irma

Verwijderen
  2. WOW, dat zal een lange oversteek naar Marokko worden, tenminste, dat denk ik als één van de 'Beste Stuurlui Aan Wal'. Liggen jullie nog wel op schema om binnen het jaar terug te zijn of wordt de reis toch stiekem verlengd??

Mooie foto zeg, die Raoul vanuit de mast heeft genomen!

Bij ons gaat alles zijn routine-gangetje, Jasper lijkt het naar zijn zin te hebben op de nieuwe opleiding en heeft al weer kontakt met zijn oude vrienden, leuk om te zien hoe snel dat gaat. Dit weekend gaan we weer een keer kijken, er is feest in Sassenheim en de biertent lokt me weer!

En jullie een goede reis maar weer!

1. Hoi André,

Wees maar niet bang want de zeilreis wordt zeker niet verlengd want waarschijnlijk is aan het einde van het jaar de kas ook wel leeg!! We maken op het moment aardige afstanden want overmorgen vertrekken we naar Agadir weer zo'n 250 mijl varen.

Groetjes Irma

Verwijderen
  3. PS Vraag eens aan Patricia of ze haar opmerkingen ook op dit blog plaatst...is toch veel gezelliger dan een privémailtje aan jullie. Wordt jullie blog wellicht een echte chatroom!

4. Hoi André,

Volgens mij heeft ze ook haar opmerkingen op het blog geplaats. Bij het vorige reisverslag zag ik in ieder geval iets staan.