![]() |
| De Flying Circus crew. |
Oversteek naar de Azoren.
Dinsdag 14 mei starten we om één uur de motor om de haven
van St. George uit te varen voor een oversteek van 1668 mijl naar Flores in de
Azoren. Het weer is gelukkig ondertussen behoorlijk gekalmeerd want vannacht is
er een zware depressie overgetrokken, waar we nu achteraan gaan varen. De wind
is net naar het noordwesten gedraaid dus die hebben we mooi in de rug waardoor
we de eerste dagen in oostelijke richting zullen varen. We doen nog snel even
een fotosessie met de crew, voordat we de oceaan op gaan. Buiten staat er
behoorlijk veel wind, zo’n windkracht 5 met vlagen 6. We zetten het grootzeil
met het derde rif en rollen na een tijd de genua tot de helft in. De golven
zijn erg warrig want er staan twee deiningen tegen elkaar in, een zuidelijke en
een noordelijke die nu opbouwt, waardoor de boot aardig ligt te rollen. Tegen
de tijd dat het etenstijd is wordt er weer zoals gewoonlijk bamisoep gegeten,
want het is geen feest in de kombuis. We zijn allemaal redelijk zeeziek aan het
worden en Raoul is de enige die nergens last van heeft. Het is nog wel even een
heftig nachtje met veel wind.
![]() |
| We verlaten de baai bij St. George om de oceaan op te gaan. |
De volgende dag draait de wind verder naar het noorden en
varen we halve wind. Wel is de wind wat minder zodat het iets comfortabeler
wordt aan boord, ook helpt het dat de golven langzamerhand uit één richting
komen. Toch zijn we nog niet in geslingerd en voelen we ons niet top. We
brengen grotendeels van de dag dan ook liggend, op bed of op de bank door. De
jongens kijken vooral veel film op bed. Ook vandaag dus geen culinaire
hoogstandjes en wordt er kantenklare pasta met water aangelengd. Een
tegenvaller is dat we geen weerkaarten kunnen binnenhalen omdat de software van
de satelliet telefoon op de computer niet meer te vinden is?? Gelukkig is Ton
it specialist dus als hij morgen zeeziekte vrij is hoopt hij het te kunnen
oplossen. De nacht verloopt redelijk rustig en de wind neemt nog verder af maar
draait langzaam naar het noordoosten, zodat we nu aan de wind moeten varen,
waardoor de boot toch redelijk schuin komt te liggen.
We worden ’s ochtends wakker van de vislijnen, want Ton is
tijdens zijn vroege wacht aan het vissen geslagen en heeft beet. Bij het naar
binnenhalen verspelen Raoul en Ton de vis, dus dat is wel even jammer. Nog geen
vijf minuten nadat ze de vislijnen er weer in hebben liggen, hebben ze weer
beet en dit keer lukt het wél om hem binnen te krijgen. Het is een enorme dikke
tonijn van zo’n 8 kilo en 70 cm lang, Ton is enorm blij met zijn eerste vangst.
Gelukkig voelt Ton zich vandaag veel beter en krijgt de software van de
satelliet telefoon weer aan de praat. We zijn reuze blij dat we weer kunnen
mailen en een weerkaartjes kunnen binnenhalen. Op de weerkaart zien we dat het
hogedrukgebied ons inhaalt en dat er de volgende dagen erg weinig wind staat.
De wind zit meer naar het noorden dus gaan we overstag en varen noordwaarts om
voor de komende dagen wind te zoeken. Iedereen voelt zich vandaag weer wat
beter dus het gewone leven begint weer een beetje op gang te komen aan boord.
Voor de borrel eten we heerlijke verse tonijn als sushi en het smaakt super! De
wind wordt steeds minder en we moeten uiteindelijk zelfs de motor bijzetten. Op
zich niet zo heel erg want nu heb ik weer puf om te koken en ligt de verse vis
’s avonds heerlijk in de pan te sputteren. Als de zon onder is zien we een hele
groep dolfijnen rond de boot zwemmen en volop springen. Het is een heel
spektakel en een fantastisch gezicht, wat een ontzettend snelle en elegante
dieren zijn het toch! De nacht verloopt erg rustig en we moeten op een gegeven
moment het zeil zelfs naar beneden halen omdat er te weinig wind staat en door
de deining de zeilen gaan klapperen.
![]() |
| We hebben beet! |
![]() |
| Dolfijnen overal naast de boot. |
Er staat ’s morgens nog steeds weinig wind maar het is
daardoor wel heerlijk rustig aan boord, waardoor we voor het eerst sinds drie
dagen weer uitgebreid ontbijten en er wordt zelfs weer school gedaan. Na
schooltijd leert Ton de jongens hoe ze de weerkaarten met de satelliettelefoon
moeten binnen halen en vol trots laat Luuk ons de nieuwe weerkaarten zien,
waaruit blijkt dat in de loop van de dag de wind moet gaan toenemen. De voorspellingen kloppen prima want na de
lunch kan de gennaker erop, al moet de motor eerst nog wel even bij blijven
staan. Wederom hebben we weer een heerlijke borrel met sushi waar we geen
genoeg van kunnen krijgen! Na het eten is er genoeg wind om alleen op de
gennaker verder te varen en kan de motor uit. We kunnen nu ook eindelijk voor
het eerst richting ons doel gaan varen en we hebben ook redelijk wat stroom
mee. Zo zouden we nog wel dagen door willen varen! Het wordt een heerlijke
rustige nacht en Luuk houdt voor het eerst samen met mij wacht van 10 tot 12
uur ’s nachts.
![]() |
| Zonsopgang op de oceaan. |
Tijdens de ochtendwacht van vier tot zes uur zie ik een
fantastische zonsopgang. De zon komt als een ronde oranje bal uit het water op,
wat een fantastisch gezicht is. Als ik het log invul blijkt dat we een kwart
van de afstand hebben afgelegd en is het nog 1248 mijl naar Flores, dat is wel
een feestje waard! De jongens kiezen ervoor om een pannenkoekenfeestje te
houden, dus na de school gaan we uitgebreid pannenkoeken bakken en voor de
liefhebbers is er ook spek en kaas. We eten op ons gemak in de kajuit en de
middag glijdt aan ons voorbij. Helaas is de tonijn bijna op en eten we voor de
laatste keer sushi de borrel en ’s avonds bakken we de laatste moten vis op. Als
we na het eten de e-mails bekijken blijkt dat een boot, die net na ons
vertrokken is, nog een stuk zuidelijker zit en geen wind heeft. We hebben het
er dus goed aan gedaan om naar het noorden te varen, want we varen de hele dag
al op de gennaker en maken mooie voortgang. Op de één of andere manier hebben
we vandaag ook één tot anderhalve knoop stroom mee, de brand zit er dus goed
in! Als we de nieuwe weersberichten bekijken zien we dat er over vier dagen een
zware depressie overkomt. Om ons daar goed voor te positioneren gaan we vanaf
vannacht oostelijk varen om aan de onderkant van de depressie te zitten met
minder wind. In de loop van de nacht verandert het weer en is het zeer bewolkt
en begint het te regenen. In een bui halen we de gennaker naar beneden en gaan
op de genua en motor verder.
![]() |
| Luuk aan het componeren. |
De volgende morgen is het enorm grijs en dat is wel even
wennen, want we hebben tot nu toe elke dag zon en een fantastische heldere
blauwe hemel gehad. We varen ondertussen halve wind in oostelijke richting en
hijsen het grootzeil tot het tweede rif. Ton probeert weer een vis binnen te halen
maar helaas vangt hij geen vis maar een meeuw, die in de vislijnen verstrikt is
geraakt. We zijn niet de enige die trek hebben in vis! Gelukkig komt de meeuw
zonder schade vrij. De hele dag blijft het grijs, regenachtig en buiig. We
brengen dan ook grotendeels van de dag binnen lezend en film kijkend door, met
buiten één man op wacht. Luuk is weer helemaal aan het blokfluiten en begint
steeds meer liedjes te spelen, zelf te bedenken en op te schrijven, erg knap!!
Sjoerd heeft z’n gitaar weer tevoorschijn gehaald en is ook druk aan het
oefenen. We schrikken op als de stuurautomaat het plotseling niet meer doet als
er een regenbui overkomt maar gelukkig
zit ik dicht bij het roer, zodat ik snel het roer kan pakken. Ton roept om de
handleiding van de stuurautomaat maar Raoul gaat gelijk op onderzoek uit en het
blijkt dat de stuurstang is losgekomen van de stuurautomaat. Gelukkig kan hij de stuurstang er opnieuw inzetten. We
halen allemaal opgelucht adem want om de rest van de reis zelf te moeten gaan
sturen is een hele opgave! Voor de lunch maakt Ton een heerlijke tonijnsalade
met de laatste visresten. Het wordt tijd
dat we weer een nieuwe vis vangen! Als we de weersvoorspellingen bekijken
blijkt de depressie over drie dagen langzamer door te komen en achter ons te
blijven. Niets is zo veranderlijk als het weer!! We proberen nu zoveel mogelijk
de directe lijn naar Flores te volgen, maar de vaart is er vandaag behoorlijk
uit omdat we nu zo’n knoop stroom tegen hebben. Om de dag sneller te laten gaan
zetten we de klok één uur vooruit want tot Flores moeten we drie uur
tijdsverschil overbruggen.
![]() |
| Overheerlijke tonijnsalade op brood. |
’s Ochtends vroeg is het erg buiig en moeten we het zeil
verder reven tot het derde rif. Het is dus weer rock’n roll tijd aan boord! De
jongens hebben dan ook haarfijn door dat we onder deze omstandigheden geen
school kunnen doen! Wel lijkt het vissen te lukken want Ton heeft tot twee keer
toe beet, maar de vissen weten te ontsnappen. Jammer want psychologisch lagen
de vissen al in de pan! Maar ja zo
blijft het in ieder geval een sport! Later op de dag is het weer in ieder geval
een stuk opgeklaard en het zonnetje schijnt weer. Wel is het een stuk kouder
als in het begin van de week en zit er nog wel veel wind onder de wolken, die
voorbijkomen. We hebben ondertussen de stroom weer mee en we maken aardige
voortgang. In de loop van de dag wordt het allemaal wat rustiger en kunnen alle
reven er weer uit. Bij het binnenhalen van de weerkaarten blijkt dat we tot
morgenochtend wind hebben en daarna zal het de komende dagen niet veel meer
zijn. De routing op de computer geeft vandaag voor het eerst de route helemaal
tot Flores aan en we zouden eventueel volgende week dinsdag met deze wind in
Flores kunnen aankomen! Maar ja we zien wel, tot nu toe zijn de
weersvoorspellingen langer dan drie dagen erg onbetrouwbaar gebleken, maar met
het oog op lichter weer persen we er vandaag dan ook alles uit en blijven
actief zeilen. Tijdens de borrel met guacamole en tortilla chips komen er weer
dolfijnen langszij, het blijft mooi om naar de beesten te kijken! Bij gebrek
aan verse vis eten we vandaag maar nasi! Helaas is de wind gedurende de avond
al op en we zetten de motor bij en proberen te motorzeilen. Het grootzeil
klappert alle kanten op omdat er nog hoge golven staan valt een leuver, waarmee
het grootzeil aan de mast vastzit op het dek. Snel maakt Raoul me wakker en
halen we het grootzeil naar beneden zodat we nog niet meer leuvers kwijtraken.
De rest van de nacht varen we op de motor verder.
![]() |
| Dolfijnen blijven mooi om naar te kijken. |
Dinsdagochtend vroeg zijn we op de helft van de trip en
moeten we nog 842 mijl naar Flores. Helaas is er nog steeds weinig wind en varen we nog op de motor, wel kunnen we
daardoor de hele ochtend de watermaker laten draaien zodat we allemaal een
lekkere douche kunnen nemen en toppen de tanks goed vol. Raoul naait de leuver
weer in het grootzeil zodat dat probleem ook weer is opgelost. De boot ligt ook
lekker recht en we maken daar goed gebruik van, want de boot krijgt weer eens
een goede poetsbeurt en de jongens maken samen cake om te vieren dat we
halverwege zijn. Als schoolopdracht
maken ze een mooie tekening over de oversteek met een rijmpje erbij en we
hebben een feestelijke lunch met hotdogs.
Zo staat de hele dag in het kader van
het feit dat we over de helft van de oversteek zijn. De stemming wordt nog
beter als blijkt dat we gedurende de middag genoeg wind hebben om de gennaker
te hijsen en de motor uit kan. Wel moeten we erg actief sturen om de gennaker
vol te houden maar met een zonnetje op je bol is dat geen straf. Ton heeft
contact met zijn gezin en zij informeren het verdere thuisfront van ons doen en
laten. Zo is iedereen weer een beetje op de hoogte. Bij de borrel eten we de
zelfgebakken cake en steken sterretjes aan om de cake nog feestelijker te maken.
Als we de weersvoorspellingen bekijken zouden we vannacht genoeg wind voor de gennaker
’s moeten hebben dus laten we hem op
staan om zoveel mogelijk vaart te maken.
![]() |
| Het gedicht over de oceaan. |
![]() |
| Een prachtig versierde cake! |
’s Ochtends zit er helaas de klad in en moeten we het
grootzeil en genua eraf halen. Wel lukt het om met de gennaker op te blijven
varen en gemiddeld zes knopen te blijven lopen. De mannen zijn er helemaal
klaar mee dat ze de laatste dagen geen vis hebben gevangen en alle materialen
worden nog eens nagelopen. Ze maken nu zelfs aan de lokvis een haak! Nu moet
het volgens hen gaan gebeuren! Gedurende de dag neemt de wind steeds verder af
en varen we op de motor verder. Het is een relaxte dag, met een heerlijk zonnetje en met
een goed boek komen we de dag door. Voor etenstijd komen er wederom een hele
groep dolfijnen rond de boot zwemmen. Ongelooflijk hoeveel dolfijnen we tijdens
deze trip gezien hebben. Toch blijft het elke keer leuk. We eten op ons gemak
binnen in de kajuit en vergeten bijna dat we op de oceaan zitten zo heerlijk
zitten we na te tafelen. Na het eten blijkt dat de wind doorgedraaid is en vult
langzaam in van de andere kant, we hijsen de zeilen en gaan motor zeilend de nacht in.
![]() |
| Relaxte dag in het zonnetje. |
De volgende ochtend komt er steeds meer wind en kunnen we de
motor uit doen. Naast ons zien we een zeiljacht, de Nyctea en Ton roept hem op
via de marifoon. Het blijkt een zeilboot te zijn die meedoet aan de ARC Rally
en richting Horta vaart, het is leuk om even contact te hebben en we wisselen
wat gegevens en weersinformatie uit. Rond de middag hebben we nog maar 420
mijl, één vierde te gaan, we vieren dat met heerlijke wentelteefjes voor de
lunch en een cadeautje voor de jongens. Ze hebben dit echt verdiend want tot nu
toe hebben de jongens zich prima zelf vermaakt en er wordt niet of nauwelijks
gezeurd of ruzie gemaakt, helemaal top! Zo
zijn nu helemaal in de ban van het zwaard vechten en van de stokken aan boord
worden zwaarden gemaakt. Ze zijn uren aan het snijden en de kuip ligt vol
houtkrullen! Natuurlijk gaat het tijdens één van de gevechten mis en is dat het
einde van het zwaard vechten. Helaas houdt de wind er in de loop van de middag
opeens weer mee op, de motor gaat aan en aan het einde van de dag blijkt dat we
helaas weinig voortgang hebben geboekt. Het helpt natuurlijk ook niet dat we
vandaag de klok nog een keer een uur vooruitgezet hebben. ’s Nachts zetten we
de motor goed bij om toch wat meer mijlen te maken. Tijdens mijn wacht van tien
tot twaalf passeert een zeilboot ons vanachter. Het blijkt de Mad Fish te zijn,
die we voor het laatst in Guadeloupe gezien hebben, een Engels gezin met ook
twee jongens in de leeftijd van Luuk en Sjoerd. Ik roep hun op via de marifoon
en we kletsen even bij, hopelijk zien we elkaar nog in Horta.
![]() |
| De grootste visvangst tot nu toe! |
De volgende dag is er nog steeds geen wind en we hebben de
hele dag de motor aan. De dagen beginnen zich steeds meer aaneen te rijgen en we
zitten helemaal in het ritme van wachtlopen, vishengels uitzetten, ontbijten,
weerskaarten trekken, bijslapen of school, lunch, borrel, avondeten en
wachtlopen. Tussendoor lezen we een boek of zitten in de kuip te kletsen. Het
leven aan boord is heel simpel en overzichtelijk! Gelukkig lukt het vissen
vandaag een stuk beter en de mannen vangen ’s ochtends een albacore. Als we bijna aan de borrel willen gaat de
hengel nog een keer af en dit keer hebben we een hele grote vis aan de haak.
Ton gaat helemaal uit zijn dak en is bijna een half uur bezig om de vis
voorzichtig binnen te halen. Uiteindelijk is het een gigantische tonijn, een
albacore van 77 cm lang en wel 10 kilo! Het schoonmaken van de vis is een hele
slachtpartij en de kuip zit vol met bloed. We hebben dus vandaag weer verse
sushi bij de borrel en de vis gaat ’s avonds onmiddellijk in de pan, versere
vis kun je niet krijgen en het smaakt heerlijk! We hebben zoveel moten en files
van de vis kunnen snijden dat we waarschijnlijk nog vele dagen vis zullen eten!
’s Nachts komt de wind invallen en kunnen we de motor uitzetten.
![]() |
| Een enorm bloedbad in de kuip. |
Zondagochtend blijft het aardig waaien en we varen
ondertussen met het tweede reef in het grootzeil. Als we de weerkaarten via de
satelliettelefoon binnenhalen en we de routing uitzetten naar Flores, dan zien
we dat we daar morgen midden in de nacht aankomen. Aangezien we liever niet ’s
nachts een haven binnenlopen zijn we daar niet zo blij mee. Als we ook nog eens
zien dat wanneer we op vrijdag van Flores naar Horta zouden willen varen de
wind tegen zouden krijgen dan is de keus snel gemaakt om nu door te varen naar
Horta. De wind tot Horta is goed en we zouden er dinsdag in het begin van de
avond kunnen zijn. We zetten nu dus als einddoel Horta in de kaartenplotter en
moeten daardoor zo’n 100 mijl extra afleggen. De hele dag blijft de boot goed doorlopen
wat erg goed is voor de mijlen en de stemming aan boord, maar het wordt
daardoor wel een enorm hangdagje. We kijken allemaal erg uit naar het einde van
de reis dat nu toch wel dichterbij aan het komen is! Voor de lunch, borrel en
avondeten staat er natuurlijk tonijn op het menu!
![]() |
| De laatste dagen maken we goede voortgang. |
We varen nog steeds halve wind met een windkracht 3 tot 4
met windvlagen 5 en lopen als een tierelier met een gemiddelde van 6 tot 7
knopen. ’s Ochtends zien we een zeilboot aan stuurboord en we nemen contact met
hem op via de marifoon. Het blijkt een Nederlandse boot, de Cula te zijn met
een solozeiler aan boord. Via hem horen we welke Nederlandse boten er allemaal
aan het oversteken zijn want er schijnt weer een Nederlands Maritiem Radionet
te zijn om 9.00 uur ’s avonds via de SSB Radio. We nodigen hem alvast voor een
borrel uit in Horta! De hele dag blijven onze ogen op de teller gericht waarop
de nog te varen mijlen staan aangegeven en het einddoel komt met steeds
dichterbij, we zijn duidelijk aan het aftellen. In de middag passeren we Flores
op grote afstand en zien vaag de contouren van het eiland. ’s Avonds eten we
voor de laatste keer bamisoep want het is redelijk rock’n roll aan boord. Om 9
uur luisteren we het Nederlandse Netje uit en het blijkt dat er een hele groep
bekende boten voor ons aan het oversteken zijn en op weg zijn naar de Azoren.
De meesten hebben nog heel wat mijlen te gaan dus we zijn daardoor des te
blijer dat wij er bijna zijn!
![]() |
| Het eiland Faial met Pico op de achtergrond. |
Dinsdagochtend blijft het nog steeds goed doorwaaien. We
zijn allemaal klaar om aan te komen en kijken vol verlangen uit naar de
contouren van het eiland Faial, met het eiland Pico erachter. Raoul is de eerste
die land in zicht ziet. Langzamerhand komt het eiland dichterbij en zien Ton en
ik het ook. Aan de westkant van het eiland is in 1957 een vulkaan uitgebarsten
waardoor er 2 vierkante kilometer land erbij gekomen is, van zee kunnen we de
krater goed zien. Het eiland Faial is erg groen en ziet er netjes aangeharkt
uit vanaf de zee. Het heeft enorm steile wanden en veel lava rotspartijen. De
kinderen trekken ook de zeilkleren aan en varen de rest van de dag actief mee.
Langs het eiland zijn er versnellingszones met wind zodat we een actieve
zeilmiddag hebben. We komen rond half vier aan in de haven van Horta en leggen
de boot aan de kade aan. Uiteindelijk hebben we 14 dagen gedaan over zo’n 1800
mijl dus daar zijn we heel tevreden mee. We hebben een goede oversteek gehad
met niet al te veel gekkigheid. We zijn super blij dat we er zijn en gaan de
komende dagen heerlijk genieten van Horta en de Azoren!
![]() |
| Beautiful sunset at the ocean sailing with the gennaker up. |
![]() |
| Noodle soup for dinner. |
![]() |
| Sailing with the gennaker up. |
![]() |
| It is getting cold during the night watch. |
![]() |
| Sjoerd bakes nice pan cakes. |
![]() |
| Pancake party in the main saloon. |
![]() |
| Rock'n roll on board. |
![]() |
| Raoul is sewing the slide into the main sail |
![]() |
| We keep on sailing in front of the low. |
![]() |
| Catch of the day: Albacore, |
![]() |
| Nice meat of the albacore. |
![]() |
| Getting the weather information via the satellite telephone. |
The flag of the Azores.
Ready to arrive!
Active sailing!





































Geen opmerkingen:
Een reactie posten