donderdag 28 maart 2013

Het ommuurde stadsgedeelte van San Juan.

Puerto Rico

Het is dan eindelijk zover en we zijn in Puerto Rico beland! Voor ons gevoel begint nu een nieuw deel van de reis en hebben we definitief de Carieb met z’n kleine prachtige eilanden verlaten. We kunnen dan ook niet wachten om Puerto Rico te ontdekken. Als we vrijdagochtend met de dinghy naar de haven varen blijkt er geen plaats in de haven te zijn. Jammer want we hadden gedacht de boot een aantal dagen achter te laten en met de auto op pad te gaan. We besluiten alsnog voor vier dagen een auto te huren en dan maar dagtochtjes te gaan maken. De lagune is vrij beschermd en we liggen goed voor anker dus dat moet wel kunnen. Via de receptie van de jachthaven kunnen we een auto huren, die nog dezelfde middag bij de haven wordt afgeleverd! We brengen de rest van de dag op de jachthaven door dat een oase van rust is en maken gebruik van alle faciliteiten zoals de wasmachines, internet, bar en we mogen zelfs gebruikmaken van het zwembad. Eigenlijk is het zwembad alleen voor leden, maar de receptioniste schuift ons na een paar minuten gekleurde bandjes voor de kinderen toe en zegt: “ Er is toch niemand dus laat de kinderen maar lekker even zwemmen”. Wat een ontzettend vriendelijke mensen zijn die Puerto Ricanen toch!!
Het zwembad van de jachaven.
 Om drie uur wordt de huurauto afgeleverd en zijn we klaar om de omgeving te verkennen. We hadden uitgezocht dat er een Toys’Rus zaak zou zijn in een groot winkelcentrum in Ponce. We rijden dus naar Ponce wat een half uur rijden is en hebben heel wat moeite om het winkelcentrum te vinden. Als we eenmaal bij een benzinepomp een wegenkaart hebben bemachtigd blijkt het dat we redelijk in de buur zitten en met nog wat aanwijzingen rijden we er nu zo naar toe. Wat is het heerlijk om weer eens in een echte grote shopping mall rond te lopen en we hebben het gevoel weer in de bewoonde wereld beland te zijn. De jongens zoeken hun verjaardagscadeau, een beyblade stadium en beyblades uit bij de speelgoedwinkel en zijn helemaal door het dolle heen. Het is nog wat vroeg voor hun verjaardagscadeau maar ze zijn een beetje uitgekeken op het speelgoed aan boord en we hebben nog wat lange trips te gaan. ’s Avonds komt de jachthaven tot leven want er is een bbq met Latijns Amerikaanse muziek, de mensen beginnen spontaan te zingen en te dansen. Wat een heerlijk Latijns sfeertje, we hebben zo een hele gezellige avond met Jean en Marjolein van de Otter 2 uit België. Het is leuk om weer eens wat andere mensen te ontmoeten en hun verhalen te horen.

Prachtig gekleurde huizen in San Juan.
Zaterdagochtend gaan we al vroeg op pad met de auto en rijden richting San Juan. Het rijden is wel even wennen want de meeste mensen blijven in hun eigen rijbaan rijden zoals ook in Amerika gebruikelijk is. Puerto Rico behoort sinds 1898 tot de commonwealth van de Verenigde Staten en de Amerikaanse invloeden zijn dan ook duidelijk zichtbaar. Op een gegeven moment halen we een politieauto rechts in, wat toch wel een raar gevoel geeft!! Wederom gaan we eerst richting een enorme shopping mall want er is nog een grotere Toys’Rus in San Juan en wie weet hebben ze daar nog meer beyblades. We vinden ‘Plaza de Americas’ met veel gemak, want dit ligt naast de snelweg en we halen er onze hart op aan alle winkels!! De jongens zijn helemaal overdondert van de speelgoedwinkel want zo’n grote winkel hadden ze nog nooit gezien. Nu wordt het toch echt tijd om wat ‘oude’ cultuur te gaan bekijken en we rijden door de enorme stad, met wel zo’n miljoenen inwoners, naar het oude stadsgedeelte van San Juan. Het blijkt een hele ommuurde stad te zijn met een hele wirwar aan oude straatjes, pleinen en steegjes met fantastisch gekleurde huizen. We kijken onze ogen uit en genieten van de ‘oude’ stad met z’n prachtige gebouwen. In de hele Carieb hebben we niet zo’n mooie historische stad gezien en we zijn duidelijk onder de indruk. Het is wel een hele warme dag en de meeste inwoners brengen de zaterdag door in het park bij het fort El Morro. Hele familie’s zitten te eten, drinken en hebben vliegers bij zich waarmee ze vliegeren op het grasveld voor El Morro. Het is een prachtig gezicht om toe te kijken en te zien hoe hele volksstammen zich vermaken met het vliegeren! Het fort El Morro is zeker de moeite waard en we krijgen een rondleiding door het zes verdiepingen tellende fort, het oudste fort in de Carieb. Al met al een geslaagde middag en zeker als we op de terugweg plotseling voor Westmarine staan, een grote watersportwinkel. Waarschijnlijk is dit één van de laatste watersportwinkels die we in lange tijd tegen gaan komen dus Raoul slaat nog één keer z’n slag. Als we terugkomen bij de lagune hangen de stootwillen langs onze boot en zien we dat we op ons andere anker liggen. Er ligt een briefje dat onze boot van het anker gegaan is tijdens een squall en onze achterburen hebben de boot opnieuw voor ons geankerd. We zijn reuze blij dat anderen zo oplettend geweest zijn en zo goed op onze boot gepast hebben dus we gaan langs met een fles wijn om ze hartelijk te bedanken. Het zou toch vervelend geweest zijn als onze boot/huis in de mangroven was beland. Wel voelen we ons de volgende dagen als we uitstapjes maken wel minder op ons gemak want wie weet gebeurd het nog een keer. Het is in ieder geval een geruststellende gedachten dat er zoveel boten in de lagune liggen zodat er altijd wel iemand iets in de gaten heeft.

Het fort, El Morro

De volgende dag willen we de westkant van het eiland bekijken dat grotendeels bergachtig is en bekendstaat om z’n koffieplantages. Helaas is onze kaart niet gedetailleerd genoeg en we belanden na Ponce al gauw op een bergweg terwijl we toch echt dachten de goede afslag naar de snelweg genomen te hebben??? De bewegwijzering is typisch op z’n Amerikaans met vermelding van wegnummers en de richting noord of zuid. De meeste borden staan niet bij de afslag zelf maar mijlen ervoor dus we missen nog wel eens een bord. We rijden uiteindelijk via een enorme mooie bergweg, waar Raoul slippend door de bochten gaat, tot groot plezier van de jongens, maar het schiet allemaal niet op. Uiteindelijk komen we na 2 ½ uur rijden aan bij de grotten die we willen bezoeken waar blijkt dat we twee uur moeten wachten voordat we aan de beurt zijn om de grotten in te gaan. We besluiten om dan maar verder te gaan want grotten kunnen we in Europa altijd nog bekijken! Langzamerhand beginnen we het wegenstelsel door te krijgen en rijden we moeiteloos door de bergen terug naar Ponce en genieten onderweg van de mooie vergezichten. Het valt ons op dat de meeste Puerto Ricanen op het platteland redelijk welvarend zijn en dat de meeste gebieden goed bevolkt zijn. Eenmaal terug in Ponce bekijken we de binnenstad met z’n charmante gebouwen maar het kan toch niet tippen aan San Juan!

De bergen in het westen van Puerto Rico.

Maandagochtend gaan we de oostkant van het eiland bekijken en rijden we naar het El Yunque National Park. Het park is onderdeel van de Nationale Parken van Amerika en dat is te merken. Er is een mooi informatiecentrum opgezet waar we een film zien over het ontstaan van het park en welke flora en fauna er allemaal te vinden is. We hebben ondertussen onze wandelschoenen aangetrokken en zijn dan ook erg verbaasd als de Park Ranger ons uitlegt dat we het park met de auto kunnen bezoeken en overal uit kunnen stappen voor een wandeling. De jongens vinden het een enorme ‘luxe’ dat we met de auto het park in gaan want dan hoeven ze minder te lopen. We gaan dus terug in de auto en rijden in de file door het park!!  De eerste wandelingen lijken ons erg druk want de parkeerplaatsen zijn bomvol. Uiteindelijk zien we een parkeerplekje en lopen de Mina Trail.
De gebaande paden in het El Yunque N.P.
De omgeving is erg mooi want het is een fantastisch regenwoud, maar het doet toch erg raar aan om over een betonnen pad door het woud te lopen. Ook passen de vele picknick voorzieningen met gril voor ons niet helemaal in het beeld van een regenwoud. Onderweg komen we veel Amerikanen tegen en bij de watervallen ziet het zwart van de mensen. Wat een contrast allemaal met wat we de laatste maanden hebben meegemaakt en gezien!!! We keren dan ook gauw om en lopen dezelfde weg terug en laten het park voor wat het is. Toch is het ook wel weer grappig om dit eens te hebben meegemaakt! Het is ondertussen lunchtijd en je kan overal in het park hamburgers krijgen maar we besluiten eerst door te rijden naar Fajardo waar wederom een Westmarine zit en we nog wat bootspullen willen kopen. We eten bij een van de vele fastfood zaken die langs de snelweg zitten. We hebben gisteren al hamburgers gegeten dus vandaag wordt het pizza! De terugtocht verloopt snel en na ander halfuur rijden zijn we terug in de lagune en gaan we nog naar de jachthaven om te internetten.

De watervallen.
Drukte bij de watervallen.

Als we de volgende ochtend wakker worden ligt de Mare Liberum naast ons geankerd. Ze blijken net te zijn aangekomen uit de Spanish Virgin Islands en het is super om ze te zien. We spreken gelijk af om ’s middags met elkaar te gaan zwemmen in de jachthaven en later een bbq bij ons aan boord te houden. We hebben de auto nog tot drie uur dus daar willen we nog wel even goed gebruik van maken. We rijden naar Ponce om in het shopping center ‘Plaza del Caribe’ nog een laatste keer te kunnen winkelen. Naast het shoppingcenter zit een hele grote supermarkt ‘Pueblo’ waar we inkopen doen voor twee maanden, aangezien we de komende maanden weinig winkels zullen tegenkomen of winkels, die waarschijnlijk erg duur zullen zijn. We lopen dan ook met twee bomvolle winkelwagens de supermarkt uit. Als we bij de jachthaven aankomen laden we onze dinghy vol en krijgen de jongens en ik van Bas een lift want we passen niet meer in de dinghy. We stouwen de hele boot vol maar nu moeten we nog de ‘verse ‘producten halen bij de lokale supermarkt ‘Amigo’. Als we ook deze boodschappen weggeruimd hebben is het tijd om de auto in te leveren en te relaxen. We gaan met de kinderen zwemmen in het zwembad van de jachthaven en maken nog één keer gebruik van het internet van de bar. ’s Avonds hebben we een hele gezellige avond met de Mare Liberum.

Dinghy vol met boodschappen.

Het valt de volgende ochtend niet mee om vroeg op te staan want het was gisteren aardig laat en natuurlijk is er het één en andere gedronken. Het verbaasd ons dan ook dat de hele Mare Liberum crew om zeven uur al op is en klaar zit om ons uit te zwaaien. Onze jongens daarentegen moeten we echt uit bed sleuren om nog even te zwaaien!! Het is een hele klus om ons fortres anker eruit te halen en we moeten er echt overheen varen, of onze boot vast zat!! Rond half acht verlaten we weemoedig de lagune want na vijf dagen voelde het al weer een beetje als thuis en was Marina de Salinas onze basis!! Er staat totaal geen wind als we op zee zijn dus motoren we langs de zuidkust van Puerto Rico. Gelukkig bouwt de wind zich gedurende de dag op en kunnen we de zeilen bijzetten maar we houden de motor toch aan want we willen vaart blijven maken omdat we niet in het donker in Boqueron aan willen komen en het zo’n 60 mijl varen is. Het wordt een rustig tripje en we doen zelfs weer voor het eerst school deze week. Rond vier uur ronden we de kaap en varen even na vijven de baai van Boqueron in. Het is een mooie grote baai met zandstrand en palmbomen en het ziet er mooi uit. Voor de baai ligt een rif dus we liggen er heel rustig. We melden onze aankomst in Boqueron telefonisch aan de Customs en Border Protection en blijken gelijk uit te kunnen klaren. Ze sturen ons alle papieren per internet. Wat een luxe dus we hoeven niet eerst naar Mayaquez te varen om uit te klaren.
De westelijke kaap van Puerto Rico.

Donderdagochtend doen we eerst school met de jongens en gaan daarna naar de kant om de laatste boodschappen te doen, geld te halen en nog een tank diesel. We maken veel gebruik van het internet want we hebben voor het eerst sinds weken weer eens internet aan boord. Ook moet het weblog weer bijgewerkt worden want de komende weken zullen we niet kunnen internetten. We willen namelijk naar Cuba en daar zullen we geen internet hebben. Cuba staat al sinds de vorige reis op ons verlanglijstje en nu is het eindelijk zover. We vertrekken vanavond en zullen er zo’n vier dagen over doen want het is ongeveer 600 mijl varen. De meest oostelijke plaats waar je kunt inklaren aan de noordkant van Cuba is Bahia de Vita, waar ook een haven is. We willen proberen een auto te huren en een week het land door te reizen. Daarna zeilen we noordwaarts de Bahama’s in en zullen een aantal weken in de Exuma Sounds rondvaren voordat we aan de terugreis gaan beginnen en naar Bermuda zullen varen. Langzamerhand komt de terugtocht dichterbij maar eerst gaan we kijken hoe het in Cuba is en kijken we terug op een heerlijke tijd in Puerto Rico, shopping  paradise met de vriendelijkste mensen van de hele Carieb en het mooie San Juan.

El Yunque National Park.

Puerto Rico

We finally arrived in Puerto Rico!! We have got the feeling that a new part of our traveling has started because we left the part of the Caribbean with all the beautiful little islands. We can’t wait to discover Puerto Rico. On Friday morning we go to the marina and find out that there are no slips available in the harbour. What a pity because we had in mind to leave the boat behind and to travel around the country by car for a couple of days. We change our plan an decide to hire a car for four days and to make daytrips instead. The lagoon is very protected so the boat should be ok. We hire a car via the reception desk of the marina and they are able to deliver the car the same day in the afternoon, what a service! We spend the rest of the day in the marina, which is an oases of peace and quietness. We use all the facilities like the washing machine, internet, bar and we can even use the swimming pool. Only members of the yacht club can use the pool but the lady of the reception gives us coloured bracelets and says: ‘There is nobody at the pool at the moment so let the kids use the pool and have fun’. What a nice people are the Puerto Ricans!! We get the car at three o’clock and are ready to discover the neighbourhood.
There seems to be a Toys’Rus shop in a shopping mall in Ponce so there we go. Ponce is a half hour drive and we have quite some problems to find the shopping mall. We finally are able to buy a map at a gas station and it seems that we are quite close. It is really nice to walk around in a shopping mall again and we have got the feeling that we are back in the real world. The boys choose their birthday presents, a beyblade stadium and beyblades at the toy shop and are totally happy. It is a bit early for their birthday presents but it is nice to have new toys on board and we still have quite some sailing ahead. At night the marina is very lively with a bbq and Latin Music. It is a nice Latin atmosphere and we have a great night with Jean and Marjolein from Belgium who are sailing on their ship ‘de Otter’. It is nice to meet new people again and to listen to their stories.

The city hall of San Juan.

Saturday morning we leave early and drive to San Juan. The driving is different than in Europe because people stay in their lane which is common in the US. At a certain point we pass a police car on the right side which feels very strange! Puerto Rico belongs since 1898 to the commonwealth of the United States of America and the American influences are quite visible! Again we go first to a big shopping mall because there is even a bigger Toys’Rus shop in San Juan and the boys would like to see if they have more beyblades. It is easy to find ‘Plaza de America’s ‘ because it is located next to the highway and it is huge. We have fun discovering the shops in the mall and the boys are totally overwhelmed when they see the size of the Toys’Rus shop. They have never seen such a big toy store!!
Square of Columbus.
 In the afternoon it is finally time to see some of the ‘old’ culture and we drive through the enormous city, with more than a million citizens, to the old part of San Juan. There is a big wall around the old quarter and we wander along the cobblestone streets with the colourful colonial houses and it is just beautiful. We really enjoy San Juan and it is the most beautiful and historical  city we have seen so far in the Caribbean. It is also a very hot day and most inhabitants relax in the park close to the fort ‘El Morro’. Families have gathered together and brought their food, drinks and their kites because there is quite some wind on the hill close to the fort and hundreds of people are flying their kites. The fort El Morro is definitely worth a visit and we get a tour through the six-level fort, the oldest fort in the Caribean. It is a perfect afternoon, certainly when we suddenly drive past Westmarine a big chandlery. Probably this is the last time we are able to visit a chandlery and Raoul is totally happy. When we arrive back in the lagoon we see that something must have happened because we are on another anchor. There is a note on board which says that we have dragged during a squall and our neighbours have put out another anchor. We are really happy that other people have seen our boat dragging and took action so we go around with bottles of wine to say thank you to our neighbours. It would have been a nightmare if our boat/home ended up in the mangroves!

The inside of fort El Morro.

The next day we would like to see the west side of the island which is quite mountainous and is famous for its coffee plantations. Unfortunately our road map is not detailed enough and after Ponce we end up on a mountain road while we thought we would be on the highway?? All the signs at the road are typically American with road numbers and the direction north of south. Most signs are posted miles away from the turns so we often miss one of the signs. We drive along a beautiful mountain road but is not going fast. We finally arrive after two and a half hours of at the caves we want to visit. Unfortunately we have to wait for two hours before we can get into the caves and we decide to go on, we can also visit caves in Europe! Slowly we are getting a grip on the road system and we are able to drive back to Ponce without any difficulty and enjoy the beautiful scenery. Once back in Ponce we discover the old quarter of Ponce which is charming but it can’t  beat San Juan.

Cathedral of Ponce.

Monday morning we want to visit the east side of the island and drive to the El Yunque National Park. The park is part of the National Parks of the U.S. and is set up the same way. There is a very good information centre where we watch a movie about the flora and fauna of the park. In the mean time we have put on our walking shoes and are totally surprises when the Park Ranger tells us that we can visit the park by car and get out at certain places for the trails. The boys definitely like this way of visiting a park, because they don’t have to walk that much!! We end up driving the car through the park in a big traffic jam!! The first trails are very busy because the parking lots are very full. We decide to drive on until we find a parking spot and walk the Mina Trail.
Big tree at theYunque N.P.
The park is beautiful but it is superficial to us to walk over a concrete trail through a rainforest! Also the many picnic areas don’t belong in a rainforest!! We meet a lot of Americans on the trail and once we get to the waterfall there are hundreds of people. What a big difference with what we have seen the last couple of months!! We walk back along the same trail and decide to leave the park. We drive to Fajardo where we should find another Westmarine chandlery and buy some more boat stuff. We have a late lunch at one of the fast food stops and decide to eat pizza today because we have had hamburgers yesterday already! The driving back goes quite quick and after one and a half hour we are back in the lagoon and go to the marina to use the internet.

El Yunque N.P.

The next morning when we wake up the Mare Liberum is anchored next to us. They just arrived form the Spanish Virgin Islands and it is great to see them. We agree to see each other in the pool in the afternoon and have a bbq afterwards on our boat. We still have the car to three o’clock and we have to do our provisioning today. We drive up to Ponce to shop for the last time in the shopping mall. Next to the shopping mall is a big supermarket ‘Pueblo’ where we do our groceries for at least two months because the next months we probably come across a lot of supermarkets or supermarkets which are very expensive. We leave the supermarket with two loaded shopping trolleys. When we are back at the harbour we load our dinghy and luckily Bas is around who can give me and the boys a ride because we don’t fit in the dinghy anymore. We stock the boat but still need to get our ‘fresh ’ groceries at the local supermarket ‘Amigo’. When we also stored these groceries away it is finally time to relax and enjoy the pool with the kids and to use for the last time the internet of the marina. In the evening we have a very nice evening with the Mare Liberum.
Raoul is trying to get the anchor out.

It is not easy to get up the next morning because it was a late night yesterday and off course we drank some alcohol! We are totally surprised that the whole Mare Liberum crew is up already and are waiting to wave us good bye. It is not easy to get our fortress anchor out because it is well tucked in and we really have to motor over it to get it out. We finally leave the lagoon at half past seven and we feel a bit sad because after five days we felt at home in the lagoon with the Marina de Salinas as our base! Out at sea there is no wind at all and we motor along the south coast of Puerto Rico. Luckily the wind is building up during the day and around noon there is enough wind to put up the sails but we keep the engine on because it is a long trip of 60 miles to Boqueron and we don’t want to arrive at night. It is a calm trip and we even do school for the first time this week. Around four o’clock we round the cape and it is just another hour to the bay of Boqueron. It is a beautiful bay with sandy beaches and palm trees. There is a reef in front of the entrance of the bay which makes it nice and calm bay to stay. We telephone the Customs and Border Protection and report our arrival in the west of Puerto Rico and we can clear out at the same time. They will send us the papers by internet. How luxurious because this means that we don’t need to sail tomorrow to Mayaguez for the clearance of the boat!

Bay of Boqueron.

Thursday morning we do school first with the boys and go ashore to get our last groceries, money and some diesel. We have finally since weeks internet on board and spend some time on the computer. We also update the weblog because the next weeks we probably can’t get onto the internet. We want to sail to Cuba and there is no internet available. The last trip we also wanted to go to Cuba but we never made it and therefore we are very happy that this time we hopefully succeed. We will leave tonight and it will take us four days to sail the crossing of 600 miles. The most eastern port of entry on the north side of Cuba is Bahia de Vita with the marina the Puerto de Vita. We would like to hire a car for a week and explore the eastern part of Cuba. After Cuba we will sail on north to the Bahamas where we want to sail around for a couple of weeks in the Exuma Sound before we start our heading back to Europe via Bermuda and the Azores, but first we are going to enjoy Cuba en we have to leave Puerto Rico behind! We have enjoyed our time in Puerto Rico, shopping paradise with the most friendly people of the Caribbean and the beautiful city of San Juan!

Onze positie op de kaarr is/ Our position at the map is: http://www.winlink.org/dotnet/maps/PositionreportsDetail.aspx?callsign