maandag 3 september 2012

Dolfijnen begeleiden ons bij Cabo da Roca

Op naar Cascais

Windhunter 2
Woensdagochtend verlaten we Leixoes rond elf uur en gaan op weg naar Cascais. Het is in totaal zo’n 160 mijl varen en we verwachten er minimaal 24 uur over te doen. Het is heerlijk rustig en het eerste stuk varen we met de zeilen op en de motor aan. We moeten heel wat mijlen afleggen dus we houden de vaart erin. Langzamerhand komt er steeds meer wind en zetten we de genaker op. Het is een fantastische zeildag. Wind, zon en een kalme zee dus we genieten enorm. Duidelijk één van de betere zeildagen. De boot loopt als een tierelier en varen gemiddeld 7 tot 8 knopen. We hebben continu een halve knoop stroom mee wat erg prettig is! ’s Middags zien we een prachtig schip van zo’n 20 meter en het blijkt de windhunter 2 te zijn, we nemen foto’s van het schip en zij nemen foto’s van ons?! De weerskaarten hebben aangegeven dat er ’s avonds meer wind komt en in de nacht verder toe zal nemen. Voor de borrel nemen we de genaker eraf en zetten de genua er weer bij. Na het eten halen we het grootzeil eraf en bomen we de genua uit met de spinakerboom. Zo zijn we alvast voorbereid op de hardere wind, die pal van achteren zal komen  en gaan we allebei om beurten slapen. De windvoorspellingen kloppen precies en het trekt in de nacht inderdaad goed aan tot windkracht 4/5 met in de vroege ochtend vlagen tot windkracht 6. De golven zijn ondertussen ook weer aardig toegenomen we rollen aardig heen en weer. Rond drie uur ’s ochtends wisselen we de wacht en varen we tussen Peniche en de Berlenga eilanden door. We zetten koers naar Cabo da Roca het meest westelijke puntje van Portugal. Volgens de weersvoorspellingen zou het nu nog harder moeten gaan waaien maar de wind neemt juist af en de golven worden vriendelijker. Wat een geluk want zo kunnen we allebei tenminste nog een beetje slapen! ’s Ochtends vroeg als het licht wordt ronden we Cabo da Roca en begint voor ons een bekende kust.

Cabo da Roca
De wind neemt weer toe maar het waait hier altijd goed vanwege de heuvels aan de kust. Het voelt alsof we thuiskomen en we nemen alle details van de kust op. We worden begeleid door dolfijnen die voor de boeg zwemmen en voor ons uit springen. Wat een prachtig gezicht! Als we langs het strand bij Guincho varen begint het te kriebelen, want vanaf dit strand heeft Raoul toen we in Portugal woonden veel gesurft. We ronden de kaap en de wind is in sommige vlagen zo krachtig dat we zelfs met alleen de genua op uit het roer lopen! Om elf uur varen we de baai van Cascais binnen en gooien het anker uit. Wat een genot om weer op bekend terrein te zijn!!

We ruimen de boot op en halen onze slaap in. De wind is echter enorm en in sommige vlagen maken we enorme slingers achter ons anker, maar het anker houdt het goed. ’s Middags besluiten we met dinghy naar het strand te gaan met uitzicht op de boot want we vertrouwen het toch niet zo met deze harde wind. De boulevard van Cascais is opgeknapt en verbeterd maar de voor ons bekende John Davids bar zit er nog steeds en we herkennen de eigenaar en serveerster. Sommige dingen veranderen dus nooit! We zijn op bekend terrein dus weten de weg naar de winkels en de Macdonalds. ’s Avonds brengen we rustig aan boord door en houden de windmeter in de gaten. In sommige windvlagen hebben we meer dan 32 knopen wind maar het anker houdt het goed. Ondanks de wind gaan we met een gerust hart slapen.

