dinsdag 28 augustus 2012

Kasteel van Baiona.

Baiona

Als we wakker worden is het grijs en regenachtig. Er zijn heftige windstoten dus we zijn blij dat we in de haven liggen. Wederom een uitgelezen dag om lekker te luieren, school te doen en vooral veel te internetten. Raoul doet vandaag de was met onze wasmachine in de regen, onder het motto dat als het vandaag niet droogt het dan morgen wel droogt! ’s Middags gaan we boodschappen doen en de jongens nemen hun steppen mee. De steiger is vrij glad en Sjoerd glijdt uit en zijn step valt in het water. Grote waterlanders maar Raoul belooft dat hij morgen zal proberen om de step op te duiken. Als we terugkomen is het redelijk droog en de jongens gaan vissen want er zwemmen hele grote vissen rondom onze steiger. De buurman vangt twee vissen en de jongens worden helemaal gek dat zij niets vangen. Ze mogen het aas van de buurman lenen en in ruil bieden wij de Engelse buren een borrel aan. Ze vissen nu met mosselen maar hebben helaas nog steeds geen beet.

De Pinta.
De volgende dag staat er een strak blauwe hemel. Raoul komt zijn belofte na en duikt de step van Sjoerd op. Het water is vrij koud en de jongens duiken toch maar liever niet bij nader inzien! Baiona blijkt een stad met een rijke maritieme geschiedenis. In Baiona is namelijk één van de schepen van de vloot van Columbus, de Pinta, na de ontdekkingsreis in 1493 aan land gekomen. De Santa Maria waar Columbus op voer was drie dagen later in Lissabon aangekomen en de bemanning van de Pinta had toen al het nieuws verkondigd en zij hadden dus de primeur. Ze hebben de Pinta in Baiona nagebouwd en we brengen een bezoek aan het schip. Het is erg indrukwekkend om te zien hoe ze op zo’n relatief klein (23 meter) schip en met 26 bemanningsleden onder erbarmelijke omstandigheden de oceaan zijn overgestoken. Na het schip verkennen we de stad verder en vinden een speeltuin en voetbalveld aan de voet van het kasteel van Baiona. Het is een uniek voetbalveld met uitzicht op zee en de jongens worden uitgenodigd om een partijtje mee te spelen. Dat laten ze zich geen twee keer zeggen en Sjoerd speelt ondanks de blaren die hij oploopt, want hij heeft natuurlijk niet de goede schoenen aan,  gewoon door. Wij vermaken ons ook prima want er is een heerlijk strandje naast het voetbalveld met uitzicht op zee. Wat wil je nog meer!  ’s Middags tanken we diesel en varen de boot naar de baai waar we voor anker gaan. Luuk surft van de haven naar onze boot in de baai en surft daarna nog wat in het rond. ’s Avonds gaan we eten in de oude stad want we willen nog één keer tapas eten voordat we Spanje verlaten. Er heerst een gezellige sfeer in de oude stad met nauwe straatjes want Celta de Vigo speelt en alle tv’s in de cafés staan aan en de mensen staan tot buiten op straat te kijken.

Hijsen Portugese gastenvlag.
We vertrekken om half negen en er staat weinig wind maar wederom een strak blauwe hemel. De kust is nog in nevelen gehuld en we motoren de baai uit. We hebben een prachtig gezicht op de baai en het kasteel.  Vandaag is het een lange tocht van 60 mijlen dus we houden de motor aan. We willen vaart maken zodat we voor het donker in Porto aankomen. In Portugal is het één uur vroeger dus dat scheelt en we kunnen de klok een uur terug zetten. Er is weinig tot geen wind, maar er zijn wel hoge golven dus we schommelen in het begin aardig heen en weer. We varen al vrij gauw Spanje uit en komen in Portugese wateren. Rond de middag komt er wind en zetten we de genaker bij. Langzamerhand neemt de wind toe en is het toch een aardige windkracht 4-5. De wind komt vanachter dus we kunnen op een ruime koers varen zodat de boot aardig recht ligt. Op een gegeven moment moeten we zelf sturen want de stuurautomaat laat het afweten. Luuk wil ook sturen maar heeft af en toe moeite om het stuur te houden. We besluiten de genaker weg te halen en de genua uit te rollen en deze vast te zetten met een spinaker boom, zodat hij niet klappert op deze voordewindse koers. We varen zo een stuk rustiger en comfortabeler terwijl we toch nog steeds 6 tot 7 knopen lopen. Porto is in zicht voordat we het weten en we meren om half 7 aan in de haven van Leixoes een voorstadje van Porto. Na een aantal keren in dure havens te zijn belandt liggen we nu vrij goedkoop, terwijl ze hier gratis internet hebben en ook nog douches. Lang leve Portugal!

