zaterdag 9 februari 2013

St. Anne, Carnaval parade.

Martinique

Zondagochtend doen we het rustig aan, we gaan nog een keer naar het zwembad en de kinderen halen voor de laatste keer een ijsje. We lunchen aan boord en maken ons klaar voor de overtocht van zo’n 20 mijl naar Martinique. We stellen ons er op in dat we nog één keer hoog aan de wind moeten varen en dat het weer een Spartaans tripje gaat worden. Het is ons weer helemaal duidelijk waarom de eilanden van Grenada tot en Martinique de Windwards  Islands genoemd worden!!  Als we de baai uitvaren staat er een rustig windje, zo’n windkracht drie en als we aan de oversteek tussen de eilanden beginnen merken we niet dat de wind harder wordt. De golven zijn ook niet hoog en we varen met een goede snelheid. Zo hebben we onverwachts een heerlijk zondagmiddag tripje naar Martinique en hebben sinds lange tijd niet zo lekker gevaren!! We komen om 4 uur in St. Anne aan en gaan aan de borrel. We horen hele harde trommelgeluiden vanaf de kant en als ik de verrekijker erbij pak, zie ik een optocht langs het strand lopen. Zou het een carnavalsoptocht zijn? We nemen de dinghy naar de kant , varen nog even bij een nieuwe Nederlandse boot de Anna Sofia langs en spreken af dat we later terugkomen voor een borrel. Eenmaal op de kant aangekomen blijkt het inderdaad een carnavalsoptocht te zijn en we zijn dus met onze neus in de boter gevallen. De optocht bestaat uit verschillende bands met danseressen en er wordt vol overgave gedanst en getrommeld!!! Na de optocht maken we kennis met Jan en Annelies van de Anna Sofia, die al een aantal jaren rondvaren. Wederom weer leuk om nieuwe mensen te ontmoeten en hun verhaal te horen.
St. Anne, carnaval parade.
 Maandagmorgen varen we met de boot naar Le Marin een paar mijl verderop, dat een grote uitvalsbasis voor charterboten waardoor er veel watersportbedrijven en voorzieningen zijn. Als we Marin binnenvaren zien we honderden boten voor anker liggen, wat een ontzettende drukte, maar we vinden nog een plekje. Raoul gaat de kant op om de watersportbedrijven uit te checken en de boot in te klaren in Martinique. Terwijl Raoul weg is doe ik school met de kinderen. Op een gegeven moment merk ik dat we wel erg dicht op onze achterburen liggen en blijkt het dat we van het anker zijn. Ik doe snel de motor aan en begin de boot naar voren te varen terwijl Luuk probeert de ankerlijn binnen te halen. Het binnenhalen van de lijn is een lastige klus want er staan redelijke harde windvlagen en ik loop naar voren om hem te helpen terwijl Sjoerd het roer houdt. Ondertussen merk ik al dat het een hele klus wordt om het anker op te halen met de kinderen, want Sjoerd begint ondertussen te panieken aan het roer. Wel zie ik dat we aardig uit de buurt van onze achterburen zijn dus in noodgeval zouden we zo kunnen blijven liggen, maar op dat moment komt er een dinghy langs met een Frans echtpaar en ik weet hun aandacht te trekken. De man komt bij ons aan boord en helpt de jongens met het anker terwijl ik het roer neem. We halen het anker op en hij weet een betere plek om te ankeren, iets ondieper en met een zachtere ondergrond. We varen naar die plek toe en gooien daar het anker uit. Ik ben die man ontzettend dankbaar maar hij wil niets van een fles wijn weten en stapt weer in z’n dinghy. Als Raoul terugkomt vertellen de jongens het verhalen in geuren en kleuren. Het was even een spannend moment maar alles is gelukkig goed afgelopen!
Luuk op de waterski's in St. Anne.
Raoul heeft ondertussen ook goede zaken gedaan en heeft een display gevonden voor onze motor. Als hij de display erop schroeft is het alarmprobleem verholpen. Het inklaren in Martinique heeft Raoul gewoon bij een watersportzaak gedaan via de computer. Zo gemakkelijk hebben we het nog nooit gehad. We gaan daarna met z’n allen naar de kant om boodschappen te doen bij een grote supermarkt waar we met onze dinghy kunnen aanleggen. Het is weer heerlijk om in een Europese supermarkt rond te lopen dus we slaan groot in!! Als we de supermarkt uitlopen komen we Zwitserse kennissen tegen, die we in Portugal ontmoet hebben. Het is leuk hun weer te zien en hun verhalen over de oversteek te horen. Met een volgeladen boodschappenkarretje verlaten we de winkel en laden de dinghy, we varen zachtjes terug naar de boot en gaan weer terug naar St. Anne. ’s Middags gaat Raoul waterskiën met dus zij hebben hun pretje ook weer gehad.

Baai van St. Ann met dinghy dock en mooie boulevard.
 We hebben nog niets van St. Anne gezien dus we besluiten nog een dagje te blijven. We doen ’s ochtends school en gaan St. Anne verkennen. Het is een klein dorpje met een echte dorpsplein, kerk en betegelde boulevard. De kinderen kunnen dus eindelijk hun waveboarden weer eens tevoorschijn halen!! ’s middags maken we met de kinderen een duik bij een rif dat vlakbij in de buurt is. Voor mij is dit pas m’n eerste duik en het is fantastisch om van dichtbij de koralen te zien en de vissen. We zien ook nog een hele mooie platvis met prachtige paarse stippen en een paarse rand. Raoul neemt één voor één de kinderen mee via zijn tweede mondstuk en we duiken met z’n allen tot 10 meter diep. Het is geweldig om dit zo met elkaar te kunnen doen!! ’s Middag nodigen we de Anna Sofia nog uit voor een borrel bij ons aan boord.
Strand van Grande Anse.

Woensdagochtend varen we door naar Grande Anse. Als we eenmaal buiten de baai komen blijkt het redelijk hard te waaien  met alleen de genua op en de wind in de rug, varen we langs de zuidkant van Martinique. Als we Diamond Rock voorbij zijn volgen we verder de westkust van Martinique waar een paar mooie baaien zijn om te ankeren.  Bij Grande Anse aangekomen nemen we een mooring om aan vast te liggen omdat het nog steeds erg hard waait, de kopjes staan op de golven en er niet veel ruimte is om te ankeren. We worden netjes geholpen bij het vastmaken van de mooring en het blijkt dat de mooring gratis is!! Vive la France!! Helaas is er tijdens het varen niet veel van school gekomen dus moet dat alsnog gebeuren. Later in de middag gaan we de kant op om Grande Anse te bekijken en het blijkt een relaxt vakantiedorp te zijn met vrolijke terrassen, met bont gekleurde tafels en stoelen. Wel betalen we op de terrassen voor het eerst weer Europese prijzen!

Raoul en Luuk.

Moeders.

Sjoerd en Raoul.

Het bevalt ons zo goed dat we nog een dagje willen blijven. ’s Ochtends doen we eerst school en daarna gaan we duiken. We laden de dinghy vol met onze duikspullen en vinden een mooie duik plek langs één van de rotswanden van het eiland. Op de meeste eilanden mag je niet zonder professionele begeleiding duiken maar in Frankrijk zijn ze daar niet zo moeilijk in dus nemen we het nu maar goed waar. We gaan allemaal een keer naar beneden en zien hele mooie koralen, gekleurde vissen en dit keer ook een grote trompetvis. Raoul en Sjoerd zien ook nog een leeuwvis. ’s Middags gaan we naar het strand en nemen de i-pot en i-pad zoals gewoonlijk mee, om op een terrasje te kunnen internetten. ’s Avonds genieten we van een hele mooie zonsondergang in de baai.
Zonsondergang in de baai.

De volgende dag varen we door naar de hoofdstad Fort de France. We ankeren naast het fort St. Louis en liggen zo vlak bij het centrum. In Fort de France kunnen we wederom bij een watersportwinkel via een computer de boot uitklaren. We vinden een groot shopping centrum waar de jongens eindelijk kunnen funshoppen. Al gauw hebben ze het Wii spel gevonden wat ze allebei erg graag willen hebben en kunnen ze eindelijk de euro’s uitgeven, die ze al zo lang hebben bewaard. De rest van de middag bekijken we de stad waarvan een aantal delen zijn mooi aangelegd zoals het park, waar we het standbeeld van Josephine (de vrouw van Napoleon) zonder hoofd vinden! Zijn vrouw is in Martinique geboren en een dochter van een plantagehouder en niet erg geliefd in Martinique omdat ze ervan verantwoordelijk wordt gehouden dat Napoleon niets aan de slavernij heeft gedaan. Verder een mooie speeltuin aan de boulevard, goede dinghy dock om af te meren en een keurig strand naast het fort. De stad zelf is niet zo bijzonder maar heeft wel een aantal mooie oude gebouwen zoals de kathedraal en een prachtige bibliotheek Schoelcher, ontworpen door de heer Eifel en gebouwd in Frankrijk en verscheept naar Martinique. ’s Avonds is de stad mooi verlicht en klinken er overal trommels.
Fort de France met kathedraal in het midden.

Vandaag zijn we vroeg vertrokken en langs de westkant van Martinique gevaren. De noordkant van Martinique is minder ontwikkeld en groener, al lijkt het eiland vanaf de boot erg netjes aangeharkt! Onder het eiland hebben we weinig tot geen wind en motoren het hele stuk. Als we achter het eiland vandaan komen blijkt er een goede windkracht 4 tot 5 te staan maar we kunnen halve wind varen. We hijsen het grootzeil en zetten het tweede rif erin en rollen de genua uit. Het is een sportief uitje en af en toe zwaar aan het stuur maar we varen als een tierelier met een gemiddelde van 8 knopen. De overtocht van 26 mijl tikken we in ruim drie uur af. Als we dichtbij Dominica komen ziet het eiland er een stuk ruiger en groener uit als Martinique. Als we eenmaal onder het eiland komen zijn we binnen een uur in Rousseau waar we door boat boy Pancho aan een mooring geholpen worden. De moorings zijn hier maar 20 Eastern Caribean dollar per nacht dus dat zijn weer normale Caribische prijzen (ongeveer 5 euro per nacht). Pancho weet van alles over het eiland en kan voor ons ook een eiland tour regelen, die we morgen gaan doen. Dominica schijnt een super mooi eiland qua natuur te zijn dus daar willen we zeker nog een aantal dagen van genieten.

Band of the carnaval parade.

Martinique

We have a quiet and relaxed Sunday morning, we go again to the swimming pool and the children have a last ice cream. We have lunch on board and are getting ready for the crossing to Martinique which is about 20 miles away. We imagine that we, one more time, have to beat against the wind and that is it is not going to be an easy trip. We fully understand again why they call the islands from Grenada up to Martinique the Windwards Islands!! When we leave the bay there is a nice and calm breeze, wind force 3 and when we start the crossing between the islands the wind is not getting stronger. The waves aren’t that high neither and we are sailing with a nice speed. Unexpected, we have a really pleasant Sunday afternoon trip to Martinique and haven’t sailed so nice since a long time!! We arrive in St. Anne at four o’clock and time for a drink! We hear loud beat drums from the shore and with the binoculars I can see a parade marching along the beach, could this be a carnival parade? We take the dinghy to the shore, we pass by a new Dutch boat and promise to come back later for a drink. Once on shore we find out that the parade is just passing through the centre of St. Anne. We are right on time!! The parade consist out of different bands with dancers, they hit the drums hard and the dancers dance with a lot of emotions. After the parade we visit the Anna Sofia and meet Jan and Annelies, who have been sailing around for a couple of years. It is always nice to meet new people and to hear their stories.
Dancers of the carnaval parade.
 Monday morning we sail with the boat to Le Marin, a couple of miles further in the bay, which is a big base for charter boats with a lot of chandleries and other facilities. When we sail into le Marin there are hundreds of boats at anchor, it is incredibly busy but we still can find a spot. Raoul goes to the shore to check out the chandleries  and to do the clearance of the boat. I do school with the kids while Raoul is away. At a certain moment I notice that we are very close to our neighbours behind and that we must be of the anchor. I quickly put on the engine and move forward while Luuk tries to get in the anchor line. It is a hard job to get the anchor line in because there are really hard wind gusts. I go in the front to help Luuk but at the same time Sjoerd is panicking behind the wheel. It is going to be hard to get the anchor out just with the kids. The good thing is that we have moved away from our neighbours so we could stay here in case we needed, but at the same time I see a French couple in a dinghy passing by and I can attract their attention. The man is willing to help us and get the anchor in with Luuk and shows us a better place to anchor, less deep and with a softer ground. We motor to that spot and drop the anchor. I am really grateful that the man helped us out!! When Raoul comes back the boys tell him the whole story!! Raoul has done good business and found a new display for our engine and once he screws the display on, our alarm problem is gone. The clearance of the boat was really easy and he did it himself at a computer at the chandlery. It has never been so easy! We all go ashore to do our groceries at a big supermarket where we can tie our dinghy. It is so nice to walk around in an European supermarket again so you imagine that we do a big shopping!! When we leave the supermarket we meet Swiss people, whom we met before in Portugal. It is nice to see them again and to hear their stories of the crossing. Whit a full shopping load we dinghy back to our boat and we are heading back for St. Anne. In the afternoon Raoul goes water skiing with the kids so they also have their fun outing.
The kids with their wave boards in St. Anne.
 We haven’t seen anything of St. Anne yet therefore we decide to stay another day. In the morning we do school and later on we go ashore to discover St. Anne. It is a really small village with a town square, church and nice boulevard. The kids can finally use their wave boards again!! In the afternoon we go diving at a reef close by. This is my first dive and it is fantastic to see the corals and fishes from so close. We also see a beautiful flatfish with purple dots and a purple side. Raoul takes one by one the kids down with him via the second breathing system and we go down to  10 meters. It is really great that we can do this activity as a family!! In the afternoon we invite the Anna Sofia for a drink.

Church of St. Anne.

Wednesday morning we set sail for Grande Anse. Once we are out of the bay it blows really hard and we sail only with the genoa up with the wind in the back, along the south coast of Martinique. When we pass Diamond Rock we follow the west coast of Martinique where you have a couple of beautiful bays to anchor. When we arrive at Grande Anse we take a mooring because it is still blowing hard and there is not a lot of room to anchor. Someone is helping us to tie up to the mooring and tells us that the moorings are for free. Vive la France!! Unfortunately during the trip it was to rolly so we still have to do school. Later in the afternoon we go ashore to discover Grande Anse and is turns out to be a very relaxing holiday village with colourful terraces, with different colours of chairs and tables. The only thing is that we pay the European prices again for our drinks on a terrace!!

Luuk talking to his friend Ludo via Skype.
We like it that much in Grande Anse that we decide to stay another day. In the morning we do school first and afterwards we go diving. We load our dinghy with our diving gear and find a nice dive spot along the rocks of the islands. On most of the islands you are not allowed to dive without a dive master but in France they don’t take it to serious so we are taking advantage of it. We all go down and see beautiful corals, colourful fishes and this time we also see a trumpet fish. Raoul and Sjoerd also see a lion fish. In the afternoon we go to the beach and take the i-pod and i-path with us as usual so we can use the internet on a terrace. At night we enjoy a beautiful sunset in the bay.
Sunset in Grande Anse.

he next day we sail on to the capital Fort the France. We anchor next to Fort Louise next to the city centre. In Fort the France we can do the clearance of the boat again via a computer at a chandlery. We find a big shopping mall where the boys finally can go fun shopping and spend their money. They both find a new Wii game they really wanted! The rest of the afternoon we discover the city and some parts are really nice like the park, where we find a statue of Josephine (the wife of Napoleon) without a head. His wife is born in Martinique as a daughter of a planter and she is not so highly regarded because she convinced Napoleon to continue slavery in Martinique. Further a nice playground for the kids and boulevard, good dinghy dock and a small beach next to the fort. The city itself is not really special but has a couple of nice buildings like the cathedral St. Louis and the library Schoelcher built by mister Eifel in France and shipped to Martinique. At night the city is nicely lit and we hear the sound of the drums everywhere.
Library Schoelcher in Fort the France.

Today we left early and sailed along the west coast of Martinique. The north side of Martinique is less developed and greener, although it still looks very neat. We didn’t have a lot of wind on the leeward side of the island and had to motor the whole way. Once we are away of the island there is a steady wind force 4 to 5 blowing and we are able to sail on a reach to Dominica. We raise the main sail and put in the second reef and unroll the genoa. It is a sporty trip and a bit hard on the wheel but we are sailing with a very good speed and average of 8 knots. We are able to sail the passage of 26 miles in a bit more than three hours. When we are getting closer to Dominica, we see that the island is greener and rougher than Martinique. Once we get to the leeward side of the island we are within an hour motoring in Rousseau and the boat boy Pancho comes out to get us a mooring. The moorings are 20 Eastern Caribbean dollars per night so finally normal Caribbean prices. Pancho knows a lot about the island and we are going on a tour with him tomorrow. Dominica seems to be an island with a beautiful nature so we are definitely going to enjoy it for at least a couple of days.

Arrival in Dominica.
Courtesy flag of Dominica.

Onze positie op de kaarr is/ Our position at the map is: http://www.winlink.org/dotnet/maps/PositionreportsDetail.aspx?callsign