maandag 10 september 2012

Torre de Belem in Lissabon

Lissabon

Dinsdagmiddag vertrekken we richting Lissabon. We hebben de wind mee en varen alleen op de genua de rivier de Taag op. Het is een fantastische tocht en een feest van herkenning. We hebben hier twaalf jaar geleden zo vaak met de Flying Chaos gevaren!  De kust tussen Cascais en Lissabon is erg mooi met z´n vele forten, bouwwerken en monumenten. We kolken Lissabon in want we hebben wel zo´n twee knopen stroom mee dus voordat we het weten varen we al onder de brug van de rivier de Taag door. Als we de Alcantara haven invaren zien we de Leao Holandes liggen, een Nederlandse driemaster waar Raoul nog op gewerkt heeft toen we in Portugal woonden. Wie weet kunnen we de eigenaar Dirk nog ergens treffen.

Brug over de Taag

Uitzicht op Lissabon vanaf kasteel Sao Jorge.

De volgende morgen staat het bekijken van Lissabon op het programma, dus we doen vandaag even geen school. Lissabon blijkt een nieuw metrosysteem gekregen te hebben waardoor het gemakkelijk  is om de stad te bekijken. Als eerste gaan we met een oud trammetje de berg op naar het kasteel Sao Jorge. Het kasteel is grotendeels een ruïne, maar je hebt er een fantastisch uitzicht op Lissabon en de Taag. We lopen daarna via het oude gedeelte (Alfama) met z´n nauwe steegjes en straatjes, naar de beneden stad en verkennen het centrum. Het lijkt wel of de tijd hier heeft stilgestaan!! De jongens willen graag naar het Benfica stadium dus we nemen de metro. Wat een uitkomst!! De tour door het Benfica stadium duurt anderhalf uur dus we krijgen alle ins en outs van Benfica te horen. Tijd om weer terug te gaan naar de boot.

Monument van de ontdekkingsreizigers

Donderdag heeft Raoul een afspraak gemaakt op het DHL kantoor in Lissabon met collega´s. Hij vertrekt dus al vroeg in een lange broek en blouse. Toch een raar gezicht omdat we al weken lang in korte broek en shirts rondlopen! Vandaag dus een goede dag om wat schoolwerk van gisteren in te halen en we maken er een lange schooldag van. Gelukkig hebben we een ventilator aan boord om het enigszins werkbaar te houden voor de kinderen. ´s Middags brengen we een bezoek aan twee tall ships, de Vespucci en een Mexicaans schip, die hier in de haven liggen. Het Mexicaanse schip lag ook in Coruna maar toen stonden er rijen mensen te wachten om het schip te bezichtigen dus zijn we er toen maar voorbij gelopen. Aangezien we nu bijna de enige bezoekers zijn kunnen we nu op ons gemak de schepen bekijken. Later op de middag als Raoul terug is fietsen we langs de Taag naar Belem, een voorwijk van Lissabon met mooie gebouwen als de Torre de Belem, Palacio Ajuda en het monument voor de ontdekkingsreizigers. De boulevard is enorm opgeknapt en er is een mooi fietspad aangelegd. Onderweg komen we allemaal leuke lounge tentjes tegen. Toch goed om te zien dat Lissabon volop in ontwikkeling is. Toch wel een verschil met Porto waar we weinig vooruitgang zagen.

Leao Holandes in de havens van Lissabon

We hebben contact gehad met Dirk de eigenaar van de Leao Holandes. Hij heeft vandaag een trip en we mogen als hij aan het varen is zijn auto lenen. Dat komt goed uit want we hadden bijna geen drank meer dus op naar de supermarkt en we laden de auto vol. Verder besteden we de rest van de dag aan school, wassen en klussen. Zo zijn we bijna de hele middag bezig om de windgenerator uit elkaar te halen, want een vislijn was in de windgenerator terecht gekomen en het is niet eenvoudig om die eruit te krijgen. Maar ja we hebben alle tijd! Aan het einde van de middag brengen we de auto terug en borrelen nog na aan boord van de Leao Holandes. We worden de volgende dag bij hem thuis uitgenodigd voor een bbq dus dat lijkt ons wel gezellig en we veranderen de plannen. We hadden eigenlijk morgen door willen varen naar Sesimbra maar nu wordt het dus Cascais.

Mexican tall ship
Zaterdagochtend varen we in een dichte mist de haven van Lissabon uit. Met ons vertrekt ook het Mexicaanse tall ship met alle ceremonies erop en eraan. Zo staan alle matrozen in de ra´s en wordt het Mexicaanse volkslied gespeeld. Er is niemand op de kade als ze vertrekken dus voor wie ze het doen is ons een raadsel. Wij zijn blij met dit schouwspel en genieten er volop van. De hele tocht naar Cascais varen we op de motor en hebben veel last van de mist, alhoewel het ook wel weer mooi is. Zo zien we de brug half in de mis en de Torre de Belem. Zelfs als we in Cascais aankomen trekken er steeds flarden met mist over. De hele baai van Cascais ligt vol met boten en er liggen vele bekenden. We maken een rondje met de dinghy en we maken kennis met een Nederlandse boot met oudere kinderen, een meisje van 10, jongetje van 7 en meisje van 2. Toch leuk om weer nieuwe boten met kinderen te ontmoeten want de andere boten waar we mee opgetrokken hebben in Noord-Spanje hebben we al een tijd niet meer gezien. We horen dat deze boten nog in Porto liggen dus het ziet er naar uit dat we ze voorlopig niet zullen zien. ´s Middags nemen we de taxi naar Dirk z´n huis waar de jongens gelijk het zwembad induiken. Dirk heeft nog andere Nederlandse vrienden uitgenodigd en het wordt een hele gezellige middag. Het is al donker als we weer in de baai zijn en de dinghy ligt nog op het strand op ons te wachten.

Sesimbra

Kaap Espichel
Zondag hebben we met Karin, een vriendin van mij in Sesimbra afgesproken dus we moeten vroeg op om er naartoe te varen. Het is een tocht van 35 mijl maar er staat bijna geen wind en net als gisteren hebben we veel last van flarden mist. We motoren rustig naar Sesimbra en proberen de radar uit om te kijken hoe dit werkt. Jammer dat er niet veel schepen om ons heen zijn want we zien weinig op de radar. Wel goed om te weten hoe de radar werkt! Rond twaalf uur ronden we kaap Espichel waar normaal veel wind staat maar nu is het water zo glad als een spiegeltje. Om half één gooien we het anker uit voor het prachtige strand van Sesimbra en zijn mooi op tijd want we hebben om één uur afgesproken. We halen Karin, Luise en hun dochter Laura van de pier op om ze de boot te laten zien. Karin en Luise waren er 12 jaar geleden ook bij toen we afscheid namen in Portugal en we met de Flying Chaos wegvoeren. Het is nu dan ook erg leuk om onze nieuwe boot te laten zien! Karin weet nog een goed visrestaurant in Sesimbra waar we de vissen zelf aan kunnen wijze, die we willen weten. Na het eten is er nog tijd voor het strand en kunnen de kinderen spelen. Het is erg goed om elkaar te zien en de tijd vliegt voorbij. Het is al donker als wij met de dinghy naar de boot terugkeren.

Peter op bezoek
De volgende dag varen we naar de haven van Sesimbra om te kijken of er plaats is. We willen er een relaxte dag van maken en weer eens op het internet. In de pilot, waar alle informatie over de havens staat, stond dat het lastig is om een plekje in deze haven te krijgen. Als we bij het havenkantoor aankomen merken wij hier niets van want dit is het meest efficiënte havenkantoor dat we tot nu toe hebben meegemaakt. We krijgen gelijk een plaats, alles wordt snel afgehandeld en we krijgen zelfs een welkomstpakket met wijn, kaas en brochures. Misschien moet we maar naar de pilot schrijven dat de informatie niet klopt en het een zeer gastvrije haven is. De rest van de dag brengen we door met school, surfen en het strand. Vergeleken bij Lissabon en Cascais is Sesimbra een heerlijk rustig dorpje met een leuke boulevard en zandstrand. We maken kennis met nieuwe Nederlanders die in de baai liggen en nodigen uit voor een borrel. Op de klap van de vuurpijl belt Peter ons, een vriend uit Nederland die jaren met ons in Portugal gewoond heeft. Toevallig is hij voor zijn werk in Lissabon en komt even op bezoek voordat hij doorvliegt. Wederom weer een super gezellige avond. We blijven hier morgen nog een dag genieten van het strand en varen dan woensdag door naar Sines.

Gate of Lisbon

Lisbon

We are leaving Tuesday afternoon for Lisbon. The wind is blowing  from behind and we sail only with the genoa up. It is a beautiful journey up the River Tagus. We have sailed a lot of times on the river Tagus with the Flying Chaos twelve years ago. The coastline between Cascais and Lisbon is beautiful with its fortresses, monuments and old building. We are sailing very fast because we have two knots of tide with us and we are sailing under the big, red bridge of Lisbon before we know it. When we enter the Alcantra harbour the first boat we see is the Leao Holandes. This is a three mast boat, where Raoul used to work when we lived in Lisbon. Hopefully we can meet up with the owner Dirk.

Benfica stadium
The next morning we are going to discover Lisbon so no school for the kids today. Lisbon has got a new metro system, which makes it easy to go around the city. First we  go up the hill to see Fort Sao Jorge, which is a ruin but with very niece views over the City. After the visit of the castle we walk down through a very picturesque part of Lisbon with narrow streets and old buildings. The city centre of Lisbon has been destroyed by an earthquake in 155 and rebuild in a practical way with straight streets.  It is nice to see that nothing has really changed in the city centre. The boys wanted  to see the Benfica Stadium, the stadium of one the best football clubs in Portugal. With the metro it is a quick ride although it is at the other end of the city. The stadium has been newly built for the European Cup 2004 and we get to know everything of Beniica because the tour takes one and a half hour!! After this it´s time to go back to the boat.

Amerigo Vespucci
The next day Raoul is leaving early to go to the DHL office in Lisbon where he has made some appointments with colleagues. It is strange to see him leaving with long trousers on and a blouse! Today is a good day to catch up with school so we are really working hard. Luckily we have a ventilator on board so it is not getting to hot and the kids can still concentrate. In the afternoon we visit the two tall ships, the Amerigo Vespucci and an Mexican ship, which are also docked in the Alcantara harbour. We have seen the Mexican ship in Coruna but there was a huge cue, with people who wanted to visit the ship and we only saw the ship from the outside. This time we are the only visitors!! Later on in the afternoon, when Raoul is back from the office, we take the folding bikes out and cycle along the river Tagus. We cycle to the Belem area where you have a couple of beautiful monuments like the Torre de Belem, Palacio Ajuda and the monument for the discoverers like Vasco da Gama. They have made a beautiful bike track along the river and it is a pleasure to bike. Along the way we see many nice restaurants and lounge bars. Good to see that Lisbon is still developing. What a difference with Porto where we didn´t see any development!

Today is our last day in Lisbon and we have been in contact with Dirk the owner of the Leao Holandes. He needs to sail today with clients and we can borrow his car. That´s very convenient because this way we can do a big shopping. The rest of the day we do school, laundry and jobs. We have to take the wind generator a part because one our fishing lines got in the propeller and we have to take it out. It takes us almost all afternoon to get the line out. Time is not an issue, because we have all the time of the world. At six o’clock we bring the car back to the Leao Holandes and have a drink on board and a good time together. We are also invited for a bbq at Dirk´s house tomorrow. We actually wanted to leave for Sesimbra tomorrow but a bbq sounds good. Dirk is living in Cascais so we change our plans and will sail to Cascais tomorrow.

Bbq at Dirk's place.

The boys enjoying the swimming pool.

Saturday morning we are leaving the harbour in a thick fog. With us is also leaving the Mexican Tall ship. All the sailors are standing in the rig while they are playing the Mexican anthem. Nobody is at the quay to see this spectacle but we were the lucky once passing by and seeing this all.  We are motoring the whole way to Cascais in the fog which is also beautiful. We see the bridge and the Torre de Belem half in the fog. When we arrive in Cascais we see a lot of Dutch boats and most of them are already familiar to us. There is also a new Dutch boat with children a girl of ten, boy of seven and a girl of two years old. It is nice to meet new kids because we haven’t seen the boats with the kids we have met in the northern part of Spain for a while. They still seem to be in the Northern part of Portugal. In the afternoon we are taking a cab to Dirk his house where the boys take advantage of the swimming pool. They stay almost all afternoon in the pool. Dirk has invited also other Dutch friends and it is a very nice afternoon. It is already dark when we get back to the boat.

Cape Espichel

Sesimbra

We have promised to meet my girlfriend Karin in Sesimbra so we need to get up early to sail to Sesimbra. It is a sailing trip of 35 miles but there is no wind and just like yesterday there is a lot of fog. A good time to try our radar and to see how it works. It is a pity that there are not a lot of ships in our surroundings so we don’t see a lot at the radar. But anyway it is good to know how the radar works. Around twelve o’clock we round Cape Espichel and set course to Sesimbra. Just before one we are at anchor in the bay of Sesimbra and or on time to pick up Karin, her husband Luise and daughter Laura from the mole at the beach to show the our boat. Karin and Luise were twelve years ago at our goodbye party in Cascais and they saw us leaving with the Flying Chaos. It is really nice to show them our new boat. Karin knows a good fish restaurant in Sesimbra were we can point out the fishes we would like to eat. After diner there is still time for the kids to play on the beach. Time is flying and soon it is dark again and we need to get back to the boat.

The boys playing with Laura

The next day we motor to the harbour of Sesimbra to see if there are spaces available. We would like to have a relaxing day and use the internet of the harbour. In the pilot, where you find all the information about harbours is written that the harbour is often full and hard to get a spot. When we arrive at the harbour office the lady is very efficient and we have a spot right away and we also get a basket with welcome gifts. Maybe we have to write to the pilot and tell them that the information is not correct and that people should definitely visit the harbour. The rest of the day we spend on the school, surfing and going to the beach. We meet a new Dutch boat in the bay and invite them for a drink. We are really surprised when Peter a friend of us from the Netherlands is calling that he is in Lisbon and will pay us a short visit. We are planning to stay another day in Sesimbra and enjoy the beach and the city a bit more. We will leave on Wednesday for Sines.

Onze positie op de kaar/ Our position on the map:

1. Hoi hoi, wat een enorm leuk verslag weer. En ik zie dat jullie een link toegevoegd hebben zodat we kunnen zien waar jullie nu zijn. Super handig! Hier was het afgelopen weekend ook nog prachtig weer, dus we hebben denk ik een laatste keer dit jaar van het zwembad kunnen genieten.

2. Hoi Sas,

Dank voor je leuke reactie!! Bij ons is het nog volop zomer en het is hier op het moment nog zo'n dertig graden. We liggen momenteel in Sines in een leuke baai en zijn vandaag naar het strand geweest. Sjoerd heeft een nieuwe hobby skimboarden en is er aardig goed in. Morgen varen we door naar de Algarve.

Groetjes Irma

3. Hoi! Het is genieten van alle verhalen hoor. Ik liep wat achter maar ben weer helemaal bij. Ik herkende net de foto van het kasteel in Sintra, daar zijn we 20 jaar geleden geweest, met Tessa in de rugdrager! De link naar de kaart is heel verhelderend,wat hebben jullie al een end gevaren..! Succes en groetjes!!