Porto vanaf de Douro gezien, met zijn traditionele schepen waarop ze de port werd vevoerd.

Porto

Luuk heeft zijn eerste vis gevangen.
Maandagochtend doen we het rustig aan. De jongens beginnen de dag met vissen want wie weet hebben ze hier meer geluk. We proberen van alles als aas en gebruiken brood, kaas en worst. Uiteindelijk vangen we 6 vissen waarvan de kleintjes blijken af te komen op de kaas en de grote op de worst. De jongens zijn super blij dat ze eindelijk iets gevangen hebben!! De vissen zijn te klein om op te eten dus gooien we ze terug. Natuurlijk is het vandaag een gewone schooldag dus er wordt weer gerekend en aan taal gewerkt. ’s Middags zoeken we het strand op en vinden een relaxte lounge tent aan het strand met grote zitzakken helemaal goed. Jammer dat het vandaag alleen bewolkt is!! Op het strand is een volleybal en voetbalveld. Helaas vinden de jongens geen speelmaatjes maar trappen toch een balletje met elkaar en vermaken zich.

Oude centrum van Porto.
Vandaag gaan we Porto bekijken dus we maken er een korte schooldag van en gaan dan snel op pad. Voor de haven is een bushalte en we kunnen netjes in het centrum uitstappen. Porto is op een aantal heuvels gebouwd en we hoeven alleen maar naar beneden te lopen om bij de Douro rivier uit te komen. We bezoeken onderweg het oude gedeelte en bewonderen de oude gebouwen. Wel valt het me op dat de huizen in de oude stad erg vervallen zijn en van idyllische steegjes is eigenlijk geen sprake.  Aan de waterkant is het goed vertoeven en er zijn veel eettentjes te vinden. We lunchen en bestellen natuurlijk sardientjes. Wat hebben we dat in lange tijd niet gegeten!! Aan de overkant van de rivier bevinden zich de porthuizen, die je kunt bezoeken en waar je rondleidingen kunt krijgen. We bezoeken het porthuis Calem en proeven daar de port. Altijd goed! Na de het bezoek aan Calem lopen we over de brug terug naar de andere oever en nemen de funicular (een Portugese tram) waarmee je in één keer bovenop de heuvel staat en de tram heeft zeker een hellingshoek van 45 graden. De jongens zijn erg geïnteresseerd hoe dit systeem werkt. We nemen de bus terug en aangezien de zon nog lekker schijnt gaan we nog even naar het strand om na te genieten van deze mooie dag. Morgen vertrekken we voor een lange tocht van 160 mijl naar Cascais vlakbij Lissabon en varen dan 24 uur door. Als het goed is zijn we dan donderdag rond de middag in Cascais.
Harbour of Baiona.

Baiona

It is rainy and grey when we wake up. There are quite some wind gusts and we are glad that we are save in the harbour. Again a day to relax, do some school and to internet a lot. Raoul is washing the clothes with our washing machine while it is raining. At least it is done and it might dry tomorrow! In the afternoon we are going shopping and the boys are taking their scooters. The pontoon is really slippery and Sjoerd slides and his scooter falls in the water. Sjoerd is really upset and Raoul promises him that he is going to dive for the scooter tomorrow. When we come back it is almost dry and the boys start fishing because there are so many fishes in the water around our pontoon. Our neighbour caught two fishes and the boys go crazy that they don’t catch anything. The may use the bate from our British neighbour and in return we invite them for a drink. Unfortunately they still don’t catch anything!

Soccer field with ocean view.
The next day there is a blue sky and the sun is out. Raoul keeps his promise and dives for the scooter. It is low tide and it is quite clear underwater. He is able to find Sjoerd’s scooter and takes it up! Later that morning we discovering Baiona which is a city with a rich maritime history. One of the ships of the fleet of Columbus, the Pinta,  made landfall in Baiona in 1493. They  arrived three days earlier than Columbus, who made landfall in Lisbon and spread the word already about the new discoveries. They have rebuild the Pinta in Baiona and we visite the ship. It is impressive to see how, a relative small ship (23 meters) and with 26 crew members. At the bottom of the castle we find a playground and football field and the football has got ocean view! The boys are invited to play soccer and they are both doing well in the game and score a couple of times. While the boys are playing, we are sitting down at the beach café with panoramic view at the coast and the ocean. Everybody is happy! In the afternoon we get some diesel in the harbour and sail the boat into the bay and put it on the anchor. Luuk windsurfs from the harbour to our boat and goes on windsurfing. At night we have dinner in the city because we would like to eat some more tapas before we leave Spain. There is a nice atmosphere in the old city with his narrow streets because Celta de Vigo plays soccer and every bar has a tv and people are watching the game. They are even standing outside and supporting their club.

Luuk at the wheel with the genaker up.
The next morning there is not a lot of wind but a nice blue sky. The coast is still hazy and we leave the bay at the engine. While we are leaving the harbour we have a beautiful view at the bay and the castle. Today it is going to be a long day of 60 miles therefore we keep the engine running. We don’t want to arrive in Porto in the dark! There is an hour difference and we can put our watches one hour back. There is hardly any wind at sea but there are still some waves so it is quite rolly. Around noon the wind is picking up and we can raise the genaker. The wind is picking up and in the end it is a wind force 4-5. The wind is becoming from behind so the boat is nice and stable. At a certain moment we have to steer ourselves because the automatic steering pilot can’t cope anymore. Luuk also want to give it a try but he can hardly hold the wheel. We decide to take the genaker down and to put the genoa up and stabilize it with a spinnaker pole. It is much comfortable this way and we are still making a speed of 6 to 7 knots. It is a fast trip this time and before we know it we can see Porto already. At half past 6 we are arrive in the harbour of Leixoes a city close to Porto. Lately we have stayed a couple of times in very expensive harbours but this harbour seems to be cheap and it has free internet and showers. Long live Portugal!
Pacos do Concelho in Porto

Porto

Sjoerd's first catch

We take it easy on Monday morning and the boys start their day with fishing, because you never know maybe they have more luck out here. We try everything to use as bate like bread, cheese and sausages. In the end we catch 6 fishes and the boys are really happy. The fishes are too small to eat so we throw them back. Of course Monday is a normal school day and we work on Math and Languages. In the afternoon we go out to the beach and find a relaxed lounge café. What a pity that it is cloudy otherwise it would have been perfect! In front of the café there is a beach football court and volleyball field. The boys are kicking the ball and play at the beach.

2004 a good vintage year.
Today we are going to discover Porto and we make it a short school day. In front of the harbour there is a bus stop and the bus will bring us right into the centre of Porto. Porto is built on different hills so we only need to walk down to get to the river Douro. On our way we discover the old city and the beautiful buildings. The old city centre itself is quite run down and most of the houses are in a bad state. What a pity! The waterfront is really nice with a lot of terraces an stunning views of the river. We find a nice restaurant where they serve sardines. We haven’t had them for a long time! On the other side of the river are the port houses located where they make the port wines. We visit the port house Calem and get a tour at their premises. We like the wine tasting after the tour a lot. After the visit we cross the bridge and walk back to the other side. We take the funicular ( a Portuguese tram) which brings you op the hill in an angle of at least 45 degrees. Soon we have found our bus stop and take the bus back to the boat. The sun is still shining and we decide to go to the beach to enjoy the day a bit more. Tomorrow we are leaving for a long trip of 160 miles to Cascais in the Lisbon area and will sail for 24 hours. We hope to arrive there around noon on Thursday.

Onze huidige positie is, our current location is: