vrijdag 10 augustus 2012

Walvis in de Golf van Biskaje

Golf van Biskaje

Vuurtoren van Ile de Seine.
Maandagochtend vertrekken we rond elf uur uit Margot. De wind is behoorlijk afgenomen maar er komen nog steeds donkere wolken over. We varen de baai van Douarnenez uit maar halen de kaap niet. We gaan overstag en varen voor ons gevoel de verkeerde richting uit. De koers is voorlopig aan de wind en we liggen aardig te bonken op de golven want we zijn ondertussen de baai uit en liggen vol op zee. Als we denken de kaap te kunnen halen gaan we weer overstag en varen tussen de kaap en Ile de Seine door. Het duurt uren voordat we de doorgang gepasseerd hebben want we hebben ondertussen stroom tegen gekregen en houden heel lang de vuurtoren van Ile de Seine in zicht. Rond drie uur varen we pas echt de Golf van Biskaje op en hebben we het gevoel dat we op weg zijn. De boot loopt goed maar aan de wind is het een heel gestuiter en de boot ligt erg schuin waardoor het binnen erg oncomfortabel is. Het lukt me nog net om de crêpes uit Frankrijk op te warmen maar de jongens genieten er maar van korte duur van want ze spugen al vrij gauw alles uit. Jammer! Ze kunnen weinig aan boord en liggen de hele middag filmpjes te kijken op bed. ´s Avonds als we willen gaan eten laten we de boot op een ruimere koers varen en met minder zeil zodat ik wat water kan koken voor de bami soep want meer zit er voor vandaag niet in. Na het eten lijkt het wel of de wind iets minder wordt en we luisteren de shipping forecast uit van de BBC 4. Het weersbericht is dat de wind naar het zuiden gaat draaien en later naar het noordoosten gaat. De windkracht is variabel tot windkracht 4, dus dat kan van alles zijn. Gedurende de nacht komt er steeds minder wind en ´s ochtends om 5 uur gaat de motor aan.

De eerste schooldag.
De volgende dag is het een heerlijke rustige dag en staat de hele dag de motor aan en houden we alleen het grootzeil op. We slapen, lezen en voor de jongens is dit de eerste schooldag want de boot ligt nu mooi recht. We doen het rustig aan en beginnen vandaag met één uurtje rekenen en lezen. We zien een walvis, wat een enorm groot beest en het is bijzonder om hem zo dicht bij de boot te zien! Tijdens de vorige trip hebben we nog nooit een walvis van zo dichtbij gezien dus dit is best wel uniek. Als we ´s avond de BBC 4 Shipping forecast uitluisteren blijkt dat er inderdaad noordoosten wind aankomt en dat hij toegaat nemen in kracht tot windkracht 5. We gaan snel eten en wassen af zodat we dat niet meer hoeven te doen als het hard waait. We varen nog zonder grootzeil op de motor en proberen het grootzeil te hijsen, maar er is nog te weinig wind. We genieten nog van een hele mooie zonsondergang. Langzamerhand komt er steeds meer wind en kan de genua uitgerold worden. Bij het wisselen van de wacht hijsen we het grootzeil maar het nadeel is dat het nu al donker is en het hijsen van de zeilen lastiger wordt, maar het lukt! De wind is ondertussen enorm aangetrokken en de golven hebben zich nog niet opgebouwd. De boot vliegt soepel door het water! Na verloop van tijd bouwen de golven steeds meer op en kan de stuurautomaat het niet meer aan. We besluiten twee reven in het grootzeil te leggen en lopen dan weer goed, alhoewel we erg liggen te rollen want de golven worden steeds hoger. Zo schommelen we door de nacht en is het een erg onrustige nacht. We hebben de windkracht 5 nu goed te pakken en dat is in de Golf van Biskaje geen pretje. In de golf van Biskaje komen de golven van de oceaan en stuiten dan op het continentale plat dat een stuk hoger gelegen is waardoor er hoge golven ontstaan met vreemde patronen, die niet hetzelfde zijn als de wind.

De kust van Spanje is in zicht.
Gelukkig neemt in de loop van de volgende dag de wind en de golven af zodat het iets comfortabeler wordt. We komen langzamerhand in de buurt van Spanje en er varen veel vissersscheepjes om ons heen. Op een gegeven moment ligt er vlak één voor ons, die we niet gezien hebben want blijkbaar heeft hij onder de genua gezeten en we hebben hem ook niet op de kaartplotter kunnen zien. We kunnen nog snel uitwijken. Rond het middaguur krijgen we land in zicht en zien de contouren van de kust. Het is een hoge kust maar aangezien het nogal nevelig is duurt het uren voordat we de kust beter kunnen zien. We hijsen het gastenvlaggetje en gaan aan de borrel want de oversteek moet natuurlijk gevierd worden. We varen daarna nog uren langs de kust en leggen om half negen ´s avonds aan in de haven van Coruña. Doodmoe maar voldaan zoeken we een restaurant op en eten uiteindelijk iets in de Koninklijke Jachtclub van Coruña. Het is toch maar weer gelukt!!

Tall ship rally 2012

Coruña

De eerste dag in Coruña zijn we echt aan het bijkomen. We slapen lekker lang uit, maken de boot schoon, wassen, doen school en de jongens krijgen hun tweede surfles. We hebben een mooi plekje aan het einde van de steiger dus Raoul heeft de surfplank vastgebonden met een touw en laat ze zo oefenen. Het gaat bijzonder goed en ze zijn al in staat om het zeil vast te houden en te wat heen en weer te surfen. Ongelooflijk!  We hebben kennis gemaakt met een ander Nederlands gezin wat ook deze reis doet en twee kinderen hebben. Na het surfen borrelen we wat bij ons aan boord en maken kennis. De kinderen vinden het inderdaad erg gezellig en wij ook. Het andere Nederlandse stel is dit jaar naar de Vertrekkersdag 2012 geweest en weten dat er zo´n 13 gezinnen met kinderen zijn die dit jaar een rondje om de Atlantische Oceaan varen dus waarschijnlijk kunnen de kinderen nog wel meer vriendjes maken onderweg.
Luuk aan het surfen in de haven
De volgende dag verkennen we Coruña. Het oude gedeelte is erg mooi met nauwe straatjes en oude gebouwen. Een echt typisch Spaans stadje! Het nieuwere gedeelte is veel levendiger met het plaza mayor waar het gemeentehuis staat. Op dat moment komt er net een rally van oude auto´s binnen op het plein, dus Raoul en de jongens staan te smullen. Ook begint vandaag de tallship parade in de oude haven en we bekijken alle schepen. Wat een mazzel dat we dit ook nog even meepakken. Er is dus van alles te doen in Coruña een levendige stad met een echte zeiltraditie! We doen boodschappen en slaan veel voorraden in want morgen willen we verder varen en de Spaanse Ria´s gaan ontdekken. De ria´s zijn een soort diepe inhammen oftewel Spaansje fjorden waar je voor anker kunt. We hebben gehoord dat het heel mooi moet zijn. ´s Middags komt er nog een Nederlandse boot binnen met 3 kleinere kinderen (meisjes) dus we moeten even kijken of dat gaat klikken. ´s Avonds eten we aan boord en volgen de finale wedstrijd van de Nederlandse hockeydames via het internet. Geweldig dat ze goud gewonnen hebben op de Olympische Spelen in Londen!

Sunset at the Gulf of Biscay

Gulf of Biscay

Monday morning we have a relaxed start and leaving Margot at eleven. The wind is not that strong anymore but a lot of dark clouds are still coming over. We are sailing out of the Bay of Douarnenez but it is impossible to round the Cape. Therefore we have to tack and have to sail totally into the wrong direction. We are sailing up wind and the boat is beating the waves because we are already out at sea. We tack again as soon as we think we are able to round the Cape. It takes us hours to pass the Cape and the island Ile the Seine because we have the tide already against us. We are looking for hours at the lighthouse of Ile the Seine. Around three o´clock we are finally through the passage and at the Gulf of Biscay. I am heating the French crepes I have brought and we have a nice lunch. The boat is running smooth but because we are sailing up wind. It is very uncomfortable on board and inside it looks like we have to climb a mountain if we want to go from one end to the other. The boys have to through up. What a pity of the lunch! The only thing they can do inside is watching movies. At night we lower the sail and change the course a bit so I can heat some water for the soup. This is the only thing we are able to cook tonight under these circumstances. After dinner we are listening to the shipping forecast of BBC 4. The weather forecast tells us that the wind can be variable up to wind force 4.  So that can mean everything!! During the night the wind is calming down and at 5 o´clock we have to turn the engine on.

Sjoerd is hanging over board.
The next day is a very nice and relaxing day and we have to sail on the engine with the main sail up. We have time to sleep, read and the boy have their first school day. We start slowly and are doing some Maths and reading not more than an hour. During the day we see a huge orca next to the boat. Unbelievable we have never seen an orca so close by the boat not even at our last trip! At 7 o´clock we are listening to the BBC 4 shipping forecast and it tells us that the wind is going to change to north east and will increase to wind force 5. We are quickly going to cook, eat and do the dishes so we will be prepared for more wind. We are still sailing without main sail and trying to raise the sail but there is still not enough wind. Slowly the wind is increasing and we are able to raise the genoa. When we are changing the watches we raise the main sail but is already quite dark. Doing sail changes during the night is not our favourite hobby but there is no other choice. We are able to raise the main sail with not to many difficulties. The boat is making a nice speed and is going smooth through the water. After a couple of hours the waves are building up and the automatic steering pilot can´t manage anymore. We have are putting two reeves in the main sail to sail with less sail. The boat is running smooth again but the waves are making it uncomfortable and we are rolling of the waves. It is a restless night! We are indeed getting wind force 5 and this is not nice in the Golf of Biscay. The waves are coming from the ocean and meeting the higher continental bottom, because of this the waves are getting even bigger and with strange patterns, the waves are not following the patterns of the wind anymore!

Raising the Spanish flag.
Luckily, the next day the wind and the waves are calming down and it is becoming more comfortable. We getting closer to Spain and there are a lot of fishing ships around us. At a certain moment there is one right in front of us and we are still able to avoid the ship. We didn´t see the ship at all because it was probably behind the genoa and it was not on the chart plotter neither. Around noon, we can see the coast of Spain and we are raising the guest flag. Time for a drink to celebrate the passage of the Gulf of Biscay. It will still take us hours to get to the harbour of Coruna and finally we are mooring in the marina at half past eight. We are really tired but satisfied! We made it!

Coruña

Sjoerd is surfing away!
The first day in Coruna is a real relaxing day. We sleep, clean the boat, wash the clothes and the boys are getting their second surf lesson. We have a nice spot at the end of the pontoon and Raoul tied a rope to the windsurf board and they are able to practice like this. It is really going well and they are already able to keep the sail up and to go up wind and come back. Unbelievable how quick they are learning! During the day we have met another Dutch family with two kids and we have them over for a drink. Hopefully some friends for the boys and us!! This family tells us that there are 13 Dutch families in total who are sailing around the Atlantic this year. So we might make more friends in the future!!

The next day we are discovering Coruña. The old part of the city is really with small streets and old building. The newer part of the city is more lively with a plaza mayor where the town hall is located. At the moment when we are entering the square there are a lot of old cars and we find out that a rally with old cars will start today. Raoul and the boys are really happy to see all these old cars. Also today there is another event going on in the old harbour. A tall ship parade is going on in the old harbour and we are going to have a look and see these beautiful ships. Especially the one of Mexico is very impressive. In the afternoon we are doing our provisioning because tomorrow we would like to sail to the Spanish Rias. These Rias are a kind of Norwegian Fjords which supposed to be very beautiful. Later on we meet another Dutch family with three little children. Lets´s see how this is going to work out! At night we have diner on board and following thet Olympic Games via the internet.
Old city centre.
Tall ship Mexico.

1. Alsof ik zelf aan boord zit. Ik moet af en toe wel wat termen aan Jan vragen maar ook die beginnen te wennen. De jongens beginnen al vroeg met school want hier is het nog een week vakantie ;)Wij gaan dinsdag Tim verhuizen naar twente want die begint volgende week met de introductie week, spannend. Vandaag komen de berkhofjes op bezoek. Groetjes uit Maassluis

2. Hoi Evelyn,

Spannende tijden! Wens Tim succes toe en groeten aan de Berkhofjes!

Groet Irma

3. Zus, moeders is weer op honk, we gaan hier weer gewoon ons gangetje. Veel foto's blijven maken!! Hartstikke leuk :-)

1. Dank zus,

Doe m´n best om foto´s te blijven maken! Fijn dat ma weer gezond thuis is.

Verwijderen
  4. wat zijn de e-mailaderessen van luuk en sjoerd dan kan ik ze ook e-mailen gr hilde

5. Hallo Hilde,

De e-mail adressen zijn:
    luuk.dewijn@rocketmail.com
    sjoerddewijn@rocketmail.com

Het zou erg leuk zijn als je ze eens wilde mailen want ze kijken elke dag (als we internet hebben) of ze al weer een mailtje binnen hebben!

Groet Irma

6. Bedankt voor de mailadressen. De meisjes zijn hier weer naar school sinds vandaag. Afgelopen weekend een tropisch weekend gehad op de boot. Lekker gezwommen in het Haringvliet.

7. Hallo Noorderzon,

Eindelijk zijn de temperaturen hier ook gestegen!! Luuk en Sjoerd zullen het fijn vinden dat nu alle kinderen in Nederland ook naar school gaan want ze vonden het oneerlijk dat zij alleen al school deden.

Groet Flying Circus

8. Hallo Flying Circus,

Dat was weer lekker lezen zeg en wat maken jullie leuke dingen mee! Ik ben ondertussen zo enthousiast dat ik ook andere blogs aan het lezen ben. Ik zag bij één blog dat ze een link hebben naar een site waar je op de wereldkaart kunt zien waar ze op dat moment precies zijn en hoe ze gevaren hebben. (http://shiptrak.org/?callsign=KE5SRG). Lijkt me ook iets voor jullie blog....., of hebben jullie al zo'n callsign die de lezers dan zelf kunnen invoeren op de shiptrak site?

Nu goede reis maar weer en Bonn is nog net zo saai als vroeger, daar missen jullie niets aan ;-)

1. Hoi André,

Zoals je ziet word je op je wenken bediend. Een vriend van ons had al voor ons uitgezocht hoe we dit konden doen en we mogen zijn callsign gebruiken. Toen we in de vorige haven continu internet aan boord had ben ik dit eens uit gaan zoeken en voila het werkt!