donderdag 7 maart 2013

 
Heineken Regatta, Sint Maarten.




St. Maarten




Dinsdagochtend begint Raoul al vroeg om de kapotte verstaging eraf te halen. Hij gaat de mast in en rond negen uur is het hele karwei klaar en zijn beide verstagingen, die we willen vervangen eraf. We willen namelijk ook de verstaging aan de linkerkant van de mast vervangen, zodat aan beide kanten nieuwe verstagingen zitten. De tuigerij maakt de nieuwe stagen op maat, walst de terminals erop en rond de middag is Raoul al weer bezig om de nieuwe verstaging te monteren. De boot is ondertussen in een werkplaats verandert waardoor wij grotendeels van de dag in het internetcafé Lagoonies doorbrengen dat vlak voor de deur ligt, wat goed uitkomt want het blog moet weer geupdate worden! Aan het einde van de dag is de hele klus geklaard en zitten er een nieuw paar verstagingen op de boot. Heerlijk dat dit probleem ook weer verholpen is!! 






Raoul in de mast aan het werk.
We hebben aan de tuigerij gevraagd of we nog een dag langer aan hun steiger mogen liggen omdat we vandaag de buitenboord motor voor reparatie wegbrengen. De motor staat op het punt om het te begeven en zonder buitenboord motor is het lastig om voor anker te gaan, want dan hebben we geen vervoer meer naar de kant. Gelukkig kunnen we blijven liggen maar het nadeel is dat het ontzettend warm wordt op de boot omdat er geen zuchtje wind bij de kant staat. Ook vandaag brengen we dus veel tijd in het internetcafé door waar het wél goed toeven is. Tot onze schrik komen we erachter dat we niet meer bij ons hotmail adres kunnen dus het zit even niet mee. Gelukkig zijn er ook nog een paar lichtpuntjes want de motor is aan het einde van de dag gerepareerd en de Annalena komt in de haven naast ons liggen. Ook hebben we ons ondertussen ingeschreven voor de Heineken Regatta, die a.s. vrijdag begint. In St. Eustatius waren er tijdens de borrel bij het zwembad met de Nederlanders al plannen gesmeed om mee te doen en uiteindelijk gaan we met onze boot meedoen en Marieke en Bas van Mare Liberum als mede organisatoren. Als we aan het einde van de middag met Gerard en Rommy zitten te borrelen zien we de Mare Liberum aankomen varen en ze gaan bij ons aan de steiger liggen. Natuurlijk komen ze ook gezellig mee borrelen en voordat we het weten heeft niemand meer zin om te gaan koken. Het internetcafé Lagoonies heeft vandaag paella op het menu staan want ons allemaal erg lekker in de oren klinkt en verhuizen we met z’n allen daarheen.
Op anker in de Simpson Bay.

Donderdagochtend wordt het toch echt tijd om bij de steiger van de tuigerij weg te gaan, maar we maken we laden eerst de boot vol. We lopen naar de Grande Marche supermarkt en komen met een volle winkelwagen uit de winkel. Gelukkig kunnen we de boodschappen laten bezorgen en rijden we zelf mee, een ideaal systeem! Rond de middag vertrekken we en varen we de Simpson lagune over naar de ankerplaats. Als we eenmaal liggen komt de Mare Liberum erbij, de Annalena en we zien de Ostrea ook binnenkomen. Zo lijkt het wel een kleine enclave met Nederlandse boten. Op zich wel handig want alle van elke boot vaart er wel iemand met ons mee tijdens de Heineken Regatta en zo kunnen we de logistiek simpel houden. Bas helpt mee met de voorbereidingen om onze boot weer om te toveren tot wedstrijdboot. Zo gaat de buiskap eraf, de surfplank, duikflessen, netten van de zeereling en stallen we alles op hun boot. We hebben er in ieder geval allemaal erg veel zin in!


Jongste crew van de Heineken Regatta.

De volgende ochtend leggen we bij de Mare Liberum aan en stappen Marieke, Bas en de kinderen aan boord om mee te varen met de wedstrijd. Even later komen Rommy en dochter Lynn van de Annalena eraan, Pieter van de Ostrea en met Jo de Duitse solozeilers en is onze bemanning compleet. Als we om negen uur voor de brug liggen om naar buiten te varen lijkt het wel spitsuur. De stemming zit er overal goed in en we worden toegejuicht door mensen van het balkon van de St. Maarten Yacht Club, dat tijdelijk is omgetoverd tot het Heineken Huis. Eenmaal buiten in de Simpson Bay aangekomen nemen we alle posities van iedereen door en maken we ons klaar voor de start. We varen mee in de Lotery class, die bestaat uit zo’n elf totaal verschillende boten waarvan wij met onze 40 foot één van de kleinsten zijn. Daarnaast zijn er nog zo’n zes andere klassen die dezelfde wedstrijdbaan varen als wij.  Wat een spektakel is het om rond te varen tussen al deze boten en de adrenaline stijgt. We hijsen de zeilen en oefenen een aantal zeilmanoeuvres.

De brug van Simpson Bay.
Als ons waarschuwingsschot afgaat hebben we nog 5 minuten voor de start en blijken we totaal verkeerd te liggen omdat er een paar grote catamarans vlak voor de startlijn liggen, die daar totaal niets te zoeken hebben. Er wordt heel wat geschreeuwd maar helaas levert het ons een slechte start op. Het eerste rak moeten we hoog aan de wind en we doen ons best om de achterstand goed te maken.
De kinderen zitten allemaal aan de hoge kant en elke keer als we overstag gaan, kruipen ze netjes over het brugdek naar de andere kant. We duiken elke baai in om gebruik te maken van de stroming en halen zo veel boten van andere klassen in. Het leuke van deze wedstrijd is dat het wedstrijdveld zo groot is, zodat er altijd wel andere  boot bij je in de buurt is. Als we bij Phillipsburg zijn ronden we de boei en varen we halve wind langs de oostkant van het eiland richting het noorden waar een ander boei ligt. Nadat we deze gerond zijn varen we zuidwaarts terug naar Philipsburg en hijsen de genaker. Het is een krappe koers om de genaker te varen en komen erg dicht onder de kust met veel ondieptes maar het lukt net. Als we de boei bij Philipsburg ronden is het voor de wind naar de finishlijn. Het is bloed warm voor de wind en we zijn dan ook blij dat we er zijn. Uiteindelijk komen we als vierde over de startlijn wat niet slecht is. Later blijkt dat we door onze rating vijfde geworden zijn maar we begrijpen niet hoe deze rating is samengesteld want we moeten bijna even hard varen als een 46 footer?? Waarschijnlijk is de rating voor sommigen ook een lot uit de loterij???? Toch hebben we allemaal een super dag gehad en komen tot de conclusie dat dit toch een andere manier van zeilen is dan wat we het laatste half jaar gedaan hebben!!  Terug in de  Simpon Bay Lagune heeft Gerard van de Annalena een heerlijke maaltijd klaar staan voor de hele bemanning en hebben we later nog een hele gezellige avond waar de rum rijkelijk vloeit!!


Pieter: voordekker


Raoul: schipper


Marieke: genua trim

Woensdagochtend starten we weer in Simpson Bay en varen we bijna met dezelfde bemanning, helaas kan Pieter vandaag niet mee, maar Gerard heeft zich nu bij ons aangesloten. Dit keer hebben we een super start, die wel bloedstollend spannend is want links van ons zitten er een aantal boten zo dichtbij dat we er zo op over kunnen stappen. Rechts van ons is er ook geen ruimte want we  passeren rakelings het startschip en ik roep snel tegen de kinderen dat ze hun benen binnenboord moeten halen, zo vlak gaan we erlangs! Raoul staat achter het roer en ziet een andere boot achter ons bijna tegen onze bimini aankomen. We halen allemaal opgelucht adem als we ons na de start snel vrij kunnen varen. Toch geeft het ook een enorme kik dat we zo goed gestart zijn maar ben ik blij dat het goed gegaan is want we racen op het moment wel met ons ‘huis’! Het eerste rak is aan de wind en al gauw ronden we de boei en varen in westelijke richting langs het eiland. Het is een voordewinds rak en we lopen mooi met de spinnaker op. Er staat een leuk windje en we ronden als eerste van onze klasse de boei aan de westkant van het eiland. Helaas moeten we deze voorsprong weer weggeven aan onze grootste concurrent de Biba een 54 footer, die als een speer achter 



Drukte bij het ronden van de boei.
ons aankomt en halve wind langs ons heen raast richting het noorden.
We blijven echter geconcentreerd doorvaren langs de westkant van het eiland. De zeilen worden optimaal getrimd en Raoul, de schipper houdt ons voortdurend bij de les!! Aan de noordkant van het eiland ronden we de boei en varen aan de wind naar de finishlijn, die in Marigot Bay ligt. We finishen uiteindelijk als tweede uit onze klasse en zijn blij met het resultaat!! We leggen de boot voor anker in Marigot Bay, dat tot het Franse deel van het eiland behoort maar ook toegang geeft tot de Simpson Bay Lagune. De brug naar de lagune gaat pas om half drie open dus we hebben tijd voor een heerlijke lunch, zwemmen wat in het rond in de prachtige baai met zandstrand en helder blauw water. Als we door de brug gaan motoren naar het Nederlandse deel van de lagune. Het Franse deel van de lagune is slecht onderhouden en we lopen een keer vast en varen later tegen een buis aan die onderwater ligt en niet gemarkeerd is. Balen, want dat kan veel schade aan de kiel opleveren!! We bereiken onze ankerplek en Raoul gaat gelijk onderwater om te kijken of er schade is. Uiteindelijk blijken er alleen een paar krassen op de kiel te zitten en komen we dus met de schrik vrij. ’s Avonds heeft Marieke een heerlijke maaltijd bereid en genieten we met z’n allen na van de dag. Wel gaan we dit keer wat vroeger naar bed!
Gerard op de genua trim.


Rommy aan het roer.
Lynn op de grootschoot.


 



 
 
 




Zondag is het alweer de laatste dag van de Heineken Regatta en begint de vermoeidheid z’n tol te eisen, maar we gaan er allemaal wel weer voor!! We hebben een vroege start en halen Graham en Joannie op van de Karma, die gisteren in St. Maarten zijn aangekomen en de plaats innemen van de bemanning van de Annalena. Gelukkig kan Pieter weer meedoen en hebben we zo weer een complete bemanning. We varen om acht uur door de brug en zijn dus vroeg in Marigot Bay en hebben tijd voor ontbijt en een kopje koffie. Het waait vandaag aardig tussen de 15 en 20 knopen. Tijdens het  proefvaren blijkt de boot makkelijk uit het roer te lopen in vlagen en zetten we het eerste rif in het grootzeil waardoor we het zeil goed vlak kunnen trimmen. We willen voorzichtig starten en geen gekke capriolen uithalen zoals gisteren, want daar waait het nu echt te hard voor! We varen rustig op de startlijn af en remmen de boot door de zeilen te laten vieren. Vlak voor het startschot halen we de zeilen aan en blijken uiteindelijk een perfecte start te hebben.
Volop actie aan boord.
We zijn namelijk precies naast de startboot uitgekomen en hebben een totaal vrij veld om ons heen, want de meeste boten hebben te veel vaart gehad en liggen verderop de startlijn. We proberen de winst te behouden door scherp aan de wind te varen en iedereen hangt in de zeereling aan de hoge kant. We ronden de boei in Marigot Bay en zetten de spinnaker. Helaas zit er een val verkeerd en kunnen we de spinnaker met moeite naar beneden halen. Het probleem wordt opgelost en de spinnaker weer snel gehesen. We hebben niet veel terrein verloren en liggen nog steeds eerste van onze klasse. We varen noordwaarts voor de wind op het eiland Anguila af waar een boei ligt die we moeten ronden. Daarna volgt er een lang rak aan de wind zuidwaarts langs de westkant van het eiland. Vanwege de harde wind en de bijbehorende golven hebben we als licht bootje geen kans tegen zwaardere boten als de Biba. We blijven geconcentreerd doorvaren, trimmen de zeilen continu en duiken elke mogelijke baai in. We kruisen continu andere boten waardoor het spannend varen is. Wie heeft er voorrang en kunnen we onze koers houden! Uiteindelijk komen we toch weer als tweede over de lijn in Simpson Bay en zijn tevreden met het resultaat. Moe maar voldaan varen we door de brug naar de lagune. We sluiten de dag af met een gezamenlijk bbq en gaan ’s avond naar het eindfeest op het strand en genieten van de optredens. Er heerst een gezellige sfeer en de rum punch smaakt goed! We hebben een super gevoel over deze Heineken Regatta. We hebben goed gevaren, de boot heel gehouden en met een geweldig gemotiveerde bemanning gevaren. De kinderen hebben het ook heel goed gedaan want ze hebben alle dagen goed meegevaren of zichzelf vermaakt zonder te zeuren!!
Bitterballen bij de borrel.
Kinder bbq.
 















Als we maandagochtend wakker worden moeten we allemaal een beetje bijkomen en weer even wennen. Geen wedstrijd spanning meer, race schema’s  of een boot vol met mensen. We brengen de dag rustig door, doen toch wat school omdat het maandag is en om de regelmaat weer terug te brengen aan boord. Luuk gaat weer lekker surfen en we gaan ’s middags met de Mare Liberum naar het strand in de Simpson Bay. ’s Avonds drinken we met Bas en Marieke de Heineken Magnum fles op die we gekregen hebben, want zonder hun steun en enthousiasme hadden we waarschijnlijk niet meegedaan. Door de wedstrijdspanning, de adrenaline, het optimaal zeilen en een voortreffelijke teamgeest is de Heineken Regatta één van de highlights van onze reis geworden.

Dinsdagochtend beginnen we weer een beetje het ritme op te pakken en ons klaar te maken voor het vertrek naar de British Virgin Islands. Er wordt weer school gedaan, uitgeklaard en de laatste boodschappen gehaald. Om vijf uur halen we het anker op en varen naar de Franse kant waar Graham ondertussen ook al het anker opgehaald heeft en achter hem varen we het kanaal uit naar de brug. Als we de brug uitkomen blijkt het in de baai van Marigot erg onrustig te zijn want de wind staat erop en er zijn aardige golven opgebouwd. Het beloofd geen rustige nacht te worden en besluiten daarom maar na het eten gelijk door te varen naar de British Virgin Islands. Het is in totaal 80 mijl varen dus het kan makkelijk in een nachttocht. Om acht uur ’s avonds varen we de baai uit en zetten alleen de genua op. Het waait 15 tot 20 knopen en we varen zo’n 7 knopen. Het gaat  hard genoeg en we hebben geen zin om het grootzeil te hijsen dus varen we zo verder, we verdelen de wachten en gaan zo de nacht in. Gedurende de nacht gaat het minder hard waaien en het wordt uiteindelijk een rustige trip. ’s Nachts tijdens mijn wachten lees ik het boek van de Virgin Islands om te kijken wat we allemaal de komende week kunnen gaan doen. Om 9 uur varen we tussen de eilanden van Virgin Gorda door en gaan de Northsound in. Het is een hele grote groene baai met verschillende ankerplekken. We klaren in bij Gun Creek en zullen zeker de komende week gaan genieten van de British Virgin eilanden samen met Graham en Joannie.

Dear English readers: something went wrong with the English version on the last two blogs. I have updated  the English version again. Sorry for the inconveniences.


St. Maarten, Heineken Regatta.
 

St. Maarten


Tuesday morning Raoul has an early start and takes of the broken stay. He goes up in the mast and around nine o’clock, both stays we want to replace are dismantled.  We also want to replace the left stay of the mast, so the same stays on both sides of the mast are going to be new. Around noon we get the new stays from the rigger and the whole afternoon Raoul is busy with mounting the stays. The boat has been changed into a workshop and we spend most of our time in the Lagoonies internet cafe which is just in front of us. At the end of the day the whole replacement of the stays is done and we are happy that this problem has been solved.

 

Heineken Regatta.
We have asked the rigger if we could stay another day at their pontoon because our outboard engine needs to be repaired today. The outboard engine is not working properly and without an outboard it is hard to be on the anchor. Luckily we can stay but the disadvantage is that it is very hot at the pontoon because there is no breeze. Therefore we spend again a lot of time in the internet café today. Unfortunately we find out that our hotmail account is not working anymore. There are also a couple of good things happening like they are able to repair the engine and the Annalena arrives in the harbour next to us! We have also signed up for the Heineken Regatta which will start on Friday. We have discussed the Regatta in St. Eustatius when we were having a drink at the pool with the Dutch Cruisers. A lot of people wanted to sail the regatta and in the end we are participating with our boat with the help of Mariek and Bas of the Mare Liberum. When we are having a drink with Gerard and Rommy in our cockpit we see the Mare Liberum coming in and they moor of at our pontoon. Off course they come on board and have a drink with us. Time is flying and nobody wants to cook anymore and the paella of the internet café Lagoonies sounds good to us. We move over to the internet café and have a nice meal.

Thursday morning it is really getting time to leave the pontoon of the rigger but we first take the time to provision the boat one more time! We walk over to the Grande Marche supermarket and load a shop trolley. Luckily they have a service to deliver the groceries to the marina and we can drive with them, a nice system! Around noon we motor over the Simpson Lagoon to the anchorage. All Dutch boats must have had the same idea because the Mare Liberum drops their hook next to us, as well as the Annalena and in the end the Ostrea. We look like a little Dutch enclave in the Lagoon which is actually quite handy because from every boat at least someone is sailing with us the Heineken Regatta and this way we keep the logistics simple. Bas is helping us to change our boat into a racing boat again and we take the windsurf board, diving bottles, nets in the railing, spray hood of and store everything on their boat. We are all looking forward the race


Our  Startboat B.
 
The next morning we put our boat next to the Mare Liberum so Marieke, Bas and the kids can easily step on board. A couple of minutes later Romy and daughter Lynn of the Annalena, Pieter of the Ostrea and Jo a single handed sailor are coming on board as well and our crew is complete. When we want to take the bridge at nine there is a huge traffic jam of boats who want to go out. There is a good atmosphere  because people at the Sint Maarten Yacht Club, which they transformed into a Heineken House are clapping and supporting us. Once outside in the bay Raoul has prepared a speech, divides the tasks on board and we get ready for the start. We raise the sails and practicing a couple of sailing manoeuvres. We are sailing in the Lottery Class, which consists out of eleven boats. Most boats are bigger than our 40 foot boat and we are one of the smallest. Next to our class there are six other classes sailing the same course as we do. It is quite a big event and it is nice to sail around in between the other boats and the adrenaline is rising. Once we hear the 5 minute warning signal  for our class we are totally in a wrong position. In front of us are a couple of catamarans  before the starting line who shouldn’t be there. We are shouting and waving but unfortunately we have a very bad start because we are behind a couple of other boats. 


Kids sitting in the railing for the weight.

The first track we need to sail up wind and we do our best to catch up with the other boats. The kids are sitting on the windward side and every time we tack they crawl to the other side. We go in every bay to use the current and we are slowly catching up with the other boats. The nice thing about this regatta is that there are so many participants that every time there are other boats around us and there is always something to look at. When we arrive in Philipsburg we round the mark and have to reach along the eastern side of the island in a northerly direction, where we have to round another mark. After rounding the downwind mark we have to go back to Philipsburg also on a reach but we are able to put the genaker up. We are sail close to the shore, with a lot of shallow water but are able to keep our course. When we round the mark at Philipsburg it is dead downwind to the finish line. It is very hot sailing downwind and we are happy when we finish. Finally we are fourth over the finish line off our class which is not bad. Later we find out that because of the rating they have put us fifth place but we don’t understand the rating because we should sail as fast as a 46 footer?? Probably the rating is for some also a lottery ?? Anyway we had a very good day and we have come to the conclusion that this is another way of sailing than we have than the last half year!! Back in the Simpson Bay Lagoon Gerard of the Annalena has made a lovely meal for the whole crew and later on in the evening we have a very nice night where we finish all the rum we have on board.


Action on board.
Saturday morning the start is again in Simpson Bay and we are sailing almost with the same crew, Pieter couldn’t come today and Gerard is joining instead. This time we have a beautiful start, but is quite nerve wrecking because there are a couple of boats next to us on the leeward side so close to us that we just can jump on to these boats. To the other side of us is the start boat which we can also almost touch and I shout to the kids that they have to pull their legs up because we are almost running into it. We are happy if we hear the start signal and we can sail upwind and find some space!! Although the start was quite stressful it also gives you a kick but I am happy that everything went all right because we are sailing at the moment with our ‘house’. The first track we have to sail up wind and quickly we round the first mark and we sail downwind in a westerly direction. We raise the spinnaker quickly and have a good speed. There is a nice breeze and we are able to round as first of our class the downwind mark at the western tip of the island. Unfortunately we have to give our first position up to Biba, a 54 footer, which is much faster on this reaching course but we stay focused and trim the sails constantly. At the north side of the island we have to round another mark and sail up to the finish line, which is in Marigot Bay. We finish in the end as second of our class and are very happy with the result!! We put the boat on the anchor in Marigot Bay, which belongs to the French part of the island but has also an entrance to the Simpson Bay Lagoon. The bridge isn’t opening until half past two so we have time for a swim and a lovely lunch in this beautiful bay. Once we get through the bridge we motor through the lagoon to the Dutch part. The France part is very bad maintained and we run a ground and later on we hit a tube underwater. The tube could cause quite some damage but when we are back in our anchor spot Raoul goes underwater to look at it and there are some scratches on our keel but nothing serious. At night Marieke makes a very nice meal for the crew and we have enough to talk about. 



Irma on the piano, all the halyards.


Bas: fore decker.
Joe: fore decker.




















Sunday is already the last day of the Heineken Regatta and we are all feeling a bit tired but the spirits are up. We have an early start and pick up Graham and Joan of the Karma, whom arrived recently in St. Maarten and replacing the crew of the Annalena. Luckily Pieter can join in again and we have again enough crew. We take the eight o’clock bridge and are very early in Marigot Bay and have time for a breakfast and coffee. It is  really blowing today some 15 to 20 knots. When we raise the full mainsail we feel that it is overpowered especially in gusts, we put in one reef to flatten the main sail. Today we want to have a careful start because it is blowing to hard. We slowly sail up to the start line and release the sails to slow down the boat. We pull in the sails again just before the signal and in the end we have a perfect start because we are at the right time next to the start boat and there is no boat around us!!  The other boats went to fast and are further down the start line. We try to keep this first position by sailing up wind and everybody is hanging on the windward side of the boat. We round the windward mark in Marigot Bay and raise the spinnaker.


Our big competitor BiBa is coming up from behind us



Unfortunately one of the halyards is wrongly attached an it is hard to get the spinnaker down again. We solve the problem and raise the spinnaker quickly. We haven’t lost a lot and we are still first in our class. We are sailing downwind in a northerly direction towards the island Anguila where we have to round a downwind mark. After the mark we have to go up wind a long way along the west coast of the island in a southerly direction. We don’t have a chance with these strong winds and waves against the heavier boats like the Biba but we try to keep our concentration and tack in every bay.It is quite exciting because there are a lot of other boats around and every time when we are tacking we have to watch out for other boats and think who has the right of way and do we get the right of way. Finally we reach the finish line and we are still second in place!! We are very happy with the result!! We are right on time for the bridge and we can straight motor into the lagoon. We end the day of with a nice bbq for the crew and with a big Heineken Regatta party at the beach where there is a good crowd and a lot of rum punches!! We have a good feeling out this Heineken Regatta. We have sailed well, kept the boat in one piece and sailed with a super motivated crew!!


Graham joined in as well for the race. Bas on the helm.
Joan participated as well.















Final bbq for the crew members.
When we wake up on Monday morning we are all recovering from the race and need to get used to daily busisness again, no more race stress, race schedules or a boat full of people. We have a quiet day and start school again to get back into the rhythm. Luuk is surfing around and later on in the afternoon we go to the beach in Simpson Bay with Mare Liberum. In the evening we finish our Heineken Magnum bottle which we have received for participating with the race together with Bas and Marieke, because without their support and enthusiasm we probably wouldn’t have participated. The Heineken Regatta turned out to be one of the highlights of the trip!!
















Tuesday morning we get ourselves ready for the trip to the British Virgin Islands. We do school, clearance of the boat and get the last groceries. At five o’clock we are motoring to the French side of the Lagoon where the Karma is ready to leave as well. We follow the Karma on the way out the channel  and go under the bridge. When we get to Marigot Bay there are a lot of waves and it is quite windy. Therefore we decide to have dinner and leave because if we stay we wouldn’t sleep neither because of the rolling of the boat. The trip to the BVI is just 80 miles so we can easily sail through the night and arrive in the morning. We set sail around eight o’clock with only the genoa up. It is blowing 15 to 20 knots and we have  a speed of 7 knots. We are going fast enough and are too lazy to get the mainsail out. During the night the wind calms down and we have a lovely quite sail. I even have time to read the pilot book about the Virgin Islands during my watches to see what we can do this week. At nine in the morning we sail in between the islands of Virgin Gorda and get into the Northsound. This is a big green bay with different anchorages. We do our clearance in Gun Creek and are definitely going to enjoy the rest of the week of the British Virgin Islands together with Graham and Joannie.

Onze positie op de kaarr is/ Our position at the map is: http://www.winlink.org/dotnet/maps/PositionreportsDetail.aspx?callsign
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten