zondag 5 augustus 2012

Bretagne: Brest, Camaret-Sur-Mer, Douarnenez

De stad Brest

Brest

We liggen in Brest in een grote jachthaven met allerlei faciliteiten, leuke restaurantjes en cafétjes. Aangezien er geen plaats is in de haven zelf liggen we aan een kade een beetje buiten de haven. Voor ons is dat geen probleem want we hebben fietsen bij ons en een dinghy zodat we overal makkelijk naartoe kunnen. Nadat we heerlijk bijgeslapen hebben gaan we op verkenning uit. De haven is een echte watersportcentrum, zo hebben ze optimisten, lasers, catamarans, kajaks  en zie je overal mensen met wetsuits rondlopen en bezig met watersportactiviteiten. Ook zijn er allerlei leuke winkeltjes en watersportwinkels voor Raoul. ´s Avonds gaan we heerlijk uit eten bij één van de restaurantjes. De volgende morgen is het een echte klusjes –en rommeldag. Het blog wordt geschreven, de was gedaan, Raoul installeert de windgenerator, bouwt een nieuwe waterpomp in, kit de achterste bakskist dicht etc. De jongens doen leuk mee en zijn druk met hun nieuwe touwen in de weer en bedenken allerlei experimenten. Het worden al echte bootjongens. ´s Avonds gaan we naar het strand wat naast de haven ligt en de jongens nemen hun waveboards mee. Ze hebben reuzenveel bekijks!
De technische mannen:
Raoul sluit de zonnepanelen aan en zit klem in de bakskist.
Sjoerd draait de schroefjes vast in de bakskist.
Luuk´s experiment met een emmer.

De volgende dag gaan we Brest verkennen. Het is echte een maritieme stad en je ziet de matrozen en officieren in uniform door de straten lopen. Het is ook een opvallende moderne stad met een tramverbinding door het centrum, die de heuvel op gaat. Het doet me een beetje denken aan San Francisco. We bezoeken het Maritiem Museum van Brest waar de zeevaart geschiedenis van Brest ten toon wordt gesteld in een gerestaureerd fort. Een prima dagbesteding dus! De volgende dag als we wakker worden doet de nieuwe waterpomp het niet meer, Raoul is er goed ziek van en koopt gelijk een nieuwe. We zijn ondertussen al aan de derde waterpomp toe!! ´s Middags tanken we de boot en varen we op de motor naar Camaret-Sur-Mer een baai verderop. Wat lijkt het nu eenvoudig om de baai van Brest over te varen, toch wel iets anders dan ´s nachts! We zien een zeilrace die eindigt voor de haven van Camaret-Sur-Mer, dus dat betekent dat de haven wel eens vol kan zijn. We hebben geluk en hebben het laatste plekje aan de kade. Wel een leuke sfeer met al die wedstrijdboten!

Camaret-Sur-Mer bij laag water.

Camaret-Sur-Mer

Boot versierd voor Raoul´s verjaardag.
Camaret-Sur-Mer is een pittoreske haven maar ook wel wat toeristisch. We liggen aan de kade erg te rollen en besluiten de volgende ochtend, nadat de wedstrijdboten vertrokken zijn in de haven te gaan liggen. Het waait ondertussen windkracht 5 en de haven is vrij onbeschut. Zelfs in de haven liggen we niet rustig! We gaan het dorp verkennen en bezoeken de kapel Notre Dame de Rocamadour, een echt visserskerkje gebouwd in 1610 en er hangen zeilboten in de kerk! De volgende dag is het Raoul´s verjaardag en maken we er een feestdag van. We versieren de kajuit met slingers, ballonnen en is er een verjaardag cake. Raoul is erg blij met het logboek en onderwatercamera als verjaardagscadeau. Aangezien het zijn dag is gaan we naar de kant om taart te zoeken, maar belanden al gauw in een Iers café waar de tv aanstaat en de Olympische Spelen wordt uitgezonden. Zo beleven we de spelen toch ook nog een beetje mee. Aan boord heeft Raoul al meerdere keren geprobeerd om uitzending gemist van de NOS via het internet te bekijken maar 9 van de 10 keer lukt dat niet vanwege onze geografische locatie. Blijkbaar kun je de uitzendingen alleen vanuit Nederland bekijken en worden ze geblokkeerd? Gelukkig bieden de internetkranten dan nog uitkomst zodat we wel kunnen lezen wie er wat gewonnen heeft. ´s Avonds vieren we Raoul´s verjaardag nog eens dunnetjes over met een heerlijke maaltijd in een visrestaurant.
Wandeling Grand Randonné met uitzicht op de baai waar we liggen.
De volgende dag blijkt het nog steeds hard te waaien dus we besluiten nog een dag te blijven en gaan een deel lopen van de Grand Randonné 34, een mooie route langs de kust. De tocht is fantastisch mooi en we lopen langs een ruige kust deels begroeid met heide. Langs de kust vind je allemaal mooie zandstrandjes en heb je een prachtig uitzicht over de oceaan. De hele kustlijn ligt verder bezaaid met bunkers en loopgraven uit de tweede wereldoorlog. Sjoerd raakt niet uitgevraagd over de Tweede Wereldoorlog en vindt het maar reuze interessant. Op de terugweg passeren we een plek waar zo´n  5000 jaar geleden reusachtige stenen (Menhirs) geplaatst zijn en niemand weet hoe die daar gekomen zijn en wat de functie ervan was. Al met al leren de jongens zo redelijk wat geschiedenis! Als we bij terugkomst de weersvoorspellingen bekijken blijkt dat het nog  meerdere dagen windkracht 5 zuidwest blijf waaien dus we besluiten de oversteek naar Spanje nog even uit te stellen en de volgende ochtend door te varen naar Douarnenez een baai zuidwaarts. We genieten ´s avonds nog van het strand waar de jongens met wetsuites hun bodyboards uitproberen, het blijkt nog heel lastig om op de golven te surfen!

Flinke windvlagen met zeilwedstrijd op de achtergrond
We varen met alleen de fok op naar Douarnenez langs de kust waar we gisteren gelopen hebben. Juist als we denken om de genaker bij te zetten, omdat het minder waait dan we dachten, begint het pas echt te waaien. De genaker blijft dus gewoon in de zak zitten! We krijgen enorme windvlagen en surfen van de golven af. We halen met alleen de fok op surfritten van  10.2 knopen. Wederom zien we de zeilboten van de vorige wedstrijd maar dit keer komen ze de haven uit dus zal er wel plaats zijn.  Als we de haven van Douarnenez inlopen schrikken we ons rot want de kaartenplotter geeft 1.8 meter diepte. Gelukkig ziet Raoul op de dieptemeter dat we nog 8 meter onder de kiel hebben dus zal het wel meevallen en leggen bij de bezoekerssteiger aan. Ook hier is weer een watersportcentrum bij de haven en we zien allerlei kinderen aan de gang met verschillende bootjes en surfplanken, een erg leuk gezicht!

Douarnenez

De binnenhaven van Douarnenez bij laag water.

De volgende dag verkennen we Douarnenez, wederom zeer pittoresk maar een stuk groter dan Camaret-Sur-Mer. Er zijn verschillende havens en de binnenhaven is alleen te bereiken met hoog water omdat het peil van de zee dan even hoog is als de haven, een bizar gezicht! In heel Bretagne heeft het getij een grote invloed op het zeewater en zijn er vele meters verschil tussen eb en vloed en vallen soms hele delen van  havens droog. Douarnenez staat bekend om zijn zeilevenementen en we kunnen het ons levendig voorstellen hoe het eruit moet zien als zo´n evenement gaande is. De stad is op een helling gebouwd en bestaat uit allemaal kleine nauwe straatjes met oude huizen. Een sfeervolle stad met een levendige markt en vishal, want het is per slot van rekening zaterdag. Als we terugkomen bij de boot zijn de jongens niet meer te houden. Ze vinden Dorian van Rijsselberge een hele held en ze willen ook erg graag surfen leren. Ze zeuren ons al dagen aan onze kop dat ze ook willen leren surfen. Het is nu eindelijk weer zonnig geworden dus we slepen de surfplank met de dinghy naar een nabij gelegen baai waar ze hun eerste surflessen krijgen. Het zal nog wel even duren voordat ze even goed zijn als Dorian! Ze hebben in ieder geval pret voor tien en vinden zichzelf al erg goed!! ´s Avonds houden we filmavond aan boord en besluiten zaterdag tot vaste filmavond te maken. Onze oude buurman Ton uit Rotterdam heeft voor de kinderen een hele serie kinderfilms erop gezet dus daar komen we het jaar wel mee door. Vanavond staat Rapunzel op het programma!

Luuk en Sjoerd zijn klaar voor de eerste surfles.

De dag erna varen we naar Margot een plaatsje in het noorden van deze baai. De tocht over de baai verloopt meer dan snel. Wederom flinke wind en met twee reven in het grootzeil zijn we er binnen twee uur. Helaas blijkt de ingang van de haven niet diep genoeg te zijn bij laag tij. We zitten even vast en besluiten dan te wachten totdat het hoog water wordt en pikken een mooring op. We houden verplicht siësta en varen anderhalf uur later de haven in. Er blijkt een drempel te zitten bij de ingang van de haven maar daarna is het goed diep. Waarschijnlijk gaan we morgen richting Coruna want de wind draait naar Noord West en het wordt de komende week stabieler weer dus we gokken het er maar op en hopen er twee dagen over te doen. We hebben er allemaal zin in om naar Spanje te gaan!

Brittany: Brest, Camaret-Sur-Mer, Douarnenez

Brest

The huge marina in Brest.

In Brest we are docked in a big marina with all kind of facilities like restaurants and bars. There is no space in the marina itself therefore we are laying on a pontoon at the outer side of the harbour. That´s not a big problem for us because we have our folding bicycles and dinghy with us to move around. The marina is a real lively water sport centre with optimists, lasers, catamarans, kayaks and all kind of people busy with water sport activities in their wetsuits. At the shore there are all kind of nice shops and good chandleries for Raoul.  At night we are going out for dinner in one of these restaurants. The next morning is a day with all kind of jobs like writing the weblog, washing clothes, installing a new water pump, installing the wind generator etc. The boys are also busy with their new ropes and trying all kind of new experiments. In the evening we are going to the beach which is next to the harbour and the boys are taking their wave boards. Probably this is quite new to the French people because a lot of people are watching them with great pleasure. The next day we are going to discover Brest. The city centre has quite a maritime atmosphere because sailors and officers are walking with their uniforms through the streets and there are a lot of maritime posters. It is also a modern city where a tram is running in the middle centre going uphill, which reminds me of San Francisco. We are visiting the Brest Maritime Museum in an old fortress, which displays the maritime history of Brest. Altogether a nice outing!
Maritime Museum in Brest.
At the look out for pirates attacking the fortress.
The next day when we wake up suddenly the new water pump doesn’t work anymore. Raoul is quite fat up with it and buys straight away a new one. This is already our third water pump! In the afternoon we are filling up the tanks of the boat and are motoring to Camaret-Sur-Mer in the next bay. What a difference to sail over the lake of Brest during the day instead during the night as we did on arrival. It all seems so easy now! Before we get into the harbour Camaret-Sur-Mer a sailing race is finishing in front of us that means that the harbour will be very busy. We indeed have the last spot on the pontoon. Anyway with all these racing boats there is a nice atmosphere in the harbour.

Camaret-Sur-Mer

Harbour of Camaret-Sur-Mer at low tide.

Raoul´s birthday cake.
Camaret-Sur-Mer is a very scenic harbour with a lot of tourists. The boat is roweling a lot and therefore we decide to move to the inner harbour, where there are a lot of place now because all the racing boats have left. It is blowing in the meantime wind force 5 and the harbour is very unprotected so it is even in the harbour quite uncomfortable. We are going to discover the village and visiting the chapel of Notre Dame the Rocamadour, a fishermen´s church build in 1610 and decorated with sailing boats!  The next day is Raoul´s birthday and we decorate the saloon with balloons and eat a birthday cake. Raoul is quite happy with his birthday present a navigation log for the boat and an underwater camera. We are going on shore to find some nice treats and end up in an Irish Pub watching the Olympic Games. It is Raoul his day so he may decide what we are going to do. Raoul loves to watch sports and on board Raoul is trying all the time to find some news and videos about the Olympic Games via the internet. So this is a big treat for him to watch the Olympics Live! In the evening we are going out for dinner to celebrate his birthday once more!
Chapel N.D. de Rocamadour

Luuk and Sjoerd trying to push the megaliths.
The next day it is still blowing wind force 5 and we decide to stay for another day. We are walking part of the Grand Randonné 34, a popular French trail, along a rough coast with nice beaches and beautiful view points. The coastline is full of bunkers of the Second World War. On the way back we are passing megaliths of 5000 years ago and nobody knows why these stones were put in that order and with what for purpose. It is still a mystery! Once back in the harbour we find out from the weather forecast that the wind force 5 south west is going to stay for a couple of days. Still not a good weather window for crossing the Gulf of Biscaye. Therefore we decide to sail the next day to the next southerly Bay Douarnenez. In the evening we are enjoying the beach and the boys are trying to bodysurf in the waves with their wet suites on, but it is more difficult than it looks like!

Coast line of Brittany.
The next day we are raising only the genoa sail and making good speed to Duarnenez. We are sailing along the coast where we walked yesterday. It is nice to see the coast from a different angle. At a certain point we want to raise the genaker instead of the genoa but suddenly the wind increases. We leave the genaker where it is in the bag on the front deck. The wind is really picking up and there are big wind gusts which makes us surf ride up to 10.2 knots. On our way to the harbour we see again the sailing race but this time the boats are coming out of the harbour so there must be space for us. Once entering the harbour we get a shock because the chart plotter tells us that the harbour is only 1.8 meters deep. This is really unexpected but Raoul looks at the depth meter which is telling that we have still 8 meters under the keel, so it should be ok? We are docking at the visitors pontoon and enjoy the nice sun in the afternoon.

Douarnenez

Classic yachts in the inner harbour of Douarnenez.
The next day we are discovering Gouarnenez, again a very scenic city and much bigger than Camaret-Sur-Mer. There are different harbours and the inner harbour can only be reached with high tide. It is a strange view to see that with low tide there is almost no water in the river and the harbour is high up. We have noticed already that in Brittany there is a big difference between low and high tide and it can be several meters. Douarnenez is famous for its big sailing events and we can imagine how it look likes when we are walking around. The city is built on a hill with narrow cobbled streets. A nice little town with a lively vegetable and fish market on Saturdays. When we get back to the boat the boys definitely want to learn how to windsurf and are asking already a couple of days that they want to have a try. The sun is out again and we are taking the dinghy and the surfboard to the next little bay where they can have a try. It is still hard for the boys to get the sail out but they are able to balance on the board while doing this. Not bad for the first time! In the evening we are watching a movie and decide to make Saturday our movie night. Our old neighbour Ton in Rotterdam has put a lot of children movies on our computer so we will have enough movies for the rest of the year!
Luuk´s first windsurf lesson.
Sjoerd is getting the sail up.

The next day we are sailing to Margot a village in the northern part of the bay. There is still a lot of wind and we are sailing with to reeves in the main sail and are still making a very good speed. We are crossing the bay in less than two hours! Unfortunately the harbour entrance is not deep enough at low tide. We hit the ground and decide to pick up a mooring and wait for a while until it is getting high tide again. We are taking a nap and sailing one and a half hour later into the harbour. Probably tomorrow we are going in the direction of Coruna because the wind will turn to North West and the weather is going to be more stable next week. We decide to give it a go and it will take us two days. We are all looking forward to Spain!

1. Reacties
    1. Hoi Zus,

De foto´s duren wel enorm lang om te uploaden maar ben blij dat het gewaardeerd wordt!!

Groet Irma

Verwijderen
  2. Reacties
    1. moest even account aanmaken maar ook weer gelukt. Jammer dat ik jullie geen goede reis meer kon wensen maar bij deze nog heel veel plezier en geluk bij jullie reis. De ervaring voor deze twee jongens is groter dan welk klaslokaal dan ook, top.

2. Hoi Evelyn,

Dank voor je leuke reactie! Geen probleem dat we elkaar niet meer gezien hebben maar dat komt zeker weer als we terug zijn in Nederland!!

Groet Irma

Verwijderen
  3. Hallo reislustige familie,

Wat een spannend avontuur zeg! Vooral als ik in mijn donkere werkkantoor zit vrolijk ik enorm op van de verhalen en de foto's. Leuk dat de jongens zo enthousiast zijn over windsurfen, ze hebben in elk geval de mogelijkheid om dit jaar ERG VEEL te oefenen. Ik ben erg jaloers want zelf heb ik al jaren niet meer gesurfd, is er nog een plaatsje vrij op de boot (liefs niet in de bakskist, die is mij echt te klein)?

Ik kijk nu al uit naar het volgende blog.

Veel plezier nog! André

4. Hoi André,

Dank voor je leuke reactie. Tja wij vinden het zelf ook erg leuk dat de jongens zo enthousiast zijn met het surfen. Vooral Luuk bijt zich er enorm in vast dus wie weet wordt dat nog de nieuwe Dorian van Rijsselberghe.