Baai van Cascais

De volgende ochtend lijkt de wind verdwenen en besluiten we om vroeg de haven in te gaan voordat het weer begint te waaien. Als we bij de haven aankomen blijkt er geen plaats te zijn. We zijn er ondertussen al weer aan gewend dat Portugezen altijd eerst nee zeggen dus we blijven gewoon staan en dringen aan om nog eens goed te kijken en na tien minuten zoeken blijkt er toch plaats te zijn!! Het is wel de duurste haven die we tot nu toe zijn tegengekomen maar krijgen wel een fles wijn als welkomstgeschenk! We leggen de boot aan vlak bij de kade en blijken een zeer comfortabele plek gekregen te hebben. Vandaag is het weer een was, school en klusjesdag. We ruimen de boot op want morgen komen Vief en Dick een paar dagen op bezoek, dus de rommelhut wordt omgetoverd tot een gastenhut. Luuk is helemaal verbaasd als hij ziet hoe mooi de hut is geworden als de bedden zijn opgemaakt. ’s Middags gaan we met de dinghy naar het strand en Luuk surft er weer op los. ‘s Avonds gaan we met de taxi naar  Cascais shopping een winkelcentrum waar we vroegen menig uur hebben doorgebracht. Aangezien in Portugal alle films worden ondertiteld pikken we ook nog een bioscoopje en zien de film Brave. Al met al een geslaagde avond!

Luca bakt de pizza's
Op zaterdag worden we om elf uur door Emmy en zoon Luca opgehaald. Emmy kennen we nog van de tijd toen we in Portugal woonden en we hebben elkaar zeker zeven jaar niet gezien. Voldoende gespreksstof dus om bij te kletsen! De jongens krijgen echte Portugal voetbalshirts cadeau dus hun middag kan niet stuk. We hebben een heerlijke middag in haar tuin en eten zelf gemaakte pizza’s uit de pizzaoven. De enige onderbreking is een brand in de straat achter haar huis. We staan gelijk klaar met tuinslangen en spuiten de hele omgeving nat achter het huis want in Portugal kunnen de branden snel overslaan. Gelukkig is de brandweer er snel bij en wordt het sein brand meester al gauw gegeven. We kunnen dus weer rustig verder kletsen! Later in de middag brengen Emmy en de kinderen ons weer naar de boot en voor dat we het weten arriveren Vief en Dick.  Een gezellige drukte en we nemen afscheid van Emmy en de kinderen. We zetten de avond met Vief en Dick voort en vinden een geschikt restaurant in de haven.

Palacio de Pena
Vief en Dick hebben een auto gehuurd vanaf Faro om bij ons te komen dus we beschikken ineens weer over een auto, wat een luxe! We maken een trip naar Sintra en bekijken het Palacio de Pena. We zijn tijdens ons verblijf in Portugal wel tientallen keren naar dit kasteel geweest met bezoekers, maar ik wilde het graag aan de kinderen laten zien. Het kasteel was het zomer verblijf van de Portugese Koning. Het kasteel is gebouwd in 1840 en ziet eruit als een snoepjeskasteel met z’n vele prachtige kleuren. Ook het interieur is de moeite waard want het kasteel is geheel gemeubileerd en in goede staat. Vanaf de verschillende ramen heb je prachtige uitzichten op de oceaan, de bossen van Sintra en Lissabon. Na het kasteel rijden we door naar het strand van Guincho waar het enorm druk is, maar ja het is dan ook zondag en prachtig weer! Van ouds zijn er vele windsurfers bezig en blijken er ook veel mensen te kite surfen. Guincho staat bekend om zijn wind en is één van de bekende surfstekken in Europa. Als je op het strand zit is er dus altijd wat te zien! De avond brengen we rustig in de haven door en Sjoerd vangt zijn grootste vis tot nu toe!

BBQ in de baai van Cascais
De tijd gaat snel en vandaag is het al weer de laatste dag dat Vief en Dick bij ons aan boord zijn. Er staat een beetje wind en we maken een heerlijke zeiltocht langs de kust van Cascais. Tijdens het varen zien we dat de Vespucci, een Italiaans tall ship voor anker ligt en we varen er langs om het schip eens goed te bekijken. Rond de middag gooien we het anker uit in de baai van Cascais en zetten de bbq aan.  We etten heerlijke vissen en de dag kan niet meer stuk. Vief en Dick kunnen het zich wel voorstellen dat we het zo nog wel een aantal maanden vol kunnen houden! Helaas moeten we ’s middags weer afscheid van hun nemen. We rommelen de rest van de dag nog wat aan en genieten nog na van Cascais, met pijn in ons hart zullen we morgen afscheid nemen van Cascais want het is tijd om verder te varen naar Lissabon!

Cascais here we come!

Nice sailing!
We leave Leixoes on Wednesday morning at eleven o’clock and are our on our way to Cascais. It is about 160 miles away and we aspect to arrive there in about 24 hours. It is a nice quite day with not a lot of wind so we put the sails up and keep the engine running because we would like to keep up the speed. During the day the winds pickups up so we can raise the genaker. It is a beautiful sailing day with wind, sun and a calm see so we are definitely enjoying this sailing day. One of our best so far! The boot is making quite some speed and we sail with an average of 7 to 8 knots. During the afternoon we see a beautiful 20 meter boat with a Dutch flag and we take some pictures from them and they are taking pictures from us?! The weather predictions have told us that there will be more wind in the evening and quite some wind at night. We decide to take the genaker and mainsail down after dinner and are only sailing on the genoa, which we fix with a boom because we have to sail down wind. We are well prepared and we take turns to sleep. The weather predictions were right and it is indeed blowing a wind force 4 to 5 with wind gusts up to wind force 6. The waves have built up in the meantime and the boat is rolling enormously. Around three o’clock at night the wind is calming down and the waves are less high. We are quite happy because this way we can get at least some more sleep! We are sailing between Peniche and the Berlenga islands and can set course to Cabo da Roca, the most western point of Purtugal. At day light we are able to round Cabo da Roca accompanied by dolphins. The dolphins swim in front of our bow and are playing with the bow waves! From here on the coast is quite familiar to us because we have lived here twelve years ago for three years in Cascais and have explored the coast by car and sailing. There is always a lot of wind along this coast because of the hills along the coast. We are trying to look at the coast with the binoculars and to see all the details. We are really getting excited when we sail along the Guincho beach, where Raoul have windsurfed a lot in the past. We round the last Cape and the wind gusts are sometimes so strong that the automatic steering wheel can’t handle it anymore and we have to steer ourselves. Around eleven o’clock we are in the bay of Cascais and put out our anchor. It is great to be back in Cascais!!

Windy coast with Guincho beach.

We tidy up the boat and we are trying to get some sleep. There is a lot of wind and we are swinging behind our anchor but the anchor is holding well. In the afternoon we decide to go to the beach with the dinghy where we can also keep an eye on the boat because it is still blowing very hard. The boulevard of Cascais has improved but the English bar which was there twelve years ago is still there and we recognise the owner and the waitress. Unbelievable that some things don’t change! We are familiar with the area so it is easy to find the shops and the Macdonalds! We spend a quiet evening on board with an eye on the wind meter. In some wind gusts we have more than 32 knots of wind but the anchor is holding fine!

The next morning the wind has disappeared and we decide to get into the harbour before it starts blowing again. When we arrive at the harbour there seems to be no place. We are already used to the fact that Portuguese people always say no first so we keep on talking and insist that we really would like to stay and if they could go on searching for a place. After ten minutes they have found suddenly a spot! This is the most expensive harbour so far but we get a wine as a welcome present! In the end we have gotten a nice spot next to the cay so very convenient. The rest of the day we spend on washing, school and cleaning up the boat because tomorrow we are getting visitors. Vief and Dick friends of the Netherlands staying for a couple of days on board so we need to clean up the one of the cabines and turn it into a guest cabine. In the afternoon we are going to the beach and Luuk is surfing away! In the evening we are going by cab to Cascais shopping a shopping mall were we used to shop a lot! We are just going to check out the shops and to see a the movie Brave at the cinema because all the movies are in English and subtitled.

Italian lunch at Emmy´s place.

Selfmade pizza´s and new Portugal shirts.

On Saturday morning around eleven o ‘clock we are picked up by Emmy and her son Luca. We have met Emmy twelve years ago in Portugal and haven’t seen each other for seven years. So there is enough to talk about!! The boys are getting a Portugal football shirt and are also very happy! We have a lovely afternoon in here garden eating self-made pizzas from their pizza oven and the boys swim in the pool. Later on in the afternoon Emmy and the kids bring us back to the boat, where soon Vief and Dick arrive. We have a nice dinner with them in the harbour.

Palacio de Pena

Vief and Dick have rented a car from Faro to drive to Cascais so suddenly we are in the luxurious position of having a car. We decide to go to Sintra and visit the Palacio the Pena. We have visited this castle at least ten times with visitors during the time we were living in Portugal but I would like to show the castle to the kids. The castle was the summer residence of the Portuguese Royal family. The castle has been built in 1840 and looks like a fairy tale castle with its bright colours. From the

Guincho windsurfers
castle you have lovely views over the coast, ocean and the Lisbon area. After the visit we drive on to Guincho beach which is quite crowded but we realise it is Sunday and the weather is beautiful. As always there are a lot of windsurfers and people kite surfing. Guincho is one of the famous surf spots in Europe because it is always blowing. While we are sitting at the beach we are enjoying the windsurfers! We spend the night quietly in the harbour and Sjoerd is catching his biggest fish so far!

Catch of the day!

Tall ship Amerigo Vespucci

Time is flying and this is already the last day that Vief and Dick are staying with us. There is some wind and we have a lovely sail along the coast of Cascais. During the trip we see the Vespuccie, an Italian tall ship on anchor and we sail closer to get a good look. Around the afternoon we put the hook out and anchor in the bay of Cascais. We put on the bbq and eat some nice fishes. Our friends can imagine that we are enjoying live at the moment and we can keep on going like this for months. It is a pity that we have to say goodbye to our friends later on that afternoon. We spend the rest of the afternoon in the harbour and getting ourselves ready to say goodbye to Cascais because we are leaving for Lisbon tomorrow. We have really enjoyed our time here and we promise to come back soon!!
Onze positie op de kaart- Our position on the map:

1. Hallo Wereldreizigers,

Hier dan weer een groet vanuit Bonn.
    Ik vind het erg leuk dat we jullie positie op de kaart kunnen volgen. Steeds als ik jullie blog lees heb ik in een andere tab 'googlemaps' open, zodat ik meteen kan kijken waar jullie je precies bevinden. En met de foto's erbij lijkt het net of ik er zelf bij ben!

Jasper is gisteren begonnen aan de opleiding Commerciele Economie in Leiden. Hij vond de introdagen erg geslaagd en kan al goed opschieten met zijn medestudenten. ERG BELANGRIJK! In elk geval lijkt ons dit een studie waar hij later iets makkelijker een baan in vindt dan zijn vorige Planologie/Sociale Geografie-studie. Corine zit nu samen met Jasper in Sassenheim en komt vrijdag weer alleen terug naar Bonn. Vanaf dan moet Jasper het alleen redden in Sassenheim. Nou ja....alleen....ons nichtje Jeske die in Amsterdam studeert,komt vanaf eind september ook in ons huis in Sassenheim wonen. Dus dat wordt heel gezellig met al die feestjes die ze samen willen organiseren. Nu maar hopen dat ze ons huis in de originele staat laten en niet teveel schade maken.

Nou, nog veel plezier in Lisboa!

André

PS Het is hier heerlijk weer en dat zal dit weekend ook zo blijven, een echte nazomer!

1. Hoi André,

Ben blij dat het blog gewaard wordt! Maakt het voor mij ook alleen maar leuker om te schrijven!!

Goed te horen dat Jasper een nieuwe start heeft gemaakt en wens hem veel succes. Zo te horen wordt jullie nieuwe huis goed ingewijd!!

Geniet van de mooie nazomer!!

Groet Irma

Verwijderen
  2. Leuk verhaal weer en ik geniet en vaar een beetje met jullie mee. Leuk dat ik via jullie blog lees wat Jasper nu doet. Vanmiddag weer een geslaagde vergadermiddag op het gemeentehuis gehad over volkstuintjes en scholen. Een enorm leuke combi en nu waarschijnlijk ook gaa combineren met het bejaardetehuis die weer grond over hebben. Wat heerlijk toch, kinderen die tuinieren onder het toezicht van ouderen. Liefs

1. Hoi Evelyn,

Blijf vooral meevaren!! Leuk om over je nieuwe projecten te lezen!! Werken met en voor kinderen is altijd leuk!