dinsdag 14 augustus 2012

Flying Circus afgemeerd voor het strand van Laxe.

Rias Altas

Zaterdagochtend vertrekken we om elf uur voor een tocht van 35 mijl (7 uur varen) vanuit Coruña naar de eerste rias. De noordelijke rias (fjorden) worden de Rias Altas genoemd. Geen wind te voelen dus voorlopig even motoren! Langzamerhand komt er meer wind en kunnen we de genua uitrollen, daarna volgt er nog meer wind dus het grootzeil kan gehesen worden. We varen hoog aan de wind dus de boot ligt weer erg schuin. Ons doel is niet bezeild, dat betekent dat we er niet in één keer naar toe kunnen varen en we zullen extra mijlen moeten varen. Dat is jammer! We zien onze eerste school dolfijnen naast de boot. Helaas ben ik net te laat met de camera om er een foto van te maken! Raoul ligt daarna lekker beneden een boekje te lezen en schrikt op van al het lawaai aan dek en vraagt wat er aan de hand is. Nou, het is ondertussen lekker door gaan waaien en we zitten op 20 knopen wind. Raoul komt erbij en we zeilen de rest van de dag met z´n tweeën want de wind neemt nog verder toe tot een goede windkracht 5 - 6. Ook zijn de golven toegenomen en met name als we van de kust varen maken we goede klappen op de golven. Als we weer terugsteken naar de kust liggen we beter en lijkt ook elke keer de wind af te nemen. We zetten één reef in het grootzeil en reven de genua zodat we met minder zeil varen. We sturen de rest van de dag zelf maar toch is de stemming goed want we weten dat we aan het einde van de dag heerlijk in een baai zullen liggen met een glas bier of port! Gewoon een dagje leuk sportief varen dus! Voor de kinderen is het een lange dag want ze kunnen niets. Er wordt film gekeken en geslapen. Ook geen school dus want de juf is even bezig, dat is weer het goede nieuws voor de kinderen! We zeilen langs een ruige kust met veel rotsen voor de kust dus we moeten wel een beetje afstand houden van het land. Om half vijf is eindelijk het einddoel in zicht en varen we de ria binnen en gaan aan de zuidkant van de baai liggen bij het plaatsje Laxe. Zo liggen we prima beschermd tegen de zuidelijke wind en het is een geweldige baai met een prachtig wit zandstrand. We ankeren op 5 meter diepte vanaf het strand en het echte vakantiegevoel begint steeds meer te komen! We borrelen vandaag extra lang want we hebben het gevoel dat we dat echt verdiend hebben. Helaas komen we er op een gegeven moment achter dat onze omvormer kapot is want deze was onder de vloer gemonteerd en er is water onder de vloer gekomen waardoor onze omvormer verdronken is. We hebben de omvormer nodig om de 12 volt van de accu om te zetten in 220 volt voor veel elektrische apparaten aan boord. Gelukkig hebben we nog een reserve omvormer aan boord maar die is minder sterk. Later zullen we wel kijken of we nog een goede kunnen kopen dus voorlopig is er niet zoveel aan de hand.

Laxe

Stadspoort van Laxe.
De volgende dag is het helaas volkomen grijs en onze strandplannen gaan in rook op. We luieren wat aan want het is per slot van rekening zondag. ´s Middag klaart het langzaam op en gaan we met de bijboot naar de haven om het dorp te verkennen. Aan de kade is het een drukte van  jewelste en alle cafés zitten propvol. Die Spanjaarden weten  wel  hoe ze van het leven moeten genieten! Ik zie mensen met plastic tassen lopen dus wie weet is de supermarkt wel open. We volgen het spoor van de mensen met een plastic tas en komen inderdaad bij een supermarkt uit. We doen boodschappen en besluiten om ´s avonds te bbq´en. Op de terugweg ontdekken we een café met internet dus dit dorp heeft alle basisvoorzieningen. Terug bij de boot gekomen is het surf tijd en we beloven de jongens een ijsje als ze naar het strand kunnen surfen en jawel het lukt ze allebei! ´s Middags maken we nog kennis met een nieuwe Nederlanders die met hun boot achter ons liggen. We nodigen ze uit voor de borrel en luisteren naar hun geweldige verhalen. Ze zijn al eerder 4 jaar de wereld rondgereisd en zijn nu op pad voor een tocht van twee jaar en ze willen eerst naar Kaap Hoorn zeilen en daarna via de Carieb terug. Zo zijn er nog veel avontuurlijkere mensen dan wij! ´s Avonds zien we de Walzing Mathilda naast ons ankeren, de boot van het gezin waar we in Coruña mee kennis gemaakt hebben en een jongen en meisje hebben. Ook komt er nog een Engelse boot in de baai ankeren waar ook kinderen aan boord zijn. De boot met de drie meisjes is ook binnen. Raoul vaart een rondje met de dinghy om iedereen te begroeten en nodigt iedereen uit om naar het strand te gaan. Uiteindelijk staan we met drie gezinnen op het strand en spelen de kinderen heerlijk met elkaar!

Luuk en Sjoerd aan de afwas.
De volgende ochtend is het weer niet veel beter oftewel nog slechter. Het is grijs, mistig en het regent. Een uitgelezen dag om de verloren tijd van de school weer een beetje in te halen. Raoul heeft een klusjesochtend en sluit alle bedradingen van de radio aan. ´s Middags gaan we naar het internet café en krijgen een paar goede websites te pakken. We downloaden ook een programma op onze computer waarmee we weerkaarten (grib files) kunnen ontvangen, die voor een aangegeven gebied precies om de drie uur aan kan geven hoeveel de wind is, welke richting hij vandaan komt en of het gaat regenen. Eindelijk, goede overzichtelijke weersinformatie! Zo vinden we uit dat er momenteel een koufront overkomt en het vannacht heel erg hard gaat waaien, morgenochtend is het een tijdje rustig en daarna pikt de wind weer op. Woensdag gaat het echt bijzonder hard waaien! We besluiten om morgenochtend vroeg naar de volgende ria te varen wat maar 20 mijl verderop is (4 uur varen). Als het goed is heeft  het volgende dorp een haven waar we dan rustig de harde wind af kunnen wachten. Eenmaal terug aan boord krijgen we al gauw het verzoek van de buren om mee naar het strand te gaan want het is even droog. Uiteindelijk staan we met 5 Nederlandse gezinnen op het strand en de Engelsman vraagt zich dan ook af of we in konvooi varen. Wat een toeval om zoveel Nederlanders bij elkaar te hebben. We vinden het wel erg gezellig zeker wanneer blijkt dat één van de Nederlanders jarig is en ze hebben een mand met drank en borrelhapjes meegenomen. Wat wil je nog meer!! Misschien de volgende keer wat zon erbij!! We blazen het feest af als het enorm hard begint te regenen.

Camariñas

De volgende ochtend staan we om 8 uur op want we willen van het rustige weer gebruik maken om in de volgende ria te komen. We varen als eerste de baai uit maar al gauw volgen de andere boten. Het is een heerlijk dagje zeilen met weinig wind en een zonnetje. Wat wil je nog meer! Om half twee meren we aan in de haven van Camariñas. De havenmeester pakt onze lijnen aan en waarschuwt ons  om de boot goed vast te leggen want er komt slecht weer aan. We besluiten even van het zonnetje te genieten op het terras van de zeilclub waar ze ook heerlijke visgerechten hebben. De jongens kunnen weer niet wachten om te surfen dus al gauw wordt de surfplank klaargemaakt en oefenen de jongens in de vissershaven want er begint al aardig wat wind te komen. Ze zijn nog maar net terug van het surfen of de hel breekt los. Het waait minimaal 40 knopen wind in de haven, terwijl we toch redelijk beschut liggen. Ook begint het te regenen en uiteindelijk liggen we te schudden in de box en is het zeker windkracht 8. We vermaken ons prima aan boord al hadden we Noord-Spanje toch wel iets zonniger ingeschat!! We krijgen wel medelijden met de Nederlandse boten die hier voor de haven voor anker liggen. Moet zeker geen pretje zijn. Heerlijk dat deze haven een goede internet verbinding heeft en we vanaf de boot  op het internet kunnen. Voor de jongens maken we allebei een eigen e-mail adres aan zodat ze met hun vriendjes kunnen mailen. Dat is een reuze succes en ze krijgen allebei ook gelijk antwoord terug!! Raoul en ik speuren het internet af voor weerkaarten en komen erachter dat ook woensdag en donderdag het nog erg hard blijft waaien. Het ziet er dus naar uit dat we hier nog wel een paar dagen verwaaid zullen blijven liggen. Wie weet kunnen we wel een bezoekje brengen aan Santiago de Compostella!

Fishermen fishing at the Atlantic.

Rias Altas

Saturday morning we are leaving at eleven o´clock from Coruna for a trip of 35 miles (7 hours sailing) to the first rias. The northern rias are called rias altas. There is no wind when we are leaving so we put on the engine and are motoring! Slowly the wind is picking up and we can unroll the genoa and later on raise the main sail. We are again sailing up wind and we can´t sail the course we are heading for and therefore have to tack all the time. This means that we have to make extra miles! What a pity! Raoul spots a group of dolphins next to our boat and I am too late to get the camera out on time. Raoul is going down and starts reading a book. At a certain moment he gets annoyed by the noise on deck and asks me what is going on. Well, the wind in the mean times has picked up to 20 knots! We have to sail with the two of us and we are reeving the genoa and the main sails so we are sailing with less sails. The waves have increased as well and we are slamming on the waves especially as we are sailing from the coast. When we are tacking back to the coast it looks like the wind is calming down a bit and we don´t slam on the waves that bad. We are steering ourselves but we are still in a good mood because we know that at the end of the day we will be anchored of in a bay and drinking beers and port wine! For the kids it is a boring day because the can hardly walk in the boat so the sleeping and watching movies. The good news for them is that there won´t be school today because the teacher is busy. We are sailing along a rugged coast with a lot of rocks along the shore so we need to keep away from the coast. Around half past four our goal is in sight and we are sailing into the ria. We are anchoring the boat at the south side of the bay at to be protected from the southerly wind in a very nice bay in front of the village Laxe, with a beautiful with sandy beach. We are anchoring at 5 metres from the beach. This is the real holiday feeling! We are drinking an extra glass because we have deserved it today! Later on the day we find out that our invertor doesn´t work anymore. We need the invertor to change 12 volt from the battery to 220 volt for a lot of electrical appliances we have with us on board. The invertor was installed under the floor and we found water under the floor so probably some water got into the invertor. We have another spare converter, less stronger though, so it is not a big deal. Later on we need to try to get a good new one.

Laxe

Flying Circus at the anchor in Laxe.
The next day it is totally grey so we are sleeping in and are extremely lazy, but why not on a Sunday! In the afternoon we have blue skies and we decide to discover the village. We take the dinghy to get to the harbour. It is busy at the quay and  all the bars are really full. Spanish people know how to enjoy live! I see some people with plastic bags with groceries so there must be a supermarket around. We are following the trail of the people with the plastic bags and find the supermarket and decide to do some shopping for a bbq.  On the way back we discover a bar with internet so this little village has got all the basic needs! When we get back to the boat it is surf time for the boys and we promise the boys and ice cream if they can surf up to the beach. They are both able to do this! In the afternoon we meet a Dutch couple of another boat and we invite them for a drink and listen to their stories. They have once done a trip around the world in four years and our now on their way for two years and want to sail up to Cape Horn in South America and then sail back via the Caribbean. As you can see there are much more adventurous people then us! In the evening we see the boat Walzing Mathilda coming into the bay and they anchor right next to us. This is the Dutch family whom we have met in Coruna. There is also an English boat coming in with some kids on board and a  Dutch boat with the three girls. Raoul is going around in the dinghy to invite the other boats to come out with the kids to the beach. In the end we are standing at the beach with three families and the kids are having a good time!

The next day the weather is even worse. It is grey, hazy, raining and it feels like home! A very good day to catch up with school! Raoul is doing some jobs on board and is connecting all the cables for the radio. We spend most of the afternoon in the internet bar and find a couple of good websites for the weather. We are also able to download a programme to our computer which enables us to receive grib files (weather charts) for a specific area. These grib files gives us every three hours a chart with the wind direction, wind force and the rain. Finally good weather information! We find out that a cold front is passing us at the moment and that is it going to blow quite hard tonight. Tomorrow morning the wind will be calm for a couple of hours and then the wind will pick up again. On Wednesday it is really going to blow hard! We decide to leave tomorrow morning early and sail to the next ria which is 20 miles away (4 hours). Our information tells us that there would be a harbour in the village on the north side of the bay where we could ride out the storm. Back on board we are invited by our neighbours to go to the beach with the kids. We end up on the beach with 5 Dutch families and our English neighbour. He is asking if we are sailing in a fleet because there are so many Dutch boats in the bay. It is nice to socialize with the other Dutch families and to get to know them. The party is on when one of the Dutch guys is telling us that today is his birthday and he brought drinks and snacks with him! What do you want else? May be some sunshine? The party is over when it is really starting to poor.

Camariñas

Sjoerd is practising in the fishermen´s harbour,
The next morning we wake up at 8 o’clock to because in the morning there is supposed to be less wind and we want to take advantage of it to get to the next ria. We are the first ones leaving the bay but we see other boats following us. It is a really nice day sail with some wind and sun. What do we want more? We arrive around half past one in Camariñas. The harbour master who takes the lines of the boat warns us that we need to tie the boat well because they have predicted bad weather. We decide to enjoy the sunshine and have lunch at the terrace of the sailing club. The boys  can’t  wait to get back on the surf board so we are getting the surf board ready. They practise in the fisherman’s  harbour because there is already quite some wind and they are a bit protected over there. As soon as the boys are back on board the hell breaks loose! It starts blowing up to 40 knots in the harbour and we are quite protected. It also starts to rain and we are shaking in our berth in the marina. It must be at least wind force 8. We have fancied Spain a bit sunnier!! We have pity with a couple of Dutch boats which are anchored outside of the harbour! On board we are enjoying ourselves with the internet because we have access from the boat what is quite luxurious. The boys are getting an own e-mail address and are mailing with their friends. They are quite happy when their friends send straight away an e-mail back. Raoul and I are roaming the internet for weather forecasts. It looks like Wednesday and Thursday will be still a stormy days. We are probably going to stay here for a couple of days to ride out the storm. Maybe we can visit Santiago de Compostella  while we are stuck here?