 |
| De Lionheart voor anker in Falmouth Harbour. |
Antigua
De eerste nacht slapen we erg onrustig in Freeman Bay, want
de boot draait alle kanten op en de ankerplaats ligt redelijk vol. Als we ’s
ochtends wakker worden blijkt dat het anker heeft liggen krabben en we zitten
vrij dicht op onze achterbuurman. We halen het anker op en verplaatsen de boot
naar voren. Al met al worden we niet echt blij van deze ankerbaai!! We
besluiten om eerst de praktische zaken te regelen zoals, inklaren en school en
dan later een nieuwe plaats te zoeken. Als Raoul terug is van de douane varen
we de baai uit en zien veel wedstrijdschepen voor de ingang van de baai
rondvaren. Het lijkt wel of ze gaan starten en we varen naar de ingang en maken
de start mee, van wat later de RORC 600 blijkt te zijn. Alle schepen varen met
een enorme snelheid langs ons heen en het lijkt een enorme chaos. Op een
gegeven moment vaart de Bella Mente (schip met zwarte zeilen) met een razende
vaart op ons af en gaat vlak voor ons overstag. Wat een geweld allemaal!! Raoul
staat te smullen van alle zeilboten die langskomen. Na dit spektakel varen we
terug de baai in en achter de haven ligt een lagune. We ankeren in de lagune,
minder idyllisch maar wel lekker rustig. ’s Middags gaan we de kant op en
bekijken de historische marinebasis, Nelson’s Dockyard. De haven van English
Harbour is onderdeel van deze oude Engelse marinebasis, gebouwd in de 18e
eeuw om de Engelse oorlogsschepen die in de Carieb aan zeeslagen meededen weer
op te lappen en is genoemd naar de belangrijke Engelse admiraal Horatio Nelson.
De marinebasis is volledig gerestaureerd en in de oude gebouwen zijn allemaal
winkels en bedrijven gevestigd. Het ziet er allemaal erg mooi uit en het is
leuk om tussen de oude gebouwen door te lopen, want zoveel historische gebouwen
zijn er in de Carieb niet te vinden. Aan de steiger van de haven liggen enorme
megazeiljachten en motorboten. Antigua is het mekka van de zeilwereld en er
varen hier enorme mooie zeiljachten rond, wat voor Raoul een belangrijke reden
was om naar Antigua te gaan.Als we naar Falmouth Harbour, de volgende haven
willen lopen zien we onze mast niet meer op de oude plaats liggen. In vliegende
vaart gaan we terug naar de boot en we zijn wederom aan het krabben gegaan en
liggen een stuk naar achteren. We halen het anker op en de bodem van de lagune
blijkt uit zeer zachte modder te bestaan waar we het anker makkelijk doorheen
trekken. Toch blijven we er liggen want het is rustig weer en we laten het
anker nu rustig ingraven. We borrelen in Salty Dogs een café aan het water met prachtig
uitzicht op de baai, zee, haveningang en de haven. De jongens zijn helemaal happy
met het tafelvoetbalspel dat er staat en er is nog een goede internetverbinding
ook zodat ik het weblog kan updaten. We roepen Salty Dogs spontaan uit tot ons
lievelingscafé tot nu toe!!
.jpg) |
| Genieten! |
.jpg) |
| Chaos voor de start. |
Dinsdagochtend doen we school en veel huishoudelijke klusjes,
zo is de was al twee weken niet meer gedaan en mag de boot ook wel weer eens
een schoonmaakbeurt krijgen. Af en toe is het heerlijk om een aantal dagen ergens
te liggen en even niet te reizen!! Ondertussen hebben we het aanbod gehad om
een mooring te gebruiken, dus we liggen nu veilig aan een mooring. We krijgen
bezoek van Jo, een Duitse solozeiler, die met een Albin Vega van 8 meter de
oceaan is overgestoken. We hebben hem al een paar keer zien liggen en het is
leuk om nu kennis met hem te maken. Wat reizen we toch luxe als we zijn
verhalen horen!! ’s Middags lopen we naar Falmouth Harbour om bootjes te gaan
kijken. Raoul kan zijn hart ophalen want er liggen wel meer dan 30
megazeiljachten aan de steigers. Wat jammer toch dat al die bemanningsleden van
de luxe zeiljachten alleen maar aan het poetsen zijn, want anders had het me
ook een leuke job geleken! Op de terugweg gaan we nog even naar Salty Dogs!
.jpg) |
| Maltese Falcon. |
 |
| Athena. |
De volgende ochtend doen we eerst school en varen dan naar
Falmouth Harbour. We hebben dringend boodschappen nodig en in English Harbour
zijn geen winkels. Falmouth harbour is een ruime baai en we vinden er makkelijk
een plek en het anker houdt goed. Wat heerlijk na al het ankergedoe in English
Harbour. We vinden inderdaad een grote supermarkt en doen inkopen want de
komende dagen willen we ankeren achter onbewoonde eilandjes. Nu we toch in
Falmouth Harbour zijn gaan we nog een keer bootjes kijken. We zien nu ook de
Sea Leopard 3 liggen, die we al eerder in Tenerife hadden zien liggen en die de
eerste dag als eerste is geëindigd in de RORC 600.
 |
| Green Island. |
De afgelopen dagen heeft het redelijk hard gewaaid en nu
gaat de wind eindelijk een beetje liggen. Een mooi moment om te vertrekken naar
Green Island, aan de noordoost kant van Antigua. Eerst doen we nog school want
dat moet ook doorgaan!! Rond de lunch vertrekken we naar Green Island en er
staan buiten enorme golven. We moeten recht tegen de wind en golven in. We
hebben weinig zin om ertegenin te moeten zeilen dus we hijsen het grootzeil,
zetten het derde rif en houden de motor goed aan. Zo duwen we de boot door de golven maar maken
daarbij wel enorme klappen. Gelukkig is de tocht maar 12 mijl en na 2,5 uur
stampen zijn we bij de ingang van Green Island. We varen tussen riffen door en
het water is prachtig mooi turquoise. Bij Green Island liggen een aantal
moorings, we pakken een mooring op met uitzicht op het rif en het eiland. Het
is hier weer waanzinnig mooi alhoewel het toch niet kan tippen aan de Tobago
Cays. Als Raoul de boot inspecteert ziet hij dat de verstaging van het rechter onder
want kapot is. Als hij de mast in gaat ziet hij dat er twee stringen gebroken
van de verstaging dus dat is wel even schrikken. Als de andere stringen nu ook
kapot gaat knapt de verstaging, die voor de stabiliteit van de mast moet
zorgen. Tja en als de verstaging kapot gaat kan de mast er wel eens afkukelen.
We laten het hele probleem nog even op ons inwerken. Luuk heeft ondertussen
zijn surfspullen al gepakt en neemt de kans waar om achter het rif te surfen.
Een goede wind, mooi blauw water, weinig golven, een mooier oefenterrein is er
niet te vinden. Uiteindelijk besluiten we ’s middags om morgen terug te varen
naar Falmouth Harbour, omdat er daar een tuigerij is die dan eventueel nog naar
onze verstaging zou kunnen kijken. Helaas duurt ons verblijft op Green Island
daardoor wat korter maar we willen wel vaart zetten achter de reparatie.
.jpg) |
| Boot op het rif. |
Vrijdagochtend varen we om 6 uur weg als het net licht
wordt. We manoeuvreren tussen de riffen door en zien een boot op het rif liggen,
waardoor we er weer aan herinnert worden om goed op te letten!! Eenmaal buiten
op zee gekomen blijken er redelijke golven te staan maar we varen rustig op de
motor en de genua naar Falmouth Harbour. We hebben voor de zekerheid de mast
extra gefixeerd met een lijn. Het gaat allemaal goed en na anderhalf uur varen
zijn we weer terug in Falmouth Harbour. Raoul gaat gelijk met de dinghy de kant
op om bij de tuigerij langs te gaan. Als hij terugkomt blijkt dat de tuigerij
totaal geen voorraad heeft en alles eerst besteld zal moeten worden. Aangezien
we al bij veel mensen gezien hebben dat het bestellen van spullen tot een drama
lijdt en in ieder geval tot veel wachttijd kan zorgen besluiten we om zo snel
mogelijk door te varen naar St. Maarten met een tussenstop in St. Eustatius. Als
we de kinderen vragen wat ze vandaag nog meer willen doen roepen ze in koor:
“We willen naar Salty Dogs”. We gaan dus nog een laatste keer naar Salty Dogs
om daar te tafelvoetballen, te internetten, te lunchen en van het uitzicht te
genieten. ’s Middags verleggen we de boot voor Pigeon Beach in Falmouth Harbour
om makkelijk naar het strand te kunnen. Zo hebben we nog een relaxte middag aan
het strand en skimboarden en surfen de jongens in het rond.
 |
| St. Eustatius. |
St. Eustatius
De volgende ochtend staan we om 5 uur als het nog donker is
op om de lange tocht 75 mijl naar St. Eustatius te beginnen. Als we de haven
uitvaren is de zee spiegelglad en als we achterom kijken zien we de verlichte
masten van de megazeiljachten op de achtergrond. Rond zes uur wordt het licht en zijn we al bijna achter het eiland
vandaan. Er komt langzamerhand meer wind en hogere golven. We varen net zo als
vorige keer alleen op de genua om de mast te ontlasten en houden de motor bij
om vaart te maken en om ons door de golven te helpen. De eerste uren is de zee
erg onrustig en maken we aardige schuivers. Elke keer kijken we of de
verstaging het houdt maar relaxt varen is het niet. Gelukkig worden de golven
gedurende de dag kalmer en neemt de wind ook wat af. Langzamerhand krijgen we
steeds meer het gevoel dat we de oversteek goed zullen doorstaan en gaan dan
ook aan de borrel als we tussen St. Kitts en St. Eustatius doorvaren. Als we
bij Oranjestad aankomen zien we vele Nederlandse boten aan de moorings liggen.
Een aantal boten zoals de Ostrea hebben we al sinds Lanzarote niet meer gezien,
de Annalena al niet meer sinds Suriname, de Cedo Nulli sinds Tobago en later
komt ook nog de Mare Liberum aanvaren. Wat een feest dat al deze boten hier
liggen, dat beloofd nog wat!! Als we eenmaal goed en wel liggen komen Gerard en
Rommy van de Annalena borrelen en we praten met hun bij over onze belevenissen in de Carieb.
 |
Fort Oranje. |
.jpg) |
| Kanonnen op Fort Oranje. |
Zondagochtend moeten we als eerste de boot inklaren. We zijn
wel even benieuwd hoe dat hier in ‘Nederland’ gaat. We vinden de douane in een
container en er staat een vriendelijke douane ambtenaar, uit Veere, klaar om ons in te klaren. We kunnen zelfs in
Euro’s betalen, alhoewel er later uit de geldautomaat alleen maar US$ dollars blijken
te komen. St. Eustatius ziet er vanaf de kant niet erg aantrekkelijk uit omdat
er allemaal tankboten voor anker liggen, vanwege de olieopslag op het eiland en
de haven vol staat met containers . In de 18e eeuw was Eustatius een
belangrijk handelseiland en werd er handel gedreven in slaven, rum, voorraden
en specerijen. Het eiland werd ook wel de gouden rots genoemd. Aan de waterkant
waren pakhuizen gebouwd, waarvan de funderingen nu deels in zee liggen en deels
als ruïne langs de kant van de weg staan. Een aantal pakhuizen zijn met steun
uit Nederland gerenoveerd. Oranjestad zelf ligt hoger op het eiland en via de oude
slavenweg lopen we omhoog. Het Oranje Fort is prachtig gerestaureerd en de
straten daarom heen zijn netjes betegeld. We bezoeken ook nog het museum om een
beter beeld te krijgen van het verleden van St. Eustatius. Naarmate we verder
de stad of beter gezegd dorp, 3.400 inwoners, inlopen wordt het steeds rommeliger en heerst
er een Caribische sfeer. De auto’s rijden links, er komt overal erg harde
muziek uit de auto’s en we worden vriendelijk in het Engels gegroet. We zien
weinig tekenen van Nederlandse invloeden!! Er rijden auto’s rond met de
kentekenplaten: St. Eustatia, the historic gem. Naast het fort en de gerestaureerde
pakhuizen kunnen we weinig historische gebouwen ontdekken en zien we weinig
terug van het eens zo florerende St. Eustatius. We vinden we het erg leuk om
St. Eustatius gezien te hebben vanwege de band met Nederland, maar begrijpen wel
waarom veel zeiljachten dit eiland overslaan want zoveel te zien is er niet. Een
leuke bijkomstigheid is dat er vele Nederlandse boten liggen en we hebben afgesproken
om aan het einde van de middag te borrelen bij het zwembad. Het lijkt wel een
soort reünie en het is erg leuk om alle belevenissen te horen en alle
ervaringen te delen. Als we terugkomen op de boot blijkt de ankerplek erg
oncomfortabel geworden te zijn want er komen nu redelijke golven binnen. We
liggen erg te rollen en vinden het dan ook niet erg om morgenvroeg weer verder
te varen!
 |
| Kentekenplaten op St. Eustatius. |
Na een slapeloze nacht varen we om 6 uur weg bij St.
Eustatius. Op naar St. Maarten maar dat is maar een kleine tocht van zo’n 35
mijl. Als we onder het eiland vandaan komen staat er een matig windje en kunnen
we met de genua uit halve wind varen. We laten de motor bijstaan om vaart te
blijven maken. Het is een aangename tocht zeker met in het vooruitzicht dat de
verstaging waarschijnlijk in St. Maarten gemaakt kan worden. Om half één leggen
we aan in Simpson Baai en gaan daar voor anker. Raoul gaat onmiddellijk naar de
tuigerij, die in de Simpson Lagune zit en komt met goed nieuws terug dat de
tuiger onze ‘speciale’ terminals van de
verstaging heeft. We kunnen om half 6 door de brug en dan bij de tuigerij
aanmeren en Raoul kan dan al met het aftuigen van de verstaging beginnen. Dat
klinkt in ieder geval goed. We hebben nog maar niet naar de prijs
gevraagd!! Als Raoul later naar de
douane gaat doe ik school met de kinderen. Ondertussen zie ik dat Gerard en
Rommy van de Annalena ook zijn aangekomen en naast ons liggen. Hebben we iemand
om straks gezellig mee te borrelen!!
.jpg) |
| Bella Mente. |
.jpg) |
| Dockyard museum |
.jpg) |
| Luuk as a soldier of the West Indies. |
.jpg) |
| Sjoerd as Nelson. |
 |
| Freeman Bay |
 |
| Looking at the mega sail yachts in Falmouth Harbour. |
.jpg) |
| Behind the reef. |
 |
| Luuk windsurfing behind the reef. |
 |
| Our favorit bar Salty Dogs. |
 |
| View from Salty Dogs. |
 |
| Beautiful Caribbean house at St. Eustatia. |
.jpg) |
| Dutch gathering at the pool in St. Eustatia. |
Hallo reizigers,
BeantwoordenVerwijderenHet blijft leuk om jullie avonturen vanuit de huiskamer mee te beleven. Ooit, hééééél lang geleden hebben Corine en ik hier een huwelijksreis 'gevierd', dus de foto's bekijken we met veel interesse want zelf hebben we behalve de slaapkamer weinig gezien ;-)
Op dit moment maken we ons op voor het weekje huizen kijken in Essex. Dat staat nu gepland voor begin april, verhuizing eind juni. Kortom, druk druk druk druk druk. Wat dat betreft benijd ik jullie leventje! Geniet er nog maar van en behouden vaart maar weer.
Groetjes